Alternatief

Psychologen en procedures
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Alternatief

Bericht door Brownie »

De meeste huisartsen willen je wel helpen bij je bloedtests hoor, als je gaat zelfmedden. Meestal wel zelf betalen idd.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Alternatief

Bericht door Josh »

Ik ben aan het overwegen om mij aan te melden bij GenderGP, maar heb er een zeer dubbel gevoel bij. Als ik het zou doen dan zou het pas ergens begin Q2 in 2022 zijn, vanwege de hearings en onderzoeken die naar GenderGP lopen momenteel.
Ik ben de voor en tegens op een rijtje aan het zetten en voor mijn gevoel is het nu nog teveel tegens tegenover naar mijn idee 1 groot voordeel.

Ik zet ze nu hier zodat wanneer ik wanhopig ben, weer even dit lijstje kan bekijken en niet een impulsief besluit neem.

Voor:
Ik ben nu 33, in maart word ik 34.
Ik sta pas sinds oktober 2021 op de wachtlijst bij het VU en 103 weken wachten voor een eerste intake wanneer ik dus al iets van 36 jaar oud ben dat gaat zo erg tegen mijn gevoel in nu.
Dan nog de gesprekken van 6-10 maanden voordat ik überhaupt kan starten met hormonen, oftewel ik zal al ruim 37 jaar oud zijn voordat ik echt aan mijn medische transitie kan beginnen, het idee alleen al maakt mij zwaar depressief.
Bij GenderGP kan ik al binnen 2 maanden starten met hormonen en dan mijn tijd uitzitten op de wachtlijst. Als een soort gevangene met contraband.
Hopelijk zal het dan ook het proces versnellen bij het VU wanneer ik wel uiteindelijk aan de beurt ben aangezien ik na 2-3 jaar hormonen al bijna volledig klaar ben met de transitie m.u.v. de operaties.

Tegen:
- GenderGP is zeer in opspraak en is met de hearing bezig, ik kon nog geen uitspraken vinden. Maar als ik zou beginnen hieraan wil ik wel enigszins zeker weten dat de zaak niet binnen een paar maanden opgedoekt gaat worden en ik dus X maanden hormonen heb gekregen waarna dit ineens wegvalt en ik dus ineens moet stoppen. Dat lijkt mij zwaarder dan als ik er helemaal niet aan was begonnen
- Ik moet mijn werk gaan informeren dat ik begin aan de transitie, wat een zeer awkward periode zal beginnen zolang er geen veranderingen zijn; Mijn directe omgeving is wel al op de hoogte en ben daar al heel ver in mijn sociale transitie
- Ik moet dan elke dag mijn binder gaan dragen ipv af en toe wat ik nu doe, maar ben bang dat de elasticiteit van mijn huid hierdoor verminderd en het een negatieve uitwerking heeft op het uiteindelijke resultaat van de mastectomie die ik wil
- De risico's op permanente leverschade zijn hoger wegens te weinig mankracht bij GenderGP om bloedwaarden goed in de gaten te houden, dit kan ik eventueel voorkomen door met mijn huisarts te overleggen dat deze de waarden ook controleert
- Ik wil mijn eicellen waarschijnlijk laten invriezen, maar dat kan niet voordat ik met GenderGP hormonen begin, wat dus betekent dat ik tijdens het traject bij het VU eventueel een aantal maanden moet stoppen met de hormonen en andere hormooninjecties krijg. Ik weet niet of ik goed kan omgaan met die fluctuaties
- Het voelt als zelf medicatie en koppigheid/ongeduld vanuit mij
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Alternatief

Bericht door Jer158 »

Josh schreef: 17 nov 2021, 10:44vanwege de hearings en onderzoeken die naar GenderGP lopen momenteel.
Pff, alweer??
Hopelijk zal het dan ook het proces versnellen bij het VU wanneer ik wel uiteindelijk aan de beurt ben aangezien ik na 2-3 jaar hormonen al bijna volledig klaar ben met de transitie m.u.v. de operaties.
Er zijn heel veel mensen die dat gehoopt hebben, en vzviw zijn die allemaal teleurgesteld.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Alternatief

Bericht door Josh »

Jer158 schreef: 17 nov 2021, 11:45
Josh schreef: 17 nov 2021, 10:44vanwege de hearings en onderzoeken die naar GenderGP lopen momenteel.
Pff, alweer??
Geen idee of het alweer is, maar in ieder geval nog doorlopend de laatste update over de hearings was in oktober:
15 October 2021 – the MPTS have stated that they need more time to make their determinations and to then progress to the next stage of the hearing process.

We are waiting to hear whether the MPTS can reconvene in January 2022, or whether we have to wait until April 2022 for the determination on the facts, and then can proceed to Stage 2. The earliest this case will finish is April 2022, maybe June 2022, maybe later.

Jer158 schreef: 17 nov 2021, 11:45
Josh schreef: 17 nov 2021, 10:44 Hopelijk zal het dan ook het proces versnellen bij het VU wanneer ik wel uiteindelijk aan de beurt ben aangezien ik na 2-3 jaar hormonen al bijna volledig klaar ben met de transitie m.u.v. de operaties.
Er zijn heel veel mensen die dat gehoopt hebben, en vzviw zijn die allemaal teleurgesteld.
We gaan het meemaken, ik verwacht in principe alleen dat het proces versneld zou worden op het gebied van mastectomie aangezien je die na 6 maanden hormonen officieel zou mogen hebben.

Als ik tegen die tijd al 2-3 jaar hormonen heb gehad, dan lijkt mij een mastectomie wel direct te kunnen. Anders is het wel heel erg krom.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Alternatief

Bericht door Jer158 »

Josh schreef: 17 nov 2021, 12:31 Geen idee of het alweer is
De laatste 5 jaar zijn er nog minstens 2 geweest.
We gaan het meemaken, ik verwacht in principe alleen dat het proces versneld zou worden op het gebied van mastectomie aangezien je die na 6 maanden hormonen officieel zou mogen hebben.

Als ik tegen die tijd al 2-3 jaar hormonen heb gehad, dan lijkt mij een mastectomie wel direct te kunnen. Anders is het wel heel erg krom.
Dat is precies mijn punt. Het VU telt, voor zover ik weet, nog steeds in maanden BIJ hen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Alternatief

Bericht door Josh »

Jer158 schreef: 17 nov 2021, 14:41
Josh schreef: 17 nov 2021, 12:31 Geen idee of het alweer is
De laatste 5 jaar zijn er nog minstens 2 geweest.
Ze lijken er vertrouwen in te hebben dat het deze keer ook op niets gaat uitdraaien en dat GenderGP gewoon vrolijk verder kan. Ik zal sowieso afwachten tot de zaak is afgerond volgend jaar.
Jer158 schreef: 17 nov 2021, 14:41
Josh schreef: 17 nov 2021, 12:31We gaan het meemaken, ik verwacht in principe alleen dat het proces versneld zou worden op het gebied van mastectomie aangezien je die na 6 maanden hormonen officieel zou mogen hebben.

Als ik tegen die tijd al 2-3 jaar hormonen heb gehad, dan lijkt mij een mastectomie wel direct te kunnen. Anders is het wel heel erg krom.
Dat is precies mijn punt. Het VU telt, voor zover ik weet, nog steeds in maanden BIJ hen.
Dat zou ik wel heel erg kwalijk vinden. Ik zie nergens terug in de voorwaarden dat het bij hen moet zijn. Er staat enkel dat je start met hormonen en ga je de sociale fase in, maar omdat het voor transmannen moeilijk is de sociale fase te doen mogen wij een mastectomie na 6 maanden hormonen gehad te hebben.

Als ik dan al 2-3 jaar als man leef met hormonen en iedereen mij als man behandeld, ziet, aanspreekt etc, dan zetten ze zichzelf wel heel erg voor lul om dan te zeggen Dat bewijst niks, ga nu nog maar 6 maanden de sociale fase bewijzen via ons traject :fpalm:

Maar ja per die logica kunnen ze ook zeggen, je doet het al 2-3 jaar dus waarom zou je niet nog eens 6 maanden kunnen wachten :dance:
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Geke76
Berichten: 543
Lid geworden op: 02 nov 2021, 20:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Alternatief

Bericht door Geke76 »

Zojuist alles doorgelezen, ik begon met een positief gevoel maar eindig nu in mineur.
Ik ben al 45 en probeer mijzelf in te beelden dat ik hopelijk voor mijn 50e ben waar ik wil zijn.
Bizar en triest, qua tijd, maar voor mij telt gezien mijn leeftijd, dat ik dan maar geduld moet hebben om veilig de transitie te doorlopen. Het sociale zal dan meer voortgang krijgen boven de lichamelijke transitie.

Gr. Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: Alternatief

Bericht door MichaelV »

Ik ben in September begonnen bij GenderGP. Ik had ook allerlei vraagtekens erbij- zeker toen ik de €300 had betaald en één dag niks meer hoorde xD
Ik dacht ja hoor- inderdaad te goed om waar te zijn. Maar jawel- binnen 8 weken hebben ze me geholpen en ontving ik de papieren om de behandelingen te beginnen. Mijn huisarts krijgt de prescription en schrijft die uit. Elke 3 maanden haal ik 3 flesjes Testosteron op bij de apotheek dichtbij huis. Mijn eigen risico is OP, maar de hormonen worden vergoed vanuit de basisverzekering als medicatie (Zilveren Kruis).

Ik ben blij.
Het enige waar je op moet letten is dat je goed het bloedwerk doet. Ik heb nu alleen testosteron en oestrogeen gecheckt- dat is prima bij 3 maanden. Na 6 maanden moet je echter op minimaal zo een 8 andere waarden checken, en 1 of 2 meer dan ze bij GenderGP om vragen. Goed is om dit te checken. Huisartsen hebben trouwens een rechtstreeks lijn met endicronologen- dus zij kunnen dit naar mijn gevoel ook voor je navragen. En anders kan je (op eigen rekening) prima een verwijzing krijgen om dit te bespreken met een endicronoloog of bij je mede transpersonen die al zijn begonnen vragen waar zij op checken.

Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik zou het niet anders doen- en ik heb alle vertrouwen in mijn huisarts (die ook een seksuoloog is) dat hij mij goed begeleid
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Alternatief

Bericht door Josh »

MichaelV schreef: 29 nov 2021, 14:29 Ik ben in September begonnen bij GenderGP. Ik had ook allerlei vraagtekens erbij- zeker toen ik de €300 had betaald en één dag niks meer hoorde xD
Ik dacht ja hoor- inderdaad te goed om waar te zijn. Maar jawel- binnen 8 weken hebben ze me geholpen en ontving ik de papieren om de behandelingen te beginnen. Mijn huisarts krijgt de prescription en schrijft die uit. Elke 3 maanden haal ik 3 flesjes Testosteron op bij de apotheek dichtbij huis. Mijn eigen risico is OP, maar de hormonen worden vergoed vanuit de basisverzekering als medicatie (Zilveren Kruis).

Ik ben blij.
Het enige waar je op moet letten is dat je goed het bloedwerk doet. Ik heb nu alleen testosteron en oestrogeen gecheckt- dat is prima bij 3 maanden. Na 6 maanden moet je echter op minimaal zo een 8 andere waarden checken, en 1 of 2 meer dan ze bij GenderGP om vragen. Goed is om dit te checken. Huisartsen hebben trouwens een rechtstreeks lijn met endicronologen- dus zij kunnen dit naar mijn gevoel ook voor je navragen. En anders kan je (op eigen rekening) prima een verwijzing krijgen om dit te bespreken met een endicronoloog of bij je mede transpersonen die al zijn begonnen vragen waar zij op checken.

Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik zou het niet anders doen- en ik heb alle vertrouwen in mijn huisarts (die ook een seksuoloog is) dat hij mij goed begeleid
Klinkt positief!

Ik ga volgend jaar pas kijken samen met de huisarts wat mijn mogelijkheden zijn bij GenderGP, maar als ik daar begin dan hoop ik dat het net zo soepel verloopt als bij jou.

Bedankt voor de tips in ieder geval, ik wist niet dat de hormonen wel vergoed werden door de verzekering dus dat is zeker goed om te weten.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Geke76
Berichten: 543
Lid geworden op: 02 nov 2021, 20:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Alternatief

Bericht door Geke76 »

Klinkt positief toch nu idd, ik neem het mee in ieder geval.

Gr. Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat: