Desnoods naar Belgie

Psychologen en procedures
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Desnoods naar Belgie

Bericht door Ryn »

Ik sta nog steeds op de wachtlijst bij het VU, maar zoals jullie zullen weten staat dat al maanden muurvast. Ik klaag hier geregeld over. Mijn ouders hebben zoiets van 'wij willen je gewoon gelukkig zien en we zijn bereid je hierbij te steunen, kun je niet ergens anders heen want dit is toch onzin?'

Is het mogelijk om een mastectomie voor elkaar te krijgen om de VU heen? Is er ergens een private optie? Ik snap dat een verzekering dit waarschijnlijk niet dekt zonder VU, en ik schat zelf op zo'n 5000 euro. Dat hebben mijn ouders ervoor over. Ik ben niet minderjarig dus daar kom ik ook niet mee in de problemen. Als ik naar een ander land moet hiervoor vind ik het ook best. Heeft iemand dit voor elkaar gekregen? Hoe wat waar?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Jer158 »

Lembas is Polen is goed en goedkoop.
Hung her from the branches of a mango tree
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Jayce »

Ze zullen overal wachtlijsten hebben.
Maar ze zullen zeker wel korter zijn als bij het Vu.
Je zult alleen wel goedkeuring van behandelde pyscholoog moeten hebben. In Nederland heb je ook nog prive klinieken.
Maar daar vragen ze ook naar een goedkeuring van je behandelaar.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door San(ne) »

Een vriend van een vriend was ook klaar met wachten en heeft een zelfbetaalde mastectomie gedaan in IJsland, dus daar kan het kennelijk ook zonder verklaring van een psycholoog oid. Het fijne weet ik er niet van.

Lijkt me wel wat duurder dan Polen :)
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Annabel »

Details over klinieken heb ik niet, maar als ik het goed begreep heeft IJsland een wet aangenomen die de pathologische diagnoses verbied (geen psychologen nodig). Het is hier b.v. ook mogelijk om makkelijk een X in je paspoort te krijgen. Het systeem lijkt erg veel op/is gelijk aan informed consent. Zie b.v.:
https://grapevine.is/news/2019/06/19/ic ... from-over/
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Frederieke »

Hmm, pathologische diagnoses die verboden worden... Gevalletje autocorrect?
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Brownie »

Ja zal psychologisch moeten zijn :) Het artikel komt er op neer dat ze daar wettelijk zijn overgestapt op het informed consent model voor zowel de overheidsadministratie als de medische zorg. Zullen we collectief asiel aanvragen in IJsland?
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Annabel »

Frederieke schreef: 11 okt 2021, 23:06 Hmm, pathologische diagnoses die verboden worden... Gevalletje autocorrect?
Brownie schreef: 17 okt 2021, 08:56 Ja zal psychologisch moeten zijn :)
Nee sorry, moet toch echt pathologisch zijn :D :D

Definitie: Pathologisch is wat op een ziekte wijst. Algemeen verwijst pathologisch naar wat abnormaal of afwijkend van het gewone is

Het is dus verboden in de wet om het trans* als een ziekte of afwijkend te zien.
In geloof dat het in DSM-IV nog als een ziekte beschreven is en in DSM-V is dat afgezwakt, maar nog steeds een afwijking. Dat mag dus niet meer.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Annabel »

Brownie schreef: 17 okt 2021, 08:56 Zullen we collectief asiel aanvragen in IJsland?
:lol:
Of misschien Denemarken? (zie 'wachttijd VU' draad)
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Desnoods naar Belgie

Bericht door Brownie »

Annabel schreef: 17 okt 2021, 14:41 Nee sorry, moet toch echt pathologisch zijn :D :D
Ja je hebt helemaal gelijk! Maar dan kom je denk ik wel in de knoei met de vergoeding vanuit de basisverzekering. Daarvoor is zoiets als (geestes)ziekte, ontwikkelingsstoornis (bv aplasie tbv borstvergroting) of verminking (bv de schrikreactie tbv permanente ontharing) toch wel vereist. Hoe zou je dat zien?