Behandling bij Stepwork

Psychologen en procedures
Stijn
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2020, 12:51
Gender: Trans FtM

Behandling bij Stepwork

Bericht door Stijn »

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week mijn intakegesprek gehad bij Stepwork in Assen (via Skype). De behandelaar vertelde mij dat de diagnostische fase gemiddeld 3 maanden duurde, maar hij zei er heel specifiek bij dat het ook korter kan duren. Hierna zou ik een verwijzing krijgen voor de endocrinoloog. Aan de ene kant zei hij steeds dat we minimaal drie maanden contact moeten hebben voor de doorverwijzing, maar hij zei ook een aantal keer dat het korter kan duren dan drie maanden. Weet iemand hoe dit ongeveer zit bij Stepwork?

Daarnaast vraag ik mij af wat de wachttijd tussen de doorverwijzing en het starten met de hormonen ongeveer is. Ik hoop natuurlijk dat dit zo snel mogelijk allemaal gaat, maar ik heb geen zin in nog meer onverwachte wachttijden.

Ik weet dat dit misschien een beetje voorbarig is allemaal, maar ik ben zo ongeduldig en wil zo graag beginnen... Daarnaast ken ik vrijwel alleen maar personen die bij het VU zitten, en ik zou nog een halfjaar moeten wachten dus zit ik nu bij Stepwork.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2957
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door Marica »

Ik heb mijjn diag fase in Rotterdam gedaan. na 3 maanden volgt nog een sec opinion bij Dhr Man in mijn geval in Blijham Groningen. Dat was voor mij aan de andere kant van het land, maar ik ben sportschutter en kon in Blijham munitie kopen omdat ik daar toch was. Dat gesprek moet je hebben anders krijg je geen toestemming voor de hormonen, en je krijgt je Deskundigen Verklaring opgestuurd na afloop van dat gesprek. Met die verklaring kan je naar je geboortegemeente om je sekse en roepnaam.namen aan te passen. Het heeft 3 maanden geduurd voordat ik op afspraak kon komen bij een endocrinoloog voor mijn hormonen. Ook daar heb je wachtlijsten. Je zal merken dat je een dijk van geduld moet opbouwen, en soms is dat maar goed ook, voordat je overhaaste dingen gaat doen.

Ik zit nu 9 maanden aan de oestrogeen, en kom elke 3 maanden nog op gesprek in Rotterdam. Die gesprekken zijn handig, want je hebt nogal wat nodig van Stepwork. Je verwijzing naar een Endocrinoloog, Je verwijzing voor de operaties die wilt laten doen. En ze willen weten hoe het gaat als je aan de hormonen zit.

Succes Stijn.

Ik heb verwijzingen nodig voor ontharing schaamstreek en het restant baardgroei. en een verwijzing voor de SRS (geslachtsoperatie MtF)
Image Gender: Kvinne (Vrouw)
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door Matijs »

Ik ben vorig jaar in september begonnen bij Stepwork Amersfoort.

Als ik jou was, zal ik er wel vanuit gaan dat het ongeveer drie maanden duurt. Ze hebben een soort van vaste invulling voor de sessies. Ik dacht ook dat ik sneller zou kunnen, maar het heeft uiteindelijk toch minstens drie maanden geduurd. En ik ben gewoon om de week geweest. Het zal je wel een soort van teleurstelling besparen.

Helaas bestaat dit traject uit veel wachten. Eenmaal begonnen met het traject, wil ook zeggen dat er nog vele wachtmomenten op iets gaan komen.

Na de diagnostische fase zal je moeten wachten op een afspraak met de endocrinoloog. Het scheelt per regio hoe lang dat gaat duren. Sommigen wachten al meer dan een halfjaar daarop.. Thats very sucks.

Maar natuurlijk mag je hopen op wat vaart. Volgens mij doen we dat zo'n beetje met z'n allen hier.
###
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2957
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door Marica »

Ik was sneller en na 5 gesprekken was hij er al uit. Maar ik moest verplicht 10 gesprekken voeren zoals de richtlijnen zijn. Tja, inhoudelijke gesprekken waren die laatste 5 natuurlijk niet. Maar Jos kreeg wel een goed beeld van mij als persoon.

Zo zijn de gesprekken tegenwoordig. Niet inhoudelijk over mij, maar meer transgender brede gesprekken over de stand van zaken binnen de behandelcentra.

Jos is volledig overtuigd van mijn vrouw zijn, hij vind mij geweldig over hoe ik in het leven sta. Hij kent niemand die zo zelfverzekerd in het leven staat als mij. Hij heeft meermaals aan mij gevraagd of ik daar iets mee wilde gaan doen om bijvoorbeeld onzekere mensen een hart onder riem te steken. Ik houd dat altijd af, want ik vind mijzelf niet geschikt als zorgverlener. En volgens mij mag dat ook niet zomaar.

Het is trouwens wel een keer voorgekomen dat ik in gesprek raakte met de moeder van een FtM die in de wachtruimte zat. Ik was klaar met mijn gesprek en wilde nog een kopje koffie drinken ik ging aan dezelfde tafel zitten waar ook die jongen en zijn moeder zaten. Jos nam die jngen mee, en ik raakte in gesprek met zijn moeder. Toen die jongen terug kwam gingen ze eigenlijk direct weg en de moeder bedankte mij voor het goede gesprek. Drie maanden later zei Jos dat die moeder enorme steun aan dat gesprek heeft gehad, en blij was om met iemand te kunnen praten zodat ze zich niet alleen voelde staan.
Image Gender: Kvinne (Vrouw)
Stijn
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2020, 12:51
Gender: Trans FtM

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door Stijn »

Bedankt voor alle reacties!

Marica: Oke, duidelijk. Dus er is inderdaad een wachtlijst bij de endocrinoloog, pfff. Je hebt inderdaad een hele grote dosis geduld nodig voor dit alles. Je klinkt als een erg aardige vrouw!! Ik denk inderdaad dat het vooral voor ouders ook fijn kan zijn om met mensen te praten die ongeveer hetzelfde meemaken als hun kind. Mijn ouders heeft dat inderdaad veel opgeleverd en dat heeft onze relatie weer een stuk verbeterd

Chivan: Bedankt voor je reactie. Ik zal me dan voorbereiden op de drie maanden om de teleurstelling te besparen. Ik dacht in eerste instantie dat de gesprekken 6 maanden zouden duren (net als in het VU), dus die drie maanden was al een hele grote verrassing voor mij dus ik mag zeker niet klagen.

Ik weet niet of iemand hier iets van weet, maar ik zit eraan te denken om alvast een verwijzing te vragen voor de endocrinoloog van de huisarts zodat ik in ieder geval al de lichamelijke onderzoeken kan doen vooraf. Ik las op het forum dat iemand anders dat ook gedaan heeft en dat dat een heleboel wachten heeft bespaar. Ik moet sowieso nog bloed prikken binnenkort voor een hele andere reden, dus het zou fijn zijn als dit samen zou kunnen gaan.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door KeepzD »

Stijn schreef: 09 apr 2020, 18:55 Bedankt voor alle reacties!

Marica: Oke, duidelijk. Dus er is inderdaad een wachtlijst bij de endocrinoloog, pfff. Je hebt inderdaad een hele grote dosis geduld nodig voor dit alles. Je klinkt als een erg aardige vrouw!! Ik denk inderdaad dat het vooral voor ouders ook fijn kan zijn om met mensen te praten die ongeveer hetzelfde meemaken als hun kind. Mijn ouders heeft dat inderdaad veel opgeleverd en dat heeft onze relatie weer een stuk verbeterd

Chivan: Bedankt voor je reactie. Ik zal me dan voorbereiden op de drie maanden om de teleurstelling te besparen. Ik dacht in eerste instantie dat de gesprekken 6 maanden zouden duren (net als in het VU), dus die drie maanden was al een hele grote verrassing voor mij dus ik mag zeker niet klagen.

Ik weet niet of iemand hier iets van weet, maar ik zit eraan te denken om alvast een verwijzing te vragen voor de endocrinoloog van de huisarts zodat ik in ieder geval al de lichamelijke onderzoeken kan doen vooraf. Ik las op het forum dat iemand anders dat ook gedaan heeft en dat dat een heleboel wachten heeft bespaar. Ik moet sowieso nog bloed prikken binnenkort voor een hele andere reden, dus het zou fijn zijn als dit samen zou kunnen gaan.
Wat betreft de 3 maanden stepwork tov de 6 maanden VU is vrij simpel te verklaren. Stepwork doet (veel) meer gesprekken, gemiddeld eens per 2 weken. Het VU doet er 1 per maand. Daar komt het verschil in tijd vandaan. In principe heb je dus bij Stepwork totaal gezien meer gesprekken.

Ga er vanuit dat er vrijwel geen endocrinoloog zal zijn die je zal willen helpen voor je een diagnose hebt gehad van een genderteam. Het gebeurt echt maar zeer zelden dat je die verwijzing al krijgt, en het is nog zeldzamer als er ook echt wat met die verwijzing gedaan zal worden.
Geduld blijft gedurende de hele transitie echt een sleutelwoord, helaas... :(
Forever myself
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door Nick1703 »

Ik ging eens per maand naar stepwork en daarom duurde de diagnostiek bij mij wat langer (oa) daarnaast; voor de second opinion, omdat reizen voor mij niet echt makkelijk gaat hebben ze dat telefonisch afgehandeld. Wel zo fijn, als je mij naar Groningen stuurt kan je me bij elkaar vegen
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door Jacob »

Hou er wel rekening mee dat het zo maar nog 18 weken nu kan duren voordat je met je gesprekken kan beginnen. Ik had mijn intake in november en ben half maart begonnen.
Maar dat van die 3 maanden wist ik niet, geweldig!
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door AJpoekie »

Ik heb bij Stepwork 3 maanden gedaan over de diagnostische fase, daarna werd de verwijzing geschreven voor de second opinion (voor de hormonen). Op dat gesprek moest ik 2 maanden wachten (dat was in Rotterdam, maar ik had aangegeven dat het me niet uitmaakte waar ik heen moest)
Daarna moest ik nog 3 maanden wachten tot ik terecht kon bij de endocrinoloog zelf (HAGA ziekenhuis)

Met wie heb je het gesprek gehad Stijn? (Klinkt alsof je met mijn oude behandelaar hebt gesproken en die was altijd wat chaotisch omtrent protocollen hahaha). Volgens mij moet het verplicht 3 maanden duren sowieso en in die tijd moeten ze een aantal dingen van jou weten (maar bij mij liep de diagnostische fase wat anders dan bij de meeste mensen, dus ik kan daar niet superveel van zeggen).

Ik ben op alle locaties een keer geweest. Begon in Rotterdam, tot de psych daar stopte. Ben met hem meegegaan naar Amersfoort, tot hij daar ook stopte. Heb een keer een gesprek met hem gedaan in Assen nog en ben later overgedragen aan een collega en zit nu dus weer in Amersfoort. Wat Marica zegt klopt, je hebt Stepwork daarna ook nog nodig voor eventuele andere verwijzingen. Ik heb mijn gesprekken op een onregelmatige frequentie, bespreek nu ook andere zaken dan per se gendergerelateerd.

Doordat de contacten nu online zijn, is het lastig te zeggen hoe snel je kan beginnen met je hormonen..
Zou rekenen op een half jaar tussen de verwijzing naar de endo en de daadwerkelijk start van de hormonen.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Stijn
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2020, 12:51
Gender: Trans FtM

Re: Behandling bij Stepwork

Bericht door Stijn »

Jacob schreef: 14 apr 2020, 16:56 Hou er wel rekening mee dat het zo maar nog 18 weken nu kan duren voordat je met je gesprekken kan beginnen. Ik had mijn intake in november en ben half maart begonnen.
Maar dat van die 3 maanden wist ik niet, geweldig!

Dat is raar, mijn gesprekken zijn gelijk begonnen. Twee weken na de intake (dus gewoon de normale termijn tussen afspraken). Die drie maanden is geweldig he!! Ik ging totaal uit van de 6 maanden zoals bij de VU, dus die drie maanden was echt een aangename verrassing