Netflix docu serie - intersex

Ook bekend als Intersekse Conditie
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Netflix docu serie - intersex

Bericht door Simão »

Ik weet dat niet elk land hetzelde aanbod heeft, dus ik hop dat ik jullie niet blij maak met een dode mus, maar ik kijk op Netflix naar "Follow This" waarin jonge journalisten op zoek gaan naar aparte onderwerpen. De afleveringen zijn kort en bondig en duidelijk in beeld gebracht.
Aflevering 3 gaat over intersex en wordt bekeken van diverse kanten. Aan het woord komen intersex personen, een ouder, een arts, een politica.
Het speelt in Duitsland en neemt en passant de wet voor een derde sexe mee (vandaar de politica aan het woord).

Een en ander is duidelijk opgenomen voordat in Portugal de wet erdoor was dat interse babies niet geopereerd mogen worden tenzij er een levensbedreigende situatie is, want ze noemen Malta als enig land dat deze wet heeft, maar is wel actueel.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Marica »

ik kijk hem nu.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Simão »

Marica schreef: 24 okt 2018, 14:13 ik kijk hem nu.
Wat vond je er van?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Marica »

Weinig nieuws onder de zon. Al is het voor intersekse mensen wel goed om te zien. Maar dit ging over Duitsland, en ik zou graag iets willen zien over dit onderwerp in NL. Geslacht! deed er iets mee, maar nog niet genoeg nu er inderdaad een 3e gender op een paspoort staat.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Marica »

Schokkend om te zien en te horen hoe er toen met intersekse personen werd omgegaan. Had veel weg van een freakshow als ik er over nadenk.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Isabelle »

PS. Negeer dit als je wil, gewoon ik die een beetje me gedachten op papier zet

Ik heb hem ook gezien. Het is een lastig onderwerp vind ik en zet me altijd aan het denken. Geen operaties, kan buiten het 'my body my rights' verhaal problemen opleveren. Onnodige operaties natuurlijk altijd een no go, maar heb er heel veel over gelezen en soms kan men niet anders. Wanneer functionaliteit van het geslachtdeel in gevaar is, moeten ze vaak A of B kiezen en in dit geval heeft de dokter het soms fout gedaan. Opvallend (en logisch) is dat vaak voor vaginaplasty ipv phalloplasty wordt gekozen.

1 ding is iedergeval heel zeker, dit toont nogmaals aan dat je geslachtdeel, niet je geslacht maakt, idem voor je chromosomen. Het ligt veel genuanceerder.
Ik geloof niet in de essentie van een geslacht, het is voor mij een pakket, een lijst, maar zelfs dat zorgt voor problemen bij classificatie. Ik bedoel mezelf altijd al vrouw noemen als transgender vind ik nogal de grens van onzin raken, dan staat mtf nergens voor. Mezelf nu vrouw noemen is al wat logischer? Maar alsnog vaag allemaal, ik eet mezelf er gelukkig nooit over op.

Het moeilijke is dat we als mensen altijd dingen kaderen en moeten kaderen. Chromosonaal kan je nooit ontkennen als trans wat je samenstelling is(je blauwprint), bij intersekse is dit al moeilijker. Wat er daarnaast dan phenotypisch en hormonaal aan de hand is bij trans en intersekse, is ook belangrijk en dan de hersenen nog...
De druk die er soms op classificatie ligt is begrijpelijk, maar verwarrend. De herkenning willen we vaak allemaal voor wat we zijn, maar wat we zijn is dan weer iets wat sociaal en medisch uiteenloopt.
Soms is het ook moeilijk omdat uiteindelijk belang bij een woord, niet overeenkomt met belang bij individuen.

Als xy persoon heb je bijzondere genetische ziektes die verbonden zijn aan je chromsonen iedergeval bij typische ontwikkeling sinds vroege ontwikkeling een bouw inzet die de ziektes verbonden maken en niet de simpele letter + cijfer combinatie, , maar hormonale ontwikkelingen hebben ook weer veranderingen gemaakt die medisch belangrijk zijn en daarnaast heb je weer de sociale presentatie, het gevoel en de hersenen die sociaal erg belangrijk zijn.

De strijd tegenwoordig is kiezen wat van deze dingen het 'belangrijkst' is en ik denk dat het antwoord verschillend is in elke situatie. We doen soms ook moeilijk juist door deze woorden.
Laten we eerlijk zijn, als man en vrouw als cluster in de medische wereld een code krijgen als dhg 1 en stf 2, dan zouden alsnog trans en interseks mensen het niet willen terug zien vaak, ondanks het medisch nut. Idem als trans en intersekse variaties en eigen code krijgen is het niet goed.

We vechten tegen allemaal associaties van verdeling en hokjes, terwijl ze soms keihard nodig zijn en soms keihard niet en het is moeilijk. We vechten om gelijk te zijn, aan de norm te voldoen, maar zijn allemaal anders en de norm verschuift.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Marica »

Tuurlijk als er een medische noodzaak is dan gewoon opereren. Maar hier werd een persoon opgevoerd die tentoongesteld werd voor studenten. Dat vind ik echt niet kunnen.

Maar waarom er vaak voor de vrouwelijke variant wordt gekozen? Misschien makkelijker te maken dan de mannelijke variant. Maar dan loop je het risico dat de intersekse persoon zich toch mannelijk voelt, maar een vagina heeft als geslachtsdeel.

Even heel iets anders: De nodzaak voor hokjes moet echt op de schop. Dat het op een paspoort staat is ook niet echt nodig. Je foto en naam moet toch voldoende zijn lijkt mij. Voor werkfuncties waarbij staat M/V . Waarom dat dan? Weg ermee. Zo kom je overal die M/V hokjes tegen. Willen we nu een extra hokje genaamd X erbij doen? Nee, ik wil alle hokjes weg. Geen geslachtsaanduiding meer, want het is niet meer nodig als je er echt over nadenkt.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Isabelle »

Marica schreef: 02 nov 2018, 06:29 Tuurlijk als er een medische noodzaak is dan gewoon opereren. Maar hier werd een persoon opgevoerd die tentoongesteld werd voor studenten. Dat vind ik echt niet kunnen.
Helemaal mee eens, onnodig opereren moet stoppen.
Marica schreef: 02 nov 2018, 06:29 Maar waarom er vaak voor de vrouwelijke variant wordt gekozen? Misschien makkelijker te maken dan de mannelijke variant. Maar dan loop je het risico dat de intersekse persoon zich toch mannelijk voelt, maar een vagina heeft als geslachtsdeel.


Yes is het ook, dingen weghalen is toch wat makkelijker dan creeèren.
Marica schreef: 02 nov 2018, 06:29 Even heel iets anders: De nodzaak voor hokjes moet echt op de schop. Dat het op een paspoort staat is ook niet echt nodig. Je foto en naam moet toch voldoende zijn lijkt mij. Voor werkfuncties waarbij staat M/V . Waarom dat dan? Weg ermee. Zo kom je overal die M/V hokjes tegen. Willen we nu een extra hokje genaamd X erbij doen? Nee, ik wil alle hokjes weg. Geen geslachtsaanduiding meer, want het is niet meer nodig als je er echt over nadenkt.
Nee in veel gevallen net nodig, hoewel ik me erg kan voorstellen dat bepaalde beroepen een man of vrouw als voorkeur hebben, simpelweg omdat de hokjes er nu zijn en betekenis hebben voor veel mensen als het gaat over vertrouwensgevoel, etc.
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Elise »

Ik moet de serie toch maar eens gaan kijken. Dank voor de tip.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Netflix docu serie - intersex

Bericht door Marica »

Isabelle schreef: 02 nov 2018, 17:36

Nee in veel gevallen net nodig, hoewel ik me erg kan voorstellen dat bepaalde beroepen een man of vrouw als voorkeur hebben, simpelweg omdat de hokjes er nu zijn en betekenis hebben voor veel mensen als het gaat over vertrouwensgevoel, etc.
Daar ga je al de fout in. Selectie op sekse is verboden. Dat het in de praktijk niet zo werkt is een gegeven. Maar de vrouwen rukken op, en misschien schept dat een vertrouwen dat we niet perse een sterke man nodig hebben voor een bepaalde functie. Ikzelf ben bijna vrachtwagenchauffeur, en zie, ik vervrouwelijk het woord niet, want waarom zou ik dat doen. Ik zzie er geen enkele reden toe. De hoofdpersoon in deze afleverering zou net zo goed dit vak kunnen gaan doen. Niets houdt hun tegen.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie