Nieuwe chat! Zie dit topic.

crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

Sara schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik vanwege mijn identiteit of uiting daarvan beter op een 'travestiefeestje' thuishoor of niet.
De paar keer dat ik je tegengekomen ben zou ik je in ieder geval niet geplaatst hebben in het travestie hokje. In ieder geval niet zoals je je daar uitte.

Het verschil in komen in een mooi jurkje of gekleed gaan als een drag queen. Daar gaat het om. Maar zoals altijd, ergens zit een vage grens. Overigens zat jij wat mij betreft niet in de buurt van die vage grens.

En @Sara, of jij je meer thuis voelt op een travestiefeestje of in Te Pas bij t-Amersfoort, dat mag je helemaal zelf uitmaken :-). En beide mag natuurlijk ook.
henriette
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2017, 15:52
Gender: Trans MtF

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door henriette »

Sara schreef:
Om het eens over een concreet voorbeeld te hebben en een 'officiële' uiting van T-Nederland in de discussie te gooien, op deze pagina staat het volgende bij het onderwerp kledingadvies:
Laten we eerlijk zijn, T-Amersfoort is geen travestiefeestje. Niets tegen die mensen, maar voor hen zijn er andere gelegenheden. Kom gewoon als man, androgyn of vrouw. Sterk opvallende kleding maakt je niet meer passabel en dient acceptatie en emancipatie niet.


Dit herinnert me aan de jaren 80. Een van de redenen waarom ik (even afgezien van de kosten destijds) niet eens naar buiten kwam met mijn verlangen naar transitie, was rolmodel Dirkje Kuijk. Er stond eens een groot interview met haar in Volkskrant of NRC, en de wat zorgelijk ogende lieve oma die daarbij stond afgebeeld, was voor mij als twintiger niet echt een reden om door te willen zetten. En dan druk ik mij heel vriendelijk uit.

Ietsje later had je nog Maarten 't Hart die zich als crossdresser presenteerde: een suffige mevrouw in soepjurk uit volkswijk. Zeer onopvallend, mag je wel zeggen. Ik kon me totaal niet met die twee identificeren. Ik vond ze reden tot schaamte. Als ik tegenwoordig mooie ranke jonge vrouwen in een beetje sexy kleding zie, dan denk ik, met pijn in het hart: zo had ik willen zijn, dat had ik gewild, en niet zoiets als Dirkje Kuijk of Maarten 't Hart. Voor mij hebben die twee acceptatie en emancipatie alleen maar belemmerd. Konden zij ook niks aan doen, en er waren vast andere voorbeelden die niet in de media kwamen, maar zo werkte het wel. Ik ontleen tegenwoordig juist heel veel kracht aan jonge TG's die zich durven te tonen. Zo van 'ik ben een mooie meid, en daar ben ik trots op.' Daar ben ik gewoon jaloers op.

En dan: zou je de maatstaf van niet al te opvallende kleding hanteren voor de Gay Parade, dan werd het een saaie bedoening. Terwijl die toch voor velen als belangrijk moment in acceptatie en emancipatie van homoseksuelen geldt.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

Ik ben het grotendeels met je eens. De voorbeelden, de zichtbare, waren nu niet bepaald om te denken 'ja dat wil ik ook' en al helemaal niet 'dat ben ik'.
Maar om terug te komen op de acceptatie: De manier van presenteren op de gay-pride werkt niet altijd in het voordeel van acceptatie.
En voor wat betreft de kleding voor bij een t-avond. En ik ga nu even overdrijven, het is toch een heel verschil of je komt als een soort Marie Antoinet of alsof je zo achter een raam op de wallen gestapt bent aan de ene kant. Of gewoon in een leuke misschien wat opvallende jurk of rokje op komt dagen.

En wat de heren betreft: Die heb ik ook nog nooit als leatherboy zien verschijnen. :-)
henriette
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2017, 15:52
Gender: Trans MtF

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door henriette »

Dieuwertje schreef:Ik ben het grotendeels met je eens. De voorbeelden, de zichtbare, waren nu niet bepaald om te denken 'ja dat wil ik ook' en al helemaal niet 'dat ben ik'.
Maar om terug te komen op de acceptatie: De manier van presenteren op de gay-pride werkt niet altijd in het voordeel van acceptatie.
Ik ben zelf ook niet echt een fan van Gay Pride, maar het feit dat men zich exuberant mag tonen, heeft wel te maken met het feit van (toegenomen) emancipatie. Die confrontatie mag er wat mij betreft zijn. Wie dat niet accepteert, heeft gewoon pech gehad, en zou over zichzelf moeten nadenken.
Dieuwertje schreef: En ik ga nu even overdrijven, het is toch een heel verschil of je komt als een soort Marie Antoinet of alsof je zo achter een raam op de wallen gestapt bent aan de ene kant.
De dames op de Wallen zijn inderdaad uitermate schaars gekleed. Maar daarin verschillen zij niet van 'fatsoenlijke' vrouwen die 's ochtends net hun lingerie hebben aangedaan. Noch de 'fatsoenlijke' vrouwen, noch die van de Wallen zullen op het idee komen om in dergelijke kleding naar de Albert Heijn te gaan.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

henriette schreef:noch die van de Wallen zullen op het idee komen om in dergelijke kleding naar de Albert Heijn te gaan.
Precies en daarom is het niet de bedoeling om op die manier naar bijvoorbeeld een t-avond bij Te Pas te gaan.
Op een boot op de gay-pride zou alweer een ander verhaal zijn. :D
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Eva »

Laten we eerlijk zijn, T-Amersfoort is geen travestiefeestje. Niets tegen die mensen, maar voor hen zijn er andere gelegenheden. Kom gewoon als man, androgyn of vrouw. Sterk opvallende kleding maakt je niet meer passabel en dient acceptatie en emancipatie niet. Er is geen gelegenheid tot omkleden.
Het lijkt me tijd om even uitleg te geven over deze tekst. Hij is onlangs geplaatst na een wat gênante vertoning in Breda.
Een manspersoon voegde zich bij onze groep. Manspersoon, te oordelen aan de kleding. Jaartje of zestig. Hij kwam niet onverwacht en hij was op de hoogte van de mores. De persoon verdween in het herentoilet en verscheen al snel weer, nu voorzien van een geelachtig carnavalspruikje en een rokje dat ik mijn dochter van 18 ernstig zou ontraden te dragen buiten haar kamer. Een soort zomerzotheidje, weinig om het lijf, zeg maar.
De situatie werd nog vervelender toen een flink opgewonden stelletje (m/v) zich bij ons voegde en duidelijk maakte dat ze voor het feestje kwamen en verwachtten dat wij als groep weldra in uitdagende kleding een soort erotisch optreden zouden gaan verzorgen. Ze waren door onze dartele bejaarde uitgenodigd.

We hebben de persoon in kwestie vriendelijk uitgelegd dat dergelijke kleding misschien niet de beste keuze was voor een avond zoals door ons georganiseerd. Het opgewonden stelletje is ook op vriendelijke wijze te woord gestaan en hun vragen zijn netjes beantwoord. De persoon was niet onder de indruk van onze suggesties en bleef naar hartelust door de tent dartelen.

Een dergelijke vertoning is niet alleen kwetsend voor osm, het kan er ook toe leiden dat we een schrobbering krijgen van de kastelein. In Amersfoort ontstond lang geleden (in een toen nog ander cafe) flinke ergernis toen iemand van ons in een extreem korte jurkje "hetero's ging verleiden". De vijftig gepasseerd en denken dat je achttien bent. Stoere bouwvakkers versieren. We werden zo'n beetje weggekeken.

We willen dergelijke taferelen voorkomen. Vriendelijke en gematigde suggesties over kleding worden door sommigen niet opgepikt en we zaten als groep T-Breda gewoon voor schut. Allemaal. Vandaar iets meer duidelijkheid...


Nu graag terug on topic.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
henriette
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2017, 15:52
Gender: Trans MtF

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door henriette »

Dank, Eva, voor de uitleg. Ik snap de opmerking nu wat beter. Al is het natuurlijk wel zo, dat in beide verhalen eerder intentie en gedrag de problemen waren dan de kleding op zichzelf. Had die ene meneer gewoon aan de bar een glaasje prik gedronken en verder zijn mond gehouden, was hij hooguit opgevallen als een eventueel hulpbehoevende mallerd. Vergelijkbaars geldt allicht voor de 18-jarige van 50.
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Charlotte_C »

Ik kan me als aanwezige bij dit alles niet van een commentaar onthouden. Ik was niet alleen ooggetuige maar de betreffende persoon kwam ook nog eens naast me zitten in de nel veerkamp look. Ik voelde me daar niet heel erg op mijn gemak bij. Eva heeft totaal niet overdreven over de kleding en ook niet over dat subtiele en minder subtiele hints niet werden opgepikt.

Ik ben heel erg van leven en laten leven zolang je een ander niet lastig valt. Maar hier hadden niet alleen wij last van, maar ook de andere bezoekers van Sam sam. Kortom een situatie waar niemand iets aan had. Door zulke lui wordt het beeld van ons als "de travestiet van om de hoek" onterecht in stand gehouden en dat komt de acceptatie en integratie niet ten goede. Deze persoon had beter op de plaats geweest op een andere locatie met andere insteek.

Het is niet mijn bedoeling om dit topic te hijacken dus we gaan weer langzaamaan on topic. Het gebeuren toont aan dat met travestie an sich totaal niets mis is, maar dat er gewoon momenten en locaties zijn waarop het op zijn minst niet handig is om je zo te manifesteren.

En gaat over tot de orde van de dag.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Sara »

Bedankt voor je reactie, Eva. Ik had de (impliciete) boodschap van dat stukje tekst wel begrepen. Ik vond dat het mooi liet zien hoe beladen zo'n woord als 'travestiet' kan zijn en dan vooral voor mensen die zich er mogelijk door aangesproken voelen, maar waar de boodschap wellicht niet voor bedoeld is. Het was zeker niet mijn idee om het beleid ter discussie te stellen.

Waar het denk ik op neerkomt dat vooral de uiting en een stuk gedrag van dat soort personen als storend wordt gezien. Het is een manier van uiten en gedragen die (helaas) veelvuldig voorkomt bij menen die aan travestie/crossdressing doen. Het kunnen presenteren als vrouw (of een poging daartoe) is voor sommigen meteen een reden om allerlei sociale conventies te laten varen. Als het internet (bijvoorbeeld Facebook) een indicatie is, dan is dit volgens mij zelfs de grootste groep. Of dit ook de volledige groep is die alleen identificeren als man en een fetisjistische inslag hebben, zou ik dan weer niet durven zeggen.
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door EmmaJJ »

henriette schreef:
Ietsje later had je nog Maarten 't Hart die zich als crossdresser presenteerde: een suffige mevrouw in soepjurk uit volkswijk. Zeer onopvallend, mag je wel zeggen. Ik kon me totaal niet met die twee identificeren. Ik vond ze reden tot schaamte. .
Precies. Die Maarten het Hart me zijn Maartje, heeft er voor gezorgd, dat ik het direct weer terug stopte. Heel ver weg!