Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe voortgangsbrief

Psychologen en procedures
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Lise »

Er is vandaag weer een nieuwe voortgangsbrief Transgenderzorg uitgekomen, en een nieuwe brief van de minister aan de Tweede Kamer over die rapportage.

https://zorgvuldigadvies.nl/voortgang-k ... enderzorg/ bovenste drie links

Niet super toegankelijk allemaal, maar voor diegenen die ergens op een wachtlijst staan voor een intake toch wel interessant om even voor te gaan zitten. Ook wel hoopgevend na alle drama van 2021: er lijken per het nieuwe jaar, ook zonder de fratsen rond Stepwork en de "overname" door een lid van de Koninklijke familie, weer wat nieuwe plekken bij te komen waar je terecht kan voor het begintraject, o.a. 200 plekken bij Gender Clinic Mental Health (?, ik neem aan dat die bij die kliniek in Bosch en Duin horen?)
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door EmilyFara »

Dank je, interessant. Effe doorspitten <3
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door San(ne) »

Wat een afwijkend lange wachttijden heeft het VU voor operaties zeg, in vergelijking met andere instanties. Gaat echt iets niet goed daar. Als je eenmaal aan de beurt bent, ben je daar nog lang niet aan de beurt.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Annabel »

En jammer dat de evaluatie van de Kwaliteitsstandaard Transgenderzorg Somatisch, het document dat veel leed veroorzaakt mijns inziens, nog minstens tot de zomer van 2023 uitblijft.

Dat stuk over de rol van de huisarts en het initiatief van Genderteam Utrecht is ook interessant (niet te verwarren met het genderteam dat vroeger in het UMC Utrecht zat).
Op 11 november jl. heb ik een update van de kwartiermaker op dit punt ontvangen, die ik hierbij aan u toestuur (zie bijlage). In deze notitie staat onder meer dat de kwartiermaker Genderteam Utrecht ondersteunt, een initiatief van zorgverleners in de regio Utrecht dat vanaf het eerste kwartaal van 2022 psychologische en endocrinologische transgenderzorg wil gaan aanbieden.
En iets anders, eindelijk hebben ze het ook over een gewogen gemiddelde van de wachttijden, wat veel accurater is.
Dit neemt helaas niet weg dat wachttijden voor psychologische zorg nog steeds lang zijn (en tussen januari en juli 2021 zelfs met gemiddeld 16 weken zijn toegenomen). Gemiddeld genomen over alle aanbieders was de wachttijd voor psychologische zorg in juli 2021 52 weken, maar het gewogen gemiddelde (waarin rekening is gehouden met het aantal wachtenden per aanbieder (alle leeftijden)) was 96 weken.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Lise »

Annabel schreef: 25 nov 2021, 11:52 En jammer dat de evaluatie van de Kwaliteitsstandaard Transgenderzorg Somatisch, het document dat veel leed veroorzaakt mijns inziens, nog minstens tot de zomer van 2023 uitblijft.

Dat stuk over de rol van de huisarts en het initiatief van Genderteam Utrecht is ook interessant (niet te verwarren met het genderteam dat vroeger in het UMC Utrecht zat).
Op 11 november jl. heb ik een update van de kwartiermaker op dit punt ontvangen, die ik hierbij aan u toestuur (zie bijlage). In deze notitie staat onder meer dat de kwartiermaker Genderteam Utrecht ondersteunt, een initiatief van zorgverleners in de regio Utrecht dat vanaf het eerste kwartaal van 2022 psychologische en endocrinologische transgenderzorg wil gaan aanbieden.
En iets anders, eindelijk hebben ze het ook over een gewogen gemiddelde van de wachttijden, wat veel accurater is.
Dit neemt helaas niet weg dat wachttijden voor psychologische zorg nog steeds lang zijn (en tussen januari en juli 2021 zelfs met gemiddeld 16 weken zijn toegenomen). Gemiddeld genomen over alle aanbieders was de wachttijd voor psychologische zorg in juli 2021 52 weken, maar het gewogen gemiddelde (waarin rekening is gehouden met het aantal wachtenden per aanbieder (alle leeftijden)) was 96 weken.
Ja, dat Genderteam Utrecht las ik ook, al lijkt me dat geen diagnose. Misschien dat dit alleen nazorg is? Ze staan in ieder geval niet opgenomen in het diagnostisch aanbod van 2022.

En gewogen gemiddelde of niet, van de wachttijden klopt ook nu nog steeds weinig. Ik wacht al langer op mijn intake bij het VUMC dan de wachttijd volgens dat document zou zijn en ik ben nog lang niet aan de beurt.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Annabel »

Lise schreef: 25 nov 2021, 14:06 Ja, dat Genderteam Utrecht las ik ook, al lijkt me dat geen diagnose. Misschien dat dit alleen nazorg is? Ze staan in ieder geval niet opgenomen in het diagnostisch aanbod van 2022.
Er staat "psychologische en endocrinologische transgenderzorg", dus je kan dit idd interpreteren als psychologische zorg als voortraject en hormoonbehandeling als nazorg, maar ook dat ze het "dingetje" daartussen doen. De reden dat ze niet zijn opgenomen kan ook zijn omdat dit vanuit een andere hoek komt en pas op 11 november bekend is gemaakt (het andere document is van oktober). Meer training van huisartsen zou wel een goede beweging zijn.
Lise schreef: 25 nov 2021, 14:06 En gewogen gemiddelde of niet, van de wachttijden klopt ook nu nog steeds weinig. Ik wacht al langer op mijn intake bij het VUMC dan de wachttijd volgens dat document zou zijn en ik ben nog lang niet aan de beurt.
Het AUMC staat als 103 weken voor wachttijd en de peildatum was Juli 2021. het AUMC is nog steeds geen ene steek opgeschoten, dus die aantal weken is al weer meer geworden. Maar ik geef je helemaal gelijk, want die 103 weken is gebaseerd op 720 dagen, wat volgens mij het maximum is wat er kan staan in de zorg"database", want zover ik weet staat het al 2 jaar op 720 dagen!
Marian
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jul 2021, 21:15
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Marian »

Lise schreef: 25 nov 2021, 14:06 En gewogen gemiddelde of niet, van de wachttijden klopt ook nu nog steeds weinig. Ik wacht al langer op mijn intake bij het VUMC dan de wachttijd volgens dat document zou zijn en ik ben nog lang niet aan de beurt.
Het AUMC staat als 103 weken voor wachttijd en de peildatum was Juli 2021. het AUMC is nog steeds geen ene steek opgeschoten, dus die aantal weken is al weer meer geworden. Maar ik geef je helemaal gelijk, want die 103 weken is gebaseerd op 720 dagen, wat volgens mij het maximum is wat er kan staan in de zorg"database", want zover ik weet staat het al 2 jaar op 720 dagen!
De wachttijd tot de eerste intake is inmiddels opgelopen tot minimaal 2 jaar en 9 maanden.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Annabel »

Marian schreef: 28 nov 2021, 20:23 De wachttijd tot de eerste intake is inmiddels opgelopen tot minimaal 2 jaar en 9 maanden.
Klopt, maar ik denk dat de maximale wachttijd die geregistreerd kan worden in de database maximaal 720 dagen kan zijn. Dit is dus een computer probleempje. Iets wat niet voorzien was in de maak van de software. How the bleep kan een wachttijd oplopen tot meer dan 2 jaar!!
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Lise »

Lise schreef: 24 nov 2021, 19:07 nieuwe plekken bij te komen waar je terecht kan voor het begintraject, o.a. 200 plekken bij Gender Clinic Mental Health (?, ik neem aan dat die bij die kliniek in Bosch en Duin horen?)
Staat nu ook op de website van Gender Clinic. Ze nemen in eerste instantie alleen de langst wachtenden van het VUMC en Genderteam Zuid-Nederland over voor het psychologisch traject. Maar het is in ieder geval iets.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Nieuwe voortgangsbrief

Bericht door Brownie »

Heel bijzonder dat er schouderklopjes worden uitgedeeld terwijl de ellende alleen maar groter is geworden.

Opvallend ook dat de reden voor de uiteenlopende wachttijden wordt gezocht in een intransparantie van de markt, in plaats van een bewuste keuze van de wachtenden voor de specifieke zorgverlener. Er wordt daarmee volledig voorbijgegaan aan de -al dan niet vermeende- grote kwaliteitsverschillen tussen de zorgverleners en de keuzevrijheid van wachtenden.