Nieuwe chat! Zie dit topic.

wachttijd VU

Psychologen en procedures
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Nee, ik denk dat de definitie van wilsonbekwaamheid die voor andere zaken gebruikt wordt hier prima geschikt voor zou zijn.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

"Of je nu 1 of 12 afspraken hebt met een psycholoog, de throughput (i.e. de snelheid waarmee mensen uit het traject komen) is hetzelfde."

Huh? Maar, afgezien van het feit dat bij informed consent geen psychologen nodig zijn, als elke transgender persoon maar één afspraak nodig heeft met een psycholoog in plaats van twaalf, dan kan de psycholoog toch twaalf keer zoveel mensen in dezelfde tijd zien? Ik snap de logica hier niet.

De bottleneck zit toch bij het tekort aan psychologen, en niet elders in het traject?

Als je niet meer 3.5 jaar hoeft te wachten tot je een psycholoog hebt voordat je uberhaupt aan het traject kunt beginnen, dan ben je toch 3.5 jaar sneller klaar met het traject?
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Lijkt mij ook inderdaad.
Je wordt 1 keer gezien en er wordt gevraagd naar je verleden en waar je heen wilt. Ook wordt vastgesteld dat er support is in de vorm van familie of vrienden, iets wat ook niet verwaarloosd moet worden. Soms is een bloedonderzoek nodig, maar na een uurtje heb je een recept en je leven is verbeterd. De discussie over informed consent (de voors en tegens) zijn uiteraard al uitvoerig besproken op het forum.

In dat Q&A Instagram dingetje zag ik dit trouwens:
"Zouden jullie ook meer info kunnen geven over informed consent? Of staan jullie daar niet achter"
En het antwoord:
"In Nederland hebben we te maken met het Nederlandse zorgstelsel waarbij diagnose stelling verplicht is alvorens je een behandeling mag doen."
Met zo'n instelling (ik zie de kattennagel vingers met bijpassende geluid in ieder geval voor me) denk ik niet dat het initiatief voor informed consent vanuit Amsterdam gaat komen! :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Overigens wel nog een paar andere dingen in die Q&A die van toepassing zijn op de wachttijd en het traject:
1. Handig om te weten:
Kan het psychologisch traject worden overgeslagen/verkort bij diagnose door externe psycholoog?
Dit kan worden verkort. Als de documentatie goed wordt aangeleverd kan dit er zeker voor zorgen dat de diagnostiek wordt verkort. Dit is echter vooraf niet te bepalen en zul je samen met de psycholoog bespreken.
2. :shock:
Ik weet dat dit niet te vergelijken is met de wachttijden, maar hoeveel mensen staan er op de wachtlijst?
Kinderen en jongeren: 786, Volwassenen: 2486
3 :roll:
In de wachtlijst is in 9 mdn slechts 2mnd progressie gemaakt. Waardoor komt dit?
Dit heeft verschillende redenen. Grootste reden is capaciteit. Binnenkort zullen we met uitgebreidere informatie hierover komen.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

"In Nederland hebben we te maken met het Nederlandse zorgstelsel waarbij diagnose stelling verplicht is alvorens je een behandeling mag doen."

Volgens mij staat er nergens dat die diagnose stelling minimaal een halfjaar moet duren tho. Dat is hun eigen onzin.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Ryn schreef: 08 okt 2021, 15:27 "In Nederland hebben we te maken met het Nederlandse zorgstelsel waarbij diagnose stelling verplicht is alvorens je een behandeling mag doen."

Volgens mij staat er nergens dat die diagnose stelling minimaal een halfjaar moet duren tho. Dat is hun eigen onzin.
Het werd mij uitgelegd als kosten en baten verhaal, het VU wil per patiënt een bepaald bedrag verdienen.
Zodoende dat ik ondanks alle gegevens inmiddels verstrekt toch nog 2 tot 4 gesprekken moet hebben met een psycholoog.
Als ik wat vertel hoor ik haar regelmatig antwoorden dat ze dat inderdaad ergens gelezen heeft, ook werd mijn ongeval in 2010 nog even aangehaald.
Maar meteen ook erbij verteld dat ik weet dat dit de mogelijkheden tot FFS wat zal beperken.
Dus niet alleen nieuwe patiënten krijgen hiermee te maken, ook zij instroom heeft daar last van.
Vanwege het X aantal spijtoptanten heeft men gemeend hier vooral de tijd voor te nemen.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Lisa1973 schreef: 08 okt 2021, 20:46 Het werd mij uitgelegd als kosten en baten verhaal, het VU wil per patiënt een bepaald bedrag verdienen.
Dat lijkt me raar, gezien het feit dat als ze andere patiënten zouden zien in dezelfde tijd, ze net zoveel "verdienen". Er staan dan genoeg mensen voor de deur om dit "winstmodel" te behouden. Het zou ook betekenen dat als er afspraken zou worden gemaakt met de zorgverzekeraars om meer geld te vragen per patient het VU ineens sneller zou kunnen werken.

Overigens ben ik het met je eens dat 2 tot 4 gesprekken met herhalingen zinloos is, en zo de capaciteit van het VU extra belast wordt, maar ja, ze hebben nou eenmaal een checklist af te gaan. En die spijtoptanten op latere leeftijd zijn er bijna niet, ook niet onder het informed consent principe.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Annabel schreef: 08 okt 2021, 21:49
Lisa1973 schreef: 08 okt 2021, 20:46 Het werd mij uitgelegd als kosten en baten verhaal, het VU wil per patiënt een bepaald bedrag verdienen.
Dat lijkt me raar, gezien het feit dat als ze andere patiënten zouden zien in dezelfde tijd, ze net zoveel "verdienen". Er staan dan genoeg mensen voor de deur om dit "winstmodel" te behouden. Het zou ook betekenen dat als er afspraken zou worden gemaakt met de zorgverzekeraars om meer geld te vragen per patient het VU ineens sneller zou kunnen werken.

Overigens ben ik het met je eens dat 2 tot 4 gesprekken met herhalingen zinloos is, en zo de capaciteit van het VU extra belast wordt, maar ja, ze hebben nou eenmaal een checklist af te gaan. En die spijtoptanten op latere leeftijd zijn er bijna niet, ook niet onder het informed consent principe.
Tja ik heb dit uit niet betrouwbare bron maar als ik even mijzelf neem dan heeft het VU het voortraject niet gedaan in mijn geval en dat zal toch best een aardig bedrag zijn wat ze dan niet kunnen declareren.
Door nu die gesprekken te doen kunnen ze toch een klein deel van die gemiste kosten door berekenen aan de verzekeraar.
Welke het overigens geld verkwisting vond in mijn geval maar er verder weinig aan ging doen.

Als het zo zou zijn zoals jij het terecht voor spiegelt dan zou men wel een stuk sneller werken.
Nogmaals het werd mij zo uitgelegd en zag er een logica in maar toch ook een kant tekening.

Vind het eigenlijk zonde dat ik ook weer gesprekken moet krijgen met een psycholoog, had liever de arts gesproken wie het uiteindelijk gaat uitvoeren.
Voor mij persoonlijk voelen de afgelopen jaren als gebakken lucht op die manier en een ander had er veel meer geholpen mee geweest.
Het 2e VUMC live geplande gesprek zag ik zelfs 2 psychologen erbij staan.
Snap nu ook de opmerking dat ik dan maar alleen moest komen..
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Wachtenden hebben vandaag een brief van de VU in de bus over de wachttijden. Staat trouwens niets nieuws in, ook niets dat enig perspectief geeft.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Klopt, mijn echtgenote hoorde dat ze voorlopig nog kan wachten.