uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Nate_0 »

Irene_de_Vreede schreef: 15 feb 2021, 21:34 Jongens, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen, maar hoe belangrijk is gelijk krijgen in veel gevallen nu eenmaal?
Hangt een beetje van de situatie af, natuurlijk.

Maar goed, ik schrijf inderdaad op een manier die over komt alsof ik 100% zeker ben van mijn zaak, wat absoluut met mijn vakgebied te maken is--waar dat een vereiste is. En ja, ik zeg alleen dingen waar ik achter sta, omdat dat iets is wat ik op prijs stel.

Maar gelijk krijgen is inderdaad niet iets wat daarin nodig is. Het ding binnen mijn vakgebied is sowieso dat gelijk niet ten koste van het gelijk van een ander gaat. Verschillende dingen kunnen daarin naast elkaar bestaan.

Mijn berichtje hier is enkel hoe ik het zie, niet hoe iedereen het ziet, en vooral vanuit een "ik ben het oneens met het vorige bericht en vind het belangrijk dat andere (nieuwe) lezers meer dan 1 perspectief hebben." Bv: ik noem Veth als enige FtM persoon die IK ken die aangezichtschirurgie ambieert, en de reden dat ik passabiliteit noem is op basis van mijn eigen observaties op het forum (dus: foto's van Veth en de reacties daarop).

En dat bedoel ik dus ook met het "jij toch ook" richting Veth. Hij heeft zeker gelijk vanuit zijn positie, net zoals ik gelijk heb vanuit mijn positie en een derde persoon dat ook heeft vanuit zijn/haar perspectief. Zoveel aan transitie is subjectief, pas wanneer het op cijfertjes en feiten aan komt wordt dat het niet meer... En juist passabiliteit is een van die dingen die niet te meten is?

Zo ken ik dus legitiem een hoop FtM ook irl, maar geen die na een aantal jaar nog steeds niet passen? Dat is een andere situatie voor een bepaalde groep transvrouwen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Vethrvolnir »

ik denk persoonlijk , dat daar een hoop wishful thinking en 'beroepsdeformatie' debet aan is aan de kant van de transmannen die na hun jeugd met hun transitie zijn begonnen en die nog niet bejaard zijn.

transmannen die de cruciale periode van botgroei in het gelaat in de jeugd missen omdat ze te laat met testisteron thetapie starten, en die niet bij toeval een wat mannelijk ogend gelaat hebben, ogen ofwel erg jong ofwel relatief oud qua skelet. voor een man. en hun huid past niet bij dat beeld. de huid is van middelbare leeftijd.

en dat is een vreemd gezicht.

het maakt uit of men aziatisch of negroide of caucasische voorouders heeft in dezen. dat zeg ik ondat ik onderzoek ken dat aangeeft dat mensen verschillende gelaatsdelen als belangrijk voor sekse onderscheid zien bij deze uiterlijk wat verschillende categorieen.
er is een ftm die een klein onderzoek heeft gedaan. hij werkte destijds aan de universiteit van Dundee. Er zijn ftm die niet passeren of zelfs slechter gaan passeren.
Zijn onderzoek is het enige dat er is over dit onderwerp specifiek , voor zover mij bekend, en het heeft veel beperkingen.

het is niet zo dat wanneer iets weinig voorkomt of wanneer ergens weinig vraag naar is dat het niet bestaat. van veel dingen realiseert men zich pas dat het een probleem is nadat iemand erop heeft gewezen dat het bestaat. er zijn dingen waarvan men niet bewust is omdat het er altijd was en waarvan men de effecten aan andere zaken toeschreef.

dit is wat ik aankaart.
:shock:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Nate_0 »

Heeft hij een lijst van uiterlijke kenmerken samengesteld die wel of niet meespelen in het wel-of-niet geklokt worden als man? En gekwantificeerd welke daarvan nodig zijn in welke combinaties?

Daarnaast, heeft hij specifiek alleen transmannen onderzocht die HRT gebruiken, en dat al een tijdje gebruiken?

Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met "beroepsdeformatie" of "wishful thinking"? Als iemand ervaart dat mensen hem zien/behandelen/aanspreken als man, dan is dat toch geen wishful thinking meer maar de empirische waarheid? Net zoals ik eerder al aangaf; dit artikel betreft specifiek het voor de buitenwereld gezien worden als (in dit geval vrouw).
meerdere zakken met zaagsel
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Brownie »

Venusss schreef: 12 feb 2021, 16:50Verzekeraars zullen deze informatie samen met aangeleverd beeldmateriaal moeten wegen.
De verzekeraar op de stoel van de behandelaar. Zou deze VWS medewerker ook fotos van de anus willen doorsturen naar han verzekeraar zodat kan worden 'gewogen' of han echt wel aanbeien heeft?
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door mystory.nicky »

Brownie schreef: 23 feb 2021, 08:24
Venusss schreef: 12 feb 2021, 16:50Verzekeraars zullen deze informatie samen met aangeleverd beeldmateriaal moeten wegen.
De verzekeraar op de stoel van de behandelaar. Zou deze VWS medewerker ook fotos van de anus willen doorsturen naar han verzekeraar zodat kan worden 'gewogen' of han echt wel aanbeien heeft?
Nou de verzekering doet hier ook weer moeilijk voor het vergoeden van ontharingsbehandelingen. Ik zal het in mijn brief opnemen en eens vragen of ze die fotos ook willen zien?
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Vethrvolnir »

Nate_0 schreef: 18 feb 2021, 13:11 Heeft hij een lijst van uiterlijke kenmerken samengesteld die wel of niet meespelen in het wel-of-niet geklokt worden als man? En gekwantificeerd welke daarvan nodig zijn in welke combinaties?

Daarnaast, heeft hij specifiek alleen transmannen onderzocht die HRT gebruiken, en dat al een tijdje gebruiken?

Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met "beroepsdeformatie" of "wishful thinking"? Als iemand ervaart dat mensen hem zien/behandelen/aanspreken als man, dan is dat toch geen wishful thinking meer maar de empirische waarheid? Net zoals ik eerder al aangaf; dit artikel betreft specifiek het voor de buitenwereld gezien worden als (in dit geval vrouw).
passabiliteit betekent door de buitenwereld gezien worden als het geslacht dat bij je gender past in geval van transgenders.

met beroepsdeformatie en wishful thinking bedoel ik transmannen die zichzelf passabeler inschatten dan ze zijn geldt niet voor iedereen . maar komt wel voor.
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Vethrvolnir »

Nate_0 schreef: 18 feb 2021, 13:11 Heeft hij een lijst van uiterlijke kenmerken samengesteld die wel of niet meespelen in het wel-of-niet geklokt worden als man? En gekwantificeerd welke daarvan nodig zijn in welke combinaties?

Daarnaast, heeft hij specifiek alleen transmannen onderzocht die HRT gebruiken, en dat al een tijdje gebruiken?

Verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt met "beroepsdeformatie" of "wishful thinking"? Als iemand ervaart dat mensen hem zien/behandelen/aanspreken als man, dan is dat toch geen wishful thinking meer maar de empirische waarheid? Net zoals ik eerder al aangaf; dit artikel betreft specifiek het voor de buitenwereld gezien worden als (in dit geval vrouw).
ja hij heeft transmannen onderzocht die al ruime tijd hrt gebruiken

hier is het artikel. via sci hub kun je het artikel lezen. als je de doi kopieert en plakt

https://www.researchgate.net/publicat ... people
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Vethrvolnir »

Venusss schreef: 12 feb 2021, 16:50 Er komt in 2021 een nieuw alternatief voor de uiterlijke kenmerken lijst.
Recent had ik contact met het ministerie van VWS, dit was de reactie.
Wanneer er sprake is van een passabiliteitsprobleem dan kan er inderdaad een vergoedingsindicatie zijn voor aangezichtschirurgie, volgend uit Artikel 2.4 lid 1 sub b van het Besluit zorgverzekering. Volgens de standpuntbepaling door het Zorginstituut bij het betreffende artikel spreekt van een passabiliteitsprobleem als een man-vrouw transgender vanwege het (nog altijd aanwezige) mannelijke gelaat, niet als vrouw wordt herkend. Vooralsnog heeft de zogenoemde 'uiterlijke kenmerkenlijst', waarin ten minste drie personen ieder vanuit een andere (professionele) invalshoek hun mening geven over het gelaat/uiterlijk, als hulpmiddel gediend om vast te stellen of sprake is van een passabiliteitsprobleem.

Gebleken is dat het werken met deze lijst niet (meer) adequaat verloopt, hetgeen voor zorgverzekeraars aanleiding is om in overleg met het Zorginstituut en andere betrokkenen te werken aan een alternatief voor een zo objectief mogelijke beoordeling van de 'passabiliteit'. Naar verwachting komt er snel (de inzet is dit voorjaar) duidelijkheid in de vorm van een nieuwe werkwijzer voor verzekeraars.

Ten aanzien van uw verzoek bij de verzekeraar op dit moment, is voor vergoeding van belang dat behandelaars duidelijk aangeven waarom er een passabiliteitsprobleem is, door welke uiterlijk kenmerk(en) dit komt en welke ingreep / ingrepen nodig zijn om dit te verhelpen. Verzekeraars zullen deze informatie samen met aangeleverd beeldmateriaal moeten wegen. Als dat naar uw beeld niet juist is gebeurd, kunt u een klacht indienen bij de verzekeraar. Voor blijvende conflicten tussen de verzekeraar en de verzekerde, bestaat er een ombudsman en geschillencommissie zorgverzekeringen: de SKGZ.
Er is mij geen aanvullende informatie gegeven over de toepassingswijze evenals welke organisaties hierbij betrokken zijn. Deze verandering zal of een verbetering of in het nadeel uitpakken evenals de definitie verminking is mogelijk in geding. Het lijkt me dat een Werkwijzer eerst getoetst moet worden door ervaringsdeskundige uit de gemeenschap zelf. Het moment van keuze voor dit alternatief is wat zorgelijk gezien Transvisie onder bemand zal zijn voor belangenbehartiging. TNN, COC, Trans United en hierbij T-Nederland op de hoogte gesteld.
vraag me af wat ermee bedoeld wordt dat de deskunigenverklaringen niet goed functioneren. Waarschijnlijk is het dat men vindt dat het teveel geld kost en beter gemotiveerd wil kunnen afwijzen.
:shock:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Nate_0 »

Voor de geïnteresseerden die zich niet aan het Engels willen branden, hier een lijstje met de kenmerken die in het artikel worden genoemd (er staat trouwens een hoop meer in het artikel dan alleen dit). De hoofdkenmerken staan op pagina 2 (rechtsbovenaan) en wordt expliciet aangegeven dat het een wisselwerking is tussen de verschillende kenmerken.

Een studie uit 1993 van Europese/blanke voorbeelden noemt:
- breedte van de mond
- dikte van de wenkbrauw
- basisbreedte van de neus
- afstand tussen ogen en wenkbrauwen
- hoogte van het voorhoofd
- afstand tussen de binnenste hoeken van de wenkbrauwen
- afstand van de punt van de neus en de laagste hoek van de neus

Deze kenmerken kunnen verschillen per onderzoeksonderwerp; bij Japanse gezichten is de kaaklijn en mond belangrijker, en de ogen en neus minder.

In een onderzoek waarbij verschillende geslachtskenmerken van een mannengezicht op een vrouwengezicht werden geplaatst (en vice versa), waren dit de belangrijkste indicatoren (beginnende bij de meest belangrijke).
1. kaak
2. wenkbrauwen/ogen
3. wenkbrauwen

Verder wordt op pagina 7-8 nog genoemd dat een zichtbare baard/baardschaduw en male pattern baldness iemand vrijwel altijd als man gelezen laten worden, ongeacht hoe die baard er verder uitziet.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: uiterlijke kenmerken lijst krijgt alternatief

Bericht door Jer158 »

Vethrvolnir schreef: 27 feb 2021, 16:19passabiliteit betekent door de buitenwereld gezien worden als het geslacht dat bij je gender past in geval van transgenders.

met beroepsdeformatie en wishful thinking bedoel ik transmannen die zichzelf passabeler inschatten dan ze zijn geldt niet voor iedereen . maar komt wel voor.
Inschatten? We zien/horen hoe vaak we meneer/mevrouw worden genoemd. Dat kun je (als je oplettend genoeg zou zijn of je leven zou opnemen) bijhouden en uitdrukken in percentages. Inschattingen komen daar niet aan te pas.

Je BELEVING kan vervolgens wel heel anders zijn. Een boel trans mensen kunnen erg veel last hebben van een enkele misgendering. Zo veel, dat het (grotere, vrijwel exclusieve) aantal correcte genderingen daarbij ondersneeuwt (hoewel ze dus wel passen).

En ja, er zijn ook mensen die juist gaan stralen van elke positieve gendering en daardoor de misgenderings beter kunnen hebben. Maar: is dat erg? Je doet nu alsof dat een probleem is, terwijl die mensen juist gezegend zijn met een roze bril.
Hung her from the branches of a mango tree