crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Isabelle »

Lucas schreef:

Crossdressen is genderexpressie, transseksualiteit is genderidentiteit- je genderexpressie aanpassen is voor ons 'stap 1' en sommigen laten het daarbij, het is een soort springplank. Maar er zijn ook heel veel crossdressers bij wie hun identiteit totaal geen rol speelt, daarbij is het puur genderexpressie- en veelal niet fulltime.
Ik zie het zelf dus niet ook niet als schaal, maar dat juist daar de scheidslijn ligt, tussen genderexpressie dn genderidentiteit. Mensen die wel trans zijn, en dus gender identiteit problemen hebbeb maar niet in transitie gaan maar alleen hun genderexpressie aanpassen zijn dan ook geen crossdressers.
Ja als jij vind dat gender expressie en gender identiteit totaal los van elkaar staan dan snap ik dat je het zo ziet.
Denk zelf dat die expressie in de identiteit ligt en dus ze los van elkaar zien niet echt houd vast heeft.
Tis natuurlijk ook net hoe je expressie ziet.
Ieder heeft een gender, ieder heeft een expressie. Wanneer een man/vrouw bepaalde manier van kleden,doen leuk vind, oke das de expressie.
Wanneer een man/vrouw de manier van kleden, doen van het andere gender leuk vind, kan je dat ook zien als expressie. Maar de vraag is dan waar het gender deel op slaat in het woord. Expressie volstaat dan in principe.
Alles is dan expressie van je eigen identiteit. We kunnen het idee van gender weer afschaffen. Labels who needs it, we hebben allemaal een andere expressie en elk persoon is een vrije geest niet gebonden aan groepsdruk, stereotypen en stigma.
Vrouwen noemen zich geen vrouw meer, mannen geen mannen, hoezo man ? tis gewoon mijn expressie.
Elk verband dat men legt is of hokje dat gemaakt wordt iswaardeloos, want tis allemaal expressie. Allemaal individuen die los staan van elkaar.
Ik zie gender expressie als de manier hoe een persoon zijn gender tot uiting brengt.
Wanneer iemand niet full time is, maar het momentje zich te verkleden als het andere gender wel echt nodig heeft in het leven en dit systematisch doet dan gaan bij mij bellen rinkelen dat het niet alleen expressie is, maar gender expressie > Gender identiteit.
Gender expressie is ook denk meer voortgekomen uit het idee dat je als je je bijvoorbeeld als vrouw, niet per sé stereotype vrouwelijk hoeft te kleden en te doen. Het is iedergeval gelinkt aan gender.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Nate_0 »

Ik denk ook niet dat je op basis van het gevoel van een aantal crossdressers kunt uitsluiten dat ALLE crossdressers zich niet als transgender identificeren, net als eerder genoemd is...

Daarnaast luister ik naar een band die PWR BTTM heet, waarvan de personen in de band a) zeggen dat ze in drag optreden en b) één van de leden zichzelf wel degelijk identificeert als transgender (transfemme, om precies te zijn) en de pronouns they/them gebruikt. Het gaat dus ook niet op voor iedereen in drag.

De "glijdende" schaal wat betreft cross-dressing/drag queens zou ik zo indelen (en ik gebruik biologische mannen als voorbeeld om het simpel te houden):
a. crossdressers/drag queens die het doen voor de lol/provocatie/seksuele behoeften/omdat ze vrouwenkleding mooier vinden/etc.--geen TG
b. crossdressers/drag queens die een soort uitlaatklep vinden voor milde dysforie en voor de rest niet in transitie willen/hoeven--TG
c. crossdressers/drag queens voor wie dit een dysforie-matigend middel is dat ze gebruiken omdat ze niet in transitie kunnen--TG
d. crossdressers/drag queens die wel degelijk dysforie ervaren maar nog niet weten dat ze transgender vrouwen zijn--TG
(e. transgender/NB individuen die nog niet uit de kast zijn)

En dan is het dus dat de mensen die nu inschatten onder kopje a. te vallen prima op enig moment kunnen beseffen dat ze b/c/d/e zijn, en de kans dat mensen die onder kopje a. vallen zullen gemiddeld een grotere kans hebben om toch enige dysforie te ervaren dan mensen die zich als cis identificeren en niet aan cross-dressing doen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Sara »

Hierbij een reactie van iemand die over het algemeen leeft als man, zich af en toe presenteert als vrouw en derhalve door velen een travestiet/crossdresser zal worden genoemd.

Zelf kan ik me niet echt identificeren met dat 'label' (en doe dat eigenlijk ook niet), met name vanwege de seksuele/negatieve connotatie. De algemene beschrijving van 'een man die zich verkleedt als vrouw' vind ik ook niet echt op mezelf slaan.

Wat mij betreft is Nate's glijdende schaal een prima model. Er is zonder meer een groep die een genderincongruentie ervaren (zeg maar alles vanaf b op die schaal), maar er zijn zeker ook individuen die zeggen dat niet te hebben (groep a). Of je ze allemaal onder de paraplu schaart of alleen 'genderincongruenten' transgender noemt op individueel niveau is meer een discussie over definities.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er volgens mij twee opties zijn: óf men accepteert hier dat er wel degelijk 'travestieten' zijn die zich (gedeeltelijk) identificeren als vrouw of in ieder geval niet volledig als man, óf je verzint er maar een ander woord voor. Dat deze individuen tot op zekere hoogte dezelfde behoeftes hebben als transvrouwen/transmannen en soms te kampen hebben met dezelfde problemen, mag wat mij betreft duidelijk zijn.
colorfulandfree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 feb 2017, 17:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door colorfulandfree »

Om het maar even wat bonter te maken, ik draag vrouwenkleding, geen make-up of pruik en zie er qua gezicht dus als ¨man¨ uit, maar ben wel hormonaal in transitie sinds 1.5 jaar.

Weg met de hokjes! Zoals Mounir Samuel het ook zegt.

Als ik mee zou moeten gaan in die hokjes, ben ik een man in vrouwenkleren volgens de publieke opinie, die zich identificeert als non-binary, innerlijk meer vrouwelijk dan mannelijk voelt, maar wel zich ¨als een man gedraagt¨ maar wel vrouwelijke voornaamwoorden gebruikt omdat de ¨normale mens¨ geen non-binary voornaamwoorden kent of spreekt.

De regenboog bevat 3.000+ kleuren, al lijkt ie er maar 10 te hebben voor het menselijke oog :)
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Charlotte_C »

Ik wil het in deze bijdrage toch openlijk opnemen voor de laatste bijdragen van met name Sara


Sara schrijft dat ze over het algemeen als man leeft, maar zich toch in meerdere of mindere mate als vrouw presenteert aan de buitenwereld. Gezien haar afkeer, zoals ik die lees, van het labeltje “crossdresser/travestiet” kan ik niet anders oordelen dan dat zij héél erg goed past onder de lekke trans-paraplu. Ik kan me in haar mening ook heel goed vinden. Ik heb zelf in een vergelijkbare situatie gezeten voordat ik uit de kast kwam als transgender. In al die tijd werd ik ook geschaard onder de, in mijn beleving, zéér stigmatiserende noemer travestiet / tv-dame. In de lange aanloopperiode tot aan mijn coming out, ben ik op diverse plaatsen daar ook tegen aan het ageren gegaan, maar steeds weer zonder enig succes, maar dat terzijde. Dit veranderde ook direct na mijn coming out (ook dit weer terzijde omdat dit een andere discussie is).

Net als Sara heb ik me om de seksuele stigmatisering nooit thuis en/of veilig gevoeld in dat hokje, tevens ben ik nooit echt een hokjesdenkster geweest. Daarnaast heb ik ook altijd een afkeer gehad van de term “verkleden”, zoals ik het altijd voelde en uitlegde was “verkleden doe je met carnaval en daar ben ik niet mee bezig”. Dus Sara, meis, hier begrijp ik je ook weer volkomen.

Als tussennoot wil ik graag ook even opmerken dat ook ik heel veel gesprekken heb gehad met crossdressers en travestieten (tussen welke twee groepen de scheidslein HEEL erg dun is en welke zelfs gewoon twee zijden van dezelfde munt zouden kunnen zijn. Hoewel een munt dan ook weer symbolisch zou kunnen zijn voor een hokje.) En uit de gesprekken met deze mensen is overduidelijk gekomen dat hun motivatie toch echt veelal op het seksuele vlak ligt en dat zij er niet aan moesten denken om voor een partiële of volledige transitie te gaan. Veelal kreeg ik in gesprekken met hen dezelfde misvattingen en cliche’s naar mijn hoofd aangaande de transitie als van bio-mannen. Dit alles geeft me toch echt het beeld dat deze groep an sich niet geheel past onder de nog altijd lekke transparaplu.

Gegeven: we zijn voor het grootste deel allemaal in die fase begonnen, maar zijn er gaandeweg achtergekomen dat het gevoelsmatig niet is wie we zijn. Kortom travestieten en crossdressers zijn geen transgenders maar transgenders zijn vaak wel door die fase heengegaan.

Dan nu het laatste hokje waarover ik me af en toe op kan winden, het verschil dat soms gemaakt moet worden tussen transgender en transseksueel. De laatste term is overigens, samen met travestie naar mijn gevoel de M.O.A.S. (Mother Of All Stigmas). Ik zie zelf totaal géén verschil in de twee termen en deze dient mijns inziens dan ook slechts een doel ter verdere labeling waar dit niet nodig is. Ik omschrijf mezelf, indien er naar gevraagd wordt, toch echt als transgender en niet als transseksueel en toch ga ik voor een volledige transitie, dat lijkt me duidelijk genoeg.

Afsluitend zou ik willen pleiten voor het algeheel stoppen in het hokjesdenken. Het doorbreken van hokjes alléén is niet voldoende. Immers, bij het doorbreken van hokjes ontstaan slechts grotere hokjes. Leef je leven zoals het jou gelukkig maakt en niet zoals de maatschappij vindt dat het hoort.

Love & Peace

Lotte / Charlotte
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Amilia
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jul 2016, 10:45
Gender: Genderfluid
Locatie: Sassenheim

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Amilia »

Ik zou het geweldig vinden als er geen hokjes zijn. Echter dat is een utopie. Onlangs las ik dat er wel zo'n ruim 80 hokjes zijn binnen het paraplubegrip transgender. Als transgendermens zou ik graag willen "ZIJN". Zijn hoe ik me voel, meestal man, soms vrouw. Dat voelen zit van binnen! Als mens ben ik een perfectionist en heb ik een uitgesproken vrouwbeeld waaraan ik mij spiegel. Om te communiceren hebben we woorden, woorden impliceren een afbakening, een hokje. Om te zijn heb je je gevoel nodig en het luisteren naar je eigen gevoel, zonder dat te laten verstoren wat jouw eigen overtuigingen en wat anderen vinden, is al lastig genoeg.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

Charlotte_C schreef:Ik wil het in deze bijdrage toch openlijk opnemen voor de laatste bijdragen van met name Sara
Voor personen als Sara was dit draadje ook een beetje bedoelt. Om daar een beetje begrip voor te kweken.

Charlotte_C schreef: ... crossdressers en travestieten (tussen welke twee groepen de scheidslein HEEL erg dun is en welke zelfs gewoon twee zijden van dezelfde munt zouden kunnen zijn. ...
Persoonlijk denk ik dat crosdressing en travestie verschillende dingen zijn. Maar ook dat daar net zo goed een glijdende schaal tussen zit.

Charlotte_C schreef: ... het verschil dat soms gemaakt moet worden tussen transgender en transseksueel. De laatste term is overigens, samen met travestie naar mijn gevoel de M.O.A.S. (Mother Of All Stigmas). ...
Ik vind het wel handig. Transgender zijn we allemaal, maar wel met verschillende accenten. Je kan het in een driehoek uitzetten. Ik zou zeggen plaats jezelf waar je wil in de driehoek (met de zijden crosdessing, travestie en transseksueel). Of zwem er lekker in rond hoe je goevoel is :-) En voel je helemaal geen affiniteit met één van de andere groepen dan zit je toch lekker in een puntje.

Afbeelding
colorfulandfree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 feb 2017, 17:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door colorfulandfree »

[quote="Dieuwertje" Ik zou zeggen plaats jezelf waar je wil in de driehoek (met de zijden crosdessing, travestie en transseksueel). Of zwem er lekker in rond hoe je goevoel is :-) En voel je helemaal geen affiniteit met één van de andere groepen dan zit je toch lekker in een puntje.

Afbeelding[/quote]


In die driehoek zijn het alsnog hokjes.
Ik sluit me aan bij het vorige commentaar ¨gewoon zijn¨
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

colorfulandfree schreef:In die driehoek zijn het alsnog hokjes.
De hokjes ontstaan door het uitzetten van de lijnen 10%, 20% etc. Het is een analoge schaal. Daar zitten dus geen hokjes in.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Sara »

Ik heb op zich geen moeite met hokjes/labels, zolang ze maar vaag genoeg zijn om toepasbaar te zijn, maar ook duidelijk genoeg om er nog iets mee te kunnen zeggen. Voor mij zijn crossdresser en travestiet synoniem, dus als ik een model tegenkom waarin deze twee termen als twee verschillende uiteinden worden gezien, loop ik vast :D

Hoewel ik initiatieven van organisaties als GLAAD (en in het verlengde daarvan hier in Nederland TNN) om een 'neutrale' woordenlijst op te stellen bewonderenswaardig vind, laat taal zich volgens mij liever beschrijven dan voorschrijven. Als een label mijns inziens niet functioneert, bijvoorbeeld omdat de kern niet helder is of omdat er te veel connotaties aan hangen, dan gebruik ik het liever niet. Crossdresser/travestiet als beschrijvers voor mezelf zijn daar dus voorbeelden van.

Iemands persoonlijk gevoelens, behoeften en wensen staan wat mij betreft voorop. Als die samen te vatten zijn met een 'label', dan is dat mooi meegenomen. Zo niet, dan leggen we het elkaar maar gewoon uit in iets meer woorden :D Ik hoop in ieder geval dat ik niemand beledig met de vraag "Wat bedoel je met ... ?".