uiterlijk rolpatroon

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

uiterlijk rolpatroon

Bericht door EmmaJJ »

Wat ik bijzonder vind is dat er mindsets sneuvelen.

Ik was er trots op dat ik nooit mijn haar hoefde te kammen. Ik snapte mensen die niet wisten wat ze aan moesten trekken niet. Ik was diegene waarbij altijd de kraag niet goed zat, of er zat nog tandpasta op mijn lip.

En nu vind ik het belangrijk om er mooi uit te zien. Ik smelt van de complimenten die ik krijg. Ik loop op hoge hakken. Schoenen die ik belachhelijk maakte, want welk verstandig mens loopt nu op schoenen dien het lopen lastiger maken?

Mijn hele idee over uiterlijkheden is totaal veranderd. Ik kan nu zelfs snappen dat tieners een camping in de natuur vreselijk vinden, want waar is de mogelijkheid om jezelf aan anderen te showen in een strakke outfit? (Ja, wij waren en zijn degenen die in een klein tentje altijd de meest afgelegen campings zochten. We stonden zelfs jaren op een landgoedkamp, met een handgemaakt velddouche als enige sanitair)

Ik hou er opeens van om verzorgd te worden.

Hoe komt het toch dat ik opeens allemaal rolbevestigende dingen doe? Zou ik niet juist die rollen moeten doorbreken?

Ik vermoed dat mijn mannelijke kant, de no-nonsense kant er straks wel weer mag zijn\. Maar nu eerst ruim baan voor die vrouwelijke kant.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door janine2363 »

J.J. schreef: Hoe komt het toch dat ik opeens allemaal rolbevestigende dingen doe? Zou ik niet juist die rollen moeten doorbreken?
De rollen die we kennen, spiegelen de maatschappij en diens evolutie. Daar zijn positieve patronen, dingen die gewoon goed werken, we verdelen de rollen, de boer groeit graan, de molenaar maalt tot meel, de bakker bakt brood. Maar er zijn ook slechte patronen, mensen zijn te competitief, willen iets ten koste van anderen, hen benadelen, overheersen.

Met kleding en mode is er een negatief patroon, de vrouw wordt gezien als een ornament, maar ook positief, de vrouw die trots is op haar vrouwelijkheid en dat durft te tonen.

Het is gewoon enorm fijn om goed voor jezelf te zorgen en je zo naar anderen te willen presenteren. Het is niet nodig een rol patroon te moeten breken, alleen maar om het breken.

"Celebrate yourself"
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door Janna »

Ik herken het veranderende patroon wel. Ik zit nu ergens tussen de twee werelden en merk dat ik in elke wereld een andere patroon heb. Als ik als man de deur uit ga (nog steeds de standaard, helaas) dan ben ik binnen een half uur na opstaan klaar om te gaan, gegeten en al. Gisteren ging ik naar een lotgenotengroep in Zwolle, als vrouw, en ik heb minstens een uur nodig gehad voordat ik tevreden was. :-)

Hoe het komt weet ik niet, maar ik denk dat het niet alleen het gangbare rolpatroon is.Tenminste, zo voel ik het niet. In mijn mannenuiterlijk vind ik het totaal niet interessant om iets met mijn uiterlijk te doen. Ik kijk ook zelden in de spiegel. Het boeit me totaal niet hoe ik eruit zie. Als vrouw (innerlijk en dan ook uiterlijk) vind ik het op een of andere manier wel belangrijk. Niet voor anderen - ok, een beetje - maar voornamelijk voor mezelf. Ik geniet er echt van als ik er leuk uit zie. Sinds een tijdje heb ik een grote spiegel in mijn slaapkamer om mezelf goed te kunnen zien.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door EmmaJJ »

Jolanda schreef:Ik geniet er echt van als ik er leuk uit zie. Sinds een tijdje heb ik een grote spiegel in mijn slaapkamer om mezelf goed te kunnen zien.

Ja dat. Bijzonder, vind ik het.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door Elise »

Jolanda schreef: In mijn mannenuiterlijk vind ik het totaal niet interessant om iets met mijn uiterlijk te doen. Ik kijk ook zelden in de spiegel. Het boeit me totaal niet hoe ik eruit zie. Als vrouw (innerlijk en dan ook uiterlijk) vind ik het op een of andere manier wel belangrijk. Niet voor anderen - ok, een beetje - maar voornamelijk voor mezelf. Ik geniet er echt van als ik er leuk uit zie. Sinds een tijdje heb ik een grote spiegel in mijn slaapkamer om mezelf goed te kunnen zien.
Dit is bij mij precies zo! :D
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door Aliss »

opeens realiseer je dat je leeft! en je hebt zin om dingen te doen waar je je vroeger misschien voor schaamde, niet durfde toe te kennen of misschien (persoonlijk) desondanks jou gedachtes of gevoelens je jezelf probeerde te overtuigen dat je toch man bent? omdat je met een piemel bent geboren en je in deze maatschappij er naar moet gedragen.
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door EmmaJJ »

Aliss schreef:opeens realiseer je dat je leeft! en je hebt zin om dingen te doen waar je je vroeger misschien voor schaamde, niet durfde toe te kennen of misschien (persoonlijk) desondanks jou gedachtes of gevoelens je jezelf probeerde te overtuigen dat je toch man bent? omdat je met een piemel bent geboren en je in deze maatschappij er naar moet gedragen.
Ja, dat :-)
Theresa78
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017, 22:44
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door Theresa78 »

Zucht van opluchting hier :-)

+1 voor je hele (mannen)leven al niets aan je uiterlijk doen, in slecht passende kleding rondsjouwen en gedoe over uiterlijk maar niet begrijpen (behalve nagellak... ) en nu opeens als vrouw daar wel serieuze interesse in hebben. (Levert me ook gelijk een lichte worsteling op met mijn feministische kant hihi maar okee.) Al kan ik me niet helemaal voorstellen dat ik de rest van mijn leven er zo intensief mee bezig zou zijn eigenlijk.
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door EmmaJJ »

Theresa78 schreef:Zucht van opluchting hier :-)

+1 voor je hele (mannen)leven al niets aan je uiterlijk doen, in slecht passende kleding rondsjouwen en gedoe over uiterlijk maar niet begrijpen (behalve nagellak... ) en nu opeens als vrouw daar wel serieuze interesse in hebben. (Levert me ook gelijk een lichte worsteling op met mijn feministische kant hihi maar okee.) Al kan ik me niet helemaal voorstellen dat ik de rest van mijn leven er zo intensief mee bezig zou zijn eigenlijk.

Gaaf dat je het herkent, inclusief de botsing met het feministische stuk. Maar over dat laatste is net vandaag een mooi stuk geschreven over Emma Watson. De feministe die zonder bh op de foto stond, en daarop werd afgeserveerd. Het stuk eiste het recht op om sexy EN feministisch te zijn :-)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: uiterlijk rolpatroon

Bericht door Anon20180311 »

Elise schreef:
Jolanda schreef: In mijn mannenuiterlijk vind ik het totaal niet interessant om iets met mijn uiterlijk te doen. Ik kijk ook zelden in de spiegel. Het boeit me totaal niet hoe ik eruit zie. Als vrouw (innerlijk en dan ook uiterlijk) vind ik het op een of andere manier wel belangrijk. Niet voor anderen - ok, een beetje - maar voornamelijk voor mezelf. Ik geniet er echt van als ik er leuk uit zie. Sinds een tijdje heb ik een grote spiegel in mijn slaapkamer om mezelf goed te kunnen zien.
Dit is bij mij precies zo! :D

Als trans-man, eveneens zeer herkenbaar. In mijn vrouwelijk uiterlijk vond ik het totaal niet................

Inclusief de nieuwe grote spiegel.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .