Wetenschappelijke onderzoeken gender zorg

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
MissB
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 apr 2021, 18:35
Gender: Intersekse vrouw
Locatie: Haarlem

Wetenschappelijke onderzoeken gender zorg

Bericht door MissB »

Hallo allemaal!

Veel van jullie hebben vast weleens te maken gehad met dat er gevraagd werdt om mee te doen aan een (wetenschappelijk) onderzoek. Recentelijk ben ik ook weer bezig met onderzoeken bij het A-UMC en GGZ Amsterdam/ Haarlem.
Onderzoeken in onze zorg is van heel groot belang. Niet alleen voor ons zelf en toekomstige intersekse en trangenders. Maar ook voor algemene medische kennis. Deel je ervaring en eventuele tips van onderzoeken met andere hier onder. Ik plaats zelf ook nog mijn onderzoeken: o.a pedagogische gender neurologie, GRIP suicide onderzoek bij atipische gender personen en een. lacatatie onderzoek bij trans-moeders (MtF met of zonder intersekse conditie).

Ik ben benieuwd groetjes,
Britt
Hi, ik ben Brittany verpleegkundige en in transitie als intersekse (klinefelters 47-XXY).
Gebruikersavatar
MissB
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 apr 2021, 18:35
Gender: Intersekse vrouw
Locatie: Haarlem

Re: Wetenschappelijke onderzoeken gender zorg

Bericht door MissB »

Hej hallo!

Het is een tijd. terug dat ik begon met mijn nieuwe GGZ behandeling voor T en I personen. Ik wilde niet overhaast iets plaatsen heb mij zelf even de tijd gegevn met behandelingen. Tevens dit gaat om een suicide preventie behandeling voor mensen met sekse of gender 'afwijking'. Het tracket is van het Amsterdam UMC en GGZ Ingeest (lokale GGZ instelling in Amsterdam en Haarlem). Tot nu toe vindt ik de click heel prettig met de psycholooge omdat ze nog nooit eerder bewust gender gerelateerde zorg heeft voorzien. Dat maakt dat ze vrij blako tegnover mij staat en je niet in een hokje stopt wat soms wel zo kan zijn bij een sekse of gender polikliniek in het ZK.

De behandeling verloopt met CBG (cognitive-gedrags therapie) van 12 sessies waarbij 1 sessie natuurlijk een introductie is. Daarnaast zie ik de psychiaterische onderzoekers eens in de zoveel maanden. Voor deze extra afspraken krijg je een vergoeding van VVV waardebonnen. Het invullen van de vragen lijsten bij de onderzoekers is best zwaar maar ik merk dat het steeds gemakkelijker gaat mede door de behandeling. Ook in het dagelijks leven sta ik weer sterker. daarvoor door de lockdowns was ik niet heel stabiel meer te noemen. Ik bezocht ik te vaak een afdeling van het UMC waar ik hemaal niet wilde zijn als patient.

Hopelijk wordt de zorg voor de niet cis persoon ook beter, om zomaar te zeggen. Want er valt nog veel te winnen, vooral bij bevolkingsonderzoeken bijvoorbeeld.


Als je ook mee wildt doen vraag dit dan aan je behandelend psycholoog bij GGZ Ingeest of de Amsterdam UMC poli.
Hi, ik ben Brittany verpleegkundige en in transitie als intersekse (klinefelters 47-XXY).