crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Elise »

Sara schreef: Iemands persoonlijk gevoelens, behoeften en wensen staan wat mij betreft voorop. Als die samen te vatten zijn met een 'label', dan is dat mooi meegenomen. Zo niet, dan leggen we het elkaar maar gewoon uit in iets meer woorden :D
Ik denk dat dit essentie voor mij ook goed samenvat. Ik heb zelf ook steeds gedacht vanuit: "welk hokje pas ik nu bij" En ik vond het frustrerend dat ik niet echt in een hokje paste. Ik probeer nu meer voor mezelf te kijken waar ik me goed bij voel. Uiteindelijk wil ik dichter bij mezelf uitkomen. En hierin probeer ik zoveel mogelijk mijn gevoel te volgen. :D
henriette
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2017, 15:52
Gender: Trans MtF

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door henriette »

Sara schreef:Ik heb op zich geen moeite met hokjes/labels, zolang ze maar vaag genoeg zijn om toepasbaar te zijn, maar ook duidelijk genoeg om er nog iets mee te kunnen zeggen. Voor mij zijn crossdresser en travestiet synoniem, dus als ik een model tegenkom waarin deze twee termen als twee verschillende uiteinden worden gezien, loop ik vast :D
Voor zover ik heb meegekregen, wordt de term 'crossdresser' gebruikt voor wie zich naast het dragen van kleding van het andere, meest vrouwelijke geslacht niet, en 'travestiet' voor wie zich wel opmaken. Al denk ik, dat dit een speciale toepassing is van een Engels/Amerikaans begrip dat strikt genomen precies hetzelfde betekent als het oorspronkelijke Latijnse woord. Maar dat krijg je met al dat (vaak zogenaamde) Engels tegenwoordig. Vaak lijkt zo'n woord meer toe te voegen dan het werkelijk doet.

Los daarvan vind ik het voor mezelf volstrekt irrelevant waar ik mij op enige schaal bevind. Ik ervaar mij als trans, of als T, zoals ik me het liefste noem. Zo sta ik in het leven, ik ben een trans, ik bevind mij tussen identiteiten, maatschappelijke waardebepalingen omtrent mijn geslacht. Dat vind ik voor mijzelf belangrijker dan de vraag, in hoeverre ik dat uitwendig vormgeef. Al was het maar, omdat ik bepaalde kanten van een vrouw na volledige transitie eigenlijk te weinig vrouwelijk vind. Het overviel me laatst dat ik zielsgraag een kind zou willen baren, een kind in mij zou willen voelen groeien, maar dat kan sowieso niet, nog afgezien van mijn leeftijd. Toen ik me dat realiseerde, ging er een verschrikkelijk verdriet door me heen, en dat is nog lang niet weg. Dat zit zo direct onder de oppervlakte, dat ik niet zeker weet, of ik zo'n volledige transitie werkelijk zou kunnen verdragen, eenmaal voltooid. Het kan zijn dat ik dan nog veel erger in dysforie beland. Een eventueel besluit om niet verder te gaan dan verregaande travestie zegt daarmee niets over de echtheid van mijn trans-zijn. Het is dan eerder om me te beschermen tegen zo'n pijnlijk gevoel van onvolkomenheid. Nogmaals, ondanks dat ik pas op zijn vroegst rond mijn 60e überhaupt tot een volledige transitie kan zijn gekomen, op een leeftijd dus waarop normaliter een vrouw geen kind meer baren kan. Dat andere mensen dat niet wezenlijk voor hun vrouw-zijn vinden, is aan hen; daar wil ik verder niet in treden, maar voor mij ligt dat zo. En dat besef heeft zeker bijgedragen aan het voortdurende wegduiken voor mijn eigen situatie, zoals jaren aan de gang is geweest. Ik ben trans, ik ben geen man, ik ben geen vrouw. Dat begin ik nu te leren accepteren, en er dan maar het beste van maken.
colorfulandfree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 feb 2017, 17:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door colorfulandfree »

Het probleen hierbij is, dat alles afhankelijk is van de perceptie van een ander.

Ben je transgender/transsexueel, zeker vaak boven de 30 zoals ik zelf, dan ziet men een crossdresser of travestiet. Ik heb niets met make-up en pruiken en begin kaal te worden, dus zal ik voor altijd als crossdresser gezien worden.

Dat ik dan als vrouw aangesproken wil worden, daar heeft iedereen dan schijt aan, want ik zie er uit als ¨een man in een jurk¨ dus ¨ben ik een man in een jurk¨.

En als je een zwakke persoonlijkheid hebt, dan kan je dat ook nog eens gaan geloven ook. Niet zo raar dat het zelfmoord percentage zo hoog ligt. ¨It is no measure of good health to be well-adjusted to a profoundly sick and narrow-minded society¨

En nog maar te zwijgen over non-binary te zijn en met ¨hen¨ aangesproken worden trouwens.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Nate_0 »

Let's get real here, als je als FtM pre-HRT zit en je bent niet passing in de meeste gevallen gaan mensen je behandelen als vrouw (of als nonbinary bio-vrouw). Ik heb het idee dat alles wat "vrouw" is aan iemand die deels "masculine" is (of je nu vanuit bio man of bio vrouw gaat) het meest opvalt.

Ik denk alleen dat de manier waarop iemand anders jou op straat ziet wel los staat van de kwestie die hier besproken werd, en meer te maken heeft met de neiging van cismensen om transgenders hoe dan ook als het bio-geslacht (wellicht met enige deviatie) te zien tenzij ze of in het traject zitten en HRT ontvangen (transmannen vooral) of daadwerkelijk jurkjes/pruiken/full-face make up dragen (transvrouwen). Tot op dat moment is het net alsof je toch niet genoeg kunt doen om daadwerkelijk als je wensgeslacht te worden gezien door iedereen.
meerdere zakken met zaagsel
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Janice »

Wordt het dan niet eens tijd dat je je misschien bezig gaat houden met make up? En opzoek naar een pruik? Wie weet verbeterd het jouw situatie wel en een beetje effort kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Nate_0 »

Janice schreef:Wordt het dan niet eens tijd dat je je misschien bezig gaat houden met make up? En opzoek naar een pruik? Wie weet verbeterd het jouw situatie wel en een beetje effort kan geen kwaad.
Heb je het nou tegen mij, Janice :shock: :shock:

(nee sorry grapje...)

Ik denk dat het enerzijds wel een kwestie is van doen waar je je goed bij voelt, dat is natuurlijk het meest belangrijk... Maar Janice heeft ook wel een beetje gelijk. Kijk ook eens naar de cisvrouwen om je heen. Verreweg de meeste cisgender vrouwen dragen make-up, omdat het een stukje is dat bij "vrouw zijn" hoort evenals benen scheren maar wat meer zichtbaar. Dat betekent nog steeds niet dat het per sé moet, maar het verandert de eerste indruk die je hebt op mensen die je niet kennen wel... (Vrouwen die er verzorgd uit zien en make up dragen worden bijvoorbeeld eerder aangenomen dan vrouwen die geen make up op hebben, hun haar warrig hebben en hun wenkbrauwen niet epileren.)

(En overigens doe ik nog steeds wel aan mijn gezicht een beetje contouren met poeder/wenkbrauwen in het midden wat dikker maken, gewoon zodat het wat meer masculine lijkt, en die kleine beetjes maken al best een groot verschil, zeker als ik mijn lenzen in doe. Ik ga dan van "sowieso vrouw" naar "twijfelgeval" of soms "jongen"--en soms natuurlijk nog "vrouw".)
meerdere zakken met zaagsel
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Janice »

Nee hoor Nate ik zou niet durven! En wat ik zei is ook totaal geen aanval. Ik weet dat bij mij make up een verschil tussen dag en nacht geeft. Maar to each his own.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Nate_0 »

Da's volgens mij voor iedereen wel zo... (d'r zijn zoveel meiden die ik ken die ik daadwerkelijk niet zou herkennen zonder make-up)
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door wiggeltje »

Af en toe draag ik wel opwindende kleding puur voor de seks, zoals een latexjurkje om dan 2 etages naar de benedenbuurman te gaan, maar dat is geen crossdressing, dat is gewoon seks.

Bovenstaande staat los van het psychische dat ik me in het verkeerde lichaam geboren voel. En ik neem aan dat dit een gewoon voorkomend iets is dat al eeuwenlang bestaat. O.k vandaag hebben ze dit "transgender" genoemd. En vandaag bestaat er ook de mogelijkheid om in transitie te kunnen gaan. Knap werk, niet.

Ik weet verder weinig van hokjes af. Mensen mogen mij gerust in een denkbeeldig hokje plaatsen, zolang ze mij daarmee niet in de weg staan, dan mogen ze van mij gerust denken totdat ze 1 ons wegen :P
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Sara »

henriette schreef:Voor zover ik heb meegekregen, wordt de term 'crossdresser' gebruikt voor wie zich naast het dragen van kleding van het andere, meest vrouwelijke geslacht niet, en 'travestiet' voor wie zich wel opmaken. Al denk ik, dat dit een speciale toepassing is van een Engels/Amerikaans begrip dat strikt genomen precies hetzelfde betekent als het oorspronkelijke Latijnse woord. Maar dat krijg je met al dat (vaak zogenaamde) Engels tegenwoordig. Vaak lijkt zo'n woord meer toe te voegen dan het werkelijk doet.
Wat ik dan ook wel weer eens tegenkom is dat de travestiet meer de persoon met fetisjistische inslag is en dat de crossdresser meer met identiteit bezig is. Ik wil niet zeggen dat de ene definitie van crossdresser/travestiet juist is en de ander niet, het is wat mij betreft namelijk volledig arbitrair. Wat ik vooral wil zeggen is dat je er in ieder geval niet zomaar vanuit kan gaan dat anderen je begrijpen als je een van de twee woorden in een specifieke context gebruikt.


Om het eens over een concreet voorbeeld te hebben en een 'officiële' uiting van T-Nederland in de discussie te gooien, op deze pagina staat het volgende bij het onderwerp kledingadvies:
Laten we eerlijk zijn, T-Amersfoort is geen travestiefeestje. Niets tegen die mensen, maar voor hen zijn er andere gelegenheden. Kom gewoon als man, androgyn of vrouw. Sterk opvallende kleding maakt je niet meer passabel en dient acceptatie en emancipatie niet.
Voor de duidelijkheid: ik heb dit jaar twee keer een T-Amersfoort-avond bezocht. Beide keren ben ik in ieder geval niet weggestuurd. Sterker nog, ik voelde me zeer welkom, dus als ik dat niet ben, dan gaat er iets verkeerd :D

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik vanwege mijn identiteit of uiting daarvan beter op een 'travestiefeestje' thuishoor of niet. Kan ik ook 'als vrouw' komen als ik me presenteer als vrouw (of in ieder geval een poging daartoe) en moet dat dan binnen bepaalde parameters? Gaat het om die opvallende kleding? Is het een 'I know it when I see it'-ding? Waar zit hier het verschil? Nog steeds allemaal transgender?