Nieuwe chat! Zie dit topic.

Trans zijn en maatschappij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Marijn »

Ik zag vandaag een docu waarin (in Zweden) de kinderen op een kleuterschool een NB kind gewoon zonder problemen accepteerden. Als die kinderen zich die acceptatie in de toekomst niet door volwassenen uit het hoofd laten praten en dit in andere landen ook zo zou gaan biedt dat best hoop voor de wat verdere toekomst. Maar dat blijft afwachten.

Ik hink op twee gedachten m.b.t. de media aandacht. Aan de ene kant gaan bepaalde mensen zich daardoor nog sterker afzetten tegen die veranderingen (en herhaling van standpunten leidt naar ik begrepen heb tot versterken van die standpunten in iemands denken), maar het is de vraag of dergelijk personen überhaupt in staat zijn om dit soort negatieve standpunten ooit los te laten.
De andere kant is dat door dit soort aandacht meer mensen met de fenomenen transgender en non-binair in aanraking komen die voorheen misschien (zeker wat het tweede betreft) helemaal niet van het bestaan wisten. En dat kan mogelijk juist ook leiden tot meer acceptatie en begrip. Dus ik neig toch meer richting het standpunt van Bart in dezen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
BartB
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 nov 2017, 20:04
Gender: Transgender

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door BartB »

Marijn schreef: 09 nov 2017, 17:12 Ik zag vandaag een docu waarin (in Zweden) de kinderen op een kleuterschool een NB kind gewoon zonder problemen accepteerden. Als die kinderen zich die acceptatie in de toekomst niet door volwassenen uit het hoofd laten praten en dit in andere landen ook zo zou gaan biedt dat best hoop voor de wat verdere toekomst. Maar dat blijft afwachten.

Ik hink op twee gedachten m.b.t. de media aandacht. Aan de ene kant gaan bepaalde mensen zich daardoor nog sterker afzetten tegen die veranderingen (en herhaling van standpunten leidt naar ik begrepen heb tot versterken van die standpunten in iemands denken), maar het is de vraag of dergelijk personen überhaupt in staat zijn om dit soort negatieve standpunten ooit los te laten.
De andere kant is dat door dit soort aandacht meer mensen met de fenomenen transgender en non-binair in aanraking komen die voorheen misschien (zeker wat het tweede betreft) helemaal niet van het bestaan wisten. En dat kan mogelijk juist ook leiden tot meer acceptatie en begrip. Dus ik neig toch meer richting het standpunt van Bart in dezen.
Zweden :hbeat:

Zodra ik geen emo-wrak meer ben wat mijn eigen situatie betreft, klim ik zelf ook op de barricades. Mocht ik toegang gaan krijgen tot het besloten forum, dan zal ik voor wie dat ook nodig vindt, daar linkjes plaatsen naar de hoek waarin dat gaat gebeuren; niet een hoek vol queers en/of feministen. Don't know about you peeps, maar daar voel ik me niet altijd juist vertegenwoordigd, ook al ben ik blij dat ze er zijn. Daarnaast; die weten al van ons bestaan:)
female-looking-but-homosexual-male-identifying-person
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Waar heb je dat gelezen? Net als @Jer158 lees ik dat levende testpersonen aan bijvoorbeeld geur blootgesteld werden
Ongelukkig uitgedrukt...Was bedoelt als redenering omdat die techniek nog niet dusdanig is ontwikkelt dat we het kunnen toepassen in diagnostiek. Dus of je moet meedoen met het onderzoek, of je staat je brein af aan het herseninstituut.
Zoals wij allemaal weten hoe vreselijk ongelukkig je wordt van die onterechte 'M' of 'V', zijn er ook nog stééds homo's die in een onterecht 'hetero' hokje zitten. In de kast, met alle kwellingen van dien. Omdat ze bang zijn voor afwijzing. Zij zijn nu op een punt waarop je je in steeds meer plekken op deze wereld over je angst heen kunt zetten en kunt leven naar hoe je je voelt, wij nog lang niet... wij moeten onszelf zelfs daarvoor heel veel geweld aan doen. Something ain't right here.
Wat homo's doormaken die het gevoel hebben als hetero door te moeten gaan is ook erg, maar geen genderdysforie.
Bang zijn voor afwijzing is héél anders dan misgenderd worden en leven met een verkeerd lijf.

Verschil met transgender zijn, is dat wij niet 'gewoon onszelf kunnen zijn' als we uit de kast komen en de maatschappij ons accepteert.
Een transitie wil je voor jezelf. Dat is geen geweld aan doen, dat is jezelf de enige mogelijke behandeling gunnen die er is.
De druk 'net als cisgenders' te zijn ligt niet bij de maatschappij, en is totaal niet te vergelijken met homo's die druk voelen 'net als hetero's' moeten zijn. Je wel wilt namelijk juist voldoen aan de verwachting 'man' of 'vrouw', zodat vreemden jou automatisch correct interpreteren als je wensgeslacht. Dat heeft niks met net als cisgenders willen zijn te maken, je wilt gewoon het lijf dat overeenkomt met je genderidentiteit.

Wat betreft feiten over dat gender geen sociale constructie is...
Onder het youtube filmpje wat ik heb gedeeld staat een hele reeks aan links die hier op ingaan. Allemaal onderzoek, gewoon gebaseerd op feiten. Sekse en gender staan niet los van elkaar, als enorm simpel voorbeeld; geslachtshormonen zijn van invloed op de ontwikkeling van je sekse, maar ook van invloed op de ontwikkeling van hersengebieden en daarmee of je brein mannelijk of vrouwelijk is, je spel-voorkeuren, visuele interesses, en op gedrag wat als typisch mannelijk of vrouwelijk te kenmerken valt. Dat alles beïnvloed je genderidentiteit- hormonen dus en niet de maatschappij. De maatschappij heeft wel weer invloed op je dat ervaart. Het is gewoon niet los te hakken van elkaar.
Als mensen zeggen dat gender een sociale constructie is dan moet ik altijd denken Dr. Money en Bruce/Brenda Reimer
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Citizen Erased »

Gender is geen sociale constructie. Gender is een verzonnen constructie.
Vandaar ook die moeilijkheden bij het verklaren ervan.
BartB
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 nov 2017, 20:04
Gender: Transgender

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door BartB »

Lucas schreef: 09 nov 2017, 18:09
Waar heb je dat gelezen? Net als @Jer158 lees ik dat levende testpersonen aan bijvoorbeeld geur blootgesteld werden
Ongelukkig uitgedrukt...Was bedoelt als redenering omdat die techniek nog niet dusdanig is ontwikkelt dat we het kunnen toepassen in diagnostiek. Dus of je moet meedoen met het onderzoek, of je staat je brein af aan het herseninstituut.
Zoals wij allemaal weten hoe vreselijk ongelukkig je wordt van die onterechte 'M' of 'V', zijn er ook nog stééds homo's die in een onterecht 'hetero' hokje zitten. In de kast, met alle kwellingen van dien. Omdat ze bang zijn voor afwijzing. Zij zijn nu op een punt waarop je je in steeds meer plekken op deze wereld over je angst heen kunt zetten en kunt leven naar hoe je je voelt, wij nog lang niet... wij moeten onszelf zelfs daarvoor heel veel geweld aan doen. Something ain't right here.
Wat homo's doormaken die het gevoel hebben als hetero door te moeten gaan is ook erg, maar geen genderdysforie.
Bang zijn voor afwijzing is héél anders dan misgenderd worden en leven met een verkeerd lijf.

Verschil met transgender zijn, is dat wij niet 'gewoon onszelf kunnen zijn' als we uit de kast komen en de maatschappij ons accepteert.
Een transitie wil je voor jezelf. Dat is geen geweld aan doen, dat is jezelf de enige mogelijke behandeling gunnen die er is.
De druk 'net als cisgenders' te zijn ligt niet bij de maatschappij, en is totaal niet te vergelijken met homo's die druk voelen 'net als hetero's' moeten zijn. Je wel wilt namelijk juist voldoen aan de verwachting 'man' of 'vrouw', zodat vreemden jou automatisch correct interpreteren als je wensgeslacht. Dat heeft niks met net als cisgenders willen zijn te maken, je wilt gewoon het lijf dat overeenkomt met je genderidentiteit.

Wat betreft feiten over dat gender geen sociale constructie is...
Onder het youtube filmpje wat ik heb gedeeld staat een hele reeks aan links die hier op ingaan. Allemaal onderzoek, gewoon gebaseerd op feiten. Sekse en gender staan niet los van elkaar, als enorm simpel voorbeeld; geslachtshormonen zijn van invloed op de ontwikkeling van je sekse, maar ook van invloed op de ontwikkeling van hersengebieden en daarmee of je brein mannelijk of vrouwelijk is, je spel-voorkeuren, visuele interesses, en op gedrag wat als typisch mannelijk of vrouwelijk te kenmerken valt. Dat alles beïnvloed je genderidentiteit- hormonen dus en niet de maatschappij. De maatschappij heeft wel weer invloed op je dat ervaart. Het is gewoon niet los te hakken van elkaar.
Als mensen zeggen dat gender een sociale constructie is dan moet ik altijd denken Dr. Money en Bruce/Brenda Reimer
De techniek werkt prima, hence de onderzoeksresultaten, er wordt alleen niks mee gedaan.

Ik zeg niet dat homoseksualiteit hetzelfde voelt als genderdysforie, en ook niet dat reacties erop hetzelfde zijn en/of waren als op homoseksualiteit; de acceptátie ervan is precies dezelfde route af aan het leggen. Net als de acceptatie, en dat is niet toevallig, van ook andere genderidentiteiten dan man of vrouw. Ik vind niet dat er iets mis met ons is, en dat wij een behandeling nodig hebben. Ik vind dat de maatschappij een behandeling nodig heeft. Net als dat collectieve besef dat homoseksualiteit, ook al kun je dit 'meten' (lesbiennes hebben bijvoorbeeld vaak een langere ringvinger dan wijsvinger, las ik ooit), niets zegt over iemands capaciteiten.

Misschien kom ik over alsof ik allerlei argumenten zoek tegen transitie, en alsof ik daarmee de mensen die niet anders (meer) kunnen daarmee niet serieus neem. Dat is absoluut niet zo. Ik kan er zelf ook niet meer omheen. En ik vind het allemaal zo eng dat ik de verwijsbrief voor Stepwork al een week niet gewoon even doormail. Het ergste is nog; ik zal nooit een echte penis hebben. Het gaat nooit helemaal 'echt' zijn. Maar in ieder geval wel een zwaardere stem, baardgroei, een platte borst, waardoor ánderen een soort van accepteren dat ik een man ben... Of zoals jij zegt; "Je wel wilt namelijk juist voldoen aan de verwachting 'man' of 'vrouw', zodat vreemden jou automatisch correct interpreteren als je wensgeslacht."

En daar ligt wat mij betreft het probleem. Er komt een tijd waarin we gewoon kunnen melden wat onze genderidentiteit is (mocht het er dan nog überhaupt toe doen), en dan neemt men dat aan en klaar. Ik persoonlijk denk dus dat hiermee genderdysforie geen leed meer geeft of simpelweg niet meer bestaat. En dat gun ik ons ontzettend.
Laatst gewijzigd door BartB op 09 nov 2017, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
female-looking-but-homosexual-male-identifying-person
BartB
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 nov 2017, 20:04
Gender: Transgender

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door BartB »

Citizen Erased schreef: 09 nov 2017, 18:54 Gender is geen sociale constructie. Gender is een verzonnen constructie.
Vandaar ook die moeilijkheden bij het verklaren ervan.
Scherp.
female-looking-but-homosexual-male-identifying-person
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

BartB schreef: 09 nov 2017, 19:09
Citizen Erased schreef: 09 nov 2017, 18:54 Gender is geen sociale constructie. Gender is een verzonnen constructie.
Vandaar ook die moeilijkheden bij het verklaren ervan.
Scherp.
In mijn mening ook waar. Maar op een manier die jullie vast niet bedoelen. :mrgreen:
Er is man en vrouw (geslacht) en er zijn mensen met een stoornis die maakt dat ze van het andere geslacht willen zijn (transseksuelen). Meer is er niet, enkel verschillen in hoe mensen uiting geven aan hun man of vrouw zijn.
unpopular opinion... :roll:
BartB
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 nov 2017, 20:04
Gender: Transgender

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door BartB »

Lucas schreef: 09 nov 2017, 19:22
BartB schreef: 09 nov 2017, 19:09
Citizen Erased schreef: 09 nov 2017, 18:54 Gender is geen sociale constructie. Gender is een verzonnen constructie.
Vandaar ook die moeilijkheden bij het verklaren ervan.
Scherp.
In mijn mening ook waar. Maar op een manier die jullie vast niet bedoelen. :mrgreen:
Er is man en vrouw (geslacht) en er zijn mensen met een stoornis die maakt dat ze van het andere geslacht willen zijn (transseksuelen). Meer is er niet, enkel verschillen in hoe mensen uiting geven aan hun man of vrouw zijn.
unpopular opinion... :roll:
Haha, dat is inderdaad een iets andere gedachtegang naar die conclusie toe. Maar, hee, laten we niet ook nog eens elkaar gaan afwijzen om 'er anders over denken';)
female-looking-but-homosexual-male-identifying-person
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »


Haha, dat is inderdaad een iets andere gedachtegang naar die conclusie toe. Maar, hee, laten we niet ook nog eens elkaar gaan afwijzen om 'er anders over denken';)

Inderdaad! Het is enorm belangrijk om onze verschillende ervaringen en ideeen mbt trans zijn te delen en elkaar daar de ruimte voor te geven. :D
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Isabelle »

Lucas schreef: 09 nov 2017, 19:22
BartB schreef: 09 nov 2017, 19:09
Citizen Erased schreef: 09 nov 2017, 18:54 Gender is geen sociale constructie. Gender is een verzonnen constructie.
Vandaar ook die moeilijkheden bij het verklaren ervan.
Scherp.
In mijn mening ook waar. Maar op een manier die jullie vast niet bedoelen. :mrgreen:
Er is man en vrouw (geslacht) en er zijn mensen met een stoornis die maakt dat ze van het andere geslacht willen zijn (transseksuelen). Meer is er niet, enkel verschillen in hoe mensen uiting geven aan hun man of vrouw zijn.
unpopular opinion... :roll:

:lol: :hug: :hug:
Meningen en constructies zijn ook weer verzonnen dus dan zijn we rond :P