Niet altijd even makkelijk

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Niet altijd even makkelijk

Bericht door Nick1703 »

Trans zijn... het is niet altijd even makkelijk. Hoe goed je het ook weet te camoufleren met kleding, mijn lijf blijft dat van een vrouw. Zo frustrerend soms! Zeker als het niet helemaal lukt om t weg te werken, en mn borsten zijn zichtbaar, dan word ik zo chagrijnig. Zo, even mijn hart luchten ;)
I am, who I am.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door janine2363 »

Nick1703 schreef: 19 aug 2017, 17:06 Zeker als het niet helemaal lukt om 't weg te werken,
't voelt behoorlijk genant als kleding die perfect is gemaakt om vorm te accentueren dat dan ook inderdaad doet.
't voelt behoorlijk frustrerend om me te moeten beperken tot vormloze kleding. Correctie, dat nooit, dan liever het risico om me te generen
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door janine2363 »

Nick1703 schreef: 19 aug 2017, 17:06 camoufleren met kleding

Ik was gisteren in "cafe cafe" in Hasselt, donderdag's is er vaak live muziek, vrijdag 'n DJ. Dit keer was het "Kong", "House" muziek, nooit van gehoord, maar wereldberoemd in Belgie; Ik moet ergens een paar decennia gemist hebben, dit was de eerste keer dat ik House danste, maar euh, geen nieuws voor de meesten hier, het is dus zeer dansbaar, al ga ik vanavond toch maar weer een Engelse wals, Jive & quickstep doen.

Ik raakte aan de babbel met een meisje van ergens in de twintig, zij was kleiner als ik en wat gezetter, ik lang en spijker model, maar we hadden een perfecte overeenkomst, namelijk de klediing die we zouden willen dragen, maar niet durven omdat we ergens bang zijn om er belachelijk in uit te zien, terwijl als je kleding met (zelf)vertrouwen draagt het er automatisch goed uitziet, maar ja maak dat jezelf eerst maar eens wijs.

Zij: Ik zou willen dat ik langer was, zo mooi lang als jij
Ik: Het is een ramp om zo lang te zijn, ik zou willen zo kort te zijn als jij
Zij: Ik durf bijna niets kleurigs te dragen als ik uitga, bang dat ik opval en mensen zien dat ik wat dikker ben
Ik: Ik draag kleur om mijn lengte en gebrek aan vorm te verhullen, zou willen dat ik iets simpels kon dragen dat de mensen niet zien dat ik zo dun ben

Dit kwam eigenlijk niet als een verrassing.

Wat ze daarna zei, en ze was een gewoon iemand: "Ik ben mij nu bewust anders aan het kleden dan ik eigenlijk het liefst draag. Ik hou van kleding om in te werken en te klussen, maar ik ben bang dat ik dan nooit een vriendje vind, dus pas ik mij maar aan."

Da's ook camoufleren met kleding
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door Dieuwertje »

Is dat niet wat velen van ons deden, aanpassen aan datgene wat je dacht dat van je verlangt werd? Om een partner te krijgen of überhaupt in de wereld te passen?

Als vrouw ben ik best wel lang. Het zou inderdaad makkelijk zijn om wat kleiner te zijn. Makkelijker met kleding passen, makkelijker met schoenen zoeken. Maar het heeft ook wel wat. Dus eigenlijk wil ik niet korter.
En als ik niet op wil vallen op straat moet ik minder opvallende kleding gaan dragen. Mij conformeren aan hoe de gemiddelde vrouw in Nederland op straat rondloopt. En dan zou ik dus dingen gaan doen die ik eigenlijk niet wil. En dat ga ik dan dus ook niet doen. Dan maar wat meer blikken. En dat is soms ook best wel leuk.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door Nate_0 »

Het is een beetje zoeken naar de balans tussen waar je je prettig bij voelt qua dysforie en waar je je prettig bij voelt qua kledingstijl. Ik herken het wel, mijn heupen zijn behoorlijk opvallend dus ik draag liever geen strakke broeken, mijn bovenlichaam is smal en heeft een vrouwelijke curve dus draag ik liever geen strakke shirts--maar uiteindelijk zijn het voor de buitenwereld minimale verschillen.

Bovendien ben je een transman. De kans dat je passabel wordt van de testo is erg groot, en dan hoef je lang zoveel rekening niet meer te houden met wat er voor zorgt dat je als man wordt gelezen. Het is dus letterlijk een nare transitiefase waar jij (en ik, en een heleboel anderen) momenteel in zit.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door Irene_de_Vreede »

In zijn algemeenheid is het altijd verstandig je te kleden naar de omstandigheden en rekening te houden met je lichaamsvormen, dat geldt voor iedereen, ook voor cisvrouwen en -mannen.
Irene
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door Nate_0 »

Dat hangt er echt volledig van af wat je wilt bereiken.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door Irene_de_Vreede »

Nate_0 schreef: 07 okt 2017, 19:42 Dat hangt er echt volledig van af wat je wilt bereiken.
Natuurlijk ik had ook beter kunnen schrijven over het algemeen in plaats van in zijn algemeenheid. Uiteraard als je doel is te choqueren of dat je gewoon voor gek wilt lopen, of dat het je geen donder uitmaakt hoe je eruit ziet hoef je daar ook helemaal geen rekening mee te houden. Dit geldt volgens mij niet voor de overgrote meerderheid.
Irene
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door Nate_0 »

Dat bedoel ik niet, dat maak jij er van. Een beetje extreem...

Er wordt vaak tegen mensen gezegd dat ze x kleding aan moeten hebben omdat je binnen een bepaald "ideaal" moet passen. Dikke mensen mogen geen crop-top met blote buik of strakke kleding aan, je moet je heupen weg moffelen of juist tonen, je moet een bepaald deel van je lichaam accentueren of juist niet... Er zijn zoveel regeltjes, en daar wordt vaak "iedereen moet rekening houden met zijn/haar lichaamsbouw" aan vast geplakt, wat in dit geval totaal niet waar is.

Als kleding past (maw je barst er niet uit) en de boel voldoende bedekt voor de situatie waar jij je in bevindt, en inderdaad passend is voor de situatie, is alle kleding goed zolang jij je er goed bij voelt.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Niet altijd even makkelijk

Bericht door Irene_de_Vreede »

Nate_0 schreef: 07 okt 2017, 20:07 Dat bedoel ik niet, dat maak jij er van. Een beetje extreem...

Er wordt vaak tegen mensen gezegd dat ze x kleding aan moeten hebben omdat je binnen een bepaald "ideaal" moet passen. Dikke mensen mogen geen crop-top met blote buik of strakke kleding aan, je moet je heupen weg moffelen of juist tonen, je moet een bepaald deel van je lichaam accentueren of juist niet... Er zijn zoveel regeltjes, en daar wordt vaak "iedereen moet rekening houden met zijn/haar lichaamsbouw" aan vast geplakt, wat in dit geval totaal niet waar is.

Als kleding past (maw je barst er niet uit) en de boel voldoende bedekt voor de situatie waar jij je in bevindt, en inderdaad passend is voor de situatie, is alle kleding goed zolang jij je er goed bij voelt.
Sorry als ik je verkeerd had begrepen. Met die laatste zin ben ik het helemaal eens en niemand moet iets van mij hoor, iedereen is vrij te dragen wat hij of zij prettig vindt.
Irene