Trans zijn en maatschappij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Plaats reactie
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Ik vertel hier mijn verhaal, mijn ervaring. Ik weet dat een grote groep transgenders het hier niet mee eens is. Maar juist daarom wil ik het kwijt. Dit verhaal is niet zozeer voor andere transgenders, maar voor de buitenwereld.

Dus, trans zijn, hoe voelt dat nou?
Voor mij persoonlijk alsvolgt;
Ik heb jarenlang moeten lijden onder het idee dat mijn lijf niet bij mij klopte, en daarop aansluitend de manier waarop men mij zag ook niet overeen kwam met hoe ik door het leven wilde gaan. De impact die dat heeft gehad op m'n leven is desastreus.
Genderdysforie is een neurologisch/psychisch probleem dat een dusdanige beperking heeft op het leven dat ik niet anders kon dan in transitie gaan. Had er een pilletje voor geweest dat had ik die genomen, want een transitie doe je niet voor de lol. Nu ga ik vrijwel symptoom-vrij door het leven, maar ik ben me er zeer van bewust dat een transitie de uiterlijke kenmerken en de sociale positie verandert, maar dat ik nooit m'n werkelijke sekse zal kunnen veranderen.

In de media, en dan vooral social media, begint trans zijn verder te gaan dan 'door genderdysforie dusdanig ondragelijk lijden dat de enige optie een transitie is', en dit begint z'n weg te banen in de maatschappij. In mijn omgeving merk ik dat mensen dat flink zat worden, die transgenders die elke maand weer een nieuw woordje vinden voor hoe ze zich voelen, mensen die eisen dat je raad hoe ze graag aangesproken willen worden (soms niet eens hij of zij) en echt heel pissig worden als je de fout in gaat, die mensen die eerst roepen om gelijke behandeling maar tegelijk om speciale behandeling vragen in het publieke leven. Die omgeving denkt; Wat willen die lui nou, we kunnen het nooit goed doen! Ze worden opgeroepen bondgenoten te zijn in de strijd van een minderheid die samen wordt gevoerd met een bepaald links feministisch gedachtegoed en de bredere LGBT beweging, iets waar veel doorsnee mensen en conservatieven niks voor voelen. Die mensen worden door ons weggezet als transfobisch, als niet open-minded. Ze worden bekritiseerd omdat zij als meerderheid niet volledig opgaan in de grillen van onze gemeenschap (een minderheid).

Dat vind ik pijnlijk. Wij, transgenders, vragen om bakken begrip en aandacht, maar vele van ons kunnen het niet opbrengen zelf begrip te hebben voor diegene die zich niet in onze situatie bevinden. We gaan gesprekken aan terwijl we ons bij voorbaat op de tenen getrapt voelen.
En dat gevoel van op de tenen getrapt zijn is ergens ook wel logisch. We zijn voor en vooral tijdens een transitie enorm op onszelf gericht. Voor 'zij' aangesproken terwijl jij je een 'hij' voelt kan je in een diep dal slingeren waarvan het dagen kan duren eer je er bovenop bent. Daar zit dan ook het pijnpunt van genderdysforie. Maar voor een nietsvermoedende buitenwereld geven we een overtrokken reactie. We maken die reactie zelfs zo groot dat we collectief belachelijke eisen stellen als 'Vraag tevoren hoe iemand aangesproken wil worden' of 'Genderneutrale toiletten'.

Genderdysforie kan ondragelijk zijn voor ons en wij als groep komen daardoor vaak onverdraagzaam over.

Gelukkig is er media aandacht geweest, tv programma's waarin goed naar voren komt waar wij mee te kampen hebben.
Men kan zien wat er bij ons speelt en hoe lastig dat is, dat levert begrip op. Dat begrip vertroebeld echter rap door groepen die zich transgender noemen maar geen transitie willen, zich niet fysiek aanpassen, maar wel eisen dat men hen aanspreekt met voornaamwoorden die bij de doorsnee Nederlander niet bekend zijn. Ik wil niet zeggen dat de identiteit van die personen niet valide is, maar persoonlijk vind ik niet dat die groep representatief is voor de meeste transgenders. Hun trans-zijn ligt meer in de expressie van gender en minder in de beleving van het andere geslacht te zijn. Het bemoeilijkt de acceptatie en het begrip binnen de maatschappij enorm.

Denk aan zaken die in de media alsvolgt worden aangekaart; 'Genderneutrale toiletten zijn noodzakelijk voor transgenders' of 'Dames en Heren omroepen is niet van deze tijd omdat we rekening moeten houden met transgenders'. Voor sommigen is dat zo ja...Maar veruit de meeste transgenders willen juist met dame of heer aangesproken worden, zij willen geen apart wc hokje, in hun naam hoeft men niet 'Dames en Heren' aan te passen, maar hun naam wordt hier wel voor gebruikt. Ja,dan blijft daar die hele kleine groep van mensen die zich ongemakkelijk voelen omdat ze nog niet door kunnen voor het andere geslacht, en de groep die zich man noch vrouw voelt. Maar die groep is zo klein...Een minderheid onder een minderheid. Daar hoeven in mijn mening echt geen aanpassingen voor worden gemaakt, op 1 aanpassing na; een beetje respect. Zo gaat dat immers ook bij andere minderheden. Maar het is mij geen raadsel waarom een groot deel van de bevolking nu denkt dat alle transgenders aandachttrekkers zijn.

We zijn allemaal op 1 hoop gegooid en hoewel wij als groep de onderlinge verschillen weten- al kunnen we het hier vaak zelf al niet over eens worden- wordt onze paraplu-term 'transgender' gebruikt alsof wij 1 homogene groep zijn.
Dus tegen de buitenwereld wil ik zeggen; Laat je niet gek maken door het media-circus, kijk naar de individu.
En als ik terug in de tijd kon en mezelf een tip kon geven zou dat het volgende zijn; Als je het niet eens bent met hoe iemand zijn leven inricht is dat prima, dus andersom is het ook prima als een ander het niet eens is met hoe jij je leven inricht.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

VL;BDR: very long;but did read.

Ben het helemaal met je eens dat vele transpersonen onredelijk lange tenen hebben en daardoor "onze zaak" (maatschappelijke acceptatie and all that) meer kwaad dan goed doen.

Niet weinig osm geven een nieuwe betekenis aan de term egocentrisme en zijn dan verbaasd dat de nosm negatief reageren. Tsja...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Eva »

Helder en ik ben het er op veel punten gewoon mee eens. Om te beginnen moeten we ons afvragen waar die drang vandaan komt. Welke kanalen worden er gebruikt om 'onze' standpunten te ventileren. Hebben wij enige zeggenschap in die kanalen? In die organisaties? Om maar weer eens een van mijn troetelwoordjes te gebruiken: waar halen zij hun 'mandaat' vandaan? Precies. Dat hebben ze niet.
Maar hun stem wordt wel aangezien voor de onze. Bij overheden, bij wetgevers, bij zorgverleners, zorgverzekeraars en zo voort.

Daarom gaan we nu meer gas geven aan de Vereniging. En hier.
Doe je mee?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door janine2363 »

Eva schreef: 02 nov 2017, 08:49 Doe je mee?
Nee, want men stelt zich al snel op tegen die andere roependen, en zal dus kunnen verworden tot een van die andere roependen.
Men zoekt een achterban om een gezamelijk mening of positie te steunen, en dat kan verworden tot een achterban om een eigen
mening te justificeren. De lat om een goede vertegenwoordiger te zijn van een groep ligt best wel hoog. Zeker te hoog voor mij in
ieder geval.

Er was een tijd dat militant zijn echt nodig was en er zijn landen, situaties waar dat nog steeds nodig is, voor ons recht om als
mens, niet een ziektebeeld gezien te worden, nu is de tijd om te laten zien dat we gewoon mens zijn, meer deelnemen aan
het leven en minder roepen om toiletten inderdaad. Gewoon mens zijn en leven zonder mij te verbergen of maskeren, heeft
ook een niet al te lage lat; zelfvertrouwen en positivisme, maar die is niet te hoog voor mij, dus laat ik dat maar doen.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mooi geschreven Lucas en ik sta er 100% achter.
Irene
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Emma »

@janine2363 Maar dat is nu zo ongeveer wat we bedoelen. Als we, op basis van wat er hier op het forum gezegd wordt, een mening moeten laten horen aan bijvoorbeeld de overheid, zullen we nooit alleen de mening van de meerderheid van de mensen die wat van zich hebben laten horen overnemen. We zullen de nuances belichten, en adviseren hoe daar mee om te gaan.

We zijn ook maar gewoon mensen, maar als we dat geluid niet laten horen, blijft het ook hier zoals het is. En dat is niet goed, met alle extremen waar we tegenaan lopen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 02 nov 2017, 17:00 @janine2363 Maar dat is nu zo ongeveer wat we bedoelen. Als we, op basis van wat er hier op het forum gezegd wordt, een mening moeten laten horen aan bijvoorbeeld de overheid, zullen we nooit alleen de mening van de meerderheid van de mensen die wat van zich hebben laten horen overnemen. We zullen de nuances belichten, en adviseren hoe daar mee om te gaan.

We zijn ook maar gewoon mensen, maar als we dat geluid niet laten horen, blijft het ook hier zoals het is. En dat is niet goed, met alle extremen waar we tegenaan lopen.
Van alle initiatieven vind ik dan de T-avonden in Breda, Amersfoort enz, eigenlijk nog steeds het meest belanghebbend in de context van wat Lucas schreef. Spreken met de overheid zal niet direct helpen dat mensen ons als mensen zien. Gewoon zichtbaar zijn voor anderen in het leven, benaderbaar, dat weer wel.

Het is misschien een suf voorbeeld, maar ik ben begonnen met stijldansen. De eerste lessen zie je echt wel dat de niet trans-mensen op de cursus (dus iedereen behalve ik) inwennig zijn, nu een paar lessen verder, ben ik gewoon een dansende vrouw met een gevoel voor humor en de heren vinden het leuk om met mij te dansen omdat ik redelijk goed kan dansen, geen andere reden. N.B. en dat dat hier een daar met direct lichaams contact is stoort hen ook niet, ze dansen met -mij- en ze weten echt wel dat ik trans-vrouw ben en dat e.e.a. nog "work-in-progress" is, de uitdaging vor mij is dat ik ook moet accepteren dat dat zo is en verder gewoon genieten van het dansen, zoals een mens dat doet.

Als mijn mede cursisten daarna een televisie programma zien waarin een gefrustreerd iemand roept om de noodzaak van een apart toilet, dan zullen ze eerder geneigt zijn te denken: Gek individu i.p.v. transgenders zijn ..., omdat ze mij kennen en ik niet in dat beeld pas. Komt wel voor dat ik gevraagd wordt: "Janine wat denk jij daarvan". Ik: "Het zijn idioten, maar voila, die heb je ook nodig"

Ik stel dus voor dat we allemaal gaan dansen, als meerderheid van vrolijke dansende mensen zal de roepende minderheid vervallen tot een stukje reality TV, iedereen kijkt, maar niemand geloofd het echt.

Het zal niet verbazen, Mahatma Ghandi, is een inspiratie voor mij.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Eva »

Wel, Janine, dansen ligt me niet zo. Een beetje tot verdriet van Emma, maar goed.
Gewoon meedoen in het leven. Dat vinden we een goed idee. Contact als gewone mensen met gewone mensen, daar staan ook wij voor. Eigenlijk vind ik het niet zo gepast mezelf/onszelf op de borst te kloppen, maar wij doen dan weer op onze eigen manier ons best.
We zijn inmiddels kernbestuursleden van een (in veler ogen) respectabele politieke partijafdeling. Van een afdeling die ertoe doet. We schuwen de publiciteit niet (dat was je al niet ontgaan, denk ik) maar pakken alles aan wat er gedaan moet worden. Geloof me; iedere politiek-geïnteresseerde in onze woonplaats en ruim daaromheen weet wie we zijn, evenals de pers. Wat we waren. Hoe we samenleven.
Geen kik! Een fractievoorzitter van een politieke partij die zo ongeveer diametraal op onze visie staat spreekt in vertrouwen met ons. We zijn absoluut en honderd procent geaccepteerd. Dát doet ertoe. Niet iedere trans in West-Brabant staat te schreeuwen om een genderneutrale plee. We zijn hier transen die gewoon voor de volle 100 procent in de maatschappij meedraaien en als zodanig worden geaccepteerd. De hele verkiezingscampagne is ons inmiddels toevertrouwd. Maar goed, dansen helpt natuurlijk ook.

Laten we maar weer on-topic gaan.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Emma »

janine2363 schreef: 02 nov 2017, 17:42 Spreken met de overheid zal niet direct helpen dat mensen ons als mensen zien. Gewoon zichtbaar zijn voor anderen in het leven, benaderbaar, dat weer wel.
Het was maar een voorbeeld he. Trouwens, pompstationhouders, kippenboeren en accountants spreken ook gewoon met de overheid, en worden daar niet minder mens van. Het lijkt mij juist van belang dat ook beleidsmakers weten dat we gewoon mensen zijn en gewoon naar de WC en dat dat 90% van ons niet uitmaakt wat voor WC dat is zolang we onze 💩 maar kunnen wegspoelen, en dat 10% (cijfers verzin ik ter plekke) daar wel een probleem mee heeft. Maar misschien dat ze dan wel beseffen dat het niet als "groot nieuws voor alle transgenders" moet worden aangekondigd. Het Utrechtse raadslid Annemarijke Podt kan zich mijn erg kritische mail van vorig jaar nog wel herinneren. Veel waar ik daarin voor waarschuwde is inmiddels uitgekomen. Ja, van dezelfde partij als ik. Dat was dubbel schrikken, én uit de beoogde doelgroep, én nog partijgenoot ook, en dan zó negatief reageren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Fijn te lezen dat jullie het overwegend met me eens zijn!
Ik ben het met Janine eens dat de lat voor het vertegenwoordigen van de gehele groep mogelijk te hoog ligt, persoonlijk zie ik ook meer in het simpelweg open deelnemen in de maatschappij. Verandering teweeg brengen van onderaf door op te gaan in de maatschappij heeft denk ik meer zin dan van bovenaf via een vereniging invloed uit oefenen op beleid.
Zelf probeer ik maatschappelijk actief te zijn en vertel ik pas dat ik trans ben als het zin heeft in bepaalde discussies of situaties. Zo kan ik in gesprekken nuance aanbrengen en gebruik maken van de reactie van verbazing die men heeft wanneer ik 'uit de kast' kom. Ineens zijn 'transgenders' dan geen geen groep van vreemde eenden meer, maar blijken het individuen waarvan men er al tijden een in hun midden had.
Qua veranderen van beleid lijkt van binnenuit te werk gaan, niet als groep maar gewoon als persoon denk ik meer effect te hebben, precies zoals Eva en Emma nu doen door zelf politiek actief te zijn! Ik ben bang dat zodra we als groep (vereniging of anderszins) invloed willen uitoefenen, dat we dan, zoals Janine ook aangeeft, weer een groep roependen worden en onze stem dan juist verloren gaat in het heen-en-weer geschreeuw.
Plaats reactie