De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

Annabel schreef: 30 dec 2020, 18:02 Inderdaad wat vraagtekens bij wat ze hebben vertelt aan je; Logopedie wordt door de zorgverzekeraar vanuit het basispakket vergoed, dus je hebt alleen een doorverwijzing nodig van je huisarts, welke ik heb aangevraagd voor genderdysfonie. Zolang je logopedist een contract heeft met je zorgverzekeraar wordt alles (minus eigen risico) vergoed. Uiteraard wel een logopedist zoeken die ervaring heeft met dit.
Technisch gezien lijk mij dat het gaat het om "behandeling om uw stem te verbeteren", volgens mijn logopedist staat sowieso genderdysfonie niet in het standaard lijst anyway :icon-rolleyes: (en ik heb nog geen rekeningen gezien :) )
Op de website van FBTO staat juist dat je zónder verwijzing kunt gaan. Ik citeer: "Voor deze zorgverlener is geen verklaring van uw huisarts nodig." (Dit staat bij iedere logopedist met wie FBTO een contract heeft.) Ik overleg morgen even met de praktijkpsycholoog van mijn huisarts en zal dan begin volgend jaar even contact opnemen met een logopedist die hier om de hoek gevestigd is.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door Emma »

DelicateFlower schreef: 30 dec 2020, 18:03
Haha, ojee. :shock: Hier staat ook dat er wel degelijk een reden moet zijn:
https://www.fbto.nl/zorgverzekering/ver ... /logopedie
Daar staat niet dat je ze de reden dat je gaat moet vertellen. Je hebt stemproblemen, klaar. Een zsorgverzekeraar mag niet zomaar even in je dossier gaan grasduinen om te kijken wat ze wel en niet gaan vergoeden. Zorg uit de basisverzekering moet vergoed worden en daar is verder geen bemoeienis van de verzekeraar voor nodig, alleen bij vermoeden van misbruik kunnen ze bij de behandelaar gaan onderzoeken. Dat er in voorkomende gevallen met machtigingen gewerkt wordt heeft er mee te maken dat bij transgenderzorg sommige cosmetische behandelingen (FFS, ontharen) die normaal gesproken niet vergoed worden, dan wel uit de basisverzekering moeten komen.

Echt, ze doen zich toegeeflijker voor dan ze zijn. Je krijgt een sigaar uit eigen doos. Maar het gaat er om dat jij je er goed bij voelt. Als dat zo is, moet je er voor gaan.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door Lise »

Ik ben verzekerd bij FBTO en ben toevallig een paar maanden geleden begonnen met logopedie. Mijn huisarts schreef een flinterdun verwijsbriefje waarin stond dat ze verwees vanwege "stemtraining" (meer niet). FBTO heeft zonder verder commentaar vergoed.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

Emma schreef: 30 dec 2020, 18:39
DelicateFlower schreef: 30 dec 2020, 18:03
Haha, ojee. :shock: Hier staat ook dat er wel degelijk een reden moet zijn:
https://www.fbto.nl/zorgverzekering/ver ... /logopedie
Daar staat niet dat je ze de reden dat je gaat moet vertellen. Je hebt stemproblemen, klaar. Een zsorgverzekeraar mag niet zomaar even in je dossier gaan grasduinen om te kijken wat ze wel en niet gaan vergoeden. Zorg uit de basisverzekering moet vergoed worden en daar is verder geen bemoeienis van de verzekeraar voor nodig, alleen bij vermoeden van misbruik kunnen ze bij de behandelaar gaan onderzoeken. Dat er in voorkomende gevallen met machtigingen gewerkt wordt heeft er mee te maken dat bij transgenderzorg sommige cosmetische behandelingen (FFS, ontharen) die normaal gesproken niet vergoed worden, dan wel uit de basisverzekering moeten komen.

Echt, ze doen zich toegeeflijker voor dan ze zijn. Je krijgt een sigaar uit eigen doos. Maar het gaat er om dat jij je er goed bij voelt. Als dat zo is, moet je er voor gaan.
Ik snap je punt helemaal! :) Dank je voor je uitgebreide reactie.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door DelicateFlower »

Lise schreef: 30 dec 2020, 18:50 Ik ben verzekerd bij FBTO en ben toevallig een paar maanden geleden begonnen met logopedie. Mijn huisarts schreef een flinterdun verwijsbriefje waarin stond dat ze verwees vanwege "stemtraining" (meer niet). FBTO heeft zonder verder commentaar vergoed.
Fijn om te weten, dankjewel voor je reactie! :)
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door Sander »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8380183 ... erzekeraar

Zilveren Kruis lijkt zich steeds slechter op te stellen qua transgenderzorg. Wijst steeds meer aanvragen voor behandelingen af
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: De beste zorgverzekeraar voor (MtF) transgenderzorg?

Bericht door mystory.nicky »

Sander schreef: 25 mar 2021, 20:45 https://www.telegraaf.nl/nieuws/8380183 ... erzekeraar

Zilveren Kruis lijkt zich steeds slechter op te stellen qua transgenderzorg. Wijst steeds meer aanvragen voor behandelingen af
Het is bij veel verzekeringen op dit moment een drama, en als het niet de ene is is het volgend jaar de ander.
In deze topic kunnen we elkaar up-to-date houden van het verloop van de zaken: viewtopic.php?f=28&t=7959
Samen staan we sterk!
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong