Nieuwe chat! Zie dit topic.

Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Anon20230219 »

Tja vanmiddag op de chat werd het maar pijnlijk duidelijk dat de maatschappij en de hang naar perfectie ook daar toch door dringt..
Zo zit je gezellig te kletsen en ineens breng je ter tafel dat je toch wilt proberen een verminking in je gezicht te laten opereren of verminderen.
Je kon een speld horen vallen en vervolgens wordt je genegeerd, iemand probeert dan nog een soort van positieve comment te maken dat het allemaal niet zo erg is maar dat kwam bij mij net binnen als dat iemand zegt nadat je hebt verteld dat je met een transitie bezig bent"Goh wat ongelofelijk moedig zeg"...met andere woorden...nou ik vind je maar een vreemd mens.
Diegene bedoelde het positief en om mij beetje op te beuren maar de toon was voor mij al gezet.
Net als Genderdysforie heb ik er niet om gevraagd om dit ongeval in 2010 te krijgen en het heeft mij heel veel pijn en verdriet al veroorzaakt.
Het heeft mij ook doen tegenhouden de stappen van man naar vrouw vooral maar niet te doen, totdat mijn gevoel zo vastliep en ik zag dat er ook zeker CIS vrouwen zijn welke verminkt zijn geraakt door ongeluk of brand.
Ik weet dat we in een perfecte maatschappij leven en ik daar zeker niet bij hoor..
Dus voor mij voelt de reis van man naar vrouw nog eens extra zwaar en moeilijk.
Men vergeet maar al te vaak, net als vanmiddag voor ik de tuin in sprong om mijn frustratie daar ten positieve te botvieren hoe veel pijn en verdriet mij dit ongeluk geeft en ik op momenten zoals vanmiddag eventjes uit moet huilen..

Liefs:Lisa
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Nate_0 »

Hey, Lisa.

Allereerst wilde ik even zeggen dat ik het gesprek niet gezien heb en niet terug gelezen heb. Dat is bewust, ik wil hier neutraal op reageren.

Ik snap maar al te goed dat een ander zo'n situatie anders inschat dan jijzelf, en ik weet dat je veel moeite hebt met het accepteren van je veranderde uiterlijk. Dat soort dingen zijn ook ontzettend moeilijk, en een buitenstaander weet niet van de struggles waar jij last van hebt. Het lijkt me extra lastig gezien die schoonheidsstandaard die er voor vrouwen geldt... Maar er zijn therapieën beschikbaar voor dit soort dingen, waarbij je leert omgaan met hoe je er nu uit ziet, zodat je het beter een plekje kunt geven. Al zolang ik je ken is dit iets waar je zelf gigantisch mee zit, terwijl het mensen van buitenaf niet of nauwelijks opvalt. Zo'n hyperfocus is niet gezond, voor jezelf niet en daardoor ook niet voor de relaties (vriendschappelijk, of anders) die jij aan gaat. Het is niet wat je zou willen, maar het is wel de situatie waar je nu mee te maken hebt en die gaat blijven. Je er constant rot over voelen is zo'n gigantische extra last--gun het jezelf om er mee bezig te gaan, om dit met een coach of therapeut te bespreken die je kan helpen zodat het je niet zo in de weg staat bij het beleven van het plezier in je leven. Als het niet linksom kan, dan rechtsom.

Wanneer mensen zeggen dat het erger had gekund, of dat het nog mee valt, is allemaal goed bedoeld. Voor die persoon lijkt het namelijk ook zo, diegene leeft er niet dagelijks mee. Dat neemt niet weg dat het iets is waar jij last van hebt, en ik zeg met dit berichtje ook niet dat je er geen last van mag hebben of dat je er maar helemaal tevreden mee moet zijn, maar er zijn meer opties. Het is iets wat je kunt verwerken, door er over te praten, door bijvoorbeeld nog eens zo'n make-up curses te doen als die je laatst hebt gedaan. Allemaal stappen om je veranderde uiterlijk weer je eigen uiterlijk te maken.

Misschien is het wel een idee om dit voorval met de desbetreffende persoon privé (al dan niet in een PB gesprek) te bespreken. Dat is niet omdat ik denk dat je zoiets niet mag of kunt ventileren op het forum, maar persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden om (al dan niet anoniem) publiekelijk te worden uitgeroepen om iets wat de persoon wellicht helemaal niet zo bedoeld heeft. Dan kan iemand zich aangevallen voelen, of onheus bejegend. Bovendien heb je in een PBtje of wellicht op Facebook een meer gelijkwaardig gesprek, en kan die persoon wellicht op een meer positieve manier zijn/haar excuses of in ieder geval uitleg aanbieden.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Anon20230219 »

Hoi Nate,

Nou ten eerste is niet mijn bedoeling geweest met mijn topic om iemand over het forum te trekken wat er in de chat gezegd is, laat dat heel duidelijk zijn want ken diegene best goed en dat zou ik van mijzelf niet echt netjes vinden.
Had het vermeld om de situatie meer toe te lichten.
Maar zal mijn excuus naar die persoon toe nog zeker maken om te laten weten dat het zeker niet kwaad bedoelt was mijnerzijds..
(Sowieso schreef ik er al onder dat ik de opmerking als positief had gezien.)
Echter ben ik op het moment zeer gespannen, kijk tegen een zeer krappe maand aan en slecht slapen daarbij geven dan een slechter manier van dingen zien en oppakken.
Dat is mijn probleem, niet van de poster van dat berichtje op de chat..

Ik kan er normaal gesproken redelijk mee leven maar de momenten dat het mij heel erg hard binnenkomt is als ik mij aan het opmaken ben.
Dan gaat het juist opvallen en dat is toch iets wat als toekomstige dame behoorlijk aankomt.

Moest eigenlijk vanwege het voorval meteen terug denken toen ik pas na het ongeval in het Bronovo ziekenhuis kwam om daar onderzocht te worden en nee alles zou keurig netjes hersteld en geopereerd worden volgens de artsen die om mij heen stonden....totdat men zag dat ik maar een arme sloeber was en de kamer liep leeg zo snel als een gieter zonder dop..
Binnen 5 minuten wordt je eerst blij gemaakt en vervolgens laten ze je samen toen met moeders nog kapot achter.
Daarna werd er met mijn persoon gestunteld en gekloot en mislukte een eerste operatie al snel en met als gevolg dat kraakbeen achter mijn oren geheel is verdwenen en ik na 7 operaties er zo ben komen uit te zien.
Het heeft mij vannacht ook wakker gehouden omdat ik ook zie en merk dat het gat weer groter begint te worden en ze zijn tegenwoordig zo knap maar dat kleine stukje neus kan dus blijkbaar niet hersteld worden.
Ik kan daar niet bij en ga ook zeker mijn licht daarover op steken..
Daar wilde ik het even over hebben met via de chat maar na de doodse stilte kreeg ik meteen door dat dit niet echt gewenst was.

En er over gepraat heb ik genoeg maar de reacties van mensen blijven bikkelhard.

Het zal altijd een pijndossier voor mijzelf blijven en zal mij altijd dwars blijven zitten, zeker als je bedenkt dat de veroorzaker van het ongeval lekker in een grote bungalow woont met 2 auto's voor de deur maar er alles aan heeft gedaan mij vooral niet schadeloos te hoeven stellen.
En ik door sommige met een vieze blik wordt aangekeken van Gadverjakkes wat is dat voor een engerd???

Ik ga mijn excuus maken naar diegene van de opmerking en houdt verder de poort hierover weer dicht.

Liefs:Lisa
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Jer158 »

Hoi Lisa, volgens mij heb ik mij er ook eens schuldig aan gemaakt een dergelijke (idd goedbedoelde maar daardoor niet minder gemeende) opmerking te plaatsen naar aanleiding van een foto van je. Ik begrijp inderdaad niet hoe je je moet voelen. Wat ik wel begrijp, is het gevoel dat een ander "probleem" in je leven een belemmering lijkt te zijn om in transitie te gaan. Voor jou voelt je gezicht zo. Ik denk dat veel trans mensen zich op enig moment wel zo voelen. Er zijn altijd dingen die de boel voor je gevoel compliceren. Het perfecte moment komt misschien wel nooit.

Wat je schrijft over een perfecte maatschappij herken ik niet. Ik denk juist dat wij als transgender mensen heel goed weten dat perfectie niet haalbaar is. Een transitie gaat je niet perfect of cis maken. Dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt wel een versie worden van jezelf waar je je beter bij voelt. Dat geldt voor je transitie, en voor jou misschien ook wel voor je gezicht. Als jij denkt dat een operatie je allicht gelukkiger gaat maken, zou ik dat zeker overwegen
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Anon20230219 »

Jer158 schreef:Hoi Lisa, volgens mij heb ik mij er ook eens schuldig aan gemaakt een dergelijke (idd goedbedoelde maar daardoor niet minder gemeende) opmerking te plaatsen naar aanleiding van een foto van je. Ik begrijp inderdaad niet hoe je je moet voelen. Wat ik wel begrijp, is het gevoel dat een ander "probleem" in je leven een belemmering lijkt te zijn om in transitie te gaan. Voor jou voelt je gezicht zo. Ik denk dat veel trans mensen zich op enig moment wel zo voelen. Er zijn altijd dingen die de boel voor je gevoel compliceren. Het perfecte moment komt misschien wel nooit.

Wat je schrijft over een perfecte maatschappij herken ik niet. Ik denk juist dat wij als transgender mensen heel goed weten dat perfectie niet haalbaar is. Een transitie gaat je niet perfect of cis maken. Dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt wel een versie worden van jezelf waar je je beter bij voelt. Dat geldt voor je transitie, en voor jou misschien ook wel voor je gezicht. Als jij denkt dat een operatie je allicht gelukkiger gaat maken, zou ik dat zeker overwegen
Nou ik heb moeten accepteren dat ik nooit meer beter zal worden in mijn gezicht.
Maar toch als ik dan op internet zie dat een oorlogsveteraan een compleet nieuw gezicht aangemeten krijgt na een bominslag in zijn gezicht vind ik dat werkelijk ontroerend voor die man maar denk dan meteen van ok..een compleet gezicht kan dus wel maar mijn neusvleugel van ongeveer 4 cm missende is dus blijkbaar onmogelijk???
Kijk met of zonder complete neus zal ik nooit een supervrouwelijk gezicht gaan krijgen, daar ben ik gewoon al te oud voor en daar kunnen hormonen niks meer aan doen.
Maar na mijn ongeval in het ziekenhuis toen ik die nacht in de spiegel keek en tegen het gezicht van de nieuwe acteur voor het vervolg van Hellraiser stond te kijken dacht ik wel..nou Lisa daar ga je meid..toen wist ik nog niet dat men 5 dagen later een neus reddende operatie moesten gaan uitvoeren om compleet afsterven daarvan te voorkomen.
Ik ben al bezig om stappen te ondernemen om een betere versie van mijzelf te worden, mijn slechte gebit is het eerste wat ik nu gaat aanpakken.
Niet alleen vanwege gezondheidsredenen maar ook omdat het er vreselijk uit ziet en opknappen ervan weinig zin meer heeft.
Dus ben al bezig met mijzelf te verbeteren maar merk wel dat mijn armoede mij wederom tegen werkt, ik vind dat dit gewoon niet moet kunnen.

Nogmaals perfect hoef ik niet te worden maar zou zo graag weer een meer compleet gezicht willen hebben.
Het is gewoon mogelijk maar helaas is mijn budget niet toereikend blijkbaar.

Nou ja wat ik schreef over de perfecte maatschappij maak ik persoonlijk toch wel regelmatig mee.
Gisteren was daar een moment van dat een oud collega welke nu goed met mijn ex omgaat ineens begon te zeggen van Ja en ze gaf jou het verwijt dat ze van je walgde omdat je neus aan 1 kant zo'n groot gat vertoonde.
Waarop ik antwoordde dat ze dit meteen al had kunnen zien toen wij elkaar ontmoette.
Ik wordt moe aan kinderen te moeten uitleggen hoe dat gat daar zo is gekomen, ondanks dat ik hun eerlijkheid dat ze het durven te vragen heel erg kan waarderen.

Mijn transitie ga ik gewoon doorzetten, nogmaals er zijn ook CIS vrouwen met een litteken in het gezicht en toen ik dat zag dacht ik van Ja voor mij is er ook hoop.
Ik ga er gewoon voor want dat gevoel dat ik moet leven als man maar mij vrouw voel zit mij meer dwars.
Maar wie weet met hoop zoeken, graven en vooral zeuren dat ik een stapje verder gaat komen.

Liefs;Lisa
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Nate_0 »

Allereerst, mijn excuses. Het was niet mijn bedoeling om het te laten klinken alsof je helemaal fout zat, het was meer bedoeld als constructieve kritiek/mijn eigen gevoel reflecteren. Niet, dus, alsof jij vol in de aanval bent gegaan en daarvoor je excuses moet aanbieden. Sorry.

In ieder geval, verder met wat ik wilde zeggen. Ik ben eigenlijk een beetje angstig bij het plaatsen van mijn berichtjes die over je uiterlijk gaan, omdat ik echt probeer je te helpen door te luisteren en mijn eigen ervaring met mijn been mee te geven, maar ik heb het gevoel dat het je alleen maar rotter laat voelen. Ik weet niet of dat zo is, maar dat is het idee dat ik krijg na het lezen van je reacties.

Toch wilde ik reageren, met name omdat ik weet hoe lastig het kan zijn--hoewel dat op een ander vlak is, met betrekking tot mijn beperking--en omdat ik er wel iets in herken.

Als ik naar mijn voet kijk, bijvoorbeeld, is het niet alleen dat die er anders uit ziet en reacties opwekt en mijn beperking er voor mij laat zijn. Het is ook een mentale trigger, naar een achterliggend trauma. Dus inderdaad ook flashbacks naar ziekenhuisopname's, operaties, en heel veel angst en onzekerheid. En dat blijft moeilijk, maar zoals ik eerder al zei, het er over hebben met professionals kan je de handvatten geven om daar beter mee om te gaan, en die kunnen ook helpen bij het leren omgaan van harde opmerkingen van andere mensen, want die blijf je krijgen. Soms is het onwetendheid, en soms is het pure lulligheid--en soms zelfs een onverwerkt zeer bij die mensen zelf. Dat maakt voor jou eigenlijk ook niet uit, het enige wat je kunt doen is jezelf er tegen leren wapenen. En dat betekent ook niet dat het geen pijn meer doet, maar wel dat je het gemakkelijker van je af kunt laden glijden.

Daarnaast... Het heeft echt (jammer genoeg) helemaal geen zin om naar de problemen van anderen te kijken en denken dat zij beter af zijn. Ik maak me er ook schuldig aan, ik denk soms zelfs "waarom halen ze m'n voet er niet gewoon af, op een prothese kun je in ieder geval een marathon rennen". Maar tegelijkertijd is het niet zo makkelijk. Jij en ik weten als geen ander wat er schuil kan gaan achter zoiets, je weet simpelweg niet waar zij last van hebben of wat de latere termijn complicaties/gevolgen zijn, etc. En "gewoon mogelijk" is een ontzettend betrekkelijk begrip dezer dagen, want er is zoveel mogelijk. Laat je alsjeblieft niet gek maken door wat je ziet in de media, en door je eigen wens/ideaal... Hoop houden is hartstikke goed, maar het gaat nog steeds om JOUW leven, en JIJ moet het doen.

En wie weet, misschien helpt het nog wel bij het aanvragen van een FFS...

Ik ben blij dat je nu in ieder geval door gaat met je transitie en je het je niet verder tegen laat houden :)
meerdere zakken met zaagsel
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Anon20230219 »

Hoi Nate,

Nou excuus hoef je niet te maken hoor, maar had wel even toen ik je bericht voor het eerst las het idee dat ik inderdaad te ver was gegaan en veel te veel had gezegd, gevoelens moet je zeker op het forum kwijt moeten lijkt mij zo..ook al is het soms vragen om meer problemen.

Rotter voelen na berichtjes te lezen in antwoord op het mijne, ja soms wel en soms houden mensen je een spiegel voor welke weleens confronterend kan zijn voor jezelf.
Probeer er zo vriendelijk mogelijk op terug te reageren en mijn gevoelens op dat moment te laten voor wat het is.
(Gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer.)
Dus snap best dat je het angstig vind om erop te reageren maar eet je niet op hoor, merk aan meer mensen dat ze sinds mijn uiting van gevoelens beetje angstig voor mij zijn geworden.
Sommige vertrekken snel uit de chat, andere blijven mij aldaar gewoon stug negeren..
Het maakt mij verder niet uit, als de wind weer is gaan liggen zal ik bekijken of ik dan op chat wel welkom ben of mij welkom voel..

Nou heb in het verleden er hulp voor gekregen om om te kunnen gaan met vervelende opmerkingen maar heel soms dan pakt het je toch harder als dat je zou vermoeden.
Wat er nu alhier gebeurd door sommige lieden is puur om een mens te kwetsen om iets waar zij niet om gevraagd heeft.
Andere zullen het uit onwetendheid doen of benieuwd zijn hoe dat zo gekomen is, zoals ik al eerder zei..vind het niet erg om uit te leggen maar soms weleens vermoeiend.
Op een sterker moment kan ik er veel beter tegen maar zoals je misschien wel weet zit eigenlijk alles even tegen aan deze zijde, en dan is eigenlijk elke tegenslag er 1 teveel.

Nee ik probeer zo min mogelijk naar anderen te kijken maar toch het is menselijk iets te willen wat een ander wel hebt of krijgt.
Ik wilde gewoon weten wat er tegenwoordig zoals mogelijk is qua operaties en dat is veel alleen vaak niet hier in Nederland helaas.
En aan sommige dingen ben je nu wel gewend, zoals het constante gevoel dat er een gat in je gezicht zit dat beschouw je als gewoon inmiddels.
Tja we hebben beide een nare ervaring achter onze kiezen gehad waarbij jij er in je bewegen meer last van heb dan ik.

Een FFS zou ik sowieso al overwegen met of zonder litteken maar misschien kunnen ze er nog iets aan doen tijdens die FFS.
Dus misschien werkt het nog eens in mijn voordeel wie zal het zeggen..

Nou ik heb er heel lang over na moeten denken voor ik besloot echt stappen richting transitie te maken, uiteindelijk is het een innerlijk gevoel wat sterker is dan de twijfels over je uiterlijk en gezicht.
Ik ga er volle bak in en zie wel wat er op mijn pad komt en zoal mogelijk zal zijn in de toekomst..

Liefs:Lisa
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Venusss »

Lisa, we begrijpen volgens mij allemaal dat je met dit topic je gedachten wilt ventileren. Dat een verminking in je gezicht je onzeker maakt is logisch. Verder zul je daarvoor toch echt zelf een manier moeten vinden om opnieuw een met jezelf te worden door zelfacceptatie. Er is meestal wel een oplossing voor een probleem, maar helaas heb je geen financiële middelen. Bedenk ook goed dat (cosmetisch) medische overbehandeling ook een belangrijk aandachtspuntje is. Daarom is geen keuze is ook een afweging die je kunt maken.

Je hebt een ijzersterke mentaliteit en je verdient oprecht veel respect dus laat mensen maar praten achter je rug om. Mocht je onverwachts in een confrontatie over aangezichtschirurgie belanden probeer dan het punt van belangstelling te vermijden als dat je onzeker en ongelukkig maakt. Je kunt helaas niet anderen verbieden om daarover te praten, maar je kunt wel aangeven dat je liever niet daarover wilt praten wegens persoonlijke omstandigheden. (verwijs dan bijvoorbeeld ook naar dit topic)

Ik weet niet of je hier wat mee kunt, maar ik zou je adviseren om een donatie video te maken, dat kan bijvoorbeeld op https://www.gofundme.com
Met dat ingezameld geld zoek je vervolgens een chirurg die cosmetisch er wat aan te doen in een voortraject. Er zijn vast chirurgen die bereid zijn om daar wat aan te doen. Kan me ook voorstellen dat er een soortgelijk platform bestaat voor chirurgen die willen meewerken aan een goed doel. De juiste mensen vinden is niet gemakkelijk en kost tijd. Evenals het inzamelen zal ook maanden kunnen duren. Ik weet zeker dat er hier mensen zijn die bereid zijn om jou een kleine bijdrage te gunnen! We zijn hier om elkaar te helpen in welke vorm dan ook
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Nate_0 »

Enne--Je bent het anderen niet verplicht om uit te leggen wat er gebeurd is, hè?
meerdere zakken met zaagsel
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Trans zijn...voor mij extra zwaar vanwege verminking gezicht.

Bericht door Anon20230219 »

Lisa1973 schreef:
Sommige vertrekken snel uit de chat, andere blijven mij aldaar gewoon stug negeren..
Het maakt mij verder niet uit, als de wind weer is gaan liggen zal ik bekijken of ik dan op chat wel welkom ben of mij welkom voel..

Liefs:Lisa
Even op deze 2 regels reageren door te melden dat er excuus gemaakt is en diegene niet doelbewust mij aan het negeren was..voor mij is de zaak hiermee afgerond aangaande het chat verhaal en het door mij hierboven beschreven situatie..

Liefs:Lisa