Nieuwe chat! Zie dit topic.

Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door janine2363 »

Irene schreef: 12 jan 2018, 12:41 zelf vind ik 'inleven en luisteren naar iemand' over het algemeen bij de vrouw wat meer aanwezig. 'Oogcontact maken, minder snel risico's nemen, zorgen voor' eveneens. Verder 'kleding kopen' (lol). Deze eigenschappen maken je natuurlijk nog niet tot een vrouw. Er zijn immers genoeg mannen die goed kunnen luisteren en zorgzaam zijn. Is het 't een concept dat je vastzet in je hoofd, hetgeen je optilt? Wie weet 'denk je wel als een vrouw of droom je zo'; 'n leven zonder dromen is als een tuin zonder bloemen :happy-smileyflower:
Ja. Als er een verschil is tussen man en vrouw dan is het in waarden. Dat sluit nooit uit dat er mannen zijn die ook vrouwelijke waarden belangrijk vinden en andersom. Maar je zou kunnen zeggen dat vrouwen zich als vrouw identificeren, omdat ze in die andere vrouwen juist die waarden herkennen. Voor mij geld dat zeker, ik leef en werk in een mannenwereld, met beslissingen, argumenten en waarderingen gebaseerd op (wat ik noem) mannelijke waarden en dat bevreemd mij. Spreek ik hierover met andere vrouwen, dan is er al snel die klik met hen van: "Ja meid, dat je het zegt, dat vind ik ook, kon het alleen nooit zo verwoorden".

We hebben een maatschappij die gelijke kansen voor mannen en vrouwen zegt voor te staan. Maar omdat mannen en vrouwen verschillende waarden hebben (die dingen die gevoelsmatig belangrijk zijn, dus waarde hebben en waardering nodig hebben), enhet systeem is ingericht op voornamelijk mannelijke waarden, tsja, dan is het moeilijk om echt gelijke kansen te hebben.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20180730 »

probeer 't allemaal te snappen en omdat dit nog niet direct meevalt, blijf ik maar dicht bij mezelf.

ik ben geen vrouw, maar wil het wél graag zijn. Waarom? dat is me niet goed duidelijk, maar 'k weet wel dat het me gelukkig maakt (een gezond gevoel). Wellicht kan ik daarom (min of meer) zeggen dat ik het ben (lol). Een ander concept kan ik er nog steeds niet aangeven.. :D
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door janine2363 »

Irene schreef: 12 jan 2018, 14:29 probeer 't allemaal te snappen en omdat dit nog niet direct meevalt, blijf ik maar dicht bij mezelf.

ik ben geen vrouw, maar wil het wél graag zijn. Waarom? dat is me niet goed duidelijk, maar 'k weet wel dat het me gelukkig maakt (een gezond gevoel). Wellicht kan ik daarom (min of meer) zeggen dat ik het ben (lol). Een ander concept kan ik er nog steeds niet aangeven.. :D
Ik vind het wel mooi gezegd. Dit sluit toch aan mijn spirituele kant van vrouw zijn. Ik ben het omdat ik mij goed voel bij wat ik ervaar als vrouwelijke waarden. Maar er is voor mij ook de fysieke kant. De beleving van mijn lichaam en seksualiteit, ook vrouwelijk, maar niet de ervaring van een sterke dysforie van mijn hoe mijn lichaam is, eerder de ervaring van dysforie als ik mij niet op een vrouwelijke manier gedraag
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20180730 »

'in 't verkeerde lichaam geboren' jazeker, maar dat je als mtf 'vrouw bent'.. dat lijkt mij 'n verhalend gedicht dat angstvallig door menig t-gelovige in stand wordt gehouden
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Isabelle »

Waarden associeren met gender en sexe is geen goed idee.
Het idee van genderrollen is er een om breken, niet om kracht bij te zetten.
Je mag als persoon alles leuk vinden om te doen en zeker zullen er groepen zijn waar de dingen die je leuk vind om te doen meer aanwezig zijn, maar te zeggen dat je bij de groep voelt horen omdat je dingen doet die zij ook doen is raar. Het brengt extreem veel problemen. Horen bij een groep is horen bij een groep. De activiteiten die je binnen een groep doet, zijn activiteiten die horen bij de groep. Dat je activiteiten leuk vind die mensen in een groep ook leuk vinden zegt helemaal niks zolang je niet bij de groep hoort. Voelen als horen bij een groep door activiteiten komt niet door de activiteiten maar door het identificeren met de groep. > geen specifieke activiteiten nodig in principe. Erkenning krijgen van anderen in wat je bent door wat je doet is leuk > mensen zijn flexibel ook in wat ze leuk kunnen vinden enzo, maar voor jezelf erkenning zoeken voor wat je bent in traditionele gender rollen en stereotypes van wat vrouwen doen en hoe ze dingen ervaren lijkt me beknellend. Ik ben geen essentialist maar wel in dat ik vrouw ben. Het iets dat ik ervaar en in geloof buiten van wat er verwacht wordt wat dat inhoud in de ogen van anderen. We kunnen ons niet voelen als een groep mensen, we voelen ons als onszelf en zijn deel van een groep mensen.
Ik verdedig mijn vrouw zijn met het feit dat ik het ben volgens mijn hersenen, niet met identificatie van wat sommige vrouwen ervaren of doen.
Scio ergo sum want ik denk niet, ik weet.

In een sidenote : Er zijn veel verschillende mensen in de wereld. Gender non conforming, non-binary, homo's, lesbienes ,etc.
Het idee dat wat je doet, maakt wat je bent(en dingen binair indeeld) schaadt niet alleen deze groepen maar ook transgenders en mensen die niet transgender zijn. De ervaring van dingen niet durven of kunnen doen door stereotypes die aanwezig zijn raakt iedereen. Ik zeg niet dat we stereotypes niet kunnen of mogen volgen, maar laten we het idee dat stereotypes ergens aan gelinkt zijn anders dan het stereotype zijn zelf niet verder kracht bij zetten. 'Oh zij bent zeker zo'n kook fanaat' vs 'Oh zij is een vrouw, zeker een kookfanaat' Het steroetype kookfanaat blijft bestaan zonder dat er een gender aan hoeft te hangen.
Als je over de denkbeeldige grens heen bent, kunnen de stereotypes veel lol brengen als in sociaal mogen doen wat je wilt, maar bedenk je de grens was enkel denkbeeldig, je mocht het altijd al doen maar deed het gewoon niet > juist door deze stereotypen. Dingen doen die je wil mag altijd en maakt niet wie je bent.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Isabelle »

Irene schreef: 12 jan 2018, 20:54 'in 't verkeerde lichaam geboren' jazeker, maar dat je als mtf 'vrouw bent'.. dat lijkt mij 'n verhalend gedicht dat angstvallig door menig t-gelovige in stand wordt gehouden
Wat bedoel je hiermee ? Ik heb heftige discussies met Radical feminists op reddit over 'het biologisch argument' dat tegen trans mensen wordt gebruikt.
Als je met je post doelt op het idee dat transen biologisch niet van het geslacht zijn dat ze zeggen, ga ik graag de discussie aan over wat geslacht en biologie dan allemaal wel en niet omvat.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door janine2363 »

Isabelle schreef: 16 jan 2018, 01:57 Waarden associeren met gender en sexe is geen goed idee.
Het idee van genderrollen is er een om breken, niet om kracht bij te zetten.
Dat is zo indien de rolpatronen misbruikt worden. Ik denk dat er op zich helemaal niets mis is met rolpatronen
Net zo met labels, je kan net zo makkelijk negatief zeggen: "Die moslim !!! ... (hoort hier niet)" als positief
"Die moslim !!! ... (heeft mij vanuit zijn cultuur iets geleerd)". Ik had ook neutraal kunnen zeggen "Die mens"
maar in het positieve geval is het toch echt "Die moslim" om dat ik wens te benadrukken dat ik apprecieer
dat die persoon zich zelf zo mag identificeren en dat er in het bijbehorende cultuur patroon iets voor mij
van waarde zit. Dit herleiden tot "Alle moslims" kan ook niet, omdat het waarschijnlijk is, dat mijn waardering
voor de moslim cultuur specifiek is door de manier waarop die individu het aan mij getoond heeft.
Op dezelfde manier kan ik ook "Die vrouw" zeggen en een verschil proberen aan te duiden ten opzichte van
"die man".

Natuurlijk zijn bij elkaar 7 miljard unieke individuen, maar je zoekt ook sociale banden en relaties. Probeer
eens positief te beschrijven, in woorden waarmee je je thuisvoel, welke "labels" een goede samenvatting zijn.
Welke rollen je op het lijf geschreven staan. Zolang je het niet allemaal zwart-wit neemt en je realiseert
dat er veel overlap en uitzonderingen zijn, dat het enkel dient om uit te leggen, niet om te definieren
en te beperken.

Janine
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door janine2363 »

Isabelle schreef: 16 jan 2018, 02:15 Ik heb heftige discussies met Radical feminists op reddit over 'het biologisch argument' dat tegen trans mensen wordt gebruikt.
Neem eender welke radicale group en ze zullen een argument bedenken om mee te vechten. Probeer dat argument of de bijbehorende woorden uit te bannen, slaag daarin en ze zullen een nieuwe vinden. (radicale) mensen die voor wat voor een reden dan ook per-se een idee proberen te propageren omdat het in hun agenda past, zullen alles, -rationeel of niet, waar of niet-, aanwenden om hun doel te bereiken.

Iets minder radicaal, maar net zo onproductief, probeer een inhoudelijke politieke discussie te hebben over iets waar je waar de aan hecht en het zal verwateren tot "talking points". Neem gender neutraliteit als voorbeeld.
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Sara »

Vraag: wat zijn (voorbeelden van) deze ‘vrouwelijke’ waarden die het vrouw zijn in jouw ogen definiëren?

Subvraag: waar komen deze waarden vandaan?
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Isabelle »

De rolpatronen worden misbruikt. Een rol linken aan wat een moslim is , is fout. Je zorgt ervoor dat de rol bevestigd wordt zonder enige kennis of dit opgaat voor alle moslims.
Wat jij beschrijft is iemand die een label draagt als moslim, je respecteerd dat label en dat is goed.
Het bijbehorend cultuur patroon is echter weer slecht. Je weet de persoon zijn/haar cultuur niet en weet zeker niet hoe deze persoon aanstaat tegen die ideeën van 'het cultuur patroon' dat jij voor ogen hebt. Zoals je zegt : de persoon toont jouw zijn/haar patronen en dat lijkt me genoeg.
Labels aan jezelf plakken moet je zelf doen, labels op anderen plakken (zeker op basis van je eigen idee van een ander) lijkt me geen goed idee.

Ik zou graag willen leven in een wereld waar labels op andere plakken en gedrag daar aan verbinden, niet beperkt. Helaas weten we allemaal dat het wel anders zit. Kijk nou naar de verdeling man en vrouw. Het feit dat mensen rol patronen aannemen is niet erg en heeft miss ooit een functie gehad, echter is dit niet altijd een eigen keus > oftewel men neemt ze zelf niet aan, dat wordt voor hen gedaan. Wanneer genoeg individuen onder een label hun verbinden met een rolpatroon, wordt deze beschrijvend voor het label. Van mij mag je het doen, maar voor mijn kinderen en iedereen in deze wereld die mogelijk tegen deze rolpatronen aanbotst en afwijzing vind bij afwijken, zou ik het laten.

Die man en die vrouw is allemaal prima, zolang de vrouw en de man, maar uitblijft in je uitleg.

Sociale banden en relaties vind je met mensen in een groep, niet met de woorden die de naam zijn van een groep. Dezelfde naam kan ergens anders andere personen inhouden > heb jij hier een onconditionele band mee ? Banden en relaties kan je associeren met het feit van een groep zijn > IK voel me vrouw want ik ben het. Ik voel me verbonden met anderen vrouwen want ik ben het > deel van de groep. Er zullen mensen in je groep zijn waarmee je geen verbinding hebt of goede relaties mee hebt, toch ben je een groep en als groep sta je voor de gehele groep. Niet alleen de mensen in de groep waarmee je jezelf associereerd, mensen waarmee je het niet kunt vinden hebben ook recht op deze groep. Vind je dit niet zo, moet je een specifieke groep maken binnen de groep dat is je recht, maar alle associaties van dit kleine groepje moeten niet gaan staan voor de grotere groep. Ik voel me vrouw maar ik ben het niet geeft aan dat je een spelletje speelt met jezelf of wordt bespeeld door een groep in wat je denkt dat je wel en niet mag zijn.


Inclusiviteit stimuleren is goed. Lekker op de normatieve groep bandwagon stappen ook, maar besef je dat dezelfde groep bandwagon waar je nu geen last meer van hebt door acceptatie, dezelfde groep bandwagon is die veel exclusiviteit brengt en zorgt voor vroegere non-acceptatie.
Alles kan en mag, maar alles heeft ook gevolgen. I hoor liever een verhaal van iedereen die alles mag zijn en doen, dan een verhaal over vage groep stereotypen al dan niet aannemen of al dan niet serieus nemen tot op een bepaald punt, maar toch niet echt generaliseren en ook niet perse toeschrijven aan een groep maar het toch doen > en dan verwachten dat mensen daar uit halen dat alsnog iedereen alles mag doen ondanks de stereotypen waar zelf aan meegewerkt wordt. Het hele probleem waar we tegenaan liepen door de geschiedenis en nu van af proberen te komen zijn deze zelfde stereotypen. Laten we de norm van 'de groep' veranderen, niet deze in stand houden en met verhalen komen van 'ja maakt niet uit hoor die normen gelden toch niet echt'