Nieuwe chat! Zie dit topic.

Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Theunix »

Hallo lieve mensen!

Even een nieuwe draadje voor een (voor mij) nieuwe speler in de zorg. Per 1 januari 2021 bied het Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender ook transgenderzorg aan voor volwassenen. In maart 2020 begonnen ze ook al voor kinderen en jongeren met het aanbieden van zorg.

Super blij natuurlijk dat er steeds meer aanbieders komen, ik ben dan ook erg benieuwd of er al ervaringen zijn met het adboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender :)

Wat tot nu toe bekend is:
(Info van 21/01/2021)

Verwijzingen
- Kinderen en jongeren kunnen sinds 1 maart 2020 bij het Radboudumc terecht voor transgenderzorg
- Volwassenen start vanaf 1 februari 2021. U kunt volwassenen wel al doorverwijzen vanaf 1 januari 2021.

Wachttijd
Volwasennen
Vanaf 1 januari 2021 kunt u bij het Radboudumc terecht voor transgenderzorg voor volwassenen. Vanaf die datum kunt u naar ons doorverwezen worden. We beginnen dan met genderbevestigende operaties voor mensen die al in een transitietraject zitten vanaf 1 februari. En vanaf 1 maart nodigen we ook mensen uit die nog aan een transitietraject moeten beginnen.

Meer info: https://www.radboudumc.nl/expertisecent ... wachttijd

Kinderen/jongeren
In het Radboudumc Expertisecentrum Geslacht & Gender is er een wachtlijst voor transgenderzorg. Dit betekent dat je op dit moment na verwijzing ongeveer 14 maanden moet wachten voordat je de eerste intake hebt.

Meer info: https://www.radboudumc.nl/expertisecent ... wachtlijst

Q&A
https://www.radboudumc.nl/expertisecent ... lde-vragen
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Theunix »

Hoi Lieve Mensen!

Ik heb even contact gehad met het Radboudumc en daar kreeg ik het volgende te horen:
  • Wat betreft de wachttijd voor de volwassenen voor transgenderzorg is dat ongeveer 15-18 maanden.
  • De mensen die in het Amsterdam UMC of het UMCG (bijna) bovenaan de wachtlijst staan worden op dit moment actief door die centra benaderd met de vraag of ze de intake/diagnostiek/behandeling eventueel in het Radboudumc willen beginnen. Dit om de lange wachtlijsten zo eerlijk mogelijk te benaderen.
    We helpen mee met de wachtlijsten de rest van dit jaar, daarna gaan we mensen zien die ondertussen op onze eigen wachtlijst staan.
  • We vragen wel van mensen als ze bij een centrum terecht kunnen om zich van de andere wachtlijst(en) te laten verwijderen, omdat we een zo zuiver mogelijk beeld van de wachtlijst willen hebben.
14/01/2021
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Annabel »

Bedankt voor de info!
Wel vreemd dat ze dan op hun eigen pagina dit hebben staan:

"We hebben op dit moment nog geen wachtlijst voor onze transgenderzorg voor volwassenen, maar we zullen voorrang geven aan mensen die al in Amsterdam of Groningen op de wachtlijst staan"

Terwijl bij de jongeren afdeling inderdaad dit staat:

"Op dit moment duurt het na verwijzing ongeveer 14 maanden voordat je de eerste intake hebt in het Radboudumc Expertisecentrum Geslacht & Gender"

Misschien weten ze het zelf ook niet meer ;) ... ja, als iets te goed klinkt ... maar wel eerlijk zo om de wachtlijsten te verkorten en daar hebben we allemaal baat bij! :)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Theunix »

Annabel schreef: 14 jan 2021, 15:03 Bedankt voor de info!
Wel vreemd dat ze dan op hun eigen pagina dit hebben staan:

"We hebben op dit moment nog geen wachtlijst voor onze transgenderzorg voor volwassenen, maar we zullen voorrang geven aan mensen die al in Amsterdam of Groningen op de wachtlijst staan"

Terwijl bij de jongeren afdeling inderdaad dit staat:

"Op dit moment duurt het na verwijzing ongeveer 14 maanden voordat je de eerste intake hebt in het Radboudumc Expertisecentrum Geslacht & Gender"

Misschien weten ze het zelf ook niet meer ;) ... ja, als iets te goed klinkt ... maar wel eerlijk zo om de wachtlijsten te verkorten en daar hebben we allemaal baat bij! :)
Ja, vond ik ook vreemd. Ik denk dat het ziekenhuis nog aan het inventariseren zijn etc. Het is een nieuwe samenwerking om dit gebied met de UMCG en Amsterdam UMC, kost even tijd om het op gang te brengen en te kijken wie waar wilt beginnen etc. Denk dat de informatie komende weken wel word ge-update op de site.

De voorrang verlenen een mensen die op andere wachtlijsten staan vind ik ook zeer terecht. Zoals je zegt hebben we allemaal baat bij! Goed om te zien dat er steeds meer zorgaanbieders komen en gehoor geven aan de oproep van ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Niels
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2020, 02:56
Gender: Trans FtM

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Niels »

Hoi! Ik heb een vraagje aan mensen die zich ook hebben laten doorverwijzen naar het Radboud UMC. Ik ben afgelopen week naar de huisarts geweest voor een doorverwijzing en in de brief die ik van de huisarts kreeg stond dat ze een brief zouden sturen voor de eerste intake. Nu neem ik aan dat die brief dan ook pas komt als het tegen die tijd is. Maar ik zag dat mijn adres bij de huisarts nog het adres van mijn ouders is, terwijl ik zelf ergens anders woon. Ik vroeg mij af of mensen al eerder iets van een bevestigingsbrief gekregen hebben dat ze op de wachtlijst staan? Want dan moet ik er even achteraan dat mijn adres veranderd wordt, ouders weten het nog niet namelijk en wil dat op mijn eigen tijd doen en niet omdat er ineens een brief van het radboud in de bus ligt :)
Ge'ya
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021, 05:42
Gender: Trans MtF

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Ge'ya »

Binnen 6-10 weken krijg je een bevestigingsbrief dat je bent doorverwezen. De eerste intake duurt dan nog wel 1 jaar minstens. Omdat bij mij de 6 weken wat eerder gezegd was uitbleek. Heb ik online op hun site de vraag gesteld of mijn verwijzing goed was aangekomen, omdat in mijn verwijzing stond dat na een bepaalde tijd de verwijzing vervalt. Ik had de volgende dag al antwoord. En ze zei dat ik was ingeschreven en dat mijn bevestiging eraan kwam Dus al goed eind goed. Wellicht kan je ook jou vraag daar online gaan stellen.
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 269
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door AstroNoud »

Ik zou inderdaad via de site proberen een vraag te stellen. Ik wilde laatst telefonisch contact op nemen, en na 3x doorverbonden te zijn werd er opeens opgehangen...
I will not yield!
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Annabel »

Ter info: Vorig jaar (2021) hebben ze mensen van de wachtlijst van het AUMC en UMCG met een bepaalde postcode eerst geholpen, maar inmiddels zijn ze begonnen om de mensen van hun eigen wachtlijst uit te nodigen!

Ik kreeg vandaag een brief dat ik over drie weken welkom ben voor een intake :o :D :D :dance:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Marije »

Gefeliciteerd!
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Radboudumc Expertise­centrum Geslacht & Gender

Bericht door Frederieke »

Ik ben erg benieuwd hoe het je daar vergaat. Ik sta zelf ook op de wachtlijst bij het Radboud UMC, ook al ben ik in behandeling bij Psytrans.

Mijn intake bij het Radboud zou volgens hun verwachting in het tweede kwartaal zijn. Hoop stiekem dat ik zo eerder aan FFS bij het Radboud mag beginnen....

Groetjes, Frederieke