uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Venusss »

Er komt in 2021 een nieuw alternatief voor de uiterlijke kenmerken lijst.
Recent had ik contact met het ministerie van VWS, dit was de reactie.
Wanneer er sprake is van een passabiliteitsprobleem dan kan er inderdaad een vergoedingsindicatie zijn voor aangezichtschirurgie, volgend uit Artikel 2.4 lid 1 sub b van het Besluit zorgverzekering. Volgens de standpuntbepaling door het Zorginstituut bij het betreffende artikel spreekt van een passabiliteitsprobleem als een man-vrouw transgender vanwege het (nog altijd aanwezige) mannelijke gelaat, niet als vrouw wordt herkend. Vooralsnog heeft de zogenoemde 'uiterlijke kenmerkenlijst', waarin ten minste drie personen ieder vanuit een andere (professionele) invalshoek hun mening geven over het gelaat/uiterlijk, als hulpmiddel gediend om vast te stellen of sprake is van een passabiliteitsprobleem.

Gebleken is dat het werken met deze lijst niet (meer) adequaat verloopt, hetgeen voor zorgverzekeraars aanleiding is om in overleg met het Zorginstituut en andere betrokkenen te werken aan een alternatief voor een zo objectief mogelijke beoordeling van de 'passabiliteit'. Naar verwachting komt er snel (de inzet is dit voorjaar) duidelijkheid in de vorm van een nieuwe werkwijzer voor verzekeraars.

Ten aanzien van uw verzoek bij de verzekeraar op dit moment, is voor vergoeding van belang dat behandelaars duidelijk aangeven waarom er een passabiliteitsprobleem is, door welke uiterlijk kenmerk(en) dit komt en welke ingreep / ingrepen nodig zijn om dit te verhelpen. Verzekeraars zullen deze informatie samen met aangeleverd beeldmateriaal moeten wegen. Als dat naar uw beeld niet juist is gebeurd, kunt u een klacht indienen bij de verzekeraar. Voor blijvende conflicten tussen de verzekeraar en de verzekerde, bestaat er een ombudsman en geschillencommissie zorgverzekeringen: de SKGZ.
Er is mij geen aanvullende informatie gegeven over de toepassingswijze evenals welke organisaties hierbij betrokken zijn. Deze verandering zal of een verbetering of in het nadeel uitpakken evenals de definitie verminking is mogelijk in geding. Het lijkt me dat een Werkwijzer eerst getoetst moet worden door ervaringsdeskundige uit de gemeenschap zelf. Het moment van keuze voor dit alternatief is wat zorgelijk gezien Transvisie onder bemand zal zijn voor belangenbehartiging. TNN, COC, Trans United en hierbij T-Nederland op de hoogte gesteld.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Hal »

Wat interessant dat er op dit moment alleen voor trans vrouwen een kenmerkenlijst voor het vaststellen van een passabiliteitsprobleem lijkt te zijn. Ik had geen idee. Ben benieuwd of het nieuwe alternatief ook voor trans mannen en non-binaire mensen mogelijkheden biedt.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door mystory.nicky »

We wachten het af.. Ben heel benieuwd, ik vond zelf die uiterlijke kenmerken lijst al erg slap.
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Vethrvolnir »

Hal schreef: 12 feb 2021, 17:06 Wat interessant dat er op dit moment alleen voor trans vrouwen een kenmerkenlijst voor het vaststellen van een passabiliteitsprobleem lijkt te zijn. Ik had geen idee. Ben benieuwd of het nieuwe alternatief ook voor trans mannen en non-binaire mensen mogelijkheden biedt.
Is inderdaad vreemd.

Uiteraard is logischerwijs van een afwijking of verminking net zo hard sprake bij sexuele dimorfie van het gelaat mtf als ftm.

je gezichtsbeharing heeft daar maar beperkt invloed op.
:shock:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Nate_0 »

Er is al vaker genoemd dat het verschil groter is dan wel/geen haar. Bij een transvrouw zit het verschil immers ook niet in het wel of niet laten lazeren van haar baard.

De punten hier zijn waarschijnlijk dat:
1. Testosteron een heftiger middel is dan oestrogeen
2. Meer transvrouwen dan transmannen passabiliteitsproblemen hebben

De enige FtM die ik ken die dusdanig veel dysforie aan zijn gezicht heeft om daar chirurgie voor nodig te hebben, is Veth. Daarbij is bij Veth het primaire probleem niet passabiliteit. Bij transvrouwen ligt dat anders.

Wat ik bedoel met "testosteron is heftiger" is dat het duidelijkere veranderingen achterlaat in het gelaat. Dat geldt voor transvrouwen, die masculine kenmerken krijgen die niet weggaan met behulp van oestrogeen--en die kenmerken zijn intenser naar gelang van leeftijd (want: meer tijd voor de testosteron om op het gelaat in te werken). Transvrouwen hebben vervolgens ook nog eens hun stem niet mee. Anderzijds geldt dit ook voor transmannen, bij wie testosteron over het algemeen voor in ieder geval een áántal typisch mannelijke kenmerken zorgt (vetverdeling, beharing, stem). Zelfs bij een beperkt aantal van die veranderingen, is dat over het algemeen genoeg.

Het zit 'm in dit geval dus niet in factoren als "wie wil dit" of "wie heeft dusdanig veel dysforie" of "wie verdient het." Het zit specifiek in het woordje passabiliteit, wat eenvoudigweg een veel groter probleem is voor transvrouwen dan voor transmannen.

P.S. Ik vind het woord "verminkt" behoorlijk ver gaan voor iemand die niet 100% binnen een schoonheidsideaal past? Tenzij je gewei is afgezaagd en je daardoor voor hinde in plaats van bok word aangezien, natuurlijk.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Vethrvolnir »

@Nate_0 de enige man die weet hoe de dingen echt zijn .
:shock:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Irene_de_Vreede »

Nate_0 schreef: 15 feb 2021, 19:00 Er is al vaker genoemd dat het verschil groter is dan wel/geen haar. Bij een transvrouw zit het verschil immers ook niet in het wel of niet laten lazeren van haar baard.

De punten hier zijn waarschijnlijk dat:
1. Testosteron een heftiger middel is dan oestrogeen
2. Meer transvrouwen dan transmannen passabiliteitsproblemen hebben

De enige FtM die ik ken die dusdanig veel dysforie aan zijn gezicht heeft om daar chirurgie voor nodig te hebben, is Veth. Daarbij is bij Veth het primaire probleem niet passabiliteit. Bij transvrouwen ligt dat anders.

Wat ik bedoel met "testosteron is heftiger" is dat het duidelijkere veranderingen achterlaat in het gelaat. Dat geldt voor transvrouwen, die masculine kenmerken krijgen die niet weggaan met behulp van oestrogeen--en die kenmerken zijn intenser naar gelang van leeftijd (want: meer tijd voor de testosteron om op het gelaat in te werken). Transvrouwen hebben vervolgens ook nog eens hun stem niet mee. Anderzijds geldt dit ook voor transmannen, bij wie testosteron over het algemeen voor in ieder geval een áántal typisch mannelijke kenmerken zorgt (vetverdeling, beharing, stem). Zelfs bij een beperkt aantal van die veranderingen, is dat over het algemeen genoeg.

Het zit 'm in dit geval dus niet in factoren als "wie wil dit" of "wie heeft dusdanig veel dysforie" of "wie verdient het." Het zit specifiek in het woordje passabiliteit, wat eenvoudigweg een veel groter probleem is voor transvrouwen dan voor transmannen.

P.S. Ik vind het woord "verminkt" behoorlijk ver gaan voor iemand die niet 100% binnen een schoonheidsideaal past? Tenzij je gewei is afgezaagd en je daardoor voor hinde in plaats van bok word aangezien, natuurlijk.
Ik wil dit nog wel een beetje nuanceren vanuit mijn beleving. Sinds de mondkapjesplicht word ik nooit meer misgendered, dat heeft heel veel te maken met laserbehandelingen die nog niet klaar zijn.
Irene
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Vethrvolnir »

ik ben het een beetje zat om de oraties van @Nate_0 te nuanceren.
hij heeft immers altijd gelijk
:shock:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Nate_0 »

Vethrvolnir schreef: 15 feb 2021, 20:20 ik ben het een beetje zat om de oraties van @Nate_0 te nuanceren.
hij heeft immers altijd gelijk
Jij toch ook?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Irene_de_Vreede »

Jongens, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen, maar hoe belangrijk is gelijk krijgen in veel gevallen nu eenmaal?
Irene