Loophole bij het Vu

Psychologen en procedures
Laqoria
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2020, 07:09
Gender: Trans MtF

Loophole bij het Vu

Bericht door Laqoria »

Hallo,

Al sinds ik bij het Vumc (Volgens mij heet het tegenwoordig Aumc) in traject zit loop ik telkens tegen meerdere muren aan en vraag me af hoe ik uit deze loophole stap.

Om even een backstory te geven:

Ik ben in juli 2016 begonnen met een traject bij het Vumc. Had toen aangegeven vanwege studie plannen dat ik zo’n 4 jaar had voor mijn transitie, ik zou namelijk eind 2020 naar zuid korea gaan om te studeren/werken. Waar trans zorg veel minder goed is dan hier in Nederland en grote kans is dat ik daarna niet meer terug kom. Na zo’n halfjaar was het al duidelijk en zou binnen een paar maanden beginnen met het hormoon traject. Dit is echter niet gebeurt. Ik zou besproken worden ergens begin 2017 voor hormoon behandeling. Maar dit werd elke keer weer vergeten. Uiteindelijk een klacht ingediend begin 2018. met veel gezucht was ik eindelijk besproken en mocht begin juli 2018 beginnen met hormoon behandeling.

Rond augustus 2019 had ik eindelijk gesprekken over operaties en wat ik zou willen. Had toen al alle punten behaalt om ingeschreven te mogen worden voor SRS, FFS en Borstvergroting. Ik had toen gezegd dat ik alle operaties bij het Vumc wil doen en graag wil ingeschreven worden. Dit is echter tot de dag van vandaag nog steeds niet gebeurt.

Ookal stuur ik best vaak berichten via mijn dossier naar mijn psychiater en verpleegkundige, met vragen hoe het nu zit. Maar deze worden altijd genegeerd. Wanneer ik dan 1x in de 3 maanden een gesprek heb, word altijd dom aangekeken, met gevoel dat ik fout zit met de fouten die hun maken.

Ik heb uiteindelijk maar besloten om mijn srs in thailand (chettawut) te laten doen, deze word gelukkig 100% vergoed. En borstvergroting bij bergman clinics. Maar wil nu nog steeds FFS bij B.A. Meijer laten doen. Maar ben bang dat als het zo doorgaat ik die operatie pas heb wanneer ik 30 jaar of ouder ben. (ben nu 21) net zoals de wachtrijen die elke dag maar langer en langer worden.

Vraag mij af of mensen hier tegen de zelfde problemen aanlopen of hebben aangelopen en vooral hoe je hier mee dealt en/of al bent uitgekomen.

Liefs Ashley
I don't have to be anything because I'm perfect when I'm myself
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Loophole bij het Vu

Bericht door Eva »

Ja, ik ben er indertijd uitgekomen. Je geschiedenis klinkt me akelig bekend in de oren en ik heb vergelijkbare ervaringen, hoewel het me uiteindelijk minder tijdverlies heeft opgeleverd dan jij ervaart. Luc Gijs was mijn psych. Een uiterst vriendelijk en innemend mens, maar helaas zonder enige vorm van geheugen. Ik ben er toen op overgegaan om zonder afspraak in de wachtruimte op te duiken en, wanneer ik hem zag, gewoon op hem af te stevenen en hem direct te confronteren. Dat hielp. Een beetje. Uiteindelijk is het toch tot een formele klachtprocedure gekomen en zowel Martin den Heijer als Luc Gijs hebben bij de klachtencommissie volmondig toegegeven dat het in mijn geval aan alle kanten mis was gegaan.
Dat heeft dan vast wel geholpen? Nou, als ik jouw geschiedenis zo lees heeft dat geen snars geholpen. Jouw situatie lijkt eigenlijk erger dan de mijne indertijd.
Overigens heb ik me ook niet bij het (toenmalige) VUmc laten opereren, maar in Alkmaar, door Robert Kanhai.

Ik wil er nog iets aan toevoegen. Als iemand dit leest die nog keuzes moet maken, denk dan niet dat andere organisaties die een transitie begeleiden altijd beter zijn. Ze maken allemaal fouten. Echt waar, allemaal.
Je moet er donders goed bijblijven en nooit denken dat je traject wel volautomatisch goed zal verlopen. Wakker blijven en goed in de gaten houden!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Loophole bij het Vu

Bericht door mystory.nicky »

Wachttijden verschrikkelijk! Ik ben heel goed gaan navragen wat de wachttijden allemaal zijn, en soms zelf meerdere keren bellen.

Ik kwam 1 mei 2019 er achter dat ik trans ben. Mijn transitie heb ik kunnen starten na 2 weken wachten bij T-Cendent. (inmiddels wachtlijst van 6 maanden). In januari 2020 starten ik met Hormonen. De FFS ga ik in Belgie laten doen bij Bart van de Ven, daar heb ik een operatie datum gepland staan op 13 oktober 2020. De orchidectomie bij Dr. Robert Kanhai. daar heb ik volgende week een afspraak en dan hoor ik wanneer ik er terecht kan. Maar is ook daar al duidelijk dat er een korte wachttijd is.

Dus tja, overal goed in verdiepen, en bekijken waar je graag behandeld wil worden en wat de wachttijden zijn.
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Loophole bij het Vu

Bericht door Anon20230219 »

Eva schreef: 25 mei 2020, 21:55 Ja, ik ben er indertijd uitgekomen. Je geschiedenis klinkt me akelig bekend in de oren en ik heb vergelijkbare ervaringen, hoewel het me uiteindelijk minder tijdverlies heeft opgeleverd dan jij ervaart. Luc Gijs was mijn psych. Een uiterst vriendelijk en innemend mens, maar helaas zonder enige vorm van geheugen. Ik ben er toen op overgegaan om zonder afspraak in de wachtruimte op te duiken en, wanneer ik hem zag, gewoon op hem af te stevenen en hem direct te confronteren. Dat hielp. Een beetje. Uiteindelijk is het toch tot een formele klachtprocedure gekomen en zowel Martin den Heijer als Luc Gijs hebben bij de klachtencommissie volmondig toegegeven dat het in mijn geval aan alle kanten mis was gegaan.
Dat heeft dan vast wel geholpen? Nou, als ik jouw geschiedenis zo lees heeft dat geen snars geholpen. Jouw situatie lijkt eigenlijk erger dan de mijne indertijd.
Overigens heb ik me ook niet bij het (toenmalige) VUmc laten opereren, maar in Alkmaar, door Robert Kanhai.

Ik wil er nog iets aan toevoegen. Als iemand dit leest die nog keuzes moet maken, denk dan niet dat andere organisaties die een transitie begeleiden altijd beter zijn. Ze maken allemaal fouten. Echt waar, allemaal.
Je moet er donders goed bijblijven en nooit denken dat je traject wel volautomatisch goed zal verlopen. Wakker blijven en goed in de gaten houden!
Tja Eva wij kunnen elkaar in dat opzicht wel een hand geven..Ondanks dat dit even virtueel moet..

Ik heb zeker geleerd om de snelle weg te nemen, het heeft mij uiteindelijk ontzettend doen vertragen in mijn verdere proces.
Mijn verloofde wordt is door T-Cedent nu in behandeling, haar gesprekken beginnen ergens in november.
Dit omdat het VU meer dan 2 jaar werd, ik hou het scherp in de gaten hoe die gesprekken met haar gaan verlopen en heb haar al gewaarschuwd voor de valkuilen waar ik in ben gevallen en nu nog steeds weer uit moet kruipen.
Dus de snelste weg is niet altijd het beste laat dat gezegd wezen.