Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Anon20230219 »

Denk dat de situatie welke ik hieronder beschrijf voor velen herkenbaar is..
En toch wil ik het even kwijt..

23 december 2017 aan de kassa bij de Etos.
Een kassamedewerkster welke mij toch al best lang in de winkel ziet komen gaat ineens afwijkend gedrag vertonen.
Normaal gesproken laat ze of ik man of vrouw ben achterwege maar vandaag is het meneer hier en meneer daar.
Ok toegegeven had even snel de Philischaaf over mijn gezicht gehaald want had een soort van haast want moest nog best veel dingen halen.
Maar goed wel mascara op gedaan, ring om iedere ringvinger en een roze ketting welke om mijn nek hing zijn toch niet echt standaard mannelijke puntjes.

Enfin bij de eerste keer meneer kruisen onze blikken en in die van mij stond toch een iets minder vriendelijke blik.
Bij het noemen van het bedrag werd de zin afgesloten met wederom meneer en begon toch wat gëirriteerd te zuchten.
Ook de 3e zin werd wederom weer zo afgesloten en toen heb ik toch even een opmerking gemaakt.
Ze schrok er toch wel van dat ik dit zo zei ondanks dat ik rustig en vriendelijk bleef.
Heb haar gewoon gevraagd of ze het gemeneer bij mij achterwege kan laten in de toekomst.
Waarop ik aan toevoegde dat ze dit daarvoor nooit deed en ik dat wel zo prettig vond en dat ik om die reden graag in die winkel kwam.
Ze zei dat ze het niet kwaad bedoelde en misschien ook wel erg vermoeid door de drukke periode in de winkel dat ze haar aandacht liet varen.
Haar toen gezegd dat het voor mij zo prima was en dus zelf meteen opgelost, zo kan het dus ook.
Komt ook omdat deze dame mij wel vaker heeft geholpen en nog nooit geslacht in het korte gesprek heeft gebracht.

Maar soms zijn mensen gewoon niet zo meegaand en blijven ze je meneer noemen en dan het liefst nog zo hard mogelijk zodat de hele winkel kan meegenieten van een man welke sieraden koopt bij de HEMA.
Uiteraard ook daar vriendelijk verzocht of dit kon eindigen maar uiteindelijk na 3 keer de waar op de toonbank gelegd en zonder aankoop de deur uit gewandeld.

Kan het ook anders dan?
Ja zeker bij de COOP supermarkt was een jonge kassamedewerker welke mij even bekeek en toen mij gewoon zonder geslacht aansprak.
Dus niet iedereen loopt met oogkleppen op door de wereld.
Maar velen dus wel of ze zien het maar doen er vervolgens weinig tot niets mee.

Het bovenstaande relaas is uiteraard een persoonlijke ervaring en een ieder heeft er een ander gevoel bij..
En het is ook zeker niet het grootste drama maar toch soms kan het je behoorlijk dwars gaan zitten.
Zodoende dat ik het even in dit topic heb beschreven.

Liefs:Lisa
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Benjamin »

Ik had het laatst ook, wat bijna nooit voorkomt behalve aan de telefoon weleens. Ik werd gemeneerd terwijl ik op dat moment niet als meneer was. Ik was op Utrecht CS en wegens allerlei vertragingen stampvolle treinen. Er stond nog net een trein richting A´dam die ik moest hebben, waar ik op af galoppeerde en als een hinde insprong ondanks de volle trein (riep nog dat iedereen aan de kant moest gaan, wat gebeurde). Kennelijk had de conducteur al gefloten want die beende eropaf en riep mij boos toe dat dat niet kon, etc. En dus ´meneer´. Conducteur zag mij op de rug en concludeerde denk ik door mannelijk aandoende nette overjas, sjaal, schoenen en broek, plus een bruinleren attachétas en dito handschoenen, dat ik een meneer was. Ik had mijn haar (wat al een tijdje geen kleurspoeling had gezien, dus het grijs schemerde erdoor, wat naar mijn idee ook meer mannelijk oogt) in een knot maar dat is tegenwoordig vrij normaal voor mannen. Toen ik me omdraaide en haar eens goed aankeek was ze wel een beetje beschaamd en stamelde snel ´mevrouw´. Uiteindelijk niet afgevoerd wegens wangedrag.

Vond ik het erg? Nee, ik vond het wel komisch. Wel bijzonder dat kennelijk kleding (wel dameskleding maar met mannelijke touch) en het gezicht niet zien bij mij de indruk van een heertje wekt, in plaats van een dame. Voor mij was dit juist een soort opsteker, daar ik me zorgen maak over hoe passabel ik ben op het moment dat ik in travestie ben. Mijn twee centen: ik denk dat mensen kijken naar kleding, accessoires enz. en minder naar het gezicht in eerste instantie. Met kleding en accessoires straal je misschien uit hoe je gezien wilt worden, in plaats van je geboortegeslacht?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Anon20230219 »

Dominic schreef: 02 jan 2018, 17:56 Toen ik me omdraaide en haar eens goed aankeek was ze wel een beetje beschaamd en stamelde snel ´mevrouw´. Uiteindelijk niet afgevoerd wegens wangedrag.

Vond ik het erg? Nee, ik vond het wel komisch. Wel bijzonder dat kennelijk kleding (wel dameskleding maar met mannelijke touch) en het gezicht niet zien bij mij de indruk van een heertje wekt, in plaats van een dame. Voor mij was dit juist een soort opsteker, daar ik me zorgen maak over hoe passabel ik ben op het moment dat ik in travestie ben. Mijn twee centen: ik denk dat mensen kijken naar kleding, accessoires enz. en minder naar het gezicht in eerste instantie. Met kleding en accessoires straal je misschien uit hoe je gezien wilt worden, in plaats van je geboortegeslacht?
Nou ik vind het ook niet altijd erg hoor en soms is het weleens komisch dat iemand begint met mevrouw en dan zich gaat corrigeren naar meneer..waarop ik in die situatie zei van He wat jammer nou...je begon zo goed :)
En op een vriendelijke toon uiteraard.
Dus ik kan er soms ook weleens de humor van inzien hoor en dat doet mij dan ook goed dat ik denk..we zijn op de goede weg want ze zei mevrouw tegen mij hihihi.
Tja ik probeer zoveel mogelijk uit te stralen dat ik mij geen man voel, maar als mensen het echt niet willen zien dan doen ze dat ook niet.
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door jessi3 »

Ik zie het inmiddels een beetje als het vervuilen van de planeet, of het dagelijks slaafs werken van 9 tot 5: De dag dat de gewone mens wakker wordt, zou wel eens niet kunnen komen, maar komt zeker niet als je hen probeert te veranderen.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Anon20210626 »

jessie , die heb ik een paar keer gelezen maar wat bedoel je daarmee?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
jessi3
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2017, 02:51
Gender: Trans MtF
Locatie: Friesland

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door jessi3 »

Ik ga het niet toelichten

Zij die er klaar voor zijn, begrijpen wat ik zei
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Anon20210626 »

Wat een heerlijk antwoord , not .
Ik denk dat ik je nu wel kan plaatsen .

Het ga je goed
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Benjamin »

jessi3 schreef: 02 jan 2018, 19:31 Zij die er klaar voor zijn, begrijpen wat ik zei
Afbeelding

:mrgreen: ;)
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Anon20190501 »

jessi3 schreef: 02 jan 2018, 19:31 Ik ga het niet toelichten

Zij die er klaar voor zijn, begrijpen wat ik zei
Ik ga even in een hoekje zitten treuren want ik behoor niet tot het clubje jessi illuminati.

Ook not...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Mensen kijken wel maar zien niets...of willen het niet zien.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het gebeurt me nog weleens andersom, dat men zonder goed te kijken meneer zegt en dan sorry mevrouw.

(Ik ben er in dit geval ook nog niet klaar voor, maar ik geloof niet dat ik dat erg hoef te vinden)
Irene
Plaats reactie