Androcur bij UMCG om te beginnen?

Psychologen en procedures
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Frederieke »

Hoi,

Ik heb onlangs mijn eerste recept voor hormonen (MtF) voorgeschreven gekregen, namelijk Androcur en Zumenon. Volgens mijn endocrinoloog is dat hetzelfde als het UMCG voorschrijft, met wie ze collegiaal overleggen.

Zou kennelijk ook makkelijk zijn om de juiste dosering te bepalen als je net begint met hormonen. Hij gaf wel aan te weten dat het VUMC dat anders doet.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar ervaringen van anderen die net beginnen met hormonen, zeker bij het UMCG.

Groetjes, Frederieke
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Annabel »

Ik heb geen ervaring met het voorschrijven van hormonen in het algemeen, maar weet wel dat inderdaad Androcur op de twijfellijst is gezet bij oa. het VUMC: https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail ... deling.htm
Wat betreft de Zumenon; wat ik kan vinden is dit een pil, en over het algemeen wordt aangenomen dat personen boven de 40 beter geen pillen kunnen nemen omdat het risico op trombose etc groter word in vergelijking met de cis-vouwen (nog steeds relatief klein trouwens). Aan de andere kant, idd zijn beide middelen "bewezen" te werken. Het zou niet mijn voorkeur zijn iig! Maar als het werkt zonder bijwerkingen, mooi toch!
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Lise »

Hoi Frederieke,
Ik las in een ander topic dat je sinds november op een wachtljst staat; mag ik vragen hoe je zo snel een afspraak met een endocrinoloog (en een voorschrift voor hormonen) hebt weten te regelen?
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Esther78 »

Mijn behandeling loopt via UMCG.
Ik ben destijds begonnen met Cyproteron (androcur) en Estradiol. (beide in pilvorm)

De endocrinoloog stelde voor over te gaan naar een vervanger voor Cyproteron, aangezien er verhoogde risico's kunnen optreden bij dagelijks gebruik van ik dacht 50mg over een langere periode van meerdere jaren. De vervanger zou dan een injectie zijn.

Het UMCG ziet Cyproteron ook niet zo zitten.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Frederieke »

Lise schreef: 01 jul 2021, 11:23 Hoi Frederieke,
Ik las in een ander topic dat je sinds november op een wachtljst staat; mag ik vragen hoe je zo snel een afspraak met een endocrinoloog (en een voorschrift voor hormonen) hebt weten te regelen?
Natuurlijk mag je dat! Via PsyTrans en het WZA, waarvan de eerste in begin dit jaar (bijna) geen wachtlijst had.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Frederieke »

Esther78 schreef: 01 jul 2021, 13:59 Mijn behandeling loopt via UMCG.
Ik ben destijds begonnen met Cyproteron (androcur) en Estradiol. (beide in pilvorm)

De endocrinoloog stelde voor over te gaan naar een vervanger voor Cyproteron, aangezien er verhoogde risico's kunnen optreden bij dagelijks gebruik van ik dacht 50mg over een langere periode van meerdere jaren. De vervanger zou dan een injectie zijn.

Het UMCG ziet Cyproteron ook niet zo zitten.
Aha, ik ben met 10mg begonnen. Dat lijkt op dit moment acceptabel volgens https://transgenderinfo.be/androcur-her ... gezwellen/. Maar zal dit zeker bij het volgende gesprek aan de orde stellen.
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Esther78 »

Frederieke schreef: 01 jul 2021, 14:53
Aha, ik ben met 10mg begonnen. Dat lijkt op dit moment acceptabel volgens https://transgenderinfo.be/androcur-her ... gezwellen/. Maar zal dit zeker bij het volgende gesprek aan de orde stellen.
ik zit nu ook op 10mg per dag. Ik heb afgewogen hoeveel tijd ik ongeveer nog moet voor de GRS en hoelang ik dan Cyproteron heb gehad. Dat ligt onder de waarde waar het gevaarlijk wordt.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Lise »

Frederieke schreef: 01 jul 2021, 14:47
Lise schreef: 01 jul 2021, 11:23 Hoi Frederieke,
Ik las in een ander topic dat je sinds november op een wachtljst staat; mag ik vragen hoe je zo snel een afspraak met een endocrinoloog (en een voorschrift voor hormonen) hebt weten te regelen?
Natuurlijk mag je dat! Via PsyTrans en het WZA, waarvan de eerste in begin dit jaar (bijna) geen wachtlijst had.
Heel blij voor jou dat dat zo kon. Bizar dat deze situatie bestond, terwijl het bij alle andere aanbieders jaren duurt. Psytrans heeft inmiddels ook een patientenstop zie ik.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Frederieke »

Zoals mijn schoonmoeder vroeger al zei: "Zonder geluk vaart niemand wel."
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2957
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Androcur bij UMCG om te beginnen?

Bericht door Marica »

Ik slik al ruim 2 jaar 2 x 4 mg Estradiol, en al ruim anderhalf jaar aan de 10mg Cyproteronacetaat te zitten na een start van 25m per dag.

Geen hoge waardes trombocieten gemeten tijdens de laatste bloedtest. Ik ben 56 jaar oud, en ik voel mij prima.
Image Gender: Kvinne (Vrouw)