Nieuwe chat! Zie dit topic.

Trans zijn en maatschappij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Marina1993 »

Lucas schreef: 09 nov 2017, 19:22
BartB schreef: 09 nov 2017, 19:09
Citizen Erased schreef: 09 nov 2017, 18:54 Gender is geen sociale constructie. Gender is een verzonnen constructie.
Vandaar ook die moeilijkheden bij het verklaren ervan.
Scherp.
In mijn mening ook waar. Maar op een manier die jullie vast niet bedoelen. :mrgreen:
Er is man en vrouw (geslacht) en er zijn mensen met een stoornis die maakt dat ze van het andere geslacht willen zijn (transseksuelen). Meer is er niet, enkel verschillen in hoe mensen uiting geven aan hun man of vrouw zijn.
unpopular opinion... :roll:
Even tussendoor.. je hebt qua geslacht niet altijd alleen man en vrouw. Kijk maar naar intersekse :).
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Klopt, foutjes in de prenatale ontwikkeling, evenals bij transgenders. Meeste identificeren zich trouwens ook als man of vrouw. That being said, zoals ik eerder aangaf, op basis van het wetenschappelijk bewijs wat er nu is, staan gender en sekse niet los van elkaar, het een is het biologische en het ander het sociologische aspect van geslacht. Die aspecten vallen niet los te koppelen. Uiteraard betekent dat niet dat er geen variaties en afwijkingen mogelijk zijn :D Je kan alleen niet die variaties gladstrijken door de maatschappij aan te passen. Genderdysforie verdwijnt door een genderneutrale samenleving evenmin als intersekse condities zouden doen.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Marina1993 »

Lucas schreef: 10 nov 2017, 23:00 Klopt, foutjes in de prenatale ontwikkeling, evenals bij transgenders. Meeste identificeren zich trouwens ook als man of vrouw.
Klopt, de meesten identificeren zich als man of vrouw.. genderidentiteit dus. Mijn punt was dat jij zei dat er maar 2 geslachten zijn man en vrouw daar bedoel je dus het lichamelijke geslacht mee. Maar soms ben je ook lichamelijk niet typisch man of vrouw, intersekse dus.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Marina1993 schreef: 11 nov 2017, 09:26
Lucas schreef: 10 nov 2017, 23:00 Klopt, foutjes in de prenatale ontwikkeling, evenals bij transgenders. Meeste identificeren zich trouwens ook als man of vrouw.
Mijn punt was dat jij zei dat er maar 2 geslachten zijn man en vrouw daar bedoel je dus het lichamelijke geslacht mee. Maar soms ben je ook lichamelijk niet typisch man of vrouw, intersekse dus.
Nee dat bedoel ik dus niet. Heb je de vorige berichten ook gelezen? Mijn antwoord was een interpretatie van en reactie op 'gender is verzonnen'...
Zou dat zo zijn, dan omvat 'geslacht' sekse & gender. (iets wat de wetenschap onderschrijft, gender als product van biologische factoren)
Ik bedoel er dus niét alleen het lichamelijke geslacht mee.
Ik geloof dat man/vrouw, gender/sekse een samenloop is van biologische factoren, waarin variaties/afwijkingen voorkomen maar die niet los te weken zijn van elkaar. Waardoor je niet kunt zeggen dat het ene onderdeel een sociale constructie is en het ander biologisch.

Maar goed, laten we de discussie terug brengen naar waar het voor bedoelt was!

Dus juist geen gesteggel over of iemand vind dat de theorie dat gender een sociale constructie wel of niet klopt.
Hoe de media het nu naar voren brengt is namelijk vrij eenzijdig die beleving, aangespoord door activistische groepjes, en een welles/nietes discussie helpt totaal niet bij het in balans brengen van hoe er over 'ons' gesproken wordt in de media en maatschappij.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Lucas schreef: 10 nov 2017, 23:00 D Je kan alleen niet die variaties gladstrijken door de maatschappij aan te passen. Genderdysforie verdwijnt door een genderneutrale samenleving evenmin als intersekse condities zouden doen.
Ik kan het nu niet ff snel rationeel onderbouwen, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat een genderneutrale samenleving helemaal niet zo'n goed idee zou zijn.
Qua geforceerde constructie zou dat wel kunnen tellen...

Gelukkig dus maar dat je daar nooit ook maar een schijn van draagvlak voor zou kunnen creëren.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
BartB
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 nov 2017, 20:04
Gender: Transgender

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door BartB »

Marina1993 schreef: 10 nov 2017, 21:07
Lucas schreef: 09 nov 2017, 19:22
BartB schreef: 09 nov 2017, 19:09

Scherp.
In mijn mening ook waar. Maar op een manier die jullie vast niet bedoelen. :mrgreen:
Er is man en vrouw (geslacht) en er zijn mensen met een stoornis die maakt dat ze van het andere geslacht willen zijn (transseksuelen). Meer is er niet, enkel verschillen in hoe mensen uiting geven aan hun man of vrouw zijn.
unpopular opinion... :roll:
Even tussendoor.. je hebt qua geslacht niet altijd alleen man en vrouw. Kijk maar naar intersekse :).
Inderdaad, Marina1993. Wat natuurlijk geen afwijking, maar gewoon een geslacht is.
female-looking-but-homosexual-male-identifying-person
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Sigrid schreef: 11 nov 2017, 10:53
Lucas schreef: 10 nov 2017, 23:00 D Je kan alleen niet die variaties gladstrijken door de maatschappij aan te passen. Genderdysforie verdwijnt door een genderneutrale samenleving evenmin als intersekse condities zouden doen.
Ik kan het nu niet ff snel rationeel onderbouwen, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat een genderneutrale samenleving helemaal niet zo'n goed idee zou zijn.
Qua geforceerde constructie zou dat wel kunnen tellen...

Gelukkig dus maar dat je daar nooit ook maar een schijn van draagvlak voor zou kunnen creëren.

Het draagvlak voor aanpassingen die nu gemaakt worden zoals genderneutrale opvoeding/ wc's /paspoorten/ documenten etc zie ik inderdaad ook niet dusdanig invloed hebben dat we richting een genderneutrale samenleving gaan. Gelukkig maar, inderdaad.
Maar dergelijke initiatieven lijken wel doorgedrukt te worden omdat wij als groep daar enorm veel belang bij zou hebben.
Die groep wordt overdreven in aantal (álle transgenders, maar ook álle kinderen etc)
Het belang wordt overdreven (het is super gevaarlijk als trans in een m/v toilet)
En de aanpassingen lijken vaak niet echt handig doordacht (geldigheid van documenten, invloed van genderneutrale faciliteiten op binaire transgenders). Toch zwichten media en maatschappij hier voor, met alle negativiteit van 'het volk' als gevolg.
Ik hoop dat het een trend is die weer overwaait.

Overigens in Canada is er nu bill c-16, wat als ik het goed begrijp zou kunnen uitmonden in het strafbaar stellen iemand te misgenderen, ook zo'n gevalletje goed bedoeld maar een potentiële ramp.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Marina1993 »

BartB schreef: 11 nov 2017, 19:09
Marina1993 schreef: 10 nov 2017, 21:07
Lucas schreef: 09 nov 2017, 19:22

In mijn mening ook waar. Maar op een manier die jullie vast niet bedoelen. :mrgreen:
Er is man en vrouw (geslacht) en er zijn mensen met een stoornis die maakt dat ze van het andere geslacht willen zijn (transseksuelen). Meer is er niet, enkel verschillen in hoe mensen uiting geven aan hun man of vrouw zijn.
unpopular opinion... :roll:
Even tussendoor.. je hebt qua geslacht niet altijd alleen man en vrouw. Kijk maar naar intersekse :).
Inderdaad, Marina1993. Wat natuurlijk geen afwijking, maar gewoon een geslacht is.
Was dat sarcastisch of niet?
De dokters en vele andere mensen zien het wel als een afwijking. Anderen zien het als een soort ''3de geslacht''. Mijn punt was alleen dat het lichaam van intersekse mensen niet typisch mannelijk of vrouwelijk is, dus je geslacht is niet altijd mannelijk of vrouwelijk. Maargoed ik zal het hierbij laten voordat ik teveel off-topic ga. Ik kon het niet laten, wilde het gewoon even kwijt.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Isabelle »

Lucas schreef: 10 nov 2017, 23:00 Klopt, foutjes in de prenatale ontwikkeling, evenals bij transgenders. Meeste identificeren zich trouwens ook als man of vrouw. That being said, zoals ik eerder aangaf, op basis van het wetenschappelijk bewijs wat er nu is, staan gender en sekse niet los van elkaar, het een is het biologische en het ander het sociologische aspect van geslacht. Die aspecten vallen niet los te koppelen. Uiteraard betekent dat niet dat er geen variaties en afwijkingen mogelijk zijn :D Je kan alleen niet die variaties gladstrijken door de maatschappij aan te passen. Genderdysforie verdwijnt door een genderneutrale samenleving evenmin als intersekse condities zouden doen.
Haha ik studeer toevallig Sociologie en Gender in de sociologie heeft toch een andere beschrijving dan in de andere velden hoor. Behalve de mensen die de link tussen de velden proberen te leggen, blijven ze gescheiden en is er niets conclusiefs over gender te zeggen. Dit juist ook omdat de disciplines het andere bekijken dan elkaar.

De verschillende disciplines en kijken interesseerden mij en in heb er dus ook iets over geschreven op de unie. Dit haakte ook in op de genderloze samenleving Ik heb wel terminologie moeten gebruiken die mensen zouden begrijpen, dus ik kon minder filosofisch ingaan op wat gender en geslacht nou eigenlijk is voor mezelf. Dit is goed ontvangen en beoordeeld.

Hier is een linkje naar het paper. IK was een hele slechte schrijfster, maaar heb toendertijd mijn best gedaan.
https://docs.google.com/document/d/1CHe ... sp=sharing
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Jammer dat de referenties niet direct terug te vinden zijn in de tekst nav je literatuurlijst. Dat in sociologie en gender studies gender wordt losgekoppeld weet ik, maar zoals je zegt, definitieve conclusief zijn er niet over te trekken, de disciplines bekijken het vanuit verschillend perspectief. Persoonlijk ben ik geen ‘aanganger’ van de sociologische benadering.

Maar, voor 2e keer, hoe iemand er naar kijkt of het beleefd is off-topic