Nieuwe chat! Zie dit topic.

Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Ook bekend als Intersekse Conditie
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Marina1993 »

Simão schreef:Ja, ik snap dat je het geen leuk woord kan vinden, maar daarmee bestaat de term evengoed wel en is het gewoon een mythologische figuur en er zit geen negatieve lading aan, het past je alleen niet.

De lijn tussen travestie en transgender is trouwens soms ook heel dun en kan in elkaar overgaan. Mensen die zelf verkeerd worden begrepen kunnen dat 1 op 1 ook wel uitleggen hoe het zit bij hen.
Het gaat niet om '' niet leuk vinden '' het gaat erom dat het niet klopt! En jij weet dat het een mythologisch figuur is maar anderen denken dat dat echt zo is. Het heeft wel degelijk een negatieve lading het is niet voor niets veranderd naar Intersekse/DSD.
Dus ik moet het maar 100x uitleggen zodat ZIJ een woord kunnen gebruiken die ze makkelijker vinden? Elke keer maar uitleggen dat het niet betekend dat ik beide geslachten heb (of zelfs ben!). Het zou juist goed zijn als ze het juiste woord weten/gebruiken en daarvoor had dit programma ook kunnen helpen.

Volgens mij vindt een transgender het ook niet leuk als iemand hen als travestiet ziet of aanspreekt. Ik kan begrijpen dat het erg vermoeiend is om dat elke keer uit te moeten leggen.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Marina1993 »

En over '' dat iemand zo even geen andere term weet ''
Dat is hetzelfde als een homoseksueel.. biseksueel noemen (terwijl dat niet klopt) omdat je even geen andere term weet..
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Sara »

Travestiet en transgender zijn dan weer niet twee elkaar uitsluitende termen, maar inderdaad, niet iedere transgender kun je bestempelen als travestiet.

Hermafrodiet heeft dus een lange geschiedenis en wordt/is op verschillende manieren gebruikt. Vanwege die bagage lijkt het mij niet handig om die term te gebruiken om een aantal redelijk specifieke (en soms minder specifieke) medische condities te beschrijven, zeker als er eigenlijk al andere duidelijke taal voor is, maar goed, ik heb het niet voor het zeggen.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Marina1993 »

Ik denk dat ik inplaats van transgender, transseksueel had moeten gebruiken? of niet :P?
Omdat transgender een parapluterm is toch?
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

Marina1993 schreef:En over '' dat iemand zo even geen andere term weet ''
Dat is hetzelfde als een homoseksueel.. biseksueel noemen (terwijl dat niet klopt) omdat je even geen andere term weet..
En dan zeg jij toch gewoon "nou, een bisexueel valt anders ook van zijn eigen geslacht."

Het is trouwens meer dat ze een pansexueel bi gaan noemen, dit terzijde.

Het is verder niet zo dat intersekse conditie op zich in het programma verkeerd belicht werd.

Nogmaals, persoonlijk kun je altijd uitleggen wat je conditie inhoud en waarom hermafrodiet niet een goede term is voor intersekse conditie op zich en dat je niet zo genoemd wenst te worden.

Dat is niet anders dan wij als transgenders steeds maar moeten herhalen dat we helemaal geen man of vrouw willen wórden, maar zijn en hooguit ons lichaam al of niet willen aanpassen. En in dat verband zal de term "ombouwen" ook echt wel blijven vallen al vinden we dat niet leuk en is het niet correct omdat we geen dingen zijn.
Je kunt niet verwachten dat de hele maatschappij maar plots onze vocabulaire gebruikt. Het is al heel wat als er voorlichting wordt gegeven en er programmas aan worden besteed zodat steeds meer mensen de correcte termen gaan gebruiken.

Het is ook de reden waarom ik altijd blijf zeggen dat je mensen moet antwoord geven op vragen als lijken ze nog zo raar of onbeschoft, want zo leren anderen het. Wat ze niet weten, kunnen ze niet gebruiken. Dan blijven ze hangen in wat ze raden of van anderen horen die het ook niet echt weten.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

Men kan ook niet uitvlakken dat de term hermafrodiet nu eenmaal al eeuwen gebruikt wordt en de term interseks/intersekse conditie redelijk nieuw is in de maatschappij en ontzettend veel mensen er daarom nog niet eens van gehoord hebben.
We moeten het even tijd geven om in te slijten. Dat gaat gelukkig tegenwoordig met TV en internet en internatonale contacten wel heel wat sneller dan vroeger.

De term transgender is ook een nieuwe invoering in de maatschappij, maar is wel al redelijk bekend, dus er is echt wel hoop dat hermafrodiet uitslijt en intersekse conditie vanzelf het over neemt. Maar zoiets kost gewoon wat tijd.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Sara »

Marina1993 schreef:Ik denk dat ik inplaats van transgender, transseksueel had moeten gebruiken? of niet :P?
Omdat transgender een parapluterm is toch?
Voor zover ik heb begrepen is transseksueel ook een omstreden term, maar goed, ook daar kan ik weinig over zeggen :D Ik denk dat het op dit vlak moeilijk is om een echte tweedeling te maken met twee heldere termen, maar je kunt in alle gevallen terugvallen op de woordjes 'niet' en 'geen' : iemand is geen travestiet, iemand zit niet in een medisch traject, iemand leeft niet volledig in een 'wensgeslacht', etc.

Om een klein beetje terug te komen bij het onderwerp: aangeven wat acceptabele termen zijn vind ik vooral een taak voor degenen die zich ermee moeten identificeren. M.a.w. wat mij betreft weegt jouw blik op een term als hermafrodiet om intersekse condities te beschrijven iets zwaarder dan die van een ander.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Isabelle »

Ik dacht dat transseksueel sloeg op het aanpassen van de primaire geslacht organen. Transgender > Gender / Transseksueel > seksueel.
Een transitie van gevoel-maatschappelijk vs een transitie van het ene binaire geslacht orgaan naar het andere en dus seks kunnen hebben op een bepaalde manier.
Een transgender hoeft geen transseksueel te zijn, een transseksueel is altijd een transgender.
De termen zelf zijn best onbelangrijk vind ik maar geven een uitleg van een proces.
Dit slaat natuurlijk allemaal op het medische, omrent transitie, niet het aangeven wat je bent.
We zijn allemaal gewoon man/ vrouw/ ertussenin.

Het klinkt op die manier iedergeval best logisch naar mijn idee.

Ik vind trouwens dat het argument : we gebruiken termen al een lange tijd zo, niet een argument is dat sterk staat.
Taal is veranderd en er zijn heel wat termen die we uit het idee van beledigen niet meer gebruiken. Je kan er denk zelf wel heel wat bedenken.

Ik ben het eens met Simao dat het tijd kost en je het moet blijven uitleggen als mensen een term verkeerd gebruiken.
Toch ben ik het sterk met Marina eens over het gebruik van Hermafrodiet. Heel leuk dat mensen het eenmaal zo kennen en in het programma ze intersekse goed uitleggen, maar het beginnen van verandering begint wel bij dit soort programma's.
Consequent interseks gebruiken i.p.v Hermafrodiet voegt zeker toe aan die verandering en met intersekse gebruiken kaart je meteen aan dat het gebruik van Hermafrodiet gewoon foutief is, outdated en niet de variatie dekt. (zelfde als dat er niet 2 genders zijn promoten)
Dingen blijven gebruiken, stimuleert het blijven bestaan en gebruik ervan. Hele interessante artikelen bijvoorbeeld gelezen over het gebruik van een bepaald woord door afro amerikanen(welke we allemaal wel kennen), waarmee ze zelfs actief het woord in leven houden of een ander artikel over het aannemen van een geuzennaam bij discriminatie, dat het zelfde effect heeft.
Dingen die outdated zijn, mogen van mijn part stoppen met gebruikt worden.
We moeten leren van de geschiedenis en dat er toevallig een mythologisch figuur aan een woord verbonden is vind ik verwerpelijk en totaal een verkeerde reden om het te gebruiken.

Als je op Tv termen uitlegt blijft de lading hangen bij iedereen die het kijkt(maatschappij breed). Dit is wel heel wat handiger dan dat wij als transgender/interseks/travestiet indiviueel op pad moeten en iedereen persoonlijk het iedere keer moeten uitleggen(wat we natuurlijk moeten blijven doen)
Het kan zelfs counter-productief werken wanneer de media het een zegt en de dichte community iets anders.
Is het net alsof alleen de community er zo over denkt, terwijl dingen als Hermafrodiet(op Tv gebruikt) gewoon foutief zijn, ook in de medische wetenschap. Moeten wij dan de gene zijn die zeggen dat ze het op TV verkeerd gebruiken aan iedereen ? Is ook niet leuk die rol te hebben.
Zo makkelijk gewoon een kleine aanpassing van een woord op tv, maar zo veel impact.

We mogen als maatschappij met onze media best de menigte wat opvoeden, zeker met de publieke omroep en de functie in het televisie bestel die ze bekleden. Een nieuwe term is pas geaccepteerd wanneer het grootse deel van de maatschappij deze gebruikt, zo werkt begripsvorming en associatie nou eenmaal en dat gaat niet van zelf vaak. Mensen willen gemak en vasthouden aan wat ze kennen, dat gemak moet je doorbreken (lijkt me zoiezo handig om in deze Kenniseconomie zoals ze het noemen, de kennis en niet het gemak te laten regeren) We worden allemaal slimmer en daar mag wel wat diepgang bij te pas gaan. Niet alleen meer dingen weten maar ook wat we denken te weten meer op in gaan.

Ik zou het fijn vinden Reacties te horen op het programma bijvoorbeeld als : 'Wow ik wist niet dat hermafrodiet niet bestond, het heet dus interseks'
Voelen mensen zich ook ingelicht en zijn ze bij met de huidige kennis.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

In het programma zelf is vooral steeds intersekse conditie voorbij gekomen. Vaak genoeg voor iemand die er nooit van gehoord had om het ingeprent te krijgen.

Verder is het zo dat Ryanne zichzelf labelt als hermafrodiet en natuurlijk wordt dat dan overgenomen in artikelen over haar op het programma. En als ze dat dan volhoud, dan is het lastig voor anderen die niet zo bekend zijn, om zo´n term eruit te krijgen.

Ze is niet van plan als 'excuus-hermafrodiet' op te draven in talkshows. 'Ik ben zo veel meer dan dit.' Maar omdat ze beseft dat dit nieuws vragen oproept, vertelt ze er voor een keer meer over. Met haar instemming publiceren we alvast enkele passages uit een interview in Volkskrant Magazine, dat zaterdag verschijnt.

'Ik ben wat ze een 'echte hermafrodiet' noemen', legt ze uit. 'Als baby had ik vergroeide eierstokken en testikels. Chromosomaal, inwendig en uitwendig ben ik dubbelslachtig geboren. Alle mannelijke stukjes vlees zijn weggeknipt toen ik een baby was. Daarna moest ik me gedragen als een meisje. Dat was de tijdgeest, ik neem niemand iets kwalijk.'
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Volkskrant artikel: Ryanne van Dorst

Bericht door Simão »

Transsexueel in naar mijn weten gewoon een verouderde term voor trangender. Men had op een gegeven moment ook zoiets van "het heeft niks met je sexualiteit te maken, dus dat sexueel moet eraf" en men ging steeds begrijpen dat sexe en gender los van elkaar bestaan en men begreep dat transgender een betere term was.

Net zoals een homofiel nu ook gewoon een fout word is omdat het dan een aandoening is. Maar oudere mensen zullen dat nog altijd zeggen en niet homosexueel. De hele verwarring is grotendeels opgelost omdat homo en gay is ingeraakt.

Zo zijn er wel meer termen te vinden die niet meer geaccepteerd worden of als ronduit incorrect gezien worden/zijn, maar nog in omloop zijn tot het is overgenomen door de nieuwe correctere term.

Hetzelfde proces dus wat je nu meemaakt wat hermafrodiet betreft.

En wat ik zeg, gelukkig gat het tegenwordig een stuk sneller.
Ik vrees wel dat Marina daar nog niet snel profijt van zal hebben en dus nog veel moet blijven corrigeren en uitleggen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark