crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

Allemaal een beetje jammer,

Wat ik wel weer geleerd heb is dat ik kennelijk de intelligentie van een visstick zwaar onderschat heb.

Maar terug op topick.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Anon20210626 »

Eva schreef:Colorfulandfree heeft ons verlaten.

wat een gemis
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Charlotte_C »

Toch wel heel erg grappig als je erover nadenkt dat zo iemand van mensen die ze niet kent wel meteen weet hoe de relatie in elkaar steekt.

En gaat over tot de orde van de dag

Groetjes,

Lotte / Charlotte
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Emma »

Toch weer jammer dat ook deze persoon de vrijheid van meningsuiting verwarde met de vrijheid van belediging. Die eerste bestaat en is heel belangrijk, die tweede bestaat niet maar doen alsof leidt tot niets dan brokken en ellende.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door janine2363 »

Nate_0 schreef: 07 apr 2017, 17:03 Maar... let's be real. Als je van crossdressen houdt, dan is er een redelijke kans dat je je in ieder geval soms wel in het verkeerde lichaam voelt opgesloten. Of in ieder geval dat je gender niet 100% binnen het binaire stelsel valt... (Kijk maar naar drag queens buiten hun performances om, regelmatig zijn het homoseksuele mannen die richting femme gedrag neigen).

Daar komt nog bij dat ik het idee heb dat een groot deel van de transgenders die voor transitie kiezen een negatieve toon aanslaan op het moment dat het over een relatie tussen crossdressing/travestie/drag versus "osm" gaat? Ik snap dat nooit zo goed--waarom mogen zij niet bij onder de paraplu, waarom moeten zij hun eigen hokje hebben? Ben je bang verkeerd begrepen te worden? Want voor de meeste mensen is het toch al moeilijk te begrijpen. Of ben je bang om als "man in jurk" of "hobbyist" gezien te worden? Als iets dat ook part-time kan? Want dat lijkt me nog steeds... onjuist. Als drag queen? De meeste mensen zien het verschil tussen een MtF en een drag queen in vol ornaat echt wel... En hoe zit het dan met de crossdressers/drag queens die er op x moment wel degelijk achter komen transgender te zijn?

En als ze geen transgender zijn, wat zijn ze dan wel? Hebben ze dan wel of juist geen genderdysforie? Is genderdysforie zwart/wit/binair? En vind je van niet--ben jij dan wel de juiste persoon om daarover te oordelen?

Just wondering....
Ik ga uit met cross dressers en travestieten, sommige zijn vriendinnen en zie ik graag, dus ik ben zeker niet negatief, maar nee, ik ben geen CD of TV en vind het ook niet fijn om daarvoor aangezien of verward te worden. Ik voel me ook best wat opgelaten als iemand super enthousiast verhalen verteld over 't uitstapje naar een of ander drag evenement.

Da's ook niet gek lijkt me, want hoewel allemaal onder de transgender paraplu, de essentie zit 'm in de expressie, en zoals ik het ervaar een CD of TV zoekt toch echt wel een andere expressie als ik. Het exuberante vs. het gewone. Een seksueel getinte uitschieter vs. het vervullen van een gemis. En daar komt het (mutueele) gevoel van ongemak uit. Mischien net als twee huisgenoten op een studenten flat. Beide houden van muziek, maar de een van metal, de ander van klassiek. Muziek liefhebber allebei maar slecht compatibel in expressie.

Door het seksuele kantje wat ik merk bij de travestieten die ik ken. Het lijkt me dat velen onder hen niet echt dysforie hebben, i.e. ze zijn echt wel blij met hun geslachtsdelen en hoe dat functioneert. Maar toch ... ... bij een aantal van hen is een deel van de seksuele ervaring is toch omgekeerd. En ik heb die ervaring ook. Als je nu geneigd ben te zeggen, maar maar,... als pre-op trans-vrouw kan je toch nog geen vrouwelijke ervaring hebben gehad. Nou dan vergis je je, het zit allemaal in je hoofd.
colorfulandfree schreef: 21 apr 2017, 20:54 Dat ik dan als vrouw aangesproken wil worden, daar heeft iedereen dan schijt aan, want ik zie er uit als ¨een man in een jurk¨ dus ¨ben ik een man in een jurk¨.
Dat is 't hem nu precies met expressie. Als je je uitdrukt als een "man in een jurk", dan ben je dat inderdaad. Als ik mij zo zou willen uitdrukken op straat, tsja, het is niet verboden, maar wat voor reacties zou ik verwachten ? Een reactie die mij plezier doet (hoewel ik van geen kanten passabel ben en daar ook niet om geef) is toch wel een welgemeende: "Janine, je ziet er weer tof uit". Oftewel: Ik ben een "min in een jurk" ;-)

Al met al voor mij zijn crossdressers inderdaad een apart hokje. Onder de paraplu transgender OK, maar nee, ze zoeken niet hetzelfde als ik
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

janine2363 schreef: 03 okt 2017, 14:02Al met al voor mij zijn crossdressers inderdaad een apart hokje. Onder de paraplu transgender OK, maar nee, ze zoeken niet hetzelfde als ik
Er zijn verschillen, absoluut. Waar het om gaat is dat er heel veel overlap is. En ook onder CD's is er veel verschil. Daar zitten er genoeg tussen waar de expressie op straat 100% vrouw is en geen seksueel tintje. En waar ik voor mijzelf echt niets mee heb is de houding 'dat zijn CD's, daar bemoei ik mij niet mee'. Hier en daar proef ik dat toch wel.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door janine2363 »

Dieuwertje schreef: 03 okt 2017, 16:17 Er zijn verschillen, absoluut. Waar het om gaat is dat er heel veel overlap is. En ook onder CD's is er veel verschil. Daar zitten er genoeg tussen waar de expressie op straat 100% vrouw is en geen seksueel tintje.
:-) 't probleem is de naam / label. Zo iemand zou ik juist daarom al niet meer beschouwen als CD, maar als transgenderist. Punt is natuurlijk dat ik dan de classificatie doe en niet weet hoe de persoon in kwestie zichzelf het liefst noemt
Dieuwertje schreef: 03 okt 2017, 16:17 En waar ik voor mijzelf echt niets mee heb is de houding 'dat zijn CD's, daar bemoei ik mij niet mee'. Hier en daar proef ik dat toch wel.
Geen enkele groep mensen is zo goed in het discrimineren van minderheids groepen, of er zich van distantieren (om zichzelf te profileren / onderscheiden) als een groep van minderheden. En gosh, ik val ook wel eens in diezelfde kuil.

Maar het kan ook gewoon komen uit het gevoel dat je gewoon weinig overeenkomst heb met bepaalde mensen en daarom geen of weinig behoefte heb aan communicatie. Ik ken wel een paar CD's, maar we zijn vrienden om andere redenen, in het aspect CD heb ik ook weinig animo om mij daarin te betrekken. Eigenlijk het hele transgender aspect is eigenlijk een minimaal raakvlak. Ik heb meer overeenkomsten met mijn collega's op het werk denk ik, dan met het merendeel van de mensen op het forum. Ook de mensen hier die ik waardeer, dan is het of omdat ze goede smaak voor muziek hebben, of gezond verstand / inzicht tonen als ze iets schrijven.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef: 03 okt 2017, 17:47
Maar het kan ook gewoon komen uit het gevoel dat je gewoon weinig overeenkomst heb met bepaalde mensen en daarom geen of weinig behoefte heb aan communicatie. Ik ken wel een paar CD's, maar we zijn vrienden om andere redenen, in het aspect CD heb ik ook weinig animo om mij daarin te betrekken. Eigenlijk het hele transgender aspect is eigenlijk een minimaal raakvlak. Ik heb meer overeenkomsten met mijn collega's op het werk denk ik, dan met het merendeel van de mensen op het forum. Ook de mensen hier die ik waardeer, dan is het of omdat ze goede smaak voor muziek hebben, of gezond verstand / inzicht tonen als ze iets schrijven.
In dit betoog kan ik me helemaal vinden. Zelf maak ik graag de vergelijking met mijn linkshandigheid. Ik ben toevallig(*) T en even toevallig(*) ook linkshandig. Ik heb echter geen behoefte om me in een community van linkshandigen te engageren. Mijn linkshandigheid levert me immers geen noemenswaardige medische noch sociale of juridische problemen op, ik word er niet noemenswaardig door gediscrimineerd (behalve als zesjarige in het eerste leerjaar) en ik loop geen risico op hate crimes omdat ik linkshandig ben. Dat alles ligt anders voor mijn T zijn. Vandaar dat ik lid geworden ben van deze community. Ik apprecieer de steun en de oprechtheid die ik bij de meeste regulars hier ervaar. Ik kan ook genieten én iets leren van de puntige formuleringen, de genuanceerde meningen en de alternatieve perspectieven die ik hier soms tegenkom. Net als in de echte wereld, quoi...


(*) met "toevallig" bedoel ik hier: niet met opzet, ik kan er niks aan doen, ik vind het niet (meer) jammer, ik heb er niet hard voor gewerkt en dus ben ik er ook niet trots op, maar schamen doe ik me er ook niet voor. Het is alleen soms een beetje lastig. T zijn is een beetje lastiger dan linkshandig zijn. 't zijn beide deeltjes van wie ik ben.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Nate_0 »

Zoals jullie dus zelf al zeggen: je kunt prima een gemeenschappelijk kenmerk hebben en bij dezelfde groep horen, zonder je daadwerkelijk met elkaar verbonden te voelen. Dat je geen verbondenheid voelt met crossdressers, is dus geen reden om te zeggen dat ze niet onder de paraplu zouden vallen (en ja, ik ben me er van bewust dat jij, Janine, het prima vindt als ze wel onder de algemene noemer vallen). Het is ook niet raar dat crossdressing op kleinere schaal wordt onderscheiden van transgender zijn; transgender mannen worden immers ook al onderscheiden van transgender vrouwen.

Gezien "transgender" in de breedste zin van het woord veel meer omvat dan "FtM en MtF", lijkt me dus dat een cross-dresser/drag-queen/etc. daar prima tussen zou kunnen vallen (evenals nonbinary/genderqueer/etc. personen), ook al zijn de beweegredenen voor iedereen anders. Dat geldt immers ook al voor individuen die in transitie gaan. Maar om te gaan zeggen dat dragqueens/crossdressers/etc. "niet echt dysforie hebben" en "wel echt blij zijn met hun geslachtsdelen"... mwah. Daar kun je denk ik niet over oordelen.
meerdere zakken met zaagsel
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door janine2363 »

Nate_0 schreef: 03 okt 2017, 21:42 Maar om te gaan zeggen dat dragqueens/crossdressers/etc. "niet echt dysforie hebben" en "wel echt blij zijn met hun geslachtsdelen"... mwah. Daar kun je denk ik niet over oordelen.
:-) in zijn algemeen niet nee, maar degene die ik ken, en dat was de context, die zeggen dit over zichzelf.

Dus zo natuurlijk ik het vind om zelf verder te evolueren en daar enthousiast over spreek, zo'n "yuck dat nooit blik" van hen ;-)
Maar we blijven vrienden en daar gaat het natuurlijk om
Plaats reactie