Overstap naar nieuwe naam en hij/hem

Gevoelens die je met de wereld deelt
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Overstap naar nieuwe naam en hij/hem

Bericht door janine2363 »

P.S.
janine2363 schreef: 01 okt 2017, 18:44 Op de dag zelf, mijn eigen berichtje naar alle mensen op onze site en collega's waar ik regelmatig mee werk
Dear all,

There is something I would like to share with you, it is about a big step in my life, not only a change for myself, but also a change between you and me; how you know and see me.

Not so very long ago I made a discovery: I had to learn and accept that I was not the person who, by all appearances, I seemed to be. That in fact I am a transgender person who, to really be herself, identifies as a female rather than male. I also learned that I cannot live on two separate tracks, being one person and appearing to be another. Therefore I made the decision to start living according to who I am, also here at work, by my new chosen name: Janine.

I do not expect you to fully understand, it is not something I would even be able to explain in words (although it is probably less complex than the specifications I write), and I will not mind if you initially confuse my name or pronouns, because I see and trust you as friends, not just colleagues. Here is also my heartfelt thanks to you all, as it takes a certain kind of courage to be oneself and because I see and trust you as friends you’ve contributed to that courage to allow me to take this step.

As you know me as a person who has her heart on her sleeve, I do not mind questions and your interest, to share the joy of my transition. Also the kind people of HR have offered assistance. If need be, you can contact <HR_person_name_withheld>

Best regards

Janine.

P.S. That what cannot be explained in words can sometimes be explained in music
https://www.youtube.com/watch?v=yFvwVOX95GY
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Overstap naar nieuwe naam en hij/hem

Bericht door wiggeltje »

Lisa1973 schreef: 01 okt 2017, 01:02 Ik heb er toen ik uit de kast kwam op mijn werk ervoor gekozen dat men mij voorlopig gewoon bij mijn oude naam mocht aanspreken.
Heb hun ook uitgelegd waarom ik dat voorlopig zo wil houden en daar was begrip voor.
Zodra dat er een V op mijn ID kaart staat i.p.v. een M dan gaat mijn naam en aanspreek titel veranderen.
Komende periode gaat er al genoeg aan mij als persoon veranderen dat is voor sommige al behoorlijk wennen.
Hoi Lisa,

je kunt je naam gewoon veranderen hoor. Om te beginnen bij de huisarts en bij de tandarts. Dan krijg je bijvoorbeeld bij een oproep voor de tandarts Mevr L of Lisa + Achternaam. En als je een andere huisarts nodig hebt (omdat jou dokter op vakantie is) kun je ze met jou naam aanspreken, dat staat dan in de dossiers. Kost niks.

Verder zul je je oude naam op sommige instanties en andere dingen nog wel tegenkomen, vast ook nadat de V op je ID staat. Dit slijt na verloop van tijd.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Overstap naar nieuwe naam en hij/hem

Bericht door Anon20230219 »

Ja dat wil ik wel langzaam aan gaan doen hoor.

Maar goed eerst maar eens uitdokteren hoe ik mijn achternaam kan wijzigen en als dat eenmaal geregeld is dan ga ik dit alvast bij bepaalde instanties en bedrijven doorgeven.
Dingen als een drogisterij ga ik zelf al wijzigen want stoort mij beetje dat ik aanbiedingen op mijn mannelijke titel krijg en daarbij behorende producten.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Overstap naar nieuwe naam en hij/hem

Bericht door Anon20190501 »

wiggeltje schreef: 03 okt 2017, 10:53 Verder zul je je oude naam op sommige instanties en andere dingen nog wel tegenkomen, vast ook nadat de V op je ID staat. Dit slijt na verloop van tijd.
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk, dat slijten van de oude naam? Ben erg benieuwd. Dan hoef ik er zelf niet achteraan te gaan.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Overstap naar nieuwe naam en hij/hem

Bericht door wiggeltje »

Sigrid schreef: 03 okt 2017, 22:29
wiggeltje schreef: 03 okt 2017, 10:53 Verder zul je je oude naam op sommige instanties en andere dingen nog wel tegenkomen, vast ook nadat de V op je ID staat. Dit slijt na verloop van tijd.
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk, dat slijten van de oude naam? Ben erg benieuwd. Dan hoef ik er zelf niet achteraan te gaan.
Wanneer ik bijvoorbeeld bericht krijg bij dagbladen, instituten of clubs waar ik eventueel lid van bent (of zelfs was), contactenlijsten van e-mails, rondstuurmails en dergelijke. Bij de ene zijn dat er veel, bij de ander misschien iets minder. Ikzelf vind het aardig veel om overal achteraan te gaan en sein het alleen door als ik het tegenkom en nodig vind, daar ik al moeite heb met mijn huistaken :oops:

....En nodig vind. Zo vind ik het bijvoorbeeld storend als ik steeds in een email-contactenlijst ergens mijn oude naam naast mijn nieuwe steeds zie opduiken. Die gooi ik na mijn melding meteen in de spamberichten/ verdachtenmails-lijst :P Ook al zeggen ze; sorry het is ons teveel verandering en... Ja, mij ook, toedeloe
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: Overstap naar nieuwe naam en hij/hem

Bericht door Aydin »

:dance: ik hebe bij de sportschool ingeschreven als Aydin en heb voor geslacht geen vakje aangekruist.
Op mijn vrijwilligerswerk ben ik nu ook uit de kast en zal men me ook bij mijn nieuwe naam en hij/hem noemen.
Mijn zus noemt mn oude naam niet meer en noemt me ook niet meer meid. Mn nieuwe naam vindt ze nog moeilijk, dus meestal zegt ze lieverd ofzo :D
Leuk om dit met jullie te kunnen delen.
Plaats reactie