Nieuwe chat! Zie dit topic.

Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Ook bekend als Intersekse Conditie
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Anon20190712 »

''Rockzangeres Ryanne van Dorst, beter bekend als Elle Bandita, wil een taboe doorbreken. Ze is geboren als hermafrodiet, met mannelijke en vrouwelijke geslachtskenmerken. Op doktersadvies is besloten een meisje van haar 'te maken', met operaties en hormonen. Dat heeft ze dinsdagavond bekendgemaakt in haar nieuwe tv-programma op NPO3, Geslacht!, over de vervagende verschillen tussen mannen en vrouwen.''

http://www.volkskrant.nl/media/ryanne-v ... ~a4459072/
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

Ik vind het erg jammer dat ik wegens rechtenbeperking de serie niet kan zien vanuit het buitenland. Ik vind het top dat ze hem gemaakt heeft en ben benieuwd hoe het ontvangen wordt. Het is fijn dat er in de media veel aandacht aan wordt besteed.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Alice »



Irritant, maar een klein stukje van de rechterkant moet je er zelf bij denken.
Ik krijg het niet beter, iemand anders?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

Ik heb hem nu kunnen zien, hartelijk dank daarvoor, en ik vind het ontzettend leuk gedaan en het is ook best informatief zo tussen neus en lippen door.
In elk geval zal het gespreksstof opleveren en dat is altijd goed.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Marina1993 »

Late reactie misschien, maar ik vond het hele leuke afleveringen. Ryanne deed het leuk.
Wel jammer dat ze het woord hermafrodiet gebruikte.

Ze is bij veel verschillende mensen geweest alleen ik vraag me wel af of het nu niet allemaal nog ingewikkelder wordt voor mensen om het te begrijpen? Omdat ze zeg maar alles door elkaar liet zien in haar programma.. intersex, transgender, travestie etc.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Jer158 »

Marina1993 schreef:Late reactie misschien, maar ik vond het hele leuke afleveringen. Ryanne deed het leuk.
Wel jammer dat ze het woord hermafrodiet gebruikte.

Ze is bij veel verschillende mensen geweest alleen ik vraag me wel af of het nu niet allemaal nog ingewikkelder wordt voor mensen om het te begrijpen? Omdat ze zeg maar alles door elkaar liet zien in haar programma.. intersex, transgender, travestie etc.
Helemaal met je eens, Marina. Heb minstens 3 mensen gehad die hierover tegen mij praatten en daarbij het woord hermafrodiet in de mond namen. Beetje jammer
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

Nou, ja niet om het een of ander, maar de term hermafrodiet bestaat nu eenmaal in de taal, zeker in geschiedkundige context, het is een Griekse term, dus je kunt geen bezwaar maken dat de term op zich gebruikt wordt. Het is feitelijk een verheven wezen, dus ik zou me beperken tot uitleggen dat het een mythologische term is en dat we in moderne tijden we spreken van intersekse conditie en dat er nogal variatie in is, maar me er zeker niet druk over maken dat iemand zo even geen andere term weet of heeft onthouden.
Het is helemaal niet nodig om een woord op zich taboe te maken als men maar weet van hoe of wat. We gebruiken ook gewoon Adonis voor een mooie man en muze voor een inspirantiebron in de vorm van mens.....Komen uit diezelfde Griekse mythologie hoek.

Ik heb toevallig gisteren pas kans gehad om de laatste twee afleveringen te zien. Ik vind het knap dat ze, zoals het hoort, volkomen onpartijdig blijft bij betreffende mensen waar ze het toch niet mee eens is of moeite mee heeft.

Wat betreft het alles in het gender expressie spectrum door elkaar te laten zien, persoonlijk vind ik dat niet verwarrend. Ze had per aflevering iets kunnen pakken, maar dan had ze het niet gered in vier. Er is nu gewoon duidelijk gemaakt dát er een heel spectrum is en dat is ook belangrijk.

Ik vond het ook wel goed hoe ze Mounir aanpakte, want ik vind het nogal raar dat je in de aanval gaat als iemand een open vraag stelt.
Ik vond Ryanne sowieso goed vragen en doorvragen.
Van mij mag ze nog wel een programma doen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Anon20230219 »

Marina1993 schreef:Late reactie misschien, maar ik vond het hele leuke afleveringen. Ryanne deed het leuk.
Wel jammer dat ze het woord hermafrodiet gebruikte.

Ze is bij veel verschillende mensen geweest alleen ik vraag me wel af of het nu niet allemaal nog ingewikkelder wordt voor mensen om het te begrijpen? Omdat ze zeg maar alles door elkaar liet zien in haar programma.. intersex, transgender, travestie etc.
Ja ik geef je daar wel gelijk in, ze deed het heel leuk maar of het meer duidelijkheid heeft verschaft valt maar te bezien.
Aan de andere kant was het voor haar zelf ook nieuw om een tv programma te hebben en toch heb ik er wel degelijk wat van opgestoken maar ik kijk er anders naar omdat het mij meer interesseert.
Hermafrodiet is een heel fout woord als je het over mensen hebt.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Marina1993 »

Simão schreef:Nou, ja niet om het een of ander, maar de term hermafrodiet bestaat nu eenmaal in de taal, zeker in geschiedkundige context, het is een Griekse term, dus je kunt geen bezwaar maken dat de term op zich gebruikt wordt. Het is feitelijk een verheven wezen, dus ik zou me beperken tot uitleggen dat het een mythologische term is en dat we in moderne tijden we spreken van intersekse conditie en dat er nogal variatie in is, maar me er zeker niet druk over maken dat iemand zo even geen andere term weet of heeft onthouden.
Het is helemaal niet nodig om een woord op zich taboe te maken als men maar weet van hoe of wat. We gebruiken ook gewoon Adonis voor een mooie man en muze voor een inspirantiebron in de vorm van mens.....

Ik heb toevallig gisteren pas kans gehad om de laatste twee afleveringen te zien. Ik vind het knap dat ze, zoals het hoort, volkomen onpartijdig blijft bij betreffende mensen waar ze het toch niet mee eens is of moeite mee heeft.

Wat betreft het alles in het gender expressie spectrum door elkaar te laten zien, persoonlijk vind ik dat niet verwarrend. Ze had per aflevering iets kunnen pakken, maar dan had ze het niet gered in vier. Er is nu gewoon duidelijk gemaakt dát er een heel spectrum is en dat is ook belangrijk.

Ik vond het ook wel goed hoe ze Mounir aanpakte, want ik vind het nogal raar dat je in de aanval gaat als iemand een open vraag stelt.
Ik vond Ryanne sowieso goed vragen en doorvragen.
Van mij mag ze nog wel een programma doen.
Hermafrodiet betekent iemand die beide geslachtsdelen heeft. Twee functionele geslachtsdelen bij een mens bestaat niet. Als mensen het woord hermafrodiet horen denken ze dus aan iemand die beide geslachtsdelen heeft. Zo zit het niet in elkaar. Door dit woord dachten mensen dat ik een penis en een vagina had. Daarnaast vinden veel intersekse mensen het geen leuk woord. Het woord klopt gewoonweg niet (voor mensen).

Voor jou is dat misschien niet verwarrend omdat jij er bekend mee bent. Ik had het over de mensen die überhaupt er niks over weten en dan dat programma gaan kijken. Ze zien alles door elkaar. Dan krijg je dus ook vaak mensen die het verschil tussen travestiet en transgender niet weten, omdat alles door elkaar laten zien wordt.

Maar inderdaad Ryanne heeft het voor de rest erg goed gedaan, heb ook wel gelachen.
Ik vond het trouwens wel een goeie toen ze bij die politicus van christelijke partij was en hij zei God heeft de man en de vrouw geschapen en laten we het daarbij houden. En dat Ryanne dan zei EN intersex! Toen was hij stil :P
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

Ja, ik snap dat je het geen leuk woord kan vinden, maar daarmee bestaat de term evengoed wel en is het gewoon een mythologische figuur en er zit geen negatieve lading aan, het past je alleen niet.
Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze onwetend of onkundig zijn en het enige wat je kunt doen is inlichten over hoe het zit. Dat werd in het programma ook genoeg gedaan ondanks dat de term hermafrodiet hier en daar viel (en dan vooral in context van geschiedenis).

De lijn tussen travestie en transgender is trouwens soms ook heel dun en kan in elkaar overgaan. Mensen die zelf verkeerd worden begrepen kunnen dat 1 op 1 ook wel uitleggen hoe het zit bij hen.
En het lijkt mij dat de boodschap vooral was dat de wereld niet bestaat uit alleen mannetjes en vrouwtjes. Het was geen les in wat nou wat was, maar zuiver een kennismaking met andere gender expressie dan man of vrouw.

Erger is mensen in onwetendheid laten dát er andere gender expressie kan zijn, dus het programma heeft altijd nut gehad.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark