Nieuwe chat! Zie dit topic.

Stel je voor

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Stel je voor

Bericht door Ender »

Stel je voor. Je bent technisch gezien een meisje (vrouw). Maar voelt je een jongen (man).

Als kind gaat dat nog wel. Van je ouders mag je doen wat je wil. Dus je speelt met jongens, hebt alleen maar jongensvrienden, doet alleen maar typische jongens-dingen (niet dat je wat tegen meisjes hebt hoor), bent gewoon 1 van de jongens. En je voelt je super.

Dan komt de pubertijd... en ineens kan dat niet meer. Er gebeuren dingen in je lichaam die je écht niet wil. Je hebt zo'n absolute walging van jezelf, van je lichaam, zo'n intense haat, dat je er niet mee kan leven. De enige (naast de voor de hand liggende) oplossing: je neemt afstand van je lichaam. "Dit is maar een omhulsel, dit is niet van mij", om zo met jezelf en je lichaam proberen te leven. Zo kon ik er mee leven. Kop-in-'t-zand, als ik niet kijk bestaat het niet.
Daarnaast, sociaal gezien, je bent niet meer een jongen en past niet meer bij de jongens. Maar je bent ook geen meisje, en je kan ook niet ineens jezelf voordoen als meisje. Wat ben je dan??

Zo jarenlang geleefd, kop in 't zand, nooit ergens deel van, wetende dat ik een jongen ben maar bang om de stap te nemen, bang dat ik de transitie niet aankon, bang om mensen, waar ik eindelijk een band mee had kunnen vormen, te verliezen...

Uiteindelijk voelde ik me toch sterk genoeg om de stap te zetten.. en wat een opluchting! Vrijheid! -Eindelijk- mag ik mezelf weer zijn!
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Stel je voor

Bericht door Jer158 »

Jup, heel herkenbaar! Ik quote even een stuk uit het boek "I am J" van Cris Beam wat voor mij het goed erg goed beschrijft.
J schreef:In J's mind, if not in anyone else's, he was a he. He couldn't go so far as to actually think of himself as male anymore; he had let that dream go at puberty. Now he tried not to think about gender at all, except when the world outside his brain barged in and forced him to. Which happened about every other minute. Still, saying she felt like something close to blasphemy. In J's head, he was nothing; in J's head, he was just a head, floating, trying to forget he had body parts he hated.
Wat zoiets is als
J schreef:In J's gedachten, misschien zelfs in die van anderen, was hij een hij. Hij kon niet meer zo ver gaan als zichzelf als man te zien; hij had die droom laten varen in de puberteit. Nu probeerde hij helemaal niet aan gender te denken, behalve wanneer de buitenwereld zijn hersenen binnendrong en hem daartoe dwong. Wat zo'n beetje om de minuut gebeurde. Desondanks voelde zij zeggen haast als ketterij. In J's hoofd, was hij niets; in J's hoofd, was hij slechts een hoofd, zwevend, aan het proberen te vergeten dat hij lichaamsdelen had die hij haatte.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Stel je voor

Bericht door Anon20190501 »

"technisch gezien" vind ik wel een goeie :)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Stel je voor

Bericht door Ender »

Goede quote Jer. Ik zocht het boek op en zie dat het is gelabeled als kinderboek.. wat natuurlijk eigenlijk alleen maar goed is, maar had ik niet verwacht. Denk dat ik ga kijken waar ik hem kan kopen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stel je voor

Bericht door Emma »

Dat 'afstand doen van je gender' herken ik heel goed. Ik heb dan ook ruim een half jaar nodig gehad aan het begin van de transitie om tot de conclusie te komen dat ik eigenlijk best wel binair ben. Dat eerste half jaar was dus echt een transitie waarin mensen me langzaam hebben zien veranderen.
Het was wel een leerzame periode, ik heb een beetje geproefd aan hoe de wereld tegen niet-binaire personen aankijkt, en dat is niet altijd even fraai. Het spreekt boekdelen dat een flink aantal mensen opgelucht was dat ik als vrouw verder ging.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Stel je voor

Bericht door EmmaJJ »

ik had geen lijf
mijn hoofd zweefde in de lucht
mijn hart lag in mijn handen
samengevouwen
soms open
de palmen omhoog
dan wapperden mijn zenuwen
in de koude wind
ik zette stappen
mijn voeten bleven staan
en andersom
ik trok me van alles aan
maar het bleef koud
het is verbazingwekkend hoeveel je kunt
zonder lijf
pas nu ontdek ik
wat ik niet kon
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stel je voor

Bericht door Emma »

J.J. schreef: ...
Absoluut geen waardeoordeel over vorm of in houd, maar zullen we afspreken dat we in de gewone topics in proza antwoorden? Er is een al gedichtentopic.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Stel je voor

Bericht door Ender »

Emma schreef:Dat 'afstand doen van je gender' herken ik heel goed. Ik heb dan ook ruim een half jaar nodig gehad aan het begin van de transitie om tot de conclusie te komen dat ik eigenlijk best wel binair ben.
Voor mij was het echt wel een "afstand doen van je lichaam". Niet zo zeer van 'gender'. Er gebeurde dingen in mijn lichaam die ik niet kon accepteren, allemaal vrouwelijke dingen, en voor mij voelde dat zó vernederend. Dat ik echt een breuk tussen mij en m'n lichaam heb gebouwd.
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: RE: Re: Stel je voor

Bericht door EmmaJJ »

Emma schreef:
J.J. schreef: ...
Absoluut geen waardeoordeel over vorm of in houd, maar zullen we afspreken dat we in de gewone topics in proza antwoorden? Er is een al gedichtentopic.
Liever niet. Het gevoel dat ik hierbij had kan ik niet beter verwoorden dan in deze woorden. Het is niet zo maar een.leuk gedichtje. Jammer dat je dat zo ziet.
Ik neem graag de vrijheid on het vaker te doen. Ik hoor graag of je daar echt bezwaar tegen hebt.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: RE: Re: Stel je voor

Bericht door Emma »

J.J. schreef: Ik neem graag de vrijheid on het vaker te doen. Ik hoor graag of je daar echt bezwaar tegen hebt.
Ja.

Als we in poëzie met elkaar in discussie gaan is het einde zoek. Met poezie zeg je ook dingen doordat je stukjes weglaat en de lezer dat moet interpreteren, dat is dodelijk op een forum. Iedereen interpreteert die stukjes net anders en soms zo anders dat er iets anders begrepen wordt dan je bedoeld had. Dat is met proza al moeilijk genoeg.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]