Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Nieuws over T-Nederland en de activiteiten van T-Nederland
Bestuur
Vereniging
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 apr 2017, 16:41
Gender: Anders
Locatie: Europa
Contacteer:

Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Bestuur »

Het komt erg regelmatig voor dat transgenders aan de telefoon verkeerd worden aangesproken. Vervelend en confronterend, maar helaas een gevolg van de cisnormatieve samenleving waar we niet op korte termijn verandering in krijgen.

Daarentegen bereiken ons ook berichten over mensen die aan de telefoon domweg niet verder geholpen worden, omdat naar het oordeel van degene aan de andere kant van de telefoon de gegevens in 'het systeem' niet kloppen. Vooral banken lijken zich hier onder het mom van 'veiligheid' schuldig aan te maken, maar nemen onder datzelfde mom van 'veiligheid' wel genoegen met een door een vreemde gemakkelijk te achterhalen geboortedatum of huisnummer/postcode combinatie als controlevraag. Word je door de medewerker aan de telefoon niet vertrouwd, dan word je al snel doorgestuurd naar een kantoor om je te legitimeren. Je weet wel, zo'n bankkantoor dat steeds vaker alleen maar in de steden te vinden is. Bovendien bieden ze dan aan om in het systeem een notitie te maken, in feite dus om neer te schrijven dat je transgender bent.

Formeel gezien maken ze naar ons idee verboden onderscheid op basis van geslacht, en doen foutieve aannames over hoe de stem van iemand met een M of een V in het systeem moet klinken. Misschien is dit zelfs wel een aanleiding om die M of V in datzelfde systeem ter discussie te stellen.

Zowel Eva als ik hebben er al mee te maken gehad, maar we willen, als dit alleen ons overkomt, er geen groot verhaal van maken. Daarom vragen we je, als je dit herkent:
  1. Bij welk bedrijf was dat?
  2. Als je extra controlevragen kreeg, welke waren dat?
  3. Ben je uiteindelijk wel aan de telefoon geholpen, of werd je (zoals bij banken) naar een kantoor verwezen?
  4. Ging men ondanks de twijfel wel respectvol met je om?
Als het lukt om hier meerdere klachten over te verzamelen, kunnen we dit bij de banken aankaarten, het liefst in samenwerking met andere organisaties, en als het nodig is via de media. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om het per ongeluk misgenderen, het gaat echt om situaties waarin men op basis van je stem verdere dienstverlening dreigt te weigeren.

Graag nog even niet op elkaar reageren, we willen allereerst een inventarisatie maken.

Wil je niet openbaar reageren, of heb je geen forumaccount en wil je dat ook niet, dan kun je mailen aan [email protected].
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Ylse »

Het gebeurd mij dus ook elke keer weer als ik de ING bank bel vanuit mijn positie als directeur. Werkelijk elke keer is er hetzelfde gezeur over de extra vragen omdat men mij misgendered. Ik weet zo de vragen niet meer omdat de laatste keer dat ik ze aan de lijn had al een paar maand geleden is. Na een flinke scheldpartij ben ik overigens wel elke keer geholpen door een erg bedeesd geworden helpdeskmedewerker. Die vervolgens wel heel erg zijn of haar best probeerde te doen.

Ik ben nog nooit naar een kantoor doorverwezen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Eva »

Het is mij recent bij twee banken overkomen.

ABN AMRO heeft me gesommeerd op kantoor te komen voor een vergeten pincode. Opgegeven reden: "U klinkt niet als een vrouw".
ING heeft me hulp geweigerd bij een storing op hun website. Opgegeven reden: "U bent geen vrouw en ik vertrouw u niet. Ja, dat maak ík uit!".

In beide gevallen werden eerst de normale controlevragen gesteld. Dat zou voldoende moeten zijn, maar beide bankmedewerkers vonden toch dat ik kennelijk de zaak probeerde te flessen.
Bij ABN AMRO heb ik, doordat het al eerder was voorgekomen gevraagd of de betreffende 'wantrouw-notitie' kon worden verwijderd. Neen, was het antwoord.

Van ING heb ik 'een leuke verrassing' aangeboden gekregen, om mijn k*tgevoel weg te nemen. Dat heb ik geweigerd.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Eveliene »

ING strooit met bossen bloemen hebben wij ervaren, maar we zien liever dat ze hun personeel gaan trainen in het fatsoenlijk omgaan met mensen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
Mason
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 aug 2017, 11:36
Gender: Trans FtM
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Mason »

Deze post is al een tijdje geleden gemaakt, maar ik heb vanmiddag nog zoiets meegemaakt.

Werd gebeld door iemand van de bloedbank: ''Uh, ja, ik ben op zoek naar meneer M.J. ... maar dat ben jij natuurlijk niet. Klopt dit nummer wel? Ik zoek meneer M.J....''

Ik had alleen nog maar opgenomen met 'Hallo' en gevraagd of ze wat luider kon praten, omdat ik niet verstond waar ze van was. Ze wilde eigenlijk meteen dat ik de telefoon aan 'die meneer' zou overhandigen, wie ik gewoon zelf ben, maar goed... het was nogal ongemakkelijk en ik voelde me er helemaal niet prettig bij. Toen ik zei 'ja, dat ben ik' toen was ze heel erg verbaasd en dat liet ze ook duidelijk merken...
Groetjes,

Mason
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Danielle »

Geen bank, wel twee andere bedrijven.

Eerst KPN, bij hen glasvezel aangevraagd. Alle informatie online ingevuld, inclusief mevrouw. Na het telefoontje voor de installatieafspraak bleek dus dat ze zonder vragen alles naar meneer hebben omgezet. Persoon aan de telefoon bleef me ook misgenderen.

Vijf jaar later ben ik overgestapt naar de concurrentie en werd ik door de afdeling KPN schuldgevoel (dan kunnen ze ineens wel korting aanbieden) ook nog eens consequent misgendered, ook na twee keer toe die hork verbeterd te hebben.

Andere bedrijf wat het callcenter dat me opnieuw een NRC abonnement probeerde te verkopen. Die bleef maar vragen naar Meneer D, of Meneer D nog leefde of ik meneer D was... Uiteindelijk heeft callcenterfiguur zelf de verbinding verbroken. Daarover heb ik na een klacht een klein goedmakertje gekregen.

Op mijn Blog heb ik daar een verbatim van uitgeschreven, dat gesprek verliep dus zo:
“Spreek ik met de heer D.F. Gender?”
“Nee.”
“Is meneer D.F. Gender bij u bekend?”
“Ja.”
“Leeft meneer D.F. Gender nog?”
“Leven is een groot woord.”
“Bent *u* meneer D.F. Gender?”
“Ik ben *mevrouw* D.F. Gender.”
“Tuut, tuut, tuut, tuut…”
Mijn transitieblog: Fading Gender
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Jannet V »

Danielle schreef: 08 aug 2017, 07:00 Op mijn Blog heb ik daar een verbatim van uitgeschreven, dat gesprek verliep dus zo:
“Spreek ik met de heer D.F. Gender?”
“Nee.”
“Is meneer D.F. Gender bij u bekend?”
“Ja.”
“Leeft meneer D.F. Gender nog?”
“Leven is een groot woord.”
“Bent *u* meneer D.F. Gender?”
“Ik ben *mevrouw* D.F. Gender.”
“Tuut, tuut, tuut, tuut…”
Heb het nu een aantal malen gelezen maar als ik de persoon zou zijn geweest die jou belde had ik ook opgehangen. :think:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Rianne62
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2015, 06:02
Gender: Trans MtF
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Rianne62 »

ANWB

Om een lang verhaal kort te maken: Mijn lidmaatschap werd alleen na een life bezoek, waarbij ik alle bewijsstukken op tafel moest leggen, omgezet van mannelijk naar vrouwelijk.

Maar bij aanvraag van telefonische hulp bij pech is het nog steeds een probleem. Afgelopen week, helaas, twee keer hulp nodig gehad. Waarbij ik moest aangeven "transseksueel" te zijn. En bij het tweede telefoontjes was ook dat niet voldoende. Er volgde een controle vraag over mijn geboortedatum.
Link naar mijn blog: http://www.opentopvrouw.com/
"Transvrouw in de blender en meer"
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Anon20190501 »

Jannet V schreef: 08 aug 2017, 11:50
Danielle schreef: 08 aug 2017, 07:00 Op mijn Blog heb ik daar een verbatim van uitgeschreven, dat gesprek verliep dus zo:
“Spreek ik met de heer D.F. Gender?”
“Nee.”
“Is meneer D.F. Gender bij u bekend?”
“Ja.”
“Leeft meneer D.F. Gender nog?”
“Leven is een groot woord.”
“Bent *u* meneer D.F. Gender?”
“Ik ben *mevrouw* D.F. Gender.”
“Tuut, tuut, tuut, tuut…”
Heb het nu een aantal malen gelezen maar als ik de persoon zou zijn geweest die jou belde had ik ook opgehangen. :think:
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen wat Danielle anders had moeten zeggen/doen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Gediscrimineerd aan de telefoon? Meld het!

Bericht door Anon20180311 »

Sigrid schreef: 24 sep 2017, 10:52
Jannet V schreef: 08 aug 2017, 11:50
Danielle schreef: 08 aug 2017, 07:00 Op mijn Blog heb ik daar een verbatim van uitgeschreven, dat gesprek verliep dus zo:
“Spreek ik met de heer D.F. Gender?”
“Nee.”
“Is meneer D.F. Gender bij u bekend?”
“Ja.”
“Leeft meneer D.F. Gender nog?”
“Leven is een groot woord.”
“Bent *u* meneer D.F. Gender?”
“Ik ben *mevrouw* D.F. Gender.”
“Tuut, tuut, tuut, tuut…”
Heb het nu een aantal malen gelezen maar als ik de persoon zou zijn geweest die jou belde had ik ook opgehangen. :think:
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen wat Danielle anders had moeten zeggen/doen.
Hoi Sigrid,

Mss gewoon de tel. opnemen met: Hallo, met mevrouw,.........! Of zonder hallo, zoals ik meestal en gewoon: Met de heer,............! ( Bij eerdere onbekende nrs.)

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Plaats reactie