Waarom de F! doen wij dit hier niet?!

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Waarom de F! doen wij dit hier niet?!

Bericht door AnneCeleste »

Ik ben zelf ondertussen ook al een jaar bezig met injecties, en het bevalt echt prima! De lichamelijke veranderingen blijven nog steeds uit, maar geen idee waar dat aan ligt. Ik voel me gewoon veel stabieler en het is ook veel fijner in gebruik.

Mijn endocrinoloog schrijft geen van de medicijnen die ik gebruik voor (estradiolenanthaat, bicalutamide en progesteron), maar hij weet wat ik doe en hij houdt wel alle waardes in de gaten. Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik iemand heb gevonden die het niet compleet afkeurt, hij is zelfs wel een beetje benieuwd naar mijn ervaringen.
Hij vertelde mij trouwens ook dat ze bij het AUMC tegenwoordig ook verder kijken dan hun neus lang is (heb ik geloof ik ook al eerder ergens gepost). Toen ik begon vonden ze 200pmol/L E2 wel genoeg en was 400 wel echt teveel. Nu kijken ze niet meer op van ±1100 wat ze bij mij meten. Ze zijn veel meer op de hoogte van wat in andere landen gangbaar is.
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: Waarom de F! doen wij dit hier niet?!

Bericht door Gauloise »

AnneCeleste schreef: 18 jun 2021, 11:06 Ik ben zelf ondertussen ook al een jaar bezig met injecties, en het bevalt echt prima! De lichamelijke veranderingen blijven nog steeds uit, maar geen idee waar dat aan ligt. Ik voel me gewoon veel stabieler en het is ook veel fijner in gebruik.

Mijn endocrinoloog schrijft geen van de medicijnen die ik gebruik voor (estradiolenanthaat, bicalutamide en progesteron), maar hij weet wat ik doe en hij houdt wel alle waardes in de gaten. Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik iemand heb gevonden die het niet compleet afkeurt, hij is zelfs wel een beetje benieuwd naar mijn ervaringen.
Hij vertelde mij trouwens ook dat ze bij het AUMC tegenwoordig ook verder kijken dan hun neus lang is (heb ik geloof ik ook al eerder ergens gepost). Toen ik begon vonden ze 200pmol/L E2 wel genoeg en was 400 wel echt teveel. Nu kijken ze niet meer op van ±1100 wat ze bij mij meten. Ze zijn veel meer op de hoogte van wat in andere landen gangbaar is.
Oh ja, hier heb je een goed punt. Er zijn wel degelijk individuen die hier een stuk opener voor zijn. In eerste instantie wilden ze mij uit het traject trappen bij de VU maar uiteindelijk is mijn endo ermee akkoord gegaan en houdt ze het met bloedtesten in de gaten en sindsdien hebben we veel nauwer contact en laat ik haar precies weten wat er allemaal speelt, wat ik ervan merk en voel en terwijl ze het volgens de 'Hospital Policy' nog steeds afkeurt, houdt ze het iig wel in de gaten en werkt ze mee wat heel erg fijn is en gezegd kan en moet worden. Andere dokters en verpleegkundigen, zowel buiten de VU als erin, zijn er regelmatig ook nieuwsgierig over (omdat ik dus open ben erover en ze zien op het scherm natuurlijk al staan dat ik dus 'officieel' geen hormonen gebruik waar ze altijd naar vragen) en werken erin mee en stellen veel vragen over het waarom en het effect en verschil wat ik beleef.

Injecties zijn heel wat, ik moet zeggen dat ik de schommelingen veel beter voel, vooral op de dag voor de injectie en de injectiedag zelf maar al met al vind ik het een stuk fijner dan pillen of pleisters en ga ik persoonlijk een stuk lekkerder daarop.
Sydney1990
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 apr 2021, 00:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun

Re: Waarom de F! doen wij dit hier niet?!

Bericht door Sydney1990 »

Interessant dat er binnen het VUmc dus blijkbaar zo verschillend mee om wordt gegaan. Super dat je er zo open over bent, hopelijk maakt de transgenderzorg in NL dan eindelijk een stap vooruit. Is DIY met injecties trouwens niet behoorlijk prijzig? In Vanuatu is een 5ml-flesje 40mg/ml estradiolvaleraat al € 542,83! Of valt het uiteindelijk mee als je het per dosis rekent?
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: Waarom de F! doen wij dit hier niet?!

Bericht door Gauloise »

Sydney1990 schreef: 20 jun 2021, 13:40 Interessant dat er binnen het VUmc dus blijkbaar zo verschillend mee om wordt gegaan. Super dat je er zo open over bent, hopelijk maakt de transgenderzorg in NL dan eindelijk een stap vooruit. Is DIY met injecties trouwens niet behoorlijk prijzig? In Vanuatu is een 5ml-flesje 40mg/ml estradiolvaleraat al € 542,83! Of valt het uiteindelijk mee als je het per dosis rekent?
Ja, het is behoorlijk duur, vooral als je ook andere medicatie erbij gaat nemen (een blocker en/of progesteron). De prijzen verschillen heel erg. ZOnder teveel in detail te willen treden ben ik ongeveer 200 euro kwijt voor een twee jaar voorraad.
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Waarom de F! doen wij dit hier niet?!

Bericht door AnneCeleste »

Zoals ik zei ben ik al meer dan een jaar aan injecties en mijn eerste flesje is nu bijna leeg. Dat was er eentje van 10ml, 50mg/ml EEn voor $80. Dan heb je er nog wat schoonmaakspulletjes en spuiten bij nodig, maar alsnog best goedkoop.