Nieuwe chat! Zie dit topic.

Transgender zijn hoe voelt dat? Of vrouw zijn hoe valt dat?

Gevoelens die je met de wereld deelt
beautifulgirl
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2018, 15:38
Gender: Vrouw

Transgender zijn hoe voelt dat? Of vrouw zijn hoe valt dat?

Bericht door beautifulgirl »

Ergens vroeg iemand in dit forum of ik me al als vrouw gedraag. Waarschijnlijk was het geen vraag, maar het kwestie van uit leggen over welke vragen bij het doorverwijzen vanuit de huisarts plaatsvinden.

Ik dacht dat ik die vragen al had beantwoord, maar ik kan het even hier apart delen.

Ten eerste vind ik dat het antwoord op die vraag eigenlijk een kwestie is van persoonlijke ervaring en inbreng. Ook verschilt ieder's idee en ervaring, en hoe men iets van buiten ervaart of diep van binnen. Anders gezegd, is het moeilijk om een soort richtlijn van gevoelens en uiterlijk gedrag te vormen over hoe iemand zich man of vrouw of transgender voelt.

Dit is ook omdat men's uiterlijk van elkaar verschilt, en hoe men dat ervaart te maken heeft met allerlei anderen factoren, zoals tot hoeverre deze zijn innerlijke besef naar buiten kan brengen, en ook komt seksuele oriëntatie er soms bij, en soms ligt het helemaal los van seksuele oriëntatie. Ook het uiterlijk speelt daarbij een rol. Iemand die gewoon te snel een snor krijgt en elke dag moet scheren om dat te voorkomen zal moeilijker door het leven als vrouw kunnen gaan, met de erkenning die daarbij vanuit de buitenomgeving hoort, en zal sneller aandringen tot hrt en geslachtsaanpassing, dan iemand die een zeer feminine lichaam heeft, en makkelijker als vrouw wordt gezien dan als man. Want die verschillende lichaamsvormen hebben we nou eenmaal.

Voor mij lig ik er net tussen. Aan de ene kant ben ik makkelijk te herkennen als vrouw, maar met korte haren bijvoorbeeld, ben ik gewoon als man gezien. Maar soms vragen dan nog steeds mensen aan mij zo van meneer? En dan weten ze niet zeker of ik een ftm ben bijvoorbeeld. Laatst zat ik een trein, met redelijk kaal haar, en toen zei een baby van drie tegen zijn moeder, mama? Dat is toch geen man? Waarom heeft ze haar haar geschoren? En dan denk ik natuurlijk :violin: :violin: :violin: Als voorbeeld dus van mijn ervaringen.

De vraag of men als vrouw verkleed vind ik ook een onrealistische. Want lang niet alle vrouwen dragen enen rokje. Veel broeken en schoenen kan je zowel als man en als vrouw dragen.
Het is tevens in Europa vooral bekend, dat transgenders tijdens de begin fase van transitie, bijvoorbeeld uniseks kleding dragen. Dit doen ze omdat ze aan de ene kant zichzelf in het gewenste geslacht willen voortbrengen, maar aan de andere vrezen dat zolang ze nog niet de volledige kenmerken hebben van het gewenste geslacht ze mogelijk slachtoffer kunnen zijn van gedragingen die hen niet accepteren.

Dus het antwoord bij die vraag ligt in mijn mening bij iedereen anders, en heeft niet alleen betrekking tot iemand's zelf maar ook de omgeving. Soms is de persoon zelf in het beste staat om te beoordelen hoe die de transitie voortleeft. Dat moet je immers aan de persoon zelf laten, in acht nemende het feit dat iedereen dat ook buiten het lgbt+ kader en vergeet dus niet de +, ook zijn eigen stijl heeft. Bijvoorbeeld sommige mensen in transitie mtf zullen geen rokje dragen totdat ze als resultaat van hrt zich volledig met zelfvertrouwen garandeert zijn dat hen lichaamsvorm nu tot zekere mate slechts vrouwelijke uiterlijk toont. Dus de vraaf of ze een rokje dragen of make-up is slechts een vraag van stijl, en heeft in mijn mening geen betrekking tot het geslacht.

Ik vind dus dat HRT eigenlijk juist is voorgebracht om het last om die vraag te beantwoorden zo laag mogelijk te brengen.

De meerderheid van mtf personen begint ook met een transitie naar jarenlang het gevoel te hebben dat ze identificeren met het andere geslacht, en niet omdat ze hen lichaam perse vrouwelijk vinden. Bij mij is dat althans wel het geval. Ik voel dat al jarenlang van binnen, maar kan dat ook makkelijk koppelen aan mijn lichaam's uiterlijk.

Ik denk dat de wetenschap nu die vraag anders stelt, namelijk hoe je je zover als vrouw identificeert en hoe je dat op een normale manier door je dagelijkse leven kan toepassen zonder dat het je geestelijke en materialistische en relatie- levensloop doet schaden.

Bij mij is het zo, dat ik bijvoorbeeld uitleg dat ik sinds kind eigenlijk zowel qua uiterlijk en innerlijk met het andere geslacht identificeer, en dat dat geen betrekking heeft tot mijn seksuele oriëntatie perse. Ik kan ook goed uitleggen dat ik al een vrouwelijke naam in de omgeving heb, en dat ik er goed mee kan leven. Tja als anderen zo'n negatief idee hebben over dat onderwerp, dat is dat hun probleem. Ik kan me vooral vinden bij andere mtf, die uit Nederland komen, en uit het Westen, en heb vooral bij hen mezelf als gelijksoortig geslacht gevoeld. En ervaar niet alleen mezelf, maar ook hen als echte vrouwen.

Conclusie:

Als laatste zie ik dus zo'n soort lijn die soms wordt genomen om een beetje te veronderstellen dat iemand die als hrt begint al vooraf als vrouw moet hebben geleefd. Als vrouw leven bedoelen ze dan materialistische dingen zoals lipstift dragen en rokjes. In de wetenschap is dat nu waar je juist hrt begint om te voorkomen van ellendige situaties, waar iemand je dan bijvoorbeeld zal naroepen met homo. Het antwoord op die vraag is nu merendeels of je al in je omgeving jezelf als lid van het gewenste geslacht kunt presenteren zover dat mogelijk is. Zoals ik hierboven heb samengevat, klopt die veronderstelling niet, want het antwoord op drie vraag is gebonden aan verschillende factoren, en hoe dus veel mensen je ongeveer met 90 procent met een ja zullen beantwoorden, zal van elkaar zeer verschillen omdat factoren zoals stijl, seksuele oriëntatie, het uiterlijk van het lichaam, hoe men innerlijk zich als vrouw bevindt en voelt en niet als man (over mtf), de omgeving's rieele slaagkans om je als het gewenste geslacht te accepteren voordat je de kenmerken laat blijken met hrt, allemaal bij elke persoon anders afspelen zowel vanuit de omgeving als vanuit de personen zelf. Ook zal elke persoon wetend dat transitie met zichzelf het gewenste geslacht worden eenvoudiger en mogelijker maakt, dan ook de stappen die in real-life plaatsvinden, zoals rokken dragen, en zeer vrouwelijke kleding ook stap voor stap uitvoeren, wanneer de vrouwelijke kenmerken het ook gunstiger maken om zo te doen. De ander zal wellicht vinden dat die zoiezo al vrouwelijk genoeg uitstraalt en zal daar al veel eerder aan begonnen. Het beantwoorden van die vraag ligt dus gebonden aan velen factoren, waarover eigenlijk de persoon zelf een vrijheid moet hebben zelf erover te beslissen, maar natuurlijk beroep mag doen op begeleiding of hulp bij het beslissen.

Ik hoop dat dit een leuke post was met bescheiden inzicht. Ik ben ook namelijk mijn schrijftechniek aan het oefenen, want ik vind schrijven best wel leuk.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Transgender zijn hoe voelt dat? Of vrouw zijn hoe valt dat?

Bericht door janine2363 »

beautifulgirl schreef: 14 jan 2018, 21:10 Ik hoop dat dit een leuke post was met bescheiden inzicht. Ik ben ook namelijk mijn schrijftechniek aan het oefenen, want ik vind schrijven best wel leuk.
Zeker :-)

Ik vind het leuk (lees eruit) dat je het spirituele loskoppel van het fysieke. Je bent wie je bent met een gender beleving die daarbij hoort een HRT e.d. doe je indien nodig om je, op een manier die voor je past, je goed te voelen in relatie met de buitenwereld. Het is een keuze, een optie, geen noodzakelijkheid, geen oplossing voor een "probleem".

Maar, ... er is ook nog seksualiteit en seksuele beleving daar kruist sprititueel en fysiek en welke mens kan zonder intimiteit en aanraking. Gisteren werd ik "verrast" door een onverwachte aanval an dysforie. Ik was aan het knuffelen en onbedoelt werd ik herinnert aan het mannelijke. Ik was er door verrast en kon nog net een luchtige / grappige opmerking maken en nog geen tel later <kabeng> ik klapte helemaal in elkaar.

Dit zou een maand geleden, denk ik, vandaar de verrassing, niet gebeurd zijn. Want de HRT veranderd niet alleen fysiek, het opent ook duren en paden in je hoofd, ontsluit het spirituele. Mijn vrouwelijk bewust zijn is sterker en dus ook de instantane afwijzing bij reflex van mijn lichaam van het mannelijke.

Dus de HRT als fysiek middel is dan toch ook wel een beetje een oplossing voor het spirituele. Het opent wegen aan de binnenkant en bij mijn ervaring vraagt dan ook weer om meer fysieke veranderingen omdat ik anders als mens onaanraakbaar zou zijn en dat is geen leven.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Transgender zijn hoe voelt dat? Of vrouw zijn hoe valt dat?

Bericht door Eva »

beautifulgirl schreef: 14 jan 2018, 21:10...
Ik hoop dat dit een leuke post was met bescheiden inzicht. Ik ben ook namelijk mijn schrijftechniek aan het oefenen, want ik vind schrijven best wel leuk.
Qua schrijstijl zijn heel kleine details misschien voor enige verbetering vatbaar, voor je kennis van zaken zou ik bijna denken dat je een opleiding hebt genoten bij het genderteamvan het VUmc.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
beautifulgirl
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2018, 15:38
Gender: Vrouw

Re: Transgender zijn hoe voelt dat? Of vrouw zijn hoe valt dat?

Bericht door beautifulgirl »

Harstikke bedankt.

Eigenlijk vind ik dat gewoon common sense.

Veel lieve groetjes.