ZiN ... passabiteitsbepaling.

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

citaat uit het artikel dat ik niemand wil onthouden ^^

". Those high in social dominance orientation will be
more accepting of legitimating myths and more likely to be found in institutional
roles that involve supporting the status quo—for example, the role of a police
officer (Dambrun et al. 2002, Pratto et al. 1997, Sidanius et al. 1994). Opposition
to social dominance leads to support for antisystem roles, such as radical, terrorist,
and college professor (Levin et al. 2003). "

radical, terrorist,
and college professor

teks voor een t shirt ^^
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

...."WHY ARE PEOPLE MOTIVATED TO ENGAGE IN SYSTEM JUSTIFICATION? Studies
suggest that system-justifying ideologies decrease anxiety, uncertainty, guilt, frus￾tration, and dissonance, and increase satisfaction with one’s situation in life (Jost
& Hunyady 2002). Interestingly, this is true for both the disadvantaged and the
advantaged (Chen & Tyler 2001). Although research has focused upon the reac￾tions of the disadvantaged to their plight, theories of justice suggest that those
who have “too much” also have a psychological problem to resolve. Studies of the
advantaged suggest that they are also motivated to create “legitimizing myths” to make their advantaged status seem appropriate (Chen & Tyler 2001). For example,
those who attain their positions through family connections often create periods
of “internship” that allow them to legitimize their subsequent rapid advance to the
top of family firms, whereas those who gain admission to elite colleges through
legacy admissions try to cloak such procedures in a merit-based framework. This
idea is captured very well in the comment that “Some people are born on third
base and go through life thinking they hit a triple” (Switzer 2005).
These findings suggest that the motivation to justify is a general one, with
justifications of one’s position serving palliative psychological functions for both
the advantaged and the disadvantaged. Among the advantaged, one consequence
of such justifications is diminished support for both social change and assistance
to the disadvantaged. If, after all, the advantaged believe that they made it on their
own, then they might reasonably expect others to do the same."
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

vraag aan ZiN d.d. 26/7/2021:
"Geachte,

Onlangs heb ik bij Zorginstituut Nederland navraag gedaan naar de informatie die op uw website wordt gegeven over de VAV werkwijzer voor behandelingen van plastisch chirurgische aard, in verband met behandeling van niet passable transgenderpersonen.

Naar aanleiding daarvan informeerde u mij dat u 'signalen had ontvangen van zorgverzekeraars' dat 'zorgaanbieders' de in de CVZ uitspraak van 2010 aanbevolen werkwijze met gestandaardiseerde vragenlijsten niet meer gebruiken in de praktijk. En dat daarom met de VAV en zorgverzekeraars gewerkt wordt aan een nieuwe werkwijzer.

Bij verdere navraag vertelt het ZiN dat het niet de Zorgverzekeraars zijn die signalen hebben doorgegeven maar dat een zorgaanbieder een signaal heeft afgegeven: het VUMC houdt zich in de praktijk niet meer aan wat in de CVZ uitspraak van 2010 is vastgelegd: gebruik van gestandaardiseerde vragenlijsten voor ten minste 3 personen, artsen en een onafhankelijke persoon voor vaststellen van passabliliteit.

Het VUMC heeft kennelijk besloten dat zij zich niet aan een CVZ uitspraak hoeven te houden.
Het VUMC heeft geen pogingen gedaan om de oude methode te valideren. Maar er is ook geen nieuwe methode ontwikkeld door het VUMC.

Het VUMC heeft geen publicaties op haar naam staan op het gebied van sexuele dimorfie van het vlezige gelaat of het benige aangezicht in de afgelopen jaren.

Het VUMC heeft slechts één kleine studie gepubliceerd in 2019 waarbij zij 3D scan methoden op het vlezige aangezicht gedaan hebben bij een kleine groep transgender vrouwen en mannen. De verandering van het vlezige aangezicht in de loop van de tijd is gemeten. Waarbij er van is uitgegaan dat deze veranderingen optraden ten gevolge van hormoonbehandeling. Er was geen cisgender controlegroep en er was geen transgender controlegroep die geen hormoon behandeling onderging. De onderzochte groep was zeer klein. En de landmarks die werden gebruikt bleken onbetrouwbaar. Toch wordt door de schrijvers geconcludeerd dat uitstellen van FFS tot na 1 jaar hormoontherapie bij transgendervrouwen misschien een goed idee is omdat het gezicht zich nog ontwikkelt.

Ook zien de auteurs dat het zelfvertrouwen niet toeneemt door hormoonbehandeling bij deze kleine groep transgenders. (Wat, constateren zij, niet lijkt te kloppen met eerder onderzoek.) Dat een gebrek aan passabiliteit van het gelaat van deze transgenders mogelijk een rol speelt in het gebrek aan zelfvertrouwen wordt door de auteurs niet overwogen.

Ongeveer een jaar geleden is Brigitte Meijer, MKA arts, toegevoegd aan het VUMC genderteam.

Zij is mede auteur van deze studie.
Deze studie meet dat er vetweefsel in de wangen bij komt bij transvrouwen en vetweefsel in de wangen verdwijnt bij transmannen. De conclusie is dat deze verandering een verandering is in de richting van het beoogde gender. Het gaat om slechts 27 transvrouwen en 15 transmannen. De studie heeft een aantal beperkingen naast het lage aantal deelnemers. "This study is the first that provides insight into the facial changes in transgender individuals receiving hormone treatment, and it introduces an objective method to examine (small) facial changes. Our study is limited by the poor reliability of the landmarks, the difficulty of facial fixation, and the lack of gender-specific questions in the questionnaires. "

De slechte betrouwbaarheid van de landmarks is een belangrijk punt.

eze studie is echter niet de eerste studie " that provides insight into the facial changes in transgender individuals receiving hormone treatment" ( bijvoorbeeld: "Morphological and morphometric changes in the faces of female-to-male (FtM) transsexual people" Stenton Mackenzie & Caroline Wilkinson ; Pages 172-181 | Published online: 10 Feb 2017 ; https://doi.org/10.1080/15532739.2017.1279581 )

Wat aangeeft dat VUMC haar pioniersrol bewust overdrijft of onvoldoende literatuur onderzoek heeft gedaan. De methode waarbij 3D scan gebruikt wordt om gezichten te analyseren is niet nieuw.

Er wordt geen analyse gemaakt van de mate van afwijking ten opzichte van cisgender personen op de verschillende datapunten. Er wordt geen vergelijking gemaakt met het gelaat van cisgender personen van dezelfde etnische achtergrond , leeftijd, en BMI. Het zou nuttig zijn geweest deze transpersonen te vergelijken met hun zussen en broers of neven en nichten van ongeveer dezelfde leeftijd. Er wordt geen vergelijking gemaakt met het vlezige gelaat van cisgender gematchte personen in combinatie met een vergelijking van de onderliggende benige structuren.

Het is niet duidelijk of deze datapunten de meest relevante zijn voor het bepalen van sexuele dimorfie van het gelaat. Er wordt geen analyse gemaakt van de mate van passabiliteit.

En de studie concludeert alleen iets over transvrouwen: These results could lead to more realistic expectations of facial changes. Furthermore, our results suggest that the face continues to change for at least a year, which could suggest that performing facial feminization surgery after 1 year of hormone treatment might be too early.

De conclusie is vreemd gezien de onbetrouwbaarheid van de landmarks, de kleine onderzoeksgroep en het ontbreken van een controlegroep en een cisgender controlegroep ter vergelijking.

Daarnaast , het benige gelaat verandert immers niet meer bij transvrouwen en bij transmannen die de puberteit voorbij zijn. Op basis van de eigenschappen van het benige gelaat en de vorm van de neus, die immers ook niet verandert, kan een redelijke voorspelling gedaan worden van de best case en wordt case ontwikkeling die het gelaat zal ondergaan. Hier hoeft dus niet meer dan een jaar mee te worden gewacht.

Gezien de psychische belasting en het suiciderisico bij niet passable transgenders lijkt een suggestie om langer te wachten tamelijk frivool. Het volledig negeren van de transmannen populatie is daarnaast opvallend.

Logischerwijs mag worden verwacht dat seksuele dimorfie zowel in de vrouwelijke als de mannelijke richting werkt en niet uitsluitend bepaald wordt door vet in de wangen en het aanwezig zijn of ontbreken van haar op het gezicht. Als dat zou was zouden mannen met een hoog BMI zonder baard of snor voor vrouwen worden aangezien.

Seksuele dimorfie wordt een groot deel bepaald door het benige gezicht. (3,4,6) En er is sprake van enige dimorfie voor de puberteit (2). Deze elementen van dimorfie worden logischerwijs in transmannen , zeker als zij hormoon behandeling starten na de puberteit, niet gerealiseerd.

(Een veel gehoorde aanname is dat transgender mannen passabel zijn zodra zij magere wangen en gezichtsbeharing hebben. Een andere, ook niet wetenschappelijk onderbouwde, aanname is dat er veel cisgender mannen zijn met een zwakke kaak en kin. Wat de passabiliteit van transgender mannen in de populatie zou verhogen. Dit is niet met onderzoeksgegevens onderbouwd.)
Er zijn studies gepubliceerd die de seksuele dimorfie van het vlezige aangezicht kwantificeren (bijvoorbeeld 1, 2, 5 ). En er zijn studies die de seksuele dimorfie van het benige aangezicht kwantificeren (bijvoorbeeld 3, 4, 6 ). Er is ten minste een studie naar effecten van hormoonbehandeling op het gezicht van transgenders (8). Het is vreemd dat VUMC deze , uitgezonderd studie 2, volledig lijkt te negeren.

Bijvoorbeeld:

1: Skomina, Z., Verdenik, M., & Hren, N. I. (2020). Effect of aging and body characteristics on facial sexual dimorphism in the Caucasian Population. PLOS ONE, 15(5),
e0231983. doi:10.1371/journal.pone.0231983
2 : Kesterke, M.J., Raffensperger, Z.D., Heike, C.L. et al. Using the 3D Facial Norms
Database to investigate craniofacial sexual dimorphism in healthy children, adolescents, and adults. Biol Sex Differ 7, 23 (2016). https://doi.org/10.1186/s13293-016-0076-8
3 : Annalisa Cappella, Daniele Gibelli, Albarita Vitale, Matteo Zago, Claudia Dolci, Chiarella Sforza, Cristina Cattaneo, ; Preliminary study on sexual dimorphism of metric traits of cranium and mandible
in a modern Italian skeletal population and review of population literature, Legal Medicine, Volume 44, 2020, 101695, ISSN 1344-6223,
https://doi.org/10.1016/j.legalmed.2020.101695.
4 : Toledo Avelar, L. E., Cardoso, M. A., Santos Bordoni, L., de Miranda Avelar, L., & de Miranda Avelar, J. V. (2017). Aging and Sexual Differences of the Human Skull. Plastic and Reconstructive Surgery - Global Open, 5(4), e1297. doi:10.1097/gox.0000000000001297
5 : Danel, D.P., Wacewicz, S., Kleisner, K. et al. Sex differences in ocular morphology in Caucasian people: a dubious role of sexual selection in the evolution of sexual dimorphism of the human eye. Behav Ecol Sociobiol 74, 115 (2020). https://doi.org/10.1007/s00265-020-02894-1
6 : Petaros, A., Garvin, H.M., Sholts, S.B., Schlager, S., K.T.S. Wärmländer, S., Sexual Dimorphism And Regional Variation In Human Frontal Bone Inclination Measured Via Digital 3d Models ? , Legal Medicine (2017), doi: https://doi.org/10.1016/j.legalmed.2017.10.001

7 : TRANSGENDER HEALTH Gender-Affirming Hormone Treatment Induces Facial Feminization in Transwomen and Masculinization in Transmen: Quantification by 3D Scanning and Patient-Reported Outcome Measures Marieke Tebbens,1 Nienke M. Nota,1 Niels P. T. J. Liberton,2 Brigitte A. Meijer,3 Baudewijntje P. C. Kreukels,4 Tim Forouzanfar,3 Rudolf M. Verdaasdonk,2 and Martin den Heijer, MD, PhD https://doi.org/10.1016/j.jsxm.2019.02.011

8 : "Morphological and morphometric changes in the faces of female-to-male (FtM) transsexual people" Stenton Mackenzie
& Caroline Wilkinson ; Pages 172-181 | Published online: 10 Feb 2017 ; https://doi.org/10.1080/15532739.2017.1279581

Dat zorgverzekeraars de hand krijgen in het maken van een methode die passabiliteit objectief moet vaststellen lijkt me niet te voldoen aan het idee van objectiviteit.

Verzekeraars zijn geen wetenschappers. Zorgverzekeraars zijn geen wetenschappers en zijn geen kennisinstituut op het gebied van passabiliteit of seksuele dimorfie van de schedels of het gelaat.

Waarom het VUMC de samenwerking met zorgverzekeraars heeft gezocht en niet samenwerking met wetenschappers van buiten VUMC met kennis van het onderwerp lijkt me onhelder en dubieus.

Dat het ZiN en VUMC ermee akkoord gaan dat verzekeraars meebeslissen over de te ontwikkelen nieuwe werkwijze lijkt me een teken dat het VUMC zelf ook niet erg helder voor ogen heeft wat hun rol is.

Het ZiN heeft wel besloten, ondanks dat er geen voor het doel van passabiliteitsbepaling bruikbare nieuwe kennis is ontwikkeld door VUMC en er geen nieuwe methode voor passabiliteitsbepaling klaar ligt, dat dit het beste moment is om een nieuwe werkwijze te ontwikkelen. En de methode die er ligt alvast maar lost te laten.

Er ligt nog geen nieuwe, betere, gevalideerde methode voor passbiliteitsbepaling en er is geen nieuwe ZiN uitspraak na die van CVZ 2010 toch lijkt het ZiN te zeggen dat zorgverzekeraars zich niet meer aan CVZ 2010 hoeven te houden? Klopt dat?

Van een verandering van de methode ten opzichte van die van CVZ 2010, die zorgverzekeraars en zorgaanbieders zouden mogen hanteren, zijn zorgaanbieders, uitgezonderd het VUMC genderteam en eventueel UMCG genderteam en Radboud genderteam, niet op de hoogte. Klopt dat? Wat vindt het Zin daarvan?

In plaats van CVZ 2010 stelt ZiN nu een onduidelijk niet toetsbaar, nog minder meetbaar, en indien vastgelegd in een ZiN uitspraak, juridisch niet aanvechtbare methode. ZiN zegt te hebben aangeraden aan zorgverzekeraars: baseer u op het oordeel en de onderbouwing van de arts en op ondersteunend beeldmateriaal.

Wat betekent dat ueberhaupt?

Betekent dit dat het advies van de arts moet worden meegewogen? Zo ja , hoe zwaar moet dit advies wegen? Op welke manier moet er gewogen worden? Welke informatie mag worden meegenomen in de weging naast het advies van de arts? En op welke gronden mag dat? Aan welke eisen moet deze weging en de meet te wegen informatie voldoen? Wie mogen deze weging uitvoeren en aan welke eisen moeten zij voldoen?

Hoe kan objectief gezien getoetst worden of daadwerkelijk het advies van de arts als uitgangspunt is genomen?

In de praktijk betekent dit, denk ik, dat zorgverzekeraars altijd op basis van een mening van een groep eigen beoordelaars, waarvan niet duidelijk is waaraan zijzelf of hun weging moeten voldoen, zullen kunnen afwijzen en dat verzekerden voor de rechtbank geen kans maken dit besluit aan te vechten. Hoe kan de verzekerde aantonen dat de verzekeraar niet het oordeel van de arts als uitgangspunt heeft genomen en op basis van het beeldmateriaal onterecht heeft geconcludeerd dat er geen sprake is van een passabiliteitsprobleem?

Verzekeraars blijken tegenwoordig hun medische adviseurs de foto's van transgenders in teamvergaderingen gezamenlijk te laten bekijken en dan een gezamelijke mening vast te leggen, zonder verdere onderbouwing, zonder methodiek en zonder dat dit kan worden getoetst. Er is feitelijk sprake van volledige willekeur en volledige zeggenschap aan de kant van de verzekeraar.

Er zijn onlangs twee rechtszaken gewonnen door transgenders waarbij de zorgverzekeraars de zaak verloren omdat zij niet de methode conform de CVZ uitspraak 2010 hanteerden. Dat deze methode nu wordt losgelaten door VUMC en vervolgens door ZiN (zonder dat er al iets beters ligt) lijkt gunstig voor zorgverzekeraars ,die deze methode zelf ook niet hanteerden maar daardoor deze rechtszaken verloren.

Transgenders die niet aan werk kunnen komen of aan het werk kunnen blijven omdat zij niet passabel zijn worden dubbel hard geraakt. Zij kunnen de behandelingen niet zelf betalen. Maar zij kunnen zolang ze niet passabel zijn geen werk vinden. Als ze werken kan het zijn dat het niet passabel zijn voor meer pesten en daardoor voor meer psychische belasting en daardoor voor uitval, depressieve klachten en ziekteverzuim zorgt. Zij zitten in een onoplosbare uitzichtloze situatie als het niet mogelijk is om onterechte afwijzingen van vergoeding voor passabiliteitschirurgie aan het gezicht met succes aan te vechten.

De manier waarop het ZiN nu te werk gaat, het (onofficieel, of is dit officieel ?) loslaten van een methode, na een signaal van slechts één zorgaanbieder (die geen bruikbare, gevalideerde, nieuwe methode heeft ontwikkeld op dit gebied), zonder communicatie of overleg met de rest van het veld, zonder dat er een verbeterde methode is, en overgang naar volledige willekeur waarbij zeggenschap zonder toetsbaar of aanvechtbaar te zijn volledig in handen ligt van zorgverzekeraars, is slecht voor de verzekerde transgenders, en voor alle verzekerden en de maatschappij in bredere zin omdat niet passabele transgenders onevenredig veel psychische belasting ervaren, daardoor meer ziektekosten (GGZ, fysieke ziekten door chronische stress) maken, en moeilijk aan werk kunnen komen. En uiteraard omdat transgenders tot zelfmoord kunnen worden gedreven door hun disforie met hun gezicht en door de ervaren maatschappelijke uitsluiting, wordt er ook een maatschappelijke last ervaren, door hun naasten en mochten zij die toch hebben, door hun werkgever.

De gang van zaken waarbij het VUMC als enige vertegenwoordiger, als zorgaanbieder, naast en gezamenlijk met, zorgverzekeraars bepaalt hoe een passabiliteitsbepaling dient te gebeuren in Nederland, hoewel VUMC geen kennisinstituut is op het het gebied van passabiliteit van transgenders, (één klein onderzoekje maakt nog geen kennisinstituut), of seksuele dimorfie van het gelaat, is onwetenschappelijk en zorgt voor onvoldoende scheiding tussen de machten (zorgverleners versus zorgverzekeraar versus verzekerde).

Wat is de onderbouwing van het ZiN om enkel en alleen het VUMC als vertegenwoordiger van kennis die relevant is voor transgenderzorg te betrekken in besluitvorming en overleg?

Wat vindt ZiN van de borging van de belangen van de verzekerde versus de zorgverzekeraars wanneer , zoals hier het geval is, zorgaanbieder en zorgverzekeraars samen een methode ontwikkelen om het wel of niet in aanmerking komen voor vergoeding zorg te bepalen?
met de meeste hoogachting"
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

reactie ZiN gisteren : " Op 26-07-2021 11:00 heeft u een vraag gesteld aan Zorginstituut Nederland. Hierbij informeren wij u over de status van uw vraag met referentienummer: M2107 0758.


De actuele status van uw vraag:
Vanwege de complexiteit van uw bericht hebben wij onze collega’s gevraagd om te helpen bij de beantwoording van uw vraag. Daarom lukt het ons niet om u binnen de gebruikelijke termijn van 10 werkdagen een antwoord te geven. Wij doen ons best om u het antwoord zo snel mogelijk toe te sturen. Onze excuses voor het ongemak. " ...
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

Het Zorginstituut heeft voor het eerst, op 28 april 2021, in een advies inzake een geschil kenbaar gemaakt dat de uiterlijke kenmerkenlijst niet meer gebruikt wordt en hoe in de tussentijd een passabiliteitsprobleem beoordeeld moet worden. Een advies wordt pas openbaar gemaakt op de website van de SKGZ na dat de procedure is afgerond en het advies definitief is. De SKGZ heeft op 26 juli jl. het bindend advies openbaar gemaakt. Wij hebben vervolgens zo snel mogelijk onze website aangepast. Het advies is inmiddels op de website geplaatst: https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... scorrectie
:shock:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Annabel »

Dus als ik het nu goed begrijp, moet een aanvraag "horror" foto's bevatten en een uitgebreid verhaal hebben waarom je afgestoten wordt tot der maatschappij! Dan vervolgens een uitleg hoe alles weer rooskleurig wordt na de operatie... dat zou mijn manier van aanpak zijn anyway ;)
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

punt blijft voor dit individu; hoe kon de arts aan dit criterium voldoen voordat het was bekend gemaakt.

En voor iedereen: de arts moet onderbouwen waaruit de niet passendheid bestaat! dat gaat om morfologie van het gelaat en niet ( denk ik )om de beleving van de transgender persoon of om uitsluiting door de maatschappij die wordt ervaren.

ik zal dat navragen bij ZiN

ook : Er staat : bij voorkeur de behandelend arts . Wie kan dit nog meer?
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

ook : wanneer de zorgverzekering anders oordeelt dan de behandelend arts...

waar moet de beoordeling door de zorgverzekering aan voldoen?
:shock:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Vethrvolnir »

mijn reactie asn ZiN:


Beste,

Hierbij ontvangt u mijn reacties en vragen onderstaand in uw tekst toegevoegd [ in geel ]

Antwoord:

Dank voor uw bericht. Uit uw bericht maken wij op dat u zich zorgen maakt over het vaststellen van een passabiliteitsprobleem bij transgenders nu de uiterlijke kenmerkenlijst niet meer gebruikt wordt.

mijn vragen en opmerkingen : [ dit betekent: wij gaan uw vragen niet beantwoorden]

Naar aanleiding van uw vragen

mijn vragen en opmerkingen : [ inderdaad...niet in antwoord op maar naar aanleiding van uw vragen.]\

kunnen wij u als volgt informeren over de aanspraak op transgenderzorg en de uiterlijke kenmerkenlijst.

Op grond van artikel 2.4, eerste lid, onder b van het Besluit zorgverzekeringen (Bzv) komt een behandeling van plastisch-chirurgische aard alleen voor vergoeding in aanmerking indien sprake is van verminkingen die het gevolg zijn van een ziekte, ongeval of geneeskundige verrichting of aantoonbare lichamelijke functiestoornissen. Transgenders kunnen aanspraak maken op vergoeding van o.a. aangezichtschirurgie (behandelingen van plastisch chirurgische aard) indien sprake is van een verminking. In het geval van transgenderszorg is sprake van een verminking wanneer er bij een transgender een passabiliteitsprobleem is vastgesteld.

mijn vragen en opmerkingen : [ dit is al bekend. en u weet dat ik dit weet.]

In het standpunt van 22 maart 2010 heeft het CVZ (nu: het Zorginstituut) aangegeven hoe een passabiliteitsprobleem vastgesteld wordt. Er is sprake van een passabiliteitsprobleem als een transgender persoon niet als het ervaren gender wordt herkend. Hierdoor kunnen andere mensen in het voorbijgaan een schrikreactie vertonen of vreemd of niet respectvol reageren.

mijn vragen en opmerkingen : [ dit is al bekend. en u weet dat ik dit weet.]

De uiterlijke kenmerkenlijst was een hulpmiddel * om een passabiliteitsprobleem vast te stellen. Naast het bestaan van een passabiliteitsprobleem moet voor de aanspraak op aangezichtschirurgie ook een genderteam van oordeel zijn dat aangezichtchirurgie geïndiceerd is, én de geconsulteerde chirurg/arts moet van opvatting zijn dat aangezichtchirurgie geïndiceerd is én tot passabiliteits-verbetering zal leiden.

[ dit is al bekend. en u weet dat ik dit weet.] * { met welk doel was dit hulpmiddel ingevoerd? en op welke manier wordt dit doel nu bereikt?: het doel was " zo objectief mogelijk " vast te stellen dat er sprake is van een passabiliteits probleem , en waar in het gelaat zich dit zich lokaliseert. Uitspraken www.cvz.nl – 29029185 (2010047325) } [ het lijkt er op dat u probeert het besluit om te adviseren de uiterlijke kenmerken lijsten niet meer te gebruiken, terwijl er nog geen plaats vervangend toetsingskader beschikbaar is, te bagatelliseren]

Uit de praktijk blijkt dat de uiterlijke kenmerkenlijst niet gebruikt werd zoals bedoeld is.

mijn vragen en opmerkingen : [ Hoe was de uiterlijke kenmerken lijst bedoeld om gebruikt te worden? Kunt u voorbeelden noemen van gebruik van de uiterlijke kenmerken lijst op grond waarvan besloten is dat de lijst in de praktijk niet zoals bedoeld wordt gebruikt? Wie heeft deze analyse gemaakt? Hoe komt u aan deze praktijkgegevens ? Hoe representatief zijn deze?] [Waarom maakt u deze opmerking? Maakt u deze opmerking omdat het gebruik van de uiterlijke kenmerken lijsten, zoals niet bedoeld was, een rol gespeeld heeft bij het besluit om aan zorgverzekeraars en zorgverleners te adviseren deze uiterlijke kenmerken lijst niet meer te gebruiken (als hulpmiddel) om een passabiliteitsprobleem vast te stellen? }{eerder gaf u achtereenvolgens aan dat dat advies is gegeven omdat: - zorgverzekeraars aangaven dat de lijsten niet meer gebruikt worden. - het vumc aangaf dat zij de lijsten niet meer gebruiken. nu lijkt u aan te geven dat de reden is dat iemand, het is niet duidelijk wie, op grond van praktijkgegevens, het is niet duidelijk welke, en hoe representatief deze gegevens zijn, heeft geconstateerd dat de lijsten op een manier gebruikt worden die niet de bedoeling was, waarbij niet duidelijk is waarom dat gebruik afwijkt van wat de bedoeling was. ]

Het afschaffen van de lijst is niet van invloed op de aanspraak op behandelingen van plastisch chirurgische aard voor transgenders.

mijn vragen en opmerkingen : [ kunt u dat bewijzen? Is dat plausibel? Er was een methode om vast te stellen of er een probleem was die met jurisprudentie werd ondersteund. Die is er nu niet meer. Vervolgens citeert u aan het eind van uw bericht een uitspraak van SKGZ waaruit blijkt dat het niet meer hanteren van uiterlijke kenmerkenlijsten wel degelijk een negatief effect heeft op de aanspraak op vergoeding van ten minste al één transgender. ]

[U lijkt er van uit te gaan dat zorgverzekeraars als ze afwijzen altijd terecht afwijzen.] [Echter: Wie toetst op een wetenschappelijke manier de mate van objectiviteit en deugdelijkheid van het beoordelingskader van zorgverzekeraars? Wie toetst de deskundigheid van de beoordelaars die namens de verzekeraars beoordelingen van passabiliteit uitvoeren?]

Nog steeds moet sprake zijn van een passabiliteitsprobleem.

mijn vragen en opmerkingen : [dat is inderdaad een aspect dat niet is veranderd maar dat stond ook niet ter discussie. Het gaat er om door wie en op welke manier vastgesteld mag worden dat er een passibiliteitsprobleem is. ] [ wanneer artsen en een genderteam vaststellen dat er een passibiliteitsprobleem is welke rol is er dan nog uberhaupt voor een tweede ronde beoordeling door een zorgverzekeraar?] [ kan een zorgverzekeraar ueberhaupt op objectieve gronden een afwijkend oordeel hebben dan de artsen en het genderteam: is het ooit uberhaupt mogelijk dat een zorgverzekeraar ooit objectiever en deskundiger is op het gebied van seksuele dimorfie van gelaatskenmerken en afwijkingen daarvan (m.a.w. een passabiliteitsstoornis) dan artsen ( MKA ) van/en het genderteam.] [ als er een passabiliteits probleem is vastgesteld , dan is dat per definitie, een verminking, en dus een probleem waarvoor aanspraak is op vergoeding door de zorgverzekeraar. ] [Enige reden voor afwijzen zou dan kunnen zijn dat de arts een behandeling voorstelt in een gebied vanwaar hij zelf beweert dat het probleem daar niet is gelokaliseerd? Uit de SKGZ uitspraak die u citeert blijkt dat de reden van afwijzing ook kan zijn dat de behandelend MKA arts er een is van weinig woorden! ]

Wanneer alle betrokken partijen (zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiëntenorganisaties) het eens zijn over het afschaffen van de uiterlijke kenmerkenlijst is er voor het Zorginstituut geen reden om hieraan vast te houden.

mijn vragen en opmerkingen : [ Alle berokken partijen? Wie zijn de zorgaanbieders die zijn betrokken? Op grond van welke criteria zijn alleen deze zorgaanbieders geselecteerd? Waarom zijn andere zorgaanbieders niet betrokken?] [ Als alle betrokken partijen het eens zijn : Zijn alle betrokken partijen het eens?]

mijn vragen en opmerkingen : [De reden om er nog aan vast te houden is dat er nog geen vervangende methode van beoordelen ligt die het doel dat de kenmerkenlijst beoogde te bereiken kan bereiken. ]

mijn vragen en opmerkingen : [indien de lijsten niet zoals bedoeld gebruikt werden dan zou kunnen/had kunnen worden volstaan met uitleg te geven aan hoe de lijsten bedoeld zijn om gebruikt te worden]

Wij hebben u in eerdere berichten geïnformeerd over de beoordeling van het passabiliteitsprobleem nu de uiterlijke kenmerkenlijst niet meer (adequaat) gebruikt wordt en wordt en het nieuwe beoordelingskader nog in ontwikkeling is.

mijn vragen en opmerkingen : [ niet meer adquaat gebruik: zie eerder...wat is dat] [ welke instrument vult het gat dat de kenmerkenlijst achterlaat?] [nu het nieuwe beoordelingskader nog in ontwikkeling is: het is zodoende te vroeg om het oude kader los te laten]

Bij de ontwikkeling van een nieuwe beoordelingskader zijn onder meer het VUMC, Radboudumc en de VAV werkgroep betrokken. Het document wordt ook besproken met Transvisie.

mijn vragen en opmerkingen : [Welke partijen zijn exact betrokken en waarom deze? Op grond waarvan zijn deze partijen betrokken en waarom zijn andere partijen niet betrokken? Zijn de betrokken partijen met aantoonbare speciale wetehschappelijke deskundigheid op het gebied van seksuele dimorfie van het aangezicht? Zijn deze betrokken partijen de meest wetenschappelijk deskundige partijen op het gebied van seksuele dimorfie van het aangezicht? Uiteraard moet een patienten vereninging betrokken zijn maar in welke rol is Transvisie betrokken? Wat zijn de bevoegdheden van Transvisie in dit proces van beoordelingskader ontwikkeling?]

Het Zorginstituut is van mening dat in de tussentijd de motivering door de behandelaar in de aanvraag, ondersteund met beeldmateriaal, als uitgangspunt moet worden genomen voor het vaststellen van een passabiliteitsprobleem.

mijn vragen en opmerkingen : [ opnieuw: wat betekent 'als uitgangspunt nemen'. Betekent dit dat de zorgverzekeraar het standpunt van de arts door de verzekeraar moet worden over genomen? Of betekent dit dat de verzekeraar geen andere gegevens dan de gegevens die de arts aan levert mag gebruiken bij het beoordelingsproces? Wanneer de zorgverzekeraar een passabiliteitsbepaling doet, waar aan moet deze bepaling dan voldoen? Wie toetst de passibiliteitsbepalingsmethode van de zorgverzekeraars? ]

Bij voorkeur wordt in de aanvraag duidelijk omschreven waarom sprake is van een passabiliteitsprobleem bij de verzekerde, wat het probleem veroorzaakt en op welke manier de aangevraagde ingreep of ingrepen zullen leiden tot verbetering van het pasabiliteitsprobleem .

mijn vragen en opmerkingen : [ U zegt bij voorkeur. Wat betekent dit? Bijvookeur in de aanvraag? Bij voorkeur duidelijk? Bij voorkeur wordt omschreven waarom sprake is van een passabiliteitsprobleem bij de verzekerde, wat het probleem veroorzaakt en op welke manier de aangevraagde ingreep of ingrepen zullen leiden tot verbetering van het pasabiliteitsprobleem? Maar het hoeft niet zo? Hoe kan het dan nog meer?]

De gelaatskenmerken waar het voornamelijk om draait zijn kin, neus, kaak/kaaklijn en voorhoofd.

mijn opmerking : [en de vorm van de oogkas, waarbij dus ook de vorm van het skelet onder het oog betrokken is.

"De verschillen worden vooral bepaald door verschillen in de benige structuren in de supra-orbitale regio (het voorhoofd), de oogkassen, de jukbeenderen en de kaakhoek. " Uitspraken http://www.cvz.nl – 29029185 (2010047325) ]

In uw vraag heeft u meerdere studies genoemd. De studies die u in uw vraag beschrijft gaan vooral over de effecten van behandeling (op het gezicht), en helpen niet bij het beoordelen van eventuele passabiliteitsproblemen.

mijn vragen en opmerkingen : [ Uw opmerking is volledig onjuist. De enige mogelijke verklaring voor uw uitspraak is dat u de studies niet heeft gelezen en/of begrepen. De door mij genoemde studies betreffen NIET de effecten van behandeling van het gezicht. De studies betreffen methodes voor bepalingen van seksuele dimorfie van het gezicht. Seksuele dimorfie van het gezicht is direct gerelateerd aan passabiliteit. Deze studies betreffen op methodes en meetpunten die zouden kunnen worden gebruikt voor objectieve passabliteitsbepaling en geven informatie welke gelaats en skelet kenmerken van het gezicht significant verschillen tussen biologische mannen en biologische vrouwen (voor verschillende leeftijdscategorieen en voor verschillende populaties. De studies betreffen gegevens over metingen bij verschillende Europese populaties.][ de studies nummer 7 en 8 betreffen metingen aan de seksuele dimorfie van het gelaat : effecten van hormoonbehandeling op seksuele dimorfie van het gelaat. ]

Het gaat, net als bij alle andere zorg, om de beoordeling van de verzekeringsindicatie, daar is niet altijd een hulpmiddel voor beschikbaar.

mijn vragen en opmerkingen : [ "Daar is niet altijd een hulpmiddel voor beschikbaar": U stelt dat dit alsof dit een natuurwet is. Maar dit betreft het resultaat van een bewuste keuze om een dergelijk instrument niet te eisen. Wanneer het instrument niet geeist wordt door de wetgever/beleidsmaker dan wordt het ook niet ontwikkeld door degene die onderwerp is van het beleid.] [ als er een instrument MAG worden ontwikkeld maar de beleidsmaker/wetgever eist niet dat er een orgaan is dat de wetenschappelijke objectiviteit en deskundige hantering van dat instrument controleert, dan onstaan er subjectieve instrumenten die het doel dienen van degene die ze heeft mogen ontwerpen. Wie controleert de meetlat van de controleurs? ] [Als er een instrument kan worden ontwikkeld voor het beoordelen van passabiliteit door artsen voor een indicatie voor aangezichtschirurgie dan kan er ook een objectief instrument ontwikkeld worden voor/door verzekeraars].[ en aangezien beide instrumenten objectief en deskundig hetzelfde zouden moeten meten (namelijk een passabiliteitsstoornis = een verminking ) zou één meting en één instrument volstaan: het is onlogisch dat , nadat de arts en het genderteam een objectieve en deskundige bepaling hebben uitgevoerd , de verzekeraars ook een objectieve meting uitvoeren (om hetzelfde feit vast te stellen) - en dan tot een andere conclusie komen. De beoordeling door de verzekeraar kan bij een andere uitkomst onmogelijk objectief zijn geweest. De beoordeling door de verzekeraar mag wettelijke gezien wel, maar is in feite overbodig. ]

Het is aan de zorgverzekeraar om de verzekeringsindicatie te beoordelen. Dit volgt uit de Memorie van Toelichting bij de Zorgverzekeringswet. Uit de rechtspraak volgt dat zorgverzekeraars een afwijzing objectief en transparant moeten motiveren en moeten toespitsen op het individuele geval.

mijn vragen en opmerkingen : [Wanneer een verzekeraar afwijst: waaruit blijkt dan dat er sprake is van objectieve motivering? Aan welke criteria moet de beoordeling door de verzekeraar voldoen? Aan welke criteria moet de motivering van de verzekeraar om af te wijzen voldoen? Wie controleert of de methode die zorgverzekeraars hanteren objectief is en dat de beoordelaars namens de verzekeraar deskundig zijn?]

Zie onder andere Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 17 december 2019 (ECLI:NL:GHARL:2019:10906), Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 16 juni 2020 (ECLI:NL:GHARL:2020:4544) en Gerechtshof Amsterdam 27 oktober 2020 (ECLI:NL:GHAMS:2020:2896).

Omdat zorgverzekeraars verantwoordelijk zijn voor het beoordelen van de aanspraak op zorg kunnen zij ook beoordelingskaders ontwikkelen om een uniforme werkwijze te bevorderen. Dit doen zorgverzekeraars samen met relevante partijen (zorgaanbieders en patiëntenorganisaties).

mijn vragen en opmerkingen : [ wie toetst of deze beoordelingskaders en methoden voldoende objectief en van voldoende kwaliteit zijn? Waaraan moet het beoordelingskader van de verzekeraars voldoen? Aan welke criteria moet de motivering van de verzekeraar om af te wijzen voldoen? Wie controleert of de methode die zorgverzekeraars hanteren objectief is en dat de beoordelaars namens de verzekeraar deskundig zijn?] Wie controleert de meetlat van de controleurs? ]

Indien een verzekerde het niet eens is met een afwijzing van de zorgverzekeraar kan de verzekerde een klacht indien bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) of een rechtszaak starten. Mocht er uit de klacht bij de SKGZ een geschil voortvloeien over de aanspraak op verzekerde zorg dan wordt het Zorginstituut om advies gevraagd. Het Zorginstituut kan in dat geval als onafhankelijke instantie beoordelen of sprake is van een passabiliteitsprobleem en of de verzekerde aanspraak kan maken op aangezichtschirurgie.

mijn vragen en opmerkingen : [ dit is : een systemisch probleem neerleggen bij de indviduele verzekerde.]

Het Zorginstituut heeft voor het eerst, op 28 april 2021, in een advies inzake een geschil kenbaar gemaakt dat de uiterlijke kenmerkenlijst niet meer gebruikt wordt en hoe in de tussentijd een passabiliteitsprobleem beoordeeld moet worden. Een advies wordt pas openbaar gemaakt op de website van de SKGZ na dat de procedure is afgerond en het advies definitief is. De SKGZ heeft op 26 juli jl. het bindend advies openbaar gemaakt. Wij hebben vervolgens zo snel mogelijk onze website aangepast. Het advies is inmiddels op de website geplaatst: https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... scorrectie

mijn vragen en opmerkingen : [ De onderbouwing van de arts uit deze uitspraak bestond uit 1 zin? Op grond van deze ene zin wordt de aanspraak van de betreffende persoon afgewezen? Er waren geen uiterlijke kenmerkenlijsten en er was geen beeldmateriaal? En u beweert dat het afstappen van de uiterlijke kenmerkenlijst geen effect heeft op de aanspraak van transgenders op aangezichtschirurgie? Dit lijkt me een voorbeeld van een geval waaruit het tegendeel blijkt. Wat was de objectieve op de persoon en behandeling toegespitste motivering van de zorgverzekeraar die hier tegenover stond? Was die objectief gemotiveerd en deskundige onderbouwd? Ik lees hierover niets in de uitspraak van SKGZ. Waarom niet? ]

Wij hopen hiermee uw vragen te hebben beantwoord.

mijn vragen en opmerkingen : [ Nee u heeft mijn vragen niet beantwoord en uit de manier waarop u uw brief bent begonnen blijkt ook al dat u niet van plan was mijn vragen daadwerkelijk te beantwoorden. Dus ik vraag u hierbij alsnog om mijn vragen te beantwoorden en de vragen die ik in deze mail heb gesteld ook te beantwoorden. En niet in plaats daarvan een mail te sturen met tekst naar aanleiding van mijn vragen.]

Wanneer u na dit bericht nog nadere vragen heeft over dit onderwerp dan zouden wij graag een telefonisch of digitaal gesprek met u inplannen om uw vragen te bespreken en te beantwoorden. U kunt laten weten of u hier behoefte aan heeft in een reactie op dit bericht.

Mijn reactie: [ Ik wil graag een schriftelijke reactie om dat op die manier wordt vastgelegd wat er over en weer is gezegd/geschreven. Indien u schriftelijke afhandeling weigert dan eis ik dat de mondelinge afhandeling van de vragen in een gesprek wordt opgenomen, dat ik het gesprek mag opnemen en dat de opname van het gesprek aan mij ter beschikking wordt gesteld in een gangbaar audiofile format (mp3, mp4 , Wav ) .]

Literatuurlijst:

1: Skomina, Z., Verdenik, M., & Hren, N. I. (2020). Effect of aging and body characteristics on facial sexual dimorphism in the Caucasian Population. PLOS ONE, 15(5), e0231983. doi:10.1371/journal.pone.0231983

2 : Kesterke, M.J., Raffensperger, Z.D., Heike, C.L. et al. Using the 3D Facial Norms Database to investigate craniofacial sexual dimorphism in healthy children, adolescents, and adults. Biol Sex Differ 7, 23 (2016). https://doi.org/10.1186/s13293-016-0076-8

3 : Annalisa Cappella, Daniele Gibelli, Albarita Vitale, Matteo Zago, Claudia Dolci, Chiarella Sforza, Cristina Cattaneo, ; Preliminary study on sexual dimorphism of metric traits of cranium and mandible in a modern Italian skeletal population and review of population literature, Legal Medicine, Volume 44, 2020, 101695, ISSN 1344-6223, https://doi.org/10.1016/j.legalmed.2020.101695.

4 : Toledo Avelar, L. E., Cardoso, M. A., Santos Bordoni, L., de Miranda Avelar, L., & de Miranda Avelar, J. V. (2017). Aging and Sexual Differences of the Human Skull. Plastic and Reconstructive Surgery - Global Open, 5(4), e1297. doi:10.1097/gox.0000000000001297

5 : Danel, D.P., Wacewicz, S., Kleisner, K. et al. Sex differences in ocular morphology in Caucasian people: a dubious role of sexual selection in the evolution of sexual dimorphism of the human eye. Behav Ecol Sociobiol 74, 115 (2020). https://doi.org/10.1007/s00265-020-02894-1

6 : Petaros, A., Garvin, H.M., Sholts, S.B., Schlager, S., K.T.S. Wärmländer, S., Sexual Dimorphism And Regional Variation In Human Frontal Bone Inclination Measured Via Digital 3d Models † , Legal Medicine (2017), doi: https://doi.org/10.1016/j.legalmed.2017.10.001

7 : TRANSGENDER HEALTH Gender-Affirming Hormone Treatment Induces Facial Feminization in Transwomen and Masculinization in Transmen: Quantification by 3D Scanning and Patient-Reported Outcome Measures Marieke Tebbens,1 Nienke M. Nota,1 Niels P. T. J. Liberton,2 Brigitte A. Meijer,3 Baudewijntje P. C. Kreukels,4 Tim Forouzanfar,3 Rudolf M. Verdaasdonk,2 and Martin den Heijer, MD, PhD https://doi.org/10.1016/j.jsxm.2019.02.011

8 : "Morphological and morphometric changes in the faces of female-to-male (FtM) transsexual people" Stenton Mackenzie & Caroline Wilkinson ; Pages 172-181 | Published online: 10 Feb 2017 ; Morphological and morphometric changes in the faces of female-to-male (FtM) transsexual people
Morphological and morphometric changes in the faces of female-to-male (F...
Stenton Mackenzie

(2017). Morphological and morphometric changes in the faces of female-to-male (FtM) transsexual people. Internat...

9. Uitspraken www.cvz.nl – 29029185 (2010047325)
:shock:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: ZiN ... passabiteitsbepaling.

Bericht door Annabel »

:lol: Ik denk dat je weer geen antwoord krijgt binnen die 10 werkdagen! (thumbs up!)