Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Ook bekend als Intersekse Conditie
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Marina1993 »

tanisha schreef:
Marina1993 schreef:
tanisha schreef:Is natuurlijk ten aller tijden jou keuze maar ik persoonlijk had er wel wat aan laten doen!
Dat kan je toch niet weten? Er zijn zoveel verschillende intersekse condities/geslachtsdelen. Als ik een erg mannelijk uitziend geslachtsdeel had, had ik er ook misschien wat aan laten doen. Maar ik vind het prima zo.

Of had je er sowieso wat aan laten doen omdat je dan volgens jou ''normaal'' zou zijn?
Eventjes plat gezegd zou ik de sex als vrouw niet willen missen! ;)
Nogal heel erg plat en kortzichtig ja ;) '' Sex als vrouw ''. Als wat heb ik sex dan? Daarmee lijkt het alsof je suggereert dat als je als intersekse of transvrouw je niet laat opereren geen vrouw bent en geen sex kan hebben als vrouw?
Ik wist niet dat je alleen sex als vrouw had als je een (normale) vagina had?

Volgens mij begrijp ook jij niet helemaal wat intersekse is. Er zijn vrouwen zoals ik met XY chromosomen maar die dan helemaal niet reageren op testosteron en daardoor geboren worden met een vagina. Dus jouw reactie dat je er wat aan zou laten doen lijkt net alsof je denkt dat intersex 1 ding is terwijl er 100en soorten zijn.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Anon20190122 »

Marina ik vindt het allemaal wel best!
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door MichelleB »

Goed, zo vaak ben ik niet meer op het forum maar ik moet dit nu toch echt even kwijt.

Kunnen we ALSJEBLiEFT stoppen met het doen alsof intersekses zo raar zijn en dat we het schijnbaar maar niet willen snappen? Haar lichaam, haar keuze. Wat jij zou doen staat hier compleet los van. Waarom zitten we hier? Ik was onder de indruk dat we hier ALLEMAAL wel eens last hebben gehad van vooroordelen van anderen en anderen die ons "advies" gaan geven wat we wel of niet met ONS lichaam willen doen.

Een beetje respect en begrip voor de situatie lijkt me wel op zijn plaats
-Life is a work in progress-
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Emma »

Inderdaad, laten we stoppen met roepen dat intersekse 'abnormaal' is, of suggereren dat dat zo is, en laten we ook stoppen met het in twijfel trekken van andermans diagnoses. Er is een forumregel over respect, lijkt me overbodig om te melden dat die ook hier geldt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Anon20230219 »

Nate_0 schreef:
tanisha schreef: Eventjes plat gezegd zou ik de sex als vrouw niet willen missen! ;)
Dat geldt voor jou misschien, maar niet iedereen heeft behoefte aan vaginale seks, inclusief cis bio vrouwen. Er zijn daarnaast cis bio vrouwen mét vagina's die geen penetrerende seks kunnen hebben vanwege een berg aan aandoeningen, waaronder vaginisme. Ik heb de verhalen gehoord, niet tof. En tot slot: "seks als vrouw" betekent niet dat je vaginale seks hebt. Het betekent dat je seks hebt terwijl jij je als vrouw identificeert. Een vrouw die een penis heeft, heeft nog steeds seks als vrouw. Idem dito voor een interseks vrouw die geen vaginale opening heeft (of die dat wel heeft, of--etc.). En de andere kant op werkt het natuurlijk ook zo--een transman die zich vaginaal laat penetreren heeft géén seks als vrouw, maar als man.

En zullen we weer ophouden met hokjesdenken, dingen aannemen en binair doen en terug on-topic gaan nu? Het hele doel van dit draadje is immers dat het tof is dat kinderen die intersekse geboren zijn geen geslachtsaanpassing meer krijgen op jonge leeftijd, zodat ze daar later zelf over kunnen beslissen, naar gelang het geslacht waarmee ze zich identificeren.
Helemaal met je eens Nate.
Soms is een SRS in een bepaald geval gewoon te risicovol en daarom kiest een transvrouw er voor dat dan niet te doen.
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Frederique »

Nick schreef:Idd en 18j is geen kind meer zijnde, vandaar mijn mening ( voorstel) voor alle kinderen onder de 18j interseks zijnde ( duidelijk of niet), niet interseks zijnde, alle kinderen, ongeacht hoe hij of zij geboren is.

Eigen bepaling, vanaf 18j "V" of "M" of "X". X staat open der verandering of anders zijnde.

Grtz Nick ;)
Ik vind 18 jaar erg oud. Ik denk dat ook (de meeste) kinderen van 6 jaar heel goed weten wat ze willen. Dat leidt misschien tot een wat moeilijk meetbare "diagnose" (want, komt'ie weer, de ene mens is de andere niet - waar de een prima jarenlang kan wachten leidt het bij een ander tot een veel te hoge lijdensdruk). Bij jongeren speelt ook mee dat hun lichaam niet volgroeid is, waardoor allerlei operaties lastiger zijn dan bij volwassenen.

Ik heb zelf het gevoel dat de meeste jongeren prima in staat zijn tot Informed Consent. Ik heb daar laatst ook een medisch wetenschappelijk artikel uit Australië over gelezen die ook uitging van het idee dat -als- jongeren in staat zijn tot zelfstandige beslissingen -en- ze goed op de hoogte zijn van voor- en nadelen van de behandeling, dat ze dan zelf moeten kunnen kiezen. Ze benoemen het daar als de "Gillick case".

Ik ben ook erg benieuwd naar wat mensen met een intersekse conditie hier zelf over vinden: wat lijkt jullie een handige minimumleeftijd?

Groetjes,

Frederique
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Nate_0 »

Lijkt me dat het Informed Consent model een beetje anders werkt bij mensen die bij de geboorte intersekse zijn... en iedereen in dit topic is het er wel mee eens dat die mensen het vanaf een bepaalde leeftijd zelf zouden moeten kunnen kiezen of ze geopereerd willen worden ipv dat bij de geboorte te doen.

18 jaar lijkt mij trouwens een hele redelijke grens daarin, omdat je rond die leeftijd pas de meeste fysieke ontwikkelingen hebt doorgemaakt en je geestelijk weer wat stabieler wordt... Voor cismensen geldt die grens immers ook, wat betreft volledige medische autonomie over je eigen lichaam. Daarnaast zijn er puberteitsremmers beschikbaar die je natuurlijk altijd zou kunnen geven bij twijfel, zodat iemand na een paar jaar een weloverwogen beslissing kan maken.

6 jaar is een prima leeftijd om het kind zelf te laten beslissen wat hij/zij draagt en hoe hij/zij zich voelt en wil noemen--maar verdere (legale of medische) stappen? Nee. Lijkt me niet. Lijkt me ook niet nodig, overigens, omdat de uiterlijke kenmerken op dat moment verwaarloosbaar (m.u.v. intersekse kinderen). Meer kennis aan kinderen geven vind ik daarentegen wel een goed idee. Leer ze wat er te leren valt over seksualiteit en genderidentiteit, op een voor hen te begrijpen niveau. Minder bekrompen zielen in de wereld, hiep hoi.

Maar ik vind het niet zo'n chill idee om te zeggen dat de meeste kinderen al weten wat ze willen, omdat je zoals ik het lees een beetje impliceert dat dit een keuze voor het leven is... Op mijn 6e had ik de eerste dysfore gevoelens wel al maar dacht ik nog voluit dat ik een meisje was omdat dat was wat ik hoorde en zag. Dat is de 12 jaar daarop niet veranderd. Daarnaast komt de seksuele ontwikkeling pas veel later dan 6 jaar op gang en die geeft toch regelmatig aanleiding tot de eerste definieerbare gevoelens van discomfort...
meerdere zakken met zaagsel
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Simão »

Er zijn eigenlijk best wel veel babies die geboren worden met een geslachtsdeel dat niet duidelijk is, dus je kunt je afvragen wat normaal is. Onderling verschillen "normale" geslachtdelen ook nog.
Belangrijk is functie, in eerste instantie urineren. De rest kan allemaal wel later aangepast indien gewenst.
Ik snap de behoefte niet om er aan te willen rommelen als arts.

Ik vind het schokkend om er hier achter te komen dat er in Nederland dus ng wel onnodig gesneden wordt in babies. Dank voor de link, Frederique.

Wat betreft sex, tja, daar heb je natuurlijk niet echt een vagina voor nodig, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand roept dat die dat wel graag zou willen, en gelukkig bestaat de mogelijkheid ook om aan wensen te voldoen.

Wat betreft leeftijd, kinderen zullen meestal pas in de pre puberteit of puberteit gaan vergelijken met achterliggende gedachte van "is het wel normaal wat ik heb", want pubers willen niet graag anders zijn dan de rest. In deze leeftijd zullen ze wellicht dringend gaan verzoeken om iets te veranderen en dat zou dan ook kunnen, waarom niet?
Ik denk dat pre-puberteit of puberteit een goede leeftijdsgrens, zo hoeven pubers die niet af willen wijken niet lang te wachten op een operatie.
Als ze nog niet weten wat ze willen of tevreden zijn met wat ze hebben, komt er toch gewoon geen operatie.
En mensen van welk om het even leeftijd, dus inclusief (kleine) kinderen kunnen altijd aan gender uiting doen zonder daarin een geslachtsdeel te betrekken lijkt me. Dus gewoon de ruimte geven om een kind zelf te laten bepalen wat ze willen dragen en welke naam ze verkiezen, zou ik zeggen.

Wat erger is aan intersekse conditie zijn heel andere dingen dan het zichtbare gedeelte. Er kunnen ernstige medische problemen aan vastzitten/ontwikkelen. Soms wordt er pas ontdekt dat iemand intersekse is als er zo´n probleem ontstaat.
Niet elke interseks baby heeft een afwijkend geslachtsdeel.
Laatst gewijzigd door Simão op 24 mei 2017, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Marina1993 »

Simão schreef:

Wat betreft leeftijd, kinderen zullen meestal pas in de pre puberteit of puberteit gaan vergelijken met achterliggende gedachte van "is het wel normaal wat ik heb", want pubers willen niet graag anders zijn dan de rest. In deze leeftijd zullen ze wellicht dringend gaan verzoeken om iets te veranderen en dat zou dan ook kunnen, waarom niet?
Ik denk dat pre-puberteit of puberteit een goede leeftijdsgrens, zo hoeven pubers die niet af willen wijken niet lang te wachten op een operatie.
Als ze nog niet weten wat ze willen of tevreden zijn met wat ze hebben, komt er toch gewoon geen operatie.
Dat vind ik denk wel een goede. Ik ben als jongen opgevoed maar kreeg nooit een puberteit, daardoor veel gepest vooral op de middelbare school. Dat was een moeilijke tijd. Als je een intersex kind daarvoor al kan helpen als het kind het weet dan zou dat veel leed besparen inderdaad. Ik wist het wel maar als ik het als kind aan m'n moeder vertelde zei ze altijd wacht maar tot je 16 bent ik heb het dus weggestopt en durfde het daarna niet meer te zeggen.

Toch durf ik niet te bepalen voor anderen wat de juiste leeftijd is.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Portugal legt ban op opereren van intersexe babies

Bericht door Simão »

Ik was aan het editen toen je postte, blijkbaar, Marina. Ik had net toegevoegd dat kinderen sowieso gewoon de vrijheid moeten krijgen om zich te uiten als welk om het even gender, if one at all.
Misschien kan dat wat leed kan besparen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie