Verwijsbrief

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Verwijsbrief

Bericht door Pan-Tastique »

Hoi, een vraagje. Heb op het forum gezocht maar ik kan niet per se een antwoord vinden.

Zou ik met een verwijsbrief van een psycholoog (ja, Stepwork :")) eventueel ook naar het Radboud of VU kunnen stappen? Ik ben op de hoogte van de ellenlange wachtrijen, maar ik voel er niet zoveel voor om nog een keer naar de huisarts te gaan en weer een verwijsbrief te krijgen voor een "ZZP-genderteam" omdat hij geen brieven wil uitschrijven voor het VU of Radboud (bij mijn tweede poging kreeg ik er een voor T-cendent).

Als dat niet kan ga ik gewoon naar de huisarts (al dan geen andere huisarts), maar ik vroeg het me af of die brief wat waard is of dat ik hem weg kan kieperen.
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Verwijsbrief

Bericht door eew »

De huisarts zou via zorgdomein zonder brief naar een academisch ziekenhuis moeten kunnen verwijzen. Deze verwijzing is anders dan voor S-GGZ. Dus dat gaat niet werken.

Het is ook uiterst vreemd dat een huisarts dat niet snapt. Ik zou het nog een keer uit proberen te leggen en dan een andere zoeken.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Verwijsbrief

Bericht door Pan-Tastique »

Het is een oudere man, gaat binnenkort met pensioen, dus misschien is het oprechte onwetendheid, maar dat vind ik ergens toch ook geen excuus.

Nieuwe huisarts staat zeker op de nominatie. Jammer dat die brief van Stepwork me niet kan helpen. Hoop wel dat hij me in zoverre kan helpen dat ik niet opnieuw een diagnostisch traject moet volgen bij het ziekenhuis.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Verwijsbrief

Bericht door Frederieke »

Zeker geen excuus. Soms helpt het om gewoon expliciet te zeggen wat je wilt, namelijk een verwijzing naar dat specifieke ziekenhuis.

Als hij echt binnenkort met pensioen gaat, zou ik daar zelf op wachten, het is best lastig om bij een andere huisarts binnen te komen. Althans waar ik woon.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Verwijsbrief

Bericht door Pan-Tastique »

Wanneer precies is nog niet zeker, zou zomaar nog een jaar of meer kunnen duren. Ik weet alleen dat het eraan zit te komen omdat zijn dochter nu twee dagen in de week van hem over heeft genomen (vorig jaar werkte ze er een). Dus misschien dat ik bij haar meer geluk heb.
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Verwijsbrief

Bericht door San(ne) »

Een nieuwe huisarts is zo geregeld. Je zou eventueel op Rozeinwit.nl kunnen kijken. Hierop staan LGBT+ vriendelijke zorgverleners, waaronder ook huisartsen. Je kunt kijken of er iets in de buurt zit.

Ik heb mijn huisarts ook in een andere plaats dan waar ik woon omdat in mijn woonplaats alleen maar twee cis, witte mannelijke huisartsen zitten van 60+. Misschien zijn ze fantastisch, maar ik voel me daar toch minder bij op mijn gemak.

Er zijn geen regels meer voor hoe ver een huisarts van je af mag zitten, al zullen sommigen wel gaan piepen als je te ver weg bent. Maar ze mogen je niet op basis hiervan weigeren.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Verwijsbrief

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben destijds vanuit de PII gewoon doorverwezen naar het VUMC (zo heette het toen nog), daar is geen huisarts aan te pas gekomen.
Irene
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Verwijsbrief

Bericht door Marica »

Mijn eigen huisarts heeft mij toendertijd gewoon een verwijsbrief voor het VU (Aumc) gegeven. Later nog 1 gekregen voor Stepwork. Van hun heb ik verder alle nodige verwijzingen voor de SRS, FFS enz. gekregen.

Gewoon beginnen bij de huisarts, of welke zorgverlener dan ook.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie