'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Psychologen en procedures
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door Frederieke »

Tot mijn grote genoegen hoorde ik onlangs dat ik eind volgende maand een eerste intake bij een psycholoog kan verwachten. Toen ik mijn voornemen besprak ik met een oude bekende, die ik al jaren niet meer had gezien, zelf senior scientist en toevallig ook nog eens getrouwd met een psycholoog kreeg ik het advies om de intake op een 'wetenschappelijke' manier aan te pakken.

Oftewel: ik moest mezelf de vraag stellen wat nu eigenlijk mijn probleem is en of de transitie dat probleem wel oplost. Maar niet door argumenten voor transitie te bedenken, maar juist argumenten waarom ik het niet zou moeten doen. Als ik die argumenten dan kan ontkrachten, heb ik grote(re) kans dat ik uiteindelijk gelukkiger uit de strijd kom.

Ik vond dat wel een verfrissende gedachte en ben er al volop mee aan de slag, maar het leek me leuk om de suggestie hier ook te delen. Mijn vraag aan jullie is dan ook: "Wat vinden jullie hiervan?" en doen jullie nog iets aan voorbereiding voor zo'n intake? Ik heb namelijk oprecht geen idee wat ik kan verwachten.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: 'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb me nooit voorbereid op een intake, het ging tenslotte om mijzelf en daar weet ik van alles van.
Het advies om jezelf de vraag te stellen of je van een transitie gelukkiger wordt is een hele belangrijke, zoniet dan kun je er maar beter niet aan beginnen. Het idee dat een transitie al je problemen oplost is natuurlijk ook niet zo.
Irene
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: 'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door eew »

Als je denk dat je daar zelf baat bij hebt moet je het vooral doen. Maar als voorbereiding op een intake is het absoluut niet nodig, bij een intakegesprek hoef je niet veel weerstand te verwachten. Ze kijken vooral of je op de juiste plaats zit om je verder te helpen. In principe zou alleen het uitspreken dat je transgender bent en medische behandeling wenst voldoende moeten zijn.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: 'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door Frederieke »

Bedankt @eew en Irene. Op die vragen (voel ik me transgender, of ik medische behandeling wens en of ik oprecht geloof dat ik gelukkiger word van een transitie weet ik het antwoord wel. Denk ik nu. Daarvoor loop ik al te lang tegen mezelf te hoop en dat is natuurlijk precies de reden dat ik het traject zelf in gang heb gezet. Maar dat concept van de 'anti'-vragen intrigeerde me wel.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: 'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door Jannet V »

Het is al een poosje geleden maar de voorbereiding op mijn eerste gesprek bestond vooral uit het kiezen van de kleding en schoenen, me opmaken en een paar sierraden uitkiezen. Wat ik zeker niet wilde was mezelf onzeker voelen. Ik hoefde niemand te overtuigen, ik moest gewoon mezelf zijn, want ik was al overtuigd.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: 'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door Annabel »

Dingen op een 'wetenschappelijke' manier aan te pakken is altijd goed, maar ja, ik ben dan ook technisch wetenschapper van beroep, dus dat doe ik toch altijd al! Het is vaak veel makkelijker te determineren wat niet goed voelt/is dan wat mogelijk wel gewenst is, dus in die zien ben ik het er helemaal mee eens wat jouw vertelt is. Ik heb zelf ook mijn zoektocht heel wetenschappelijk aangepakt. Kleine stapjes en dan steeds evalueren of het goed of slecht voelde. Dan kan je heel snel dingen afvinken en hoef je niet terug te kijken/herdenken of dat het nou echt wel zo is. Op deze manier kwam ik er snel achter dat er echt geen weg terug was voor mij en heb ik mijn sociale transitie zo goed als achter de rug, terwijl ik helaas nog wel een poosje op de wachtlijst sta, maar ik voel me wel veel gelukkiger dan eerst!

Daarentegen geef ik Irene en eew gelijk in het feit dat je je niet hoeft voor te bereiden voor een intake, het gaat tenslotte om jou als persoon. En wat Jannet V zegt, ik weet al de perfecte outfit die ik ga aandoen :D maar goed die draag ik nu ook al.

Trouwens het is niet helemaal duidelijk of dat je een intake hebt bij een "gewone" psycholoog of eentje van een genderteam hebt? In het eerste geval is die wetenschappelijke methode meer van toepassing dan bij de tweede optie lijkt mij, precies zoals eew al zegt. En het is ook een goed plan om alvast een levensverhaal op te schrijven, gezien het feit dat er toch wel om gevraagd wordt!
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: 'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door luciger »

De methode van redenen bedenken om het niet te doen en die dan ontkrachten lijkt me een hele goede! Als je er dan ondanks die 'problemen' toch vol voor durft te gaan, weet je dat je goed zit.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: 'Wetenschappelijke' intake voorbereiding ...

Bericht door Frederieke »

Dank voor alle tips. Onlangs intake gehad bij Psytrans en zoals eew al verwachtte ging het vooral over mijzelf en mijn verwachtingen. Toch voelt het fijn om steeds te blijven nadenken over wat me beweegt om dit traject te doorlopen. Op naar de diagnostische fase en zien wat dat die brengen gaat.