Welkom op het forum! Zowel als bezoeker, als wanneer je al forumlid bent.
Forumleden krijgen meer te zien dan anderen. De besloten delen blijven voor buitenstaanders verborgen.
Om forumlid te worden klik je hier...


Los van het forum bestaat er ook de Vereniging T-Nederland.
Leden van die vereniging oefenen invloed uit. Op wet- en regelgevers, op de zorg, en zo voort.
Verenigingslid word je door hier te klikken...

Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Nieuws over T-Nederland en de activiteiten van T-Nederland
Plaats reactie
Bestuur
Vereniging
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2017, 16:41
Gender: Anders
Locatie: Europa
Contacteer:

Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Bestuur » 02 jun 2017, 15:34

Het komt erg regelmatig voor dat transgenders aan de telefoon verkeerd worden aangesproken. Vervelend en confronterend, maar helaas een gevolg van de cisnormatieve samenleving waar we niet op korte termijn verandering in krijgen.

Daarentegen bereiken ons ook berichten over mensen die aan de telefoon domweg niet verder geholpen worden, omdat naar het oordeel van degene aan de andere kant van de telefoon de gegevens in 'het systeem' niet kloppen. Vooral banken lijken zich hier onder het mom van 'veiligheid' schuldig aan te maken, maar nemen onder datzelfde mom van 'veiligheid' wel genoegen met een door een vreemde gemakkelijk te achterhalen geboortedatum of huisnummer/postcode combinatie als controlevraag. Word je door de medewerker aan de telefoon niet vertrouwd, dan word je al snel doorgestuurd naar een kantoor om je te legitimeren. Je weet wel, zo'n bankkantoor dat steeds vaker alleen maar in de steden te vinden is. Bovendien bieden ze dan aan om in het systeem een notitie te maken, in feite dus om neer te schrijven dat je transgender bent.

Formeel gezien maken ze naar ons idee verboden onderscheid op basis van geslacht, en doen foutieve aannames over hoe de stem van iemand met een M of een V in het systeem moet klinken. Misschien is dit zelfs wel een aanleiding om die M of V in datzelfde systeem ter discussie te stellen.

Zowel Eva als ik hebben er al mee te maken gehad, maar we willen, als dit alleen ons overkomt, er geen groot verhaal van maken. Daarom vragen we je, als je dit herkent:
  1. Bij welk bedrijf was dat?
  2. Als je extra controlevragen kreeg, welke waren dat?
  3. Ben je uiteindelijk wel aan de telefoon geholpen, of werd je (zoals bij banken) naar een kantoor verwezen?
  4. Ging men ondanks de twijfel wel respectvol met je om?
Als het lukt om hier meerdere klachten over te verzamelen, kunnen we dit bij de banken aankaarten, het liefst in samenwerking met andere organisaties, en als het nodig is via de media. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om het per ongeluk misgenderen, het gaat echt om situaties waarin men op basis van je stem verdere dienstverlening dreigt te weigeren.

Graag nog even niet op elkaar reageren, we willen allereerst een inventarisatie maken.

Wil je niet openbaar reageren, of heb je geen forumaccount en wil je dat ook niet, dan kun je mailen aan actie@t-nederland.nl.
0 x

Ylse
Berichten: 463
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Ylse » 02 jun 2017, 16:00

Het gebeurd mij dus ook elke keer weer als ik de ING bank bel vanuit mijn positie als directeur. Werkelijk elke keer is er hetzelfde gezeur over de extra vragen omdat men mij misgendered. Ik weet zo de vragen niet meer omdat de laatste keer dat ik ze aan de lijn had al een paar maand geleden is. Na een flinke scheldpartij ben ik overigens wel elke keer geholpen door een erg bedeesd geworden helpdeskmedewerker. Die vervolgens wel heel erg zijn of haar best probeerde te doen.

Ik ben nog nooit naar een kantoor doorverwezen.
0 x
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France

Eva
Beheerder
Berichten: 4633
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Locatie: Etten-Leur

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Eva » 02 jun 2017, 16:21

Het is mij recent bij twee banken overkomen.

ABN AMRO heeft me gesommeerd op kantoor te komen voor een vergeten pincode. Opgegeven reden: "U klinkt niet als een vrouw".
ING heeft me hulp geweigerd bij een storing op hun website. Opgegeven reden: "U bent geen vrouw en ik vertrouw u niet. Ja, dat maak ík uit!".

In beide gevallen werden eerst de normale controlevragen gesteld. Dat zou voldoende moeten zijn, maar beide bankmedewerkers vonden toch dat ik kennelijk de zaak probeerde te flessen.
Bij ABN AMRO heb ik, doordat het al eerder was voorgekomen gevraagd of de betreffende 'wantrouw-notitie' kon worden verwijderd. Neen, was het antwoord.

Van ING heb ik 'een leuke verrassing' aangeboden gekregen, om mijn k*tgevoel weg te nemen. Dat heb ik geweigerd.
0 x
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)

Eveliene
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Eveliene » 04 jun 2017, 01:54

ING strooit met bossen bloemen hebben wij ervaren, maar we zien liever dat ze hun personeel gaan trainen in het fatsoenlijk omgaan met mensen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
1 x

Mason
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 aug 2017, 11:36
Gender: Trans FtM
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Mason » 07 aug 2017, 21:32

Deze post is al een tijdje geleden gemaakt, maar ik heb vanmiddag nog zoiets meegemaakt.

Werd gebeld door iemand van de bloedbank: ''Uh, ja, ik ben op zoek naar meneer M.J. ... maar dat ben jij natuurlijk niet. Klopt dit nummer wel? Ik zoek meneer M.J....''

Ik had alleen nog maar opgenomen met 'Hallo' en gevraagd of ze wat luider kon praten, omdat ik niet verstond waar ze van was. Ze wilde eigenlijk meteen dat ik de telefoon aan 'die meneer' zou overhandigen, wie ik gewoon zelf ben, maar goed... het was nogal ongemakkelijk en ik voelde me er helemaal niet prettig bij. Toen ik zei 'ja, dat ben ik' toen was ze heel erg verbaasd en dat liet ze ook duidelijk merken...
1 x
Groetjes,

Mason

Danielle
Berichten: 767
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Danielle » 08 aug 2017, 07:00

Geen bank, wel twee andere bedrijven.

Eerst KPN, bij hen glasvezel aangevraagd. Alle informatie online ingevuld, inclusief mevrouw. Na het telefoontje voor de installatieafspraak bleek dus dat ze zonder vragen alles naar meneer hebben omgezet. Persoon aan de telefoon bleef me ook misgenderen.

Vijf jaar later ben ik overgestapt naar de concurrentie en werd ik door de afdeling KPN schuldgevoel (dan kunnen ze ineens wel korting aanbieden) ook nog eens consequent misgendered, ook na twee keer toe die hork verbeterd te hebben.

Andere bedrijf wat het callcenter dat me opnieuw een NRC abonnement probeerde te verkopen. Die bleef maar vragen naar Meneer D, of Meneer D nog leefde of ik meneer D was... Uiteindelijk heeft callcenterfiguur zelf de verbinding verbroken. Daarover heb ik na een klacht een klein goedmakertje gekregen.

Op mijn Blog heb ik daar een verbatim van uitgeschreven, dat gesprek verliep dus zo:
“Spreek ik met de heer D.F. Gender?”
“Nee.”
“Is meneer D.F. Gender bij u bekend?”
“Ja.”
“Leeft meneer D.F. Gender nog?”
“Leven is een groot woord.”
“Bent *u* meneer D.F. Gender?”
“Ik ben *mevrouw* D.F. Gender.”
“Tuut, tuut, tuut, tuut…”
0 x
Mijn transitieblog: Fading Gender

Jannet V
Berichten: 855
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw
Locatie: Norg

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Jannet V » 08 aug 2017, 11:50

Danielle schreef:
08 aug 2017, 07:00
Op mijn Blog heb ik daar een verbatim van uitgeschreven, dat gesprek verliep dus zo:
“Spreek ik met de heer D.F. Gender?”
“Nee.”
“Is meneer D.F. Gender bij u bekend?”
“Ja.”
“Leeft meneer D.F. Gender nog?”
“Leven is een groot woord.”
“Bent *u* meneer D.F. Gender?”
“Ik ben *mevrouw* D.F. Gender.”
“Tuut, tuut, tuut, tuut…”
Heb het nu een aantal malen gelezen maar als ik de persoon zou zijn geweest die jou belde had ik ook opgehangen. :think:
0 x
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.

Rianne62
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mei 2015, 06:02
Gender: Trans MtF
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Rianne62 » 24 sep 2017, 10:13

ANWB

Om een lang verhaal kort te maken: Mijn lidmaatschap werd alleen na een life bezoek, waarbij ik alle bewijsstukken op tafel moest leggen, omgezet van mannelijk naar vrouwelijk.

Maar bij aanvraag van telefonische hulp bij pech is het nog steeds een probleem. Afgelopen week, helaas, twee keer hulp nodig gehad. Waarbij ik moest aangeven "transseksueel" te zijn. En bij het tweede telefoontjes was ook dat niet voldoende. Er volgde een controle vraag over mijn geboortedatum.
0 x
Link naar mijn blog: http://www.opentopvrouw.com/
"Transvrouw in de blender en meer"

Sigrid
Berichten: 1281
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF
Locatie: Sverige
Contacteer:

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Sigrid » 24 sep 2017, 10:52

Jannet V schreef:
08 aug 2017, 11:50
Danielle schreef:
08 aug 2017, 07:00
Op mijn Blog heb ik daar een verbatim van uitgeschreven, dat gesprek verliep dus zo:
“Spreek ik met de heer D.F. Gender?”
“Nee.”
“Is meneer D.F. Gender bij u bekend?”
“Ja.”
“Leeft meneer D.F. Gender nog?”
“Leven is een groot woord.”
“Bent *u* meneer D.F. Gender?”
“Ik ben *mevrouw* D.F. Gender.”
“Tuut, tuut, tuut, tuut…”
Heb het nu een aantal malen gelezen maar als ik de persoon zou zijn geweest die jou belde had ik ook opgehangen. :think:
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen wat Danielle anders had moeten zeggen/doen.
0 x
Zweeds leven!
Zweedse vakantie?

Bara vara är underskattad.
Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla.

Plaats reactie