Trans ... doorstart in het leven.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Geke76

Trans ... doorstart in het leven.

Bericht door Geke76 »

Hoe het voor mij voelt....

Als sterker en bewuster door te gaan met mijn verdere leven!

Na doorvragen van mijn vriendin, om signalen die zij al had gezien of ervaren, sprak ik uit dat ik mij sinds mijn kinds zijn al voel van binnen wat het meest neigt naar alles wat met vrouw zijn te maken heeft.

Vanaf mijn jeugd, jongen qua uiterlijk, maar met een zeer jong, zacht en meisjesachtig uiterlijk en karakter, opgegroeid in een stereotype gezin. Vader zoon opzet met geen ruimte tot iets anders en geen warm nest.

Uiteindelijk in dans veel gevoel los kunnen laten en daar het idee gekregen, dan ben ik gay. Ook dat verder ontdekt, maar nee.

Altijd (meer) vriendinnen gehad, ook in relaties. Als ik mijn gevoel niet kon tonen (of alleen zelf thuis in het geheim de afgelooen 20jr!), zocht ik het op in anderen naast mij om zo mijn gevoel te beleven of te ervaren door en met die ander.

Inmiddels mag ik er zijn, helemaal als IK!

Samen mijn transitie delen en ervaren met mijn vriendin, want ook zij maakt wat door op haar manier.
Stapje voor stapje, wel al diverse kleding en lingerie geshopt, gepast ook samen en kijken naar welk type kledij, kleur enz.
Make-up geprobeerd en ook aangeschaft, subtiel, mascara, lipgloss in mijn eigen rize kleur lippen en wenkbrauw potlood.
In december ga ik workshops volgen over kledij, k lleur en make-up sessie, zo'n zin in!!
Wat dagen later mijn baard en lichaamsbeharing weg geschoren, voelde weer als vanouds, zij vindt het ook mooi.

Mijn zusje het ook verteld en heb hierin ook steun en erkenning gekregen, ook zij is blij dat ik eindelijk terug in mijn mens zijn ben en vindt een zus ook meer dan prima. Fijn!

Ik heb geen haast en ga op mijn gemak ervaren hoe nu verder en wanneer ik wens dat ik lichamelijk meer verandering wil (borsten of meer). Ik hoop dat mijn transitie mijn relatie met mijn vriendin laat bestaan op d e manier zoals ik het aan pak. Voor haar voelt dit heel fijn op dit moment. Ook de hordes van mijn ex, kinderen, vrienden en werk vertellen, komen vanzelf voorbij wanneer dit voor mij zo ver is of voelt.
Ik weet dat dit mij relaties zal gaan kosten, maar ook zal gaan opleveren, evenals een andere functie of baan.

Ik voel mij trots en sterk en boven al, zéér geliefd. :hbeat:
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:

tartangirl

Re: Trans ... doorstart in het leven.

Bericht door tartangirl »

Hoi Geke, mooie stuk en wat fijn dat je zoveel support krijgt van je naaste.....er zijn legio andere verhalen maar zo kan het dus ook.
Heb vertrouwen in de toekomst en ja...je zal mensen verliezen....maar je zal er zoveel mee winnen.
bye

Frederieke

Bericht door Frederieke »

Hoi Geke,

Inderdaad, wat een mooi verhaal! Over het verliezen van relaties, dat hoeft helemaal niet is mijn ervaring. Wat voor mij belangrijk was, was het vinden van mijn eigen tempo. En het meenemen van mijn familie, vrienden, echtgenote, kind in mijn proces. Geef iedereen de tijd om te wennen en probeer niemand te forceren tot iets waar hij/zij nog niet aan toe is.

Zelf heb ik tot nog toe bijna alleen positieve reacties gehad. Vandaag nog via LinkedIn een berichtje van mijn oud manager die schreef dat hij het knap vindt dat ik mezelf durf te zijn, zelfs op een conferentie (ik werk in de IT, dus een echte mannenwereld, helaas). En dat ik al een voorbeeld was voor anderen, en nu nog meer. Nou, dat is toch tof, zo'n reactie!

Oftewel: wees niet bang, zoek je eigen weg, neem de tijd en geef de tijd!

Groetjes, Frederieke

Geke76

Bericht door Geke76 »

Frederieke schreef:
09 nov 2021, 22:51
Hoi Geke,

Inderdaad, wat een mooi verhaal! Over het verliezen van relaties, dat hoeft helemaal niet is mijn ervaring. Wat voor mij belangrijk was, was het vinden van mijn eigen tempo. En het meenemen van mijn familie, vrienden, echtgenote, kind in mijn proces. Geef iedereen de tijd om te wennen en probeer niemand te forceren tot iets waar hij/zij nog niet aan toe is.

Zelf heb ik tot nog toe bijna alleen positieve reacties gehad. Vandaag nog via LinkedIn een berichtje van mijn oud manager die schreef dat hij het knap vindt dat ik mezelf durf te zijn, zelfs op een conferentie (ik werk in de IT, dus een echte mannenwereld, helaas). En dat ik al een voorbeeld was voor anderen, en nu nog meer. Nou, dat is toch tof, zo'n reactie!

Oftewel: wees niet bang, zoek je eigen weg, neem de tijd en geef de tijd!

Groetjes, Frederieke
Hoi Frederieke,

Ik ga het zeker de tijd geven, voor mijzelf en anderen.
Rustig aan wordt het kringetje vanzelf groter.

Het is best lastig met vlagen voor mijn vriendin, niet wetende hoe ik ga veranderen en of dat dan nog 'past' voor haar. Dat geldt ook voor mij trouwens. Dit geeft zo af en toe onzekerheid, maar stap voor stap zien wij het aan.

Geweldig te lezen van die reactie op Linkd. Ik werk momenteel in een vooral mannenberoep, automotive maar sta op het punt om van uitvoerend naar leidinggevende door te stromen. Iets wat ook écht nu een fijne doorstroom is, gezien het bij mij als Geke beter zou passen.

De rollercoaster ride neemt wat af en maakt plaats voor een bredere iets rustigere snelweg, afwachtende voor een afslag.

Groetjes Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:

Marica

Bericht door Marica »

Je gaat zo te horen prima zo Geke. Wees vooral open naar je naasten over je gevoel en sta open voor hun gevoelens.

Mijn vrouw steunt mij ook onvoorwaardelijk, waar het bij mijn coming out op een relatie breuk leek af te stevenen. Mijn werk als vrachtwagenchauffeuse op een portaalvrachtwagen* is echt een mannenwereld, maar ik ben 100% geaccepteerd als 1 van de boys, en ik doe mijn werk net als de boys.
Al kijken mensen wel vreemd op als ze een vrouw dit werk zien doen.

* Portaal is een vrachtwagen dat zo' n bakkie bij je huis zet als je wilt/gaat verbouwen.
Vrachtwagenchauffeuse, en Noorwegen gek.

Geke76

Bericht door Geke76 »

Marica schreef:
21 nov 2021, 10:49
Je gaat zo te horen prima zo Geke. Wees vooral open naar je naasten over je gevoel en sta open voor hun gevoelens.

Mijn vrouw steunt mij ook onvoorwaardelijk, waar het bij mijn coming out op een relatie breuk leek af te stevenen. Mijn werk als vrachtwagenchauffeuse op een portaalvrachtwagen* is echt een mannenwereld, maar ik ben 100% geaccepteerd als 1 van de boys, en ik doe mijn werk net als de boys.
Al kijken mensen wel vreemd op als ze een vrouw dit werk zien doen.

* Portaal is een vrachtwagen dat zo' n bakkie bij je huis zet als je wilt/gaat verbouwen.
Hoi Marica,

Dat eerste is ook waar ik mij bewust van ben. Mijn vriendin is hierin de eerste geweest. En dit is de afgelopen tijd heftig geweest, gedachten, onzekere toekomst, gevoelens en meer. Heel veel info lezen en vooral veel afvragen en openlijk bespreken. Elkaar bij elkaar betrekken.
Nu zijn we in een fase waarin wij elkaar weer terug 'gevonden' hebben. Heel fijn, zien en voelen de kracht van ons, samen. Dag voor dag en ook dan weer praten, bedenken, keuzes maken desgewenst.
In mijn werk ga ik waarschijnlijk van uitvoerend naar leidend, wst mij als Geke ook beter past.
En gezien het een lang traject is, zal ik daar ook mettertijd een open gesprek aan gaan.
Mijn zusje weet het al en reageerde heel accepterend, mijn ouders en goede vriend volgen binnenkort. De moeder van mijn vriendin weet het en haar beste vriendin, haar zus volgen binnenkort. Daarna toch mijn kinderenvan 15 en 13, heel spannend. Het blijft troubled water.

Fijn dat het voor jullie in stand is gebleven.

Gr. Geke

Geke76

Bericht door Geke76 »

Goed, update dan maar. :D

Inmiddels aangemeld bij PsyTrans en De Vaart, naast het Radboud. Spannend!

Over 2 weken in Amsterdam een kleding/kleur en make-up sessies, samen met mijn vriendin, die gaat en wil ook mee. Af en toe moeilijk voor ons beiden, soms wat ruimte nemen voor onszelf helpt.

Diverse kleding aangeschaft, her en der, leuk!
Ook al wat subtiele make-up gedragen buiten, heerlijk.
Geen gevoel van schamen, voel mij er sterk in.

Per januari ga ik over naar FBTO voor de zorgpolis, zij spraken mij het meest aan.

Deze week mijn ouders en beste vriend inlichten en later deze maand waarschijnlijk mijn kinderen.
Ook nog een gesprek met mijn psycholoog hierover volgt volgende week.

Wel hoogtepunten, kleding kopen en rommelen met mijn langer groeiende haar, het gevoel van leven als Geke van binnen, met de gedachte van mensen zien mij nu nog als mijn mannelijk ego en uiterlijk. Dit helpt mij om hiermee om te gaan. Dieptepunten ook, even niet meer weten wie ik nu ben, geen vrouw optisch, mij wel zo voelen en dan bedenken dat dit nog een lange weg wordt. Bang voor werk, omgeving, anderen etc.

Al bij al intensief, maar wow, eindelijk duidelijkheid na 45 jaar. Liefde voor mijzelf :hbeat:

Geke76

Bericht door Geke76 »

Oh en ik ben er dus achter gekomen dat mijn beide kinderen iemand kennen die non-binair en de andere een FtM klasgenoot is en dat ze dat helemaal ok vinden. :clap:
Dit kwam tot uiting o.a. tijdens een bezoek aan het Rotterdams Wereldmuseum, waar een expo is over gender. Een aanrader trouwens!

Gr. Geke

Linda67

Bericht door Linda67 »

He leuk zeg.
De expo in het Wereldmuseum heb ik afgelopen zomer gezien. Ik was aangenaam verrast, inderdaad zeker een aanrader. Volgens mij nog tot begin 2022 open dus niet te lang wachten voor wie er heen wil.

Marije

Bericht door Marije »

Kinderen zijn veel flexibeler dan wij als ouders soms denken. Fijn dat ze het accepteren.

Mijn kinderen volgden al langer verschillende transgenders via YouTube en wisten er meer van dan ik .