Nieuwe chat! Zie dit topic.

crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

Crossdressers, dat is toch een heel andere groep dan die echt als het andere geslacht willen leven, inclusief lichamelijke aanpassingen? Of is dat niet zo makkelijk in een apart hokje te stoppen.
Ik zou zeggen, het laatste. Net als niet ieder hier op het forum 'geboren als man en voelt zich vrouw' en 'geboren als vrouw en voelt zich man' hokjes valt te proppen is het ook niet zo simpel om crossdressers in een apart hokje te plaatsen. Dat is net zo goed een glijdende schaal in de richting van … ja wat eigenlijk. In diverse richtingen denk ik.
Je hebt crossdressers die het genoeg vinden om eens in de zoveel tijd als het andere geslacht rond te lopen. Voelen ze zich dan ook als het andere geslacht? Dat wisselt, voor enkelen is kleding genoeg anderen willen van tijd tot tijd zich even als het andere geslacht voelen. Aan de andere kant van de schaal zijn er ook die heel vaak, zo niet altijd als het andere geslacht rond lopen. Zij hebben echter een reden om niet verder te gaan met het traject (diagnose, hormonen, operaties). Dat wil niet zeggen dat zij niet het gevoel hebben van het andere geslacht te zijn dan waarmee ze op de wereld gekomen zijn. Alleen voor hen is bij de afweging wat win ik en wat verlies ik bij een volledige transitie de balans naar geen transitie gegaan. Daartussen vind je alle variaties die je maar kan bedenken.
Is een crossdresser (bijvoorbeeld, kan ook in de andere richting) een man in een jurk. Met andere woorden je zal altijd duidelijk het geboortegeslacht zien? Onzin. Om even bij man naar vrouw te blijven, een man met schoenmaat 50 en enorme handen zal het altijd moeilijker hebben om er uit te zien als vrouw. Dan maakt het niet uit of je gevoelens zijn 'crossdressing is genoeg' of 'ik wil volledig, inclusief lichamelijke aanpassingen, als vrouw leven'.

En hoe dan ook, crossdressers vallen onder de zelfde paraplu term transgender. En terecht, ook zij vinden het vaak moeilijk om uit de kast te komen en lopen tegen dezelfde dingen aan op straat als de groep die helemaal om wil.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Jer158 »

Zie in de medische wereld toch nog wel het gebruik van een soort "transschaal" van crossdresser tot transseksueel. Allemaal trans, maar de heftigheid van de gevoelens en daarmee de noodzaak tot een voltijd of zelfs medische transitie verschilt.

Het komt er allemaal op neer dat je niet in transitie hoeft te gaan om trans te zijn. Alleen maar fijn als je op een andere manier uiting kunt geven aan je gevoelens.

EDIT: Link weggehaald. Was toch niet zo'n goede link.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Anon20190516 »

Als Transvrouw heb ik geen behoefte om als het"andere"geslacht te leven,maar als het JUISTE geslacht!
Daar er een medisch probleem is met mijn lichaam,waardoor mijn lichaam er niet vrouwelijk uitzag,dat wordt nu gecorrigeerd.
Mijn ervaring met crossdressen is dat ik een groot deel mij als een man heb moeten kleden en moeten acteren als een man.
Hoewel het wel emotioneel en geestelijk zwaar is,
Is het absoluut de moeite waard eindelijk mezelf te kunnen zijn.....
Rikki 8-)
Offline
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Isabelle »

Jer158 schreef:Zie in de medische wereld toch nog wel het gebruik van een soort "transschaal" van crossdresser tot transseksueel. Allemaal trans, maar de heftigheid van de gevoelens en daarmee de noodzaak tot een voltijd of zelfs medische transitie verschilt.

Het komt er allemaal op neer dat je niet in transitie hoeft te gaan om trans te zijn. Alleen maar fijn als je op een andere manier uiting kunt geven aan je gevoelens.

EDIT: Link weggehaald. Was toch niet zo'n goede link.
Transgender stigma and health: A critical review of stigma determinants, mechanisms, and interventions
White Hughto, Jaclyn M; Reisner, Sari LAuthor InformationView Profile; Pachankis, John EAuthor InformationView Profile. Social Science & Medicine; Oxford147
Spoiler:
Transgender is as an umbrella term used to define individuals whose gender identity or expression differs from the culturally-bound gender associated with one's assigned birth sex (i.e., male or female) ( Davidson, 2007 ; Valentine, 2007). While there is considerable variability in who falls under the transgender umbrella, it is estimated that 0.03–0.05% of the population are transgender ( Conron et al., 2012; Gates, 2011 ; Reisner et al., 2014a). Transgender individuals define their gender identity (e.g., man, woman, transgender man, transgender woman, genderqueer, bigender, butch queen, femme queen) and express their gender in a variety of ways, which may vary according to racial/ethnic background, socio-economic status, and place of residence (Valentine, 2007). Some transgender individuals choose to socially transition (e.g., change their name, pronoun, gender expression) and/or medically transition (e.g., cross-sex hormones, surgery) to align their gender expression with their gender identity, while others choose to have a gender expression or identity outside of the traditional gender binary (e.g. gender nonconforming people) (Davidson, 2007).
Schrijf toevallig een paper op het moment over gender sitgma vs gender conformity, dus heb heel wat literatuur erover liggen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Anon20230219 »

Even zijdelings op dit onderwerp:
Op een Facebook groep waar ik mijzelf aanmeldde werd er verzocht je eigen even voor te stellen.
Daar zat dus ook een crossdresser tussen welke door een transdame niet zo heel vriendelijk welkom werd geheten en ze liet blijken dat diegene niet thuis hoorde op die Facebook groep voor transgenders.
Uiteraard is er voor die persoon in de bres gesprongen en werd ze door andere wel welkom geheten, dus zelfs onder sommige Transen leeft het idee dat travestie of crossdressing niet onder die paraplu thuis horen.

Liefs:Lisa
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Isabelle »

Vind het best raar dat crossdressing en travestie uitgesloten zou worden.
Vooral omdat veel transen door een fase van crosdressen/travestie gaan(als in zichzelf eerst enkel bij deze groep indelen en later er iets anders in zien). Wie weet is een crosdresser van nu, wel een transseksueel van morgen.
Men deelt zichzelf enkel in naar wat ze herkennen bij anderen en de herkenning van nu betekent niet per se de herkenning van morgen. Ik denk zeker dat op het gebied van gender expressie( jezelf presenteren als het andere geslacht of in de rol kruipen) er veel gelijkenissen zijn.
Niet overal natuurlijk, op het gebied van travestie zijn er hele mooie documentaires te vinden over mannen en vrouwen die het als een soort escapisme ervaren. Ontsnappen van de dagelijkse sleur en een leuke tijd hebben. Zo zijn er ook furries, die dierenpakken aantrekken en daarmee een leuke tijd hebben.
Er is een mooie theoretische scheiding tussen genderexpressie en gender identiteit met een reden.
Of er sterke correlatie is.....
Je kan als je wil overal wel correlatie in zien, maar ben er zelf voorzichtig mee. Wat men is( identiteit)bepaald men lekker zelf, komt men zelf achter als je mensen de ruimte geeft.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Anon20190516 »

........
Laatst gewijzigd door Anon20190516 op 07 apr 2017, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Offline
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Nate_0 »

Zoals ik het zie zijn transvrouwen en transmannen transgender, en crossdressers en travestieten ook. Dat maakt niet iedere crossdresser een transvrouw, of vice versa, het zijn gewoon verschillende "kleuren" onder dezelfde genderparaplu op dezelfde manier dat een lesbienne geen homo is maar ze wel beide gay zijn.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

Nate_0 schreef:het zijn gewoon verschillende "kleuren" onder dezelfde genderparaplu
Het gaat er om dat zoals zo vaak met hokjes die kleuren in elkaar over kunnen lopen. Dat zal zeker niet voor ieder gelden, maar het is er wel.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Nate_0 »

Dieuwertje schreef:
Nate_0 schreef:het zijn gewoon verschillende "kleuren" onder dezelfde genderparaplu
Het gaat er om dat zoals zo vaak met hokjes die kleuren in elkaar over kunnen lopen. Dat zal zeker niet voor ieder gelden, maar het is er wel.
Ik bedoel.. dit is hoe een kleurenwiel er uit ziet... En m.i. zijn de individuele genders/genderexpressies even divers en hokje-loos maar wel te benoemen:

Afbeelding
meerdere zakken met zaagsel