De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Psychologen en procedures
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

Hallo allemaal! :happy-cheerleadersmileygirl:

Aangezien we nog een aantal dagen de tijd hebben om van zorgverzekeraar te wisselen, bij dezen even een vraag. Wat zijn de ‘beste’ verzekeraars als het neerkomt op transgenderzorg? Of maakt het niet zoveel uit en komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer?

Bij het Zilveren Kruis zag ik een duidelijk overzicht: https://www.zilverenkruis.nl/consumente ... ransgender Heeft jouw verzekeraar ook zo’n overzicht op haar website staan?



Ik zit zelf sinds enkele jaren bij FBTO. Deze maand heb ik kort telefonisch contact gehad met zowel het VUmc als Stepwork, om te checken of ze erg zijn uitgelopen door het coronavirus. In beide gevallen bleek het niet zo te zijn. Stepwork zal mij hoogstwaarschijnlijk aankomende lente oproepen, het VUmc in januari 2022.

Al vanaf het begin neig ik ernaar om Stepwork (Rotterdam) aan me voorbij te laten gaan en voor het VUmc te gaan, ook al ben ik daar minstens een half jaar later pas aan de beurt (wat ik geen probleem vind). Ik twijfel door de vele negatieve ervaringen m.b.t. Stepwork die ik online lees én omdat ik in 2021 weer naar Amsterdam hoop te verhuizen (en Rotterdam daarmee weer zal verlaten). In dat geval zou ik in principe volgend jaar december pas hoeven over te stappen.



Waar moet je — transgender zijnde — op letten als je voor een zorgverzekeraar kiest?

En voor de mensen die bij FBTO zitten/zaten: hoe zijn jullie ervaringen met deze verzekeraar?

Alvast bedankt! :hbeat:
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

Net als het Zilveren Kruis heeft ook VGZ een duidelijk overzicht:
https://www.vgz.nl/vergoedingen/vergoed ... ender-zorg

Waarom kan ik het niet bij FBTO vinden?! Dit baart me zorgen. ;)

Ik vraag me af of het nut heeft om te bellen, of ze het weten...
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

Ik heb toch even gebeld naar FBTO. En gelukkig maar.

De eerste medewerker die ik sprak was vriendelijk maar zei meteen dat-ie er totaal geen verstand van had en mij zou doorverbinden naar iemand die er wel het een en ander van wist. Uit de woordkeuze etc. van deze mevrouw kon ik opmaken dat ze inderdaad wist waar ze het over had. Ze wist me meteen te vertellen dat ze geen contract hebben met Stepwork en niet alles vergoeden als het allemaal bij/via hen wordt geregeld. In dat licht kon ik beter naar het VUmc gaan, waarbij alle noodzakelijke operaties etc. worden vergoed ("Maar ik weet wel dat de wachttijden bij Stepwork gunstiger zijn, dus u moet zelf even afwegen wat in uw geval wijsheid is."). Wel moet alles van tevoren worden aangevraagd. Ik heb dus bij ieder ding een machtiging nodig, maar ze zei dat dat ook bij VGZ en het Zilveren Kruis zo is.

Als ik naar het VUmc ga wordt 100% vergoed (mits de aanvragen worden goedgekeurd natuurlijk), bij Stepwork 75%.

Ik blijf dus voorlopig bij FBTO. ;)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door Emma »

Zie ook https://www.transvisie.nl/transitie/alg ... cb6c4-2a19

Dus: neem een restitutiepolis en mijd ProLife.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

Emma schreef: 28 dec 2020, 16:43 Zie ook https://www.transvisie.nl/transitie/alg ... cb6c4-2a19

Dus: neem een restitutiepolis en mijd ProLife.
Dank je voor de tips!
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door mystory.nicky »

Ik ben bezig met een rechtszaak tegen zilveren kruis ivm FFS die ze niet willen vergoeden... De rechtszaak zal in het eerste of tweede kwartaal van 2021 plaats vinden... Ik hoop zo dat het lukt... Maar ik heb een sterke zaak zegt mijn advocaat.
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door Janice »

je hebt je ffs toch al laten uitvoeren nicky?
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

mystory.nicky schreef: 29 dec 2020, 12:04 Ik ben bezig met een rechtszaak tegen zilveren kruis ivm FFS die ze niet willen vergoeden... De rechtszaak zal in het eerste of tweede kwartaal van 2021 plaats vinden... Ik hoop zo dat het lukt... Maar ik heb een sterke zaak zegt mijn advocaat.
Oef, wat heftig. Heel veel succes!
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door mystory.nicky »

Janice schreef: 29 dec 2020, 13:56 je hebt je ffs toch al laten uitvoeren nicky?
Klopt, en wat ben ik blij! In overleg met mijn advocaat en het team heb ik 13 oktober 2020 mijn ffs laten uitvoeren. Zodra alles achter de rug is zal ik jullie alles vertellen en uitleggen. Voor mensen die er ook tegen aan lopen stuur me gerust een berichtje:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door mystory.nicky »

DelicateFlower schreef: 29 dec 2020, 14:02
mystory.nicky schreef: 29 dec 2020, 12:04 Ik ben bezig met een rechtszaak tegen zilveren kruis ivm FFS die ze niet willen vergoeden... De rechtszaak zal in het eerste of tweede kwartaal van 2021 plaats vinden... Ik hoop zo dat het lukt... Maar ik heb een sterke zaak zegt mijn advocaat.
Oef, wat heftig. Heel veel succes!
Dankje, de stress is nu voorbij. Ik ben blij dat ik de FFS heb laten uitvoeren. En nu doorvechten met de verzekering....
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Plaats reactie