Nieuwe chat! Zie dit topic.

Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door janine2363 »

Ik noem mijzelf, mijn professie, Ingenieuse. Laatst merkte iemand op, Sigrid meen ik, dat
dat woord niet zou bestaan, maar als dat waar is dan bij consequentie besta ik ook niet,
want ik noem mij zo en als dat ontkent wordt, wordt ik ontkent.

Ik noem mijzelf vrouw. Er zijn ook mensen die dat ontkennen, of het gewoon niet begrijpen
en ik was een van hen minder dan drie jaar geleden ! Mensen die niet weten, of willen weten,
hoe groot en soms beangstigend veelzijdig de wereld kan zijn. Die zeggen dat "dat" niet kan
en bij consequentie dat ik alweer niet zou bestaan.

Ik noem mijzelf ook wel een kunstenares. Ik neem vaak meerdere stukjes muziek van artiesten
en maak daarvan een collage in een andere context. Ik herinterpreteer zo de oorspronkelijk
betekenis van de muziek en geef het een nieuwe, maar altijd een die past bij de emotie
die, zoals ik die ervaar, ten grondslag aan de muziek. Bij een song over zelfontdekking
zal de artiest iets anders ontdekt hebben dan ikzelf b.v. Fish: "The other side of me"
maar het blijft zelfontdekking

ik noem mijzelf zeker ook een uitvindster. Dat maakt een groot verschil voor het begrip
van waneer iets echt bestaat. Voor mij bestaat iets al definitief als het idee in mijn
hoofd vorm heeft, preciezer gezegd, in mijn verbeelding bestaat. Dat is anders dan
fantasie, met verbeelding is het -echt-, dan weet ik intuitief dat het gerealiseerd kan
worden, hoe het zal zijn, al weet ik nog niet altijd hoe er te komen. Zo verbeelde ik mij
in de zomer van 2016 hoe ik eruit zou zien in een vrouwelijk lichaam ...
Voor meer praktisch ingestelde mensen, b.v. een flink deel van mijn collega's, kan dat
niet zo zijn. Voor hen bestaan dingen pas als ze het voor zich op tafel hebben liggen,
het kunnen aanraken of op zijn minst zien werken.

Dat criterium zou een en ander wel heel erg lastig maken voor mijn vrouw zijn, want dat
zou vooralsnog onbereikbaar zijn. Maar ook, als dat zo zou zijn, dan kan de wereld niet
veranderen en dan kunnen er geen dingen toegevoegd worden. Dan zou uitvinden beperkt zijn
tot het eindig aantal combinaties waarmee je zaken kan combineren. Dan zou de menselijke
geest ook een eindig aantal persoonlijkheids aspecten hebben, want er zijn slechts een
eindig aantal hersencellen, maar de mens is oneindig en ik vind dingen uit. Ik kan toveren,
als ik iets uitspreek bestaat het :-)

Ik heb zo ook een woord toegevoegd aan de Hongaarse taal: "Squepfstkq" Het betekend:
"Ik ken Janine" want als je in Budapest op een aantal plekken tegen iemand Squepfstkq
zou zeggen dan krijg je als antwoord: "Ah!? Je kent Janine ?!". Zo gemakkelijk is
uitvinden.

Er zijn geloof ik twee grote stromingen in de filosofie, over wat waarheid is. De ene
stroom stelt dat de werkelijke wereld de waarheid is. En dat door gebreken in menselijke
perceptie wij in ons hoofd die waarheid niet meer waarnemen en dat daar de misverstanden
vandaan komen. De ander stelt dat de waareid in ons zit, wat wij voelen en denken is
waar, maar door beperkingen in de menselijke communicatie kunnen wij die waarheid niet
overbrengen en komen daar ed misverstanden voor.

Een argument voor de laatste is muziek. Muziek bestaat namelijk anders niet. Het is niet
de CD of vinyl LP, dat zijn dingen, het is ook net een MP3, AAC of FLAC bit stream, dat
zijn magnetische gepolariseerde veldjes op een harde schijf of een hoeveelheid lading in
een SSD NAND cell. Het is ook niet het geluid wat je hoort, want op het moment dat de
noot gespeeld wordt, betaat deze al niet meer, wat rest is een trilling in de lucht die
ook wegsterft. En toch bestaat muziek, want het komt vanuit een mens zijn geest en wordt
overgebracht naar de geest van een ander mens en in mijn verhaal hierboven de essentie
van de muziek is het gevoel ten oorsprong, niet het geluid dat het draagt.

Er is ook een argument voor de laatste. Want, vooral als transgender, kan je de wereld
niet altijd vormen naar jouw waarheid. De wereld -is- en dat is een zeer groot lomp
stuk waarheid waarvan je veel moet accepteren.

Maar toch, de wereld is ook niet perfect, waarheid of niet, hij moet verbeterd worden,
een symbiose van twee "soorten" waarheid en in het geval van een gebrek aan andere
kandidaten, dan maar door mij als het moet:-)

Ik ben een ingenieuse. Voila, het is gezegt, geschreven, het bestaat. Cogito ergo sum.

En, oh ja: Ik ben een vrouw !

Janine
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20180730 »

;) ik word ontkend, het is gezegd.. ik ben ingenieus
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef: 11 jan 2018, 19:37 Ik noem mijzelf, mijn professie, Ingenieuse. Laatst merkte iemand op, Sigrid meen ik, dat
dat woord niet zou bestaan,
Dat was ik, inderdaad. Met dien verstande dat ik niet opmerkte dat het niet zou bestaan, maar dat ik een linkje postte dat duidelijk aantoonde dat de lettercombinatie "ingenieuse" niet bestaat als substantief in de Nederlandse taal. De voorwaardelijke wijs is hier dus ongepast.
janine2363 schreef: 11 jan 2018, 19:37 Ik ben een ingenieuse.
Dat kan. Maar niet in het Nederlands. Geef de moed echter niet op want wat niet is kan nog komen. Als jouw neologisme opgepikt wordt door een voldoende groot aantal mensen dan wordt het wellicht ooit erkend als bestaand zelfstandig naamwoord met een betekenis. Met een vermelding in de Van Dale als ultieme erkenning.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Sara »

Ik denk dat als je het wat wetenschappelijker wil benaderen, dat je moet beginnen met het definiëren van 'vrouw' aan de hand van een aantal criteria en vervolgens moet aantonen dat jij voldoet aan die criteria (of drie van de vijf criteria bij wijze van spreken). Het probleem is denk ik dat het woord 'vrouw' (zoals zoveel woorden) binnen verschillende contexten op verschillende manieren wordt gebruikt. Waar ik sommige mensen weleens op betrap is dat ze net zolang rommelen met hun definities totdat iedereen of in ieder geval zijzelf onder het gewenste label vallen.

Ik ben zelf meer van het kamp dat is overtuigd van een 'absolute' universele realiteit, met de mens als onbetrouwbare waarnemer. 'Objectiviteit' kan ontstaan door herhaalde (en herhaalbare) gedeelde waarnemingen, waarbij bepaalde patronen kunnen worden geïnterpreteerd als meer abstracte concepten zoals 'liefde', 'muziek' en 'vrouw'.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Fay »

Wat mij betreft kan het veel makkelijker, weg met definities, alleen maar lastig, vind jij jezelf vrouw dan ben je het, net als met kunstenaar,of barbiepop, of winky dinky, als jij je zelf dat vind, ben je het

Een volstrekt individuele aangelegenheid, jouw absolute waarheid,waar niemand iets mee te maken heeft,die is van jou en jou alleen

Fee
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20180730 »

wow, 'k vond 'de man' al zo'n bijzonder ding en dat volgens jou ook de vrouw gezien kan worden als een 'abstract concept', gebaseerd op herhaalde en gedeelde waarnemingen.. jeee.. 'what a idee' :hug:
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20190501 »

Fay schreef: 11 jan 2018, 22:01 of winky dinky, als jij je zelf dat vind, ben je het
https://www.urbandictionary.com/define. ... ky%20dinky

Argfhlgrfrm (verslikt zich in haar nightcap, Jameson vandaag)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20180730 »

Sara schreef: 11 jan 2018, 21:22 Ik denk dat als je het wat wetenschappelijker wil benaderen, dat je moet beginnen met het definiëren van 'vrouw' aan de hand van een aantal criteria en vervolgens moet aantonen dat jij voldoet aan die criteria (of drie van de vijf criteria bij wijze van spreken). Het probleem is denk ik dat het woord 'vrouw' (zoals zoveel woorden) binnen verschillende contexten op verschillende manieren wordt gebruikt. Waar ik sommige mensen weleens op betrap is dat ze net zolang rommelen met hun definities totdat iedereen of in ieder geval zijzelf onder het gewenste label vallen.

Ik ben zelf meer van het kamp dat is overtuigd van een 'absolute' universele realiteit, met de mens als onbetrouwbare waarnemer. 'Objectiviteit' kan ontstaan door herhaalde (en herhaalbare) gedeelde waarnemingen, waarbij bepaalde patronen kunnen worden geïnterpreteerd als meer abstracte concepten zoals 'liefde', 'muziek' en 'vrouw'.
de laatst op het forum gelezen opmerking 'ik dans veel met vrouwen, dus ik ben een vrouw', klonk inderdaad echter nogal wezensvreemd en niet wetenschappelijk. 'Ik voel me dan vrouw' is mogelijk bedoeld? Wellicht daarom best interessant wat nader kennis te nemen van door jou genoemde 'herhaalde waarnemingen' (dat leidt tot het abstracte concept 'vrouw'). Onderstaand enige werkwoorden (of competenties) om je/ons mogelijk op weg te helpen (of zit ik er nu helemaal naast?)

koken
huishouden (incl. stofzuigen)
baden
dansen
(benen)scheren
likkebaarden
haren borstelen
fietsen en autorijden
slapen
nagels knippen
monteren
masturberen
chatten
administratie
rollebollen
fikkiesteken
(frequent) in de toilet kijken
niet goed voor je ondergoed zorgen
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Anon20180730 »

zelf vind ik 'inleven en luisteren naar iemand' over het algemeen bij de vrouw wat meer aanwezig. 'Oogcontact maken, minder snel risico's nemen, zorgen voor' eveneens. Verder 'kleding kopen' (lol). Deze eigenschappen maken je natuurlijk nog niet tot een vrouw. Er zijn immers genoeg mannen die goed kunnen luisteren en zorgzaam zijn. Is het 't een concept dat je vastzet in je hoofd, hetgeen je optilt? Wie weet 'denk je wel als een vrouw of droom je zo'; 'n leven zonder dromen is als een tuin zonder bloemen :happy-smileyflower:
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Cogito ergo sum (ik denk dus ik besta)

Bericht door Sara »

@Irene: Die twee zinnen slaan niet zozeer op mijn kennis over het onderwerp 'vrouw', maar hoe ik denk over realiteit en waarheidsvinding (in een hele kleine notendop). Hier op het forum zal vrijwel iedereen overtuigd zijn van het bestaan de Eiffeltoren, bijvoorbeeld omdat je 'm zelf hebt waargenomen of uit in jouw ogen betrouwbare ooggetuigenverslagen. Als je dan nog niet overtuigd bent, kun je altijd nog in de auto stappen en zelf naar Parijs rijden om de Eiffeltoren te zien, voelen, ruiken, etc.

Uiteraard gaat zoiets niet zonder enige aannames over logica en het bestaan van realiteit, materie, andere geesten, etc. Ik kan bijvoorbeeld niet bewijzen dat ik niet aangesloten ben op the Matrix en dat andere mensen slechts computersimulaties zijn, maar het lijkt mij niet productief om daarin te blijven hangen.

Wat betreft het punt 'abstract begrip vrouw': ik beschouw mezelf niet in de positie om een absolute en sluitende definitie van 'een vrouw' te geven, maar ik weet wel hoe het woord in verschillende contexten wordt toegepast. Ik denk dat je er inderdaad naast zit, omdat je een beetje lijkt te suggereren dat ik zoiets ga zeggen als "alle vrouwen koken, doen het huishouden en zorgen niet goed voor hun ondergoed"'.