'' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Ook bekend als Intersekse Conditie
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Emma »

Een andere insteek blijkt raciale achtergronden te hebben:

https://www.researchgate.net/publicatio ... Fulltext=1
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Sara »

Dit geval raakt met alle kanten de onderwerpen die hier doorgaans besproken worden. Linksom of rechtsom wordt er een precedent geschapen dat gevolgen kan hebben voor allerlei transgender en intersekse sporters. De sportbond komt hier met een eigen definitie van ‘vrouw’.

Het hele idee van ‘verplicht’ hormonen slikken lijkt me zonder meer een enorme aanslag op de eigenheid van personen in deze situatie. We kennen hier de effecten die hormoonbehandelingen kunnen hebben op mensen. Dat gaat verder dan spiermassa en sportieve prestaties.

Ik snap de beslissing vanuit een bepaald perspectief ook wel. Moreel besef en oprechte sportiviteit lijkt toch keer op keer te ontbreken bij bepaalde sporters en bonden. Als er ruimte is om de boel te belazeren, dan wordt deze ook gegrepen. Aan de andere kant kun je je afvragen of er überhaupt wel iets te creëren is als een gelijk speelveld.
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden
Contacteer:

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Gwenda »

Emma schreef:Nou, pragmatisch...
Correct .. blond pragmatisch in dit geval
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Marina1993 »

Sara schreef: 26 apr 2018, 18:17 Dit geval raakt met alle kanten de onderwerpen die hier doorgaans besproken worden. Linksom of rechtsom wordt er een precedent geschapen dat gevolgen kan hebben voor allerlei transgender en intersekse sporters. De sportbond komt hier met een eigen definitie van ‘vrouw’.

Het hele idee van ‘verplicht’ hormonen slikken lijkt me zonder meer een enorme aanslag op de eigenheid van personen in deze situatie. We kennen hier de effecten die hormoonbehandelingen kunnen hebben op mensen. Dat gaat verder dan spiermassa en sportieve prestaties.

Ik snap de beslissing vanuit een bepaald perspectief ook wel. Moreel besef en oprechte sportiviteit lijkt toch keer op keer te ontbreken bij bepaalde sporters en bonden. Als er ruimte is om de boel te belazeren, dan wordt deze ook gegrepen. Aan de andere kant kun je je afvragen of er überhaupt wel iets te creëren is als een gelijk speelveld.
Ja, ik bedoel het kan nooit 100% eerlijk zijn. De ene heeft betere genen, de ander heeft meer talent of betere faciliteiten.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Anon20210626 »

remember Foekje Dillema

Maar er zijn idd grenzen afgesproken waaraan je moet voldoen .

Als je voor alles en iedereen uitzonderingsposities gaat maken kun je net zo goed helemaal niet meer gaan controleren .

Ik geef als voorbeeld Wielrenners die een 'pufje ' nemen om ' medische redenen 'omdat ze op die manier 'legaal ' verboden middelen kunnen nemen.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Marina1993 »

Renée schreef: 27 apr 2018, 11:13 remember Foekje Dillema

Maar er zijn idd grenzen afgesproken waaraan je moet voldoen .

Als je voor alles en iedereen uitzonderingsposities gaat maken kun je net zo goed helemaal niet meer gaan controleren .

Ik geef als voorbeeld Wielrenners die een 'pufje ' nemen om ' medische redenen 'omdat ze op die manier 'legaal ' verboden middelen kunnen nemen.
Dit heeft toch niks te maken met iets wat ze gebruikt of niet...
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Simão »

Dat is wel zo Marina, maar manlijke hormonen zorgen voor een kracht waar de sterkste vrouw nooit aan kan tippen. Vandaar dat die als doping gebruikt worden.
Transvrouwen kunnen vast beamen dat ze kracht verliezen zodra ze aan de hormonen gaan.

Emma, ik zie geen verband met "ras". Er zijn door de geschiedenis heen ook onderzoeken geweest naar blanke vrouwen hoe het zat met hormoonniveaux.

Er wordt ook niet verlpicht om hormonen te slikken, er wordt verplicht om een bepaald hormoonniveau te hebben zolang je uitkomt in een bepaalde sport, zodat in elk geval dát gelijkwaardig is in een groep. Met name omdat T dus als oping gezien kan worden. Dat is wat anders dan extra training, goede genen of betere faciliteiten hebben. Dat ligt heel wat genuanceerder. Er zijn zoveel regels aan sport verbonden. Als je niet het niveau kunt halen, of niet aan regels kunt of wilt voldoen, doe je gewoon niet mee, alles is VRIJWILLIG. Niemand is verplicht om te sporten en al helemaal niet in competitie verband.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Simão »

Ik snap trouwens wel dat het gewoon klote is als je fijn sport en plots wordt je wereld op z´n kop gezet omdat je niet blijkt te voldoen aan een en ander. Daar heeft ze natuurlijk niet voor gekozen, die toestanden en de gevolgen ervan.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Emma »

Ze gebruikt inderdaad juist niets. En iemand verplichten iets te gebruiken lijkt me een inbreuk op de integriteit van het lichaam. En die staat in veel landen in de grondwet, of in internationale verdragen.

Natuurlijk heeft een sportbond daar geen boodschap aan en zal stellen dat als je niet meewerkt, je niet mee mag doen. Je mag immers ook geen dopingtest weigeren, en dat is stirkt genomen ook zo’n inbreuk.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: '' Alleen met pillen blijft Semenya vrouw ''

Bericht door Anon20210626 »

Niemand die haar dwingt om middelen te nemen maar als zij aan topsport wil doen , moet je aan bepaalde eisen voldoen .
Zit je te hoog , ook al is dat van nature, zal je daar iets aan moeten doen , wil je doorgaan met die sportcarriere. Als je dat niet wil , voldoe je niet aan die eisen en kan dat dus niet meer .

Dat valt alleen niet mee want met de huidige middelen schiet je met een kanon op een mug . Regulatie is niet eenvoudig .

Ga je voor dit soort gevallen uitzonderingen maken ga je al heel snel merken dat anderen doelbewust daar juist gebruik van gaan maken. Dat is zeer onwenselijk . Ik gaf dat net al aan met mijn voorbeeld over wielrenners maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn .

Het is nu al mooi dat er meer mogelijkheden zijn .
Foekje Dillema heeft het wel iets zwaarder gehad .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Plaats reactie