Trans zijn en maatschappij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Lucas schreef: 12 nov 2017, 14:03 Jammer dat de referenties niet direct terug te vinden zijn in de tekst nav je literatuurlijst. Dat in sociologie en gender studies gender wordt losgekoppeld weet ik, maar zoals je zegt, definitieve conclusief zijn er niet over te trekken, de disciplines bekijken het vanuit verschillend perspectief. Persoonlijk ben ik geen ‘aanhanger’ van de sociologische benadering.

Maar, voor 2e keer, hoe iemand er naar kijkt of het beleefd is off-topic
Telefoonblindheid haha, literatuurlijst staat er tuurlijk wel.

Maar hoop dat we verder kunnen on-topic...
of anders een nieuw draadje beginnen over hoe men hier gender ziet?
BartB
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 nov 2017, 20:04
Gender: Transgender

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door BartB »

Marina1993 schreef: 12 nov 2017, 08:52
BartB schreef: 11 nov 2017, 19:09
Marina1993 schreef: 10 nov 2017, 21:07

Even tussendoor.. je hebt qua geslacht niet altijd alleen man en vrouw. Kijk maar naar intersekse :).
Inderdaad, Marina1993. Wat natuurlijk geen afwijking, maar gewoon een geslacht is.
Was dat sarcastisch of niet?
De dokters en vele andere mensen zien het wel als een afwijking. Anderen zien het als een soort ''3de geslacht''. Mijn punt was alleen dat het lichaam van intersekse mensen niet typisch mannelijk of vrouwelijk is, dus je geslacht is niet altijd mannelijk of vrouwelijk. Maargoed ik zal het hierbij laten voordat ik teveel off-topic ga. Ik kon het niet laten, wilde het gewoon even kwijt.
Dat was absoluut niet sarcastisch, en ik ben het eens met je punt. Overigens zou het nooit offtopic moeten zijn als je jezelf buitengesloten ziet worden van een discussie die in wezen ook over jou gaat, en dit dan ook aangeeft.
female-looking-but-homosexual-male-identifying-person
BartB
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 nov 2017, 20:04
Gender: Transgender

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door BartB »

Isabelle schreef: 12 nov 2017, 12:37
Lucas schreef: 10 nov 2017, 23:00 Klopt, foutjes in de prenatale ontwikkeling, evenals bij transgenders. Meeste identificeren zich trouwens ook als man of vrouw. That being said, zoals ik eerder aangaf, op basis van het wetenschappelijk bewijs wat er nu is, staan gender en sekse niet los van elkaar, het een is het biologische en het ander het sociologische aspect van geslacht. Die aspecten vallen niet los te koppelen. Uiteraard betekent dat niet dat er geen variaties en afwijkingen mogelijk zijn :D Je kan alleen niet die variaties gladstrijken door de maatschappij aan te passen. Genderdysforie verdwijnt door een genderneutrale samenleving evenmin als intersekse condities zouden doen.
Haha ik studeer toevallig Sociologie en Gender in de sociologie heeft toch een andere beschrijving dan in de andere velden hoor. Behalve de mensen die de link tussen de velden proberen te leggen, blijven ze gescheiden en is er niets conclusiefs over gender te zeggen. Dit juist ook omdat de disciplines het andere bekijken dan elkaar.

De verschillende disciplines en kijken interesseerden mij en in heb er dus ook iets over geschreven op de unie. Dit haakte ook in op de genderloze samenleving Ik heb wel terminologie moeten gebruiken die mensen zouden begrijpen, dus ik kon minder filosofisch ingaan op wat gender en geslacht nou eigenlijk is voor mezelf. Dit is goed ontvangen en beoordeeld.

Hier is een linkje naar het paper. IK was een hele slechte schrijfster, maaar heb toendertijd mijn best gedaan.
https://docs.google.com/document/d/1CHe ... sp=sharing
Nice, je paper!
female-looking-but-homosexual-male-identifying-person
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Poging 3 om terug on topic te komen...
Zou de discussie over queer theory vs biologie mbt gender misschien in een ander topic kunnen?

Ik snap dat het raakvlakken heeft met waar ik het over wilde hebben, maar dat we van mening verschillen en er geen definitieve conclusie te trekken valt dat wisten natuurlijk al :mrgreen:

Vandaar ook mijn topic, over hoe de gehele groep, die onderling zó verschilt, over 1 kam wordt geschoren en dat dit negatief kan uitpakken.
Zien jullie dit ook zo?
Waarom wel of niet?

Emma en Eva hadden het over mandaat via de vereniging, maar zijn er ook amdere manieren om je stem te laten horen?

Persoonlijk voel ik me zo niet aangesproken door het media-narratief dat ik merk juist geneigd te zijn om te zwijgenover de transitie die ik achter de rug heb.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Jer158 »

Lucas schreef: 12 nov 2017, 17:11 Emma en Eva hadden het over mandaat via de vereniging, maar zijn er ook amdere manieren om je stem te laten horen?

Persoonlijk voel ik me zo niet aangesproken door het media-narratief dat ik merk juist geneigd te zijn om te zwijgenover de transitie die ik achter de rug heb.
Mensen die weten dat ik trans ben vragen mij met enige regelmaat wat ik vind van het genderneutrale debat.

Ik leg dan uit dat het op zich weinig met de groep transgenders in het algemeen te maken heeft en al helemaal niets met mijzelf, maar dat er mensen zijn die zich zowel geen man als geen vrouw voelen. Dan volgt er vaak een reactie van "oké, dat is leuk ofzo", "iedereen zit er wel een beetje tussenin" of "waarom kunnen die mensen dan niet naar een gewone wc?". Vervolgens leg ik uit dat een deel van die mensen hetzelfde heeft als ik (dysforie) maar dan jegens beide geslachten en dat dat nog veel moeilijker moet zijn.

Dat is voor veel mensen nog best te begrijpen. Dan benadruk ik ook nog eens dat het gaat om een heel kleine groep, maar het is niet alsof dit soort dingen de rest van ons raakt dus waarom zouden we moeilijk doen? Overigens is dit mijn mening over het nut van genderneutrale wc's. Dat zie ik dus helemaal los van dat mensen soms shit krijgen als ze naar de wc gaan omdat ze niet passen als het geslacht dat op het bordje staat, want dat is inderdaad een ander probleem waar m.i. ook een andere oplossing voor nodig is.
Hung her from the branches of a mango tree
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Isabelle »

Jammer dat de referenties niet direct terug te vinden zijn in de tekst nav je literatuurlijst. Dat in sociologie en gender studies gender wordt losgekoppeld weet ik, maar zoals je zegt, definitieve conclusief zijn er niet over te trekken, de disciplines bekijken het vanuit verschillend perspectief. Persoonlijk ben ik geen ‘aanganger’ van de sociologische benadering.
Eens,kon veel beter, ik was ook eerste jaars toen ik het schreef :lol:

maar om indd op topic te komen, ik heb een dubbel gevoel bij de aandacht die transgenders krijgen tegenwoordig.
Aan de ene kant goed dat men ervan af weet, zodat men dingen een beetje kan plaatsen, niet gewoonweg denken dat transen ziek zijn of raar. Aan de andere kant ook slecht omdat 'de groep' transgenders' ontstaat. Dit betekent dat transgender ten eerste neer worden gezet alsof ze allemaal het zelfde ervaren een meemaken( ook natuurlijk omdat televisie kijkend Nederland hapklare brokken over een verschijnsel wil) en ten tweede omdat doordat de groep transgender ontstaat, we soms afgescheiden lijken te worden van man en vrouw(als in een transgender is ten eerste een transgender,soort staat van zijn en daarna pas een man/vrouw/x).

Ik zie transgender meer als het stukje transitie dan een identiteit en vind dingen als geintroduceerd worden als transgender ofzo dan ook zeer irritant. Bij dingen als medische zaken, relaties en voortplanten vind ik mijn transitie noemenswaardig bij vreemden, etc. Voor de rest wil ik het het liefst niet horen of uitspreken. Het geeft een stempel, een stempel met negatieve associaties. De trots zijn op het transgender zijn, net als de trots op het homo zijn, heb ik nooit begrepen. Ik ken alleen de trots om mezelf te zijn en te leven hoe ik wil.
Ik ben wel iemand die heel individualistisch dingen bekijkt, snap dat sommigen uit het trots zijn op zoiets als transgender hun kracht kunnen putten, net als dat mensen uit veel vormen van groepsidentiteit veel kracht putten, een gevoel van behoren.

Ik denk dat dit topic voor velen verschillend is en interessant om over te lezen. De een zal de aandacht positiever ervaren dan de ander.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Jer158 schreef: 12 nov 2017, 18:17 Dat zie ik dus helemaal los van dat mensen soms shit krijgen als ze naar de wc gaan omdat ze niet passen als het geslacht dat op het bordje staat, want dat is inderdaad een ander probleem waar m.i. ook een andere oplossing voor nodig is.
Niet helemaal mee eens. Het is een ander probleem, maar je kan het oplossen met dezelfde oplossing.
Op mezelf betrokken: Ik pass vooralsnog niet als F. Dus ga ik niet naar de V WC, want dan ik krijg ik geheid problemen. Helaas pass ik ook niet helemaal meer als M, dus in die WC wordt ik heel raar bekeken en voel ik me niet comfy. Oplossing is dus ook in dit soort gevallen de genderneutrale WC.

Ook naar de Grote Boze BuitenWereld (GBBW vanaf nu in mijn posts) toe maakt dat alles net een beetje overzichtelijker.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Lucas schreef: 12 nov 2017, 17:11 Vandaar ook mijn topic, over hoe de gehele groep, die onderling zó verschilt, over 1 kam wordt geschoren en dat dit negatief kan uitpakken.
Zien jullie dit ook zo?
Waarom wel of niet?
tja, waarom scheert de GBBW, en niet in het minst de media ook de gehele groep van gekleurde medemensen, de gehele groep van werklozen, de gehele groep van vrouwen, nu ook #metoo de gehele groep van mannen, de gehele groep van bijstandstrekkers, de gehele groep van noem maar op, over 1 kam?

Omdat het lekker makkelijk is. Overzichtelijk. Niet moeilijk doen. Slogannetje erbij roepen. Pfff, straks lekker voetbal kijken.

Dit kan inderdaad negatief uitpakken. En gezien de voorgeschiedenis van al die andere gehele groepen doet het dat ook. Daar doe je niks aan.
Het enige wat je m.i. kan proberen is om "ons" verhaal inderdaad te verpakken als een hapklare brok zonder al te veel moeilijke woorden, nuances en mitsen en maren. Dan krijg je inderdaad een verhaal van de grootste gemene deler waarin veel nuances en zeker ook de fringes verloren gaan. Collateral damage, a.h.w.

Maar hopelijk krijg je dan op termijn wél een soort draagvlak. Want Jan(-neke) met de pet meent het enigszins te begrijpen. En vanuit begrip kan tolerantie, acceptatie en respect ontstaan. Maak het daarentegen te moeilijk, en het onbegrip neemt toe. En onbegrip leidt tot angst (voor het onbekende) en van daaruit is de stap naar onverdraagzaamheid erg klein.
Lucas schreef: 12 nov 2017, 17:11 Emma en Eva hadden het over mandaat via de vereniging, maar zijn er ook amdere manieren om je stem te laten horen?
Door je leven openlijk te leven zoals je bent. En door - hier komt mijn stokpaardje weer - wanneer dat relevant is op een mature, correcte en weloverwogen manier over onze eventuele medische transitie en wat daarbij komt kijken te spreken. Zolang wij het over benedenverdiepingen hebben, gaat de GBBW het ombouwen noemen...
Lucas schreef: 12 nov 2017, 17:11 Persoonlijk voel ik me zo niet aangesproken door het media-narratief dat ik merk juist geneigd te zijn om te zwijgenover de transitie die ik achter de rug heb.
Bedoel je hiermee dat je het niet zo zou zien zitten om je persoonlijke verhaal wereldkundig te maken?
Zo ja: Dat moet ieder voor zich uitmaken. Overdaad schaadt, moet je maar denken.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Isabelle schreef: 12 nov 2017, 18:37 De trots zijn op het transgender zijn, net als de trots op het homo zijn, heb ik nooit begrepen. Ik ken alleen de trots om mezelf te zijn en te leven hoe ik wil.
Juist.

Doch ook: voor velen is het transgender, homo etc zijn een zodanig essentieel en onlosmakelijk deel van het zichzelf zijn en het beleven zoals men wil dat het trots zijn op het één ook het trots zijn op het andere inhoudt.

En de trots op het transgender, homo etc zijn heeft m.i. ook veel te maken met het trots op zichzelf zijn dat men ondanks alle tegenstand en tegenslagen er toch in slaagt om een leven in het reine met zichzelf op te bouwen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Isabelle schreef: 12 nov 2017, 18:37
maar om indd op topic te komen, ik heb een dubbel gevoel bij de aandacht die transgenders krijgen tegenwoordig.
Aan de ene kant goed dat men ervan af weet, zodat men dingen een beetje kan plaatsen, niet gewoonweg denken dat transen ziek zijn of raar. Aan de andere kant ook slecht omdat 'de groep' transgenders' ontstaat. Dit betekent dat transgender ten eerste neer worden gezet alsof ze allemaal het zelfde ervaren een meemaken( ook natuurlijk omdat televisie kijkend Nederland hapklare brokken over een verschijnsel wil) en ten tweede omdat doordat de groep transgender ontstaat, we soms afgescheiden lijken te worden van man en vrouw(als in een transgender is ten eerste een transgender,soort staat van zijn en daarna pas een man/vrouw/x).
Ik zie transgender meer als het stukje transitie dan een identiteit en vind dingen als geintroduceerd worden als transgender ofzo dan ook zeer irritant. Bij dingen als medische zaken, relaties en voortplanten vind ik mijn transitie noemenswaardig bij vreemden, etc. Voor de rest wil ik het het liefst niet horen of uitspreken. Het geeft een stempel, een stempel met negatieve associaties. De trots zijn op het transgender zijn, net als de trots op het homo zijn, heb ik nooit begrepen. Ik ken alleen de trots om mezelf te zijn en te leven hoe ik wil.
Ik ben wel iemand die heel individualistisch dingen bekijkt, snap dat sommigen uit het trots zijn op zoiets als transgender hun kracht kunnen putten, net als dat mensen uit veel vormen van groepsidentiteit veel kracht putten, een gevoel van behoren.

Ik denk dat dit topic voor velen verschillend is en interessant om over te lezen. De een zal de aandacht positiever ervaren dan de ander.
[/quote]

Mooi omschreven. Dit is precies hoe ik het ook zie!
Natuurlijk wil ik dat men een beter beeld heeft van transgenders, maar het beeld wat nu ontstaat klopt niet.
We zijn geen homogene groep en ook geen aparte 'soort' of aparte gender.
Een kennis zei laatst tegen me; 'Het dochtertje van x wil transgender gaan worden, zo stoer'.
M'n nekharen gingen ervan overeind...Maar ik kan zo goed de gedachtegang begrijpen die tot die uitspraak heeft geleid!

Ik vraag me af of er veel transgenders zijn die het wel echt zien als identiteit?


Jer158 schreef: 12 nov 2017, 18:17 Mensen die weten dat ik trans ben vragen mij met enige regelmaat wat ik vind van het genderneutrale debat.

Ik leg dan uit dat het op zich weinig met de groep transgenders in het algemeen te maken heeft en al helemaal niets met mijzelf, maar dat er mensen zijn die zich zowel geen man als geen vrouw voelen. Dan volgt er vaak een reactie van "oké, dat is leuk ofzo", "iedereen zit er wel een beetje tussenin" of "waarom kunnen die mensen dan niet naar een gewone wc?". Vervolgens leg ik uit dat een deel van die mensen hetzelfde heeft als ik (dysforie) maar dan jegens beide geslachten en dat dat nog veel moeilijker moet zijn.

Dat is voor veel mensen nog best te begrijpen. Dan benadruk ik ook nog eens dat het gaat om een heel kleine groep, maar het is niet alsof dit soort dingen de rest van ons raakt dus waarom zouden we moeilijk doen? Overigens is dit mijn mening over het nut van genderneutrale wc's. Dat zie ik dus helemaal los van dat mensen soms shit krijgen als ze naar de wc gaan omdat ze niet passen als het geslacht dat op het bordje staat, want dat is inderdaad een ander probleem waar m.i. ook een andere oplossing voor nodig is.
Opzich een goeie tactiek! Jezelf distantiëren van het genderneutrale debat, maar wel de noodzaak onderkennen.
Wat betreft genderneutrale wc's of kleedkamers ben ik zelf bang dat we daarmee het beeld benadrukken dat alle transgenders een aparte groep vormen. Een groep die aparte voorzieningen nodig heeft en dus geweerd mag worden uit voorzieningen waar M of V op staat.
Dan zou het ons wel raken.
Plaats reactie