Androcur bij UMCG om te beginnen?

Psychologen en procedures
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Frederieke »

Hoi,

Ik heb onlangs mijn eerste recept voor hormonen (MtF) voorgeschreven gekregen, namelijk Androcur en Zumenon. Volgens mijn endocrinoloog is dat hetzelfde als het UMCG voorschrijft, met wie ze collegiaal overleggen.

Zou kennelijk ook makkelijk zijn om de juiste dosering te bepalen als je net begint met hormonen. Hij gaf wel aan te weten dat het VUMC dat anders doet.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar ervaringen van anderen die net beginnen met hormonen, zeker bij het UMCG.

Groetjes, Frederieke
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Annabel »

Ik heb geen ervaring met het voorschrijven van hormonen in het algemeen, maar weet wel dat inderdaad Androcur op de twijfellijst is gezet bij oa. het VUMC: https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail ... deling.htm
Wat betreft de Zumenon; wat ik kan vinden is dit een pil, en over het algemeen wordt aangenomen dat personen boven de 40 beter geen pillen kunnen nemen omdat het risico op trombose etc groter word in vergelijking met de cis-vouwen (nog steeds relatief klein trouwens). Aan de andere kant, idd zijn beide middelen "bewezen" te werken. Het zou niet mijn voorkeur zijn iig! Maar als het werkt zonder bijwerkingen, mooi toch!
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Lise »

Hoi Frederieke,
Ik las in een ander topic dat je sinds november op een wachtljst staat; mag ik vragen hoe je zo snel een afspraak met een endocrinoloog (en een voorschrift voor hormonen) hebt weten te regelen?
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112