Infomap genderdysforie

Gevoelens die je met de wereld deelt
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door janine2363 »

Marica schreef: 29 jun 2018, 20:43 Janine, je schrijft geweldig, en altijd lees ik gretig. Zoveel gelijkenis en ook veel ongelijkheid in het leven als transgender. Ik kan voor mijzelf alleen maar terugkijken op een diepzwarte periode van een paar weken waarin we afwachten tot we ieder apart bij een psycholoog konden komen. Daar hebben mijn vrouw en ik heel veel aan gehad. Ik heb werkelijk mijn ziel op tafel gegooid, en dat was eng. Ik zag de dysforie die mijn seksleven lam legde, en de psych was verbaasd hoe sterk dat was. Bij ieder gesprek was ik meer vrouw geworden, en ze zag een echte vrouw ontwaken. Bij het laatste gesprek liet ze weten de gesprekken met mij altijd erg fijn te hebben gevonden.
Maar jij had wel de wijsheid om hulp te zoek -en- de wijsheid om in vertrouwen alles uit te spreken, zo help je je zelf. Op dit forum zijn mensen die psychologen wantrouwen, tsja dan kan je jezelf niet helpen, want dat is toch het meest laagdrempelig betekenisvol contact. Of, erger, ze stellen van te voren dat er zaken zijn van "daar ga ik niet over praten, want dat heeft er niets mee te maken". Denk ik ook weer: "idioot, help je zelf, door anderen te laten helpen" hoe meer je je beperkt hoe moeilijker het is.

Niet dat ik het beste voorbeeld ben. Ik ben over een periode van 20 jaar dieper en dieper in mijn cocon gaan zitten, kon ontsnappen in werk. Maar op een moment barst de dam en dan is er ook de realisatie (bij mij dan) om -alles- te doen wat nodig is en geen valse trots, schaamte, verlegenheid
en vanaf dat moment raken onze verhalen: "Bij ieder gesprek was ik meer vrouw geworden, en ze zag een echte vrouw ontwaken"

En nog zal ik niet roepen van "Ik ben VROUW !!! en iedereen MOET mij zo zien !!!", natuurlijk ben ik vrouw … en anders … so be it. Ik leef en verberg me niet. Ga niet proberen mijn verleden te herschrijven van voor- en na- mijn derde transitie. Veels te blij dat mijn vrienden van weleer mij nog steeds even graag zien (ze zijn er bij de 13e as als ik mijn diploma opnieuw krijg ! :-) )
Marica schreef: 29 jun 2018, 20:43 Die wachtlijst van het Vu, deed mij besluiten om weer naar de huisarts te stappen om een verwijsbrief. Ze kende Stepwork niet eens :fpalm: Nu vraag ik je, hoe kan het zijn dat een huisarts dit niet weet? Ook wist ze niet dat Psycho Informa failliet was.
Kan je ze niet kwalijk nemen, een huisarts kan niet alles weten, ze hebben al moeite met meer voorkomende standaard diagnoses. Maar ze kunnen het hoofd koel houden en zoeken, maar dat vereist een band en betrokkenheid, niet een financieele onderneming. Mijn huisarts kwam op eigen initiatief aanzetten met psychologen om mij verder te helpen, toen het voor mijzelf nog niet zo duidelijk was (zal het ooit helemaal duidelijk zijn ?)
maar dat is Belgie en hier zijn relaties met (huis)artsen gewoon veel persoonlijker.

Maar jouw info map i gewoon een geweldig initiatief. Er zijn misschien niet zo heel veel trans mensen, maar de stress en psychologische pijn zijn gewoon heel groot, alles wat helpt is goed (daarom ben ik ook voorlichting gaan doen, iemand in persoon ontmoeten is anders dan een TV programma)
Marica schreef: 29 jun 2018, 20:43 Maar wat leef ik toe naar de hormonen. Ik leef al als vrouw, zo goed en zo kwaad als dat gaat met nepboobies en dat dagelijkse gescheer zodat mijn kin rauw is van het mesje.
De geruststelling is, blijf zen, blijf relativeren en introspectief en hoe verder je kom, hoe kleiner de noodzaak om nog verder te gaan. Mijn nep boobies liggen in de kast. Heb niks nep meer nodig mijn mini-mini-mini boobies van mijzelf zijn echt van mijzelf en dus genoeg (voor het moment dan toch ;-) )
Marica schreef: 29 jun 2018, 20:43 Morgenmiddag zal een deel van mijn familie mij voor het eerst zien als vrouw, niet zoals ze gewend zijn aan die man in rok die ik was. Zondag volgt een tuinfeest in Rijnsburg bij vrienden die mij ook voor het eerst als vrouw gaan zien. Ik heb er veel zin in.
Ik denk dat zoals ik je nu aanvoel, dat het een heel fijn weekend gaat worden.

Een grote (telepatische :-) ) knuffel van mij

Janine
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door KeepzD »

Map is binnen! Goede verpakking, lekker stevig en vrolijk (ook al is roze niet helemaal mijn kleur :D )
Vanavond eens ff goed over de inhoud buigen en kijken wat er allemaal in zit :)
Forever myself
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Mirthe_s »

Een digitale versie lijkt mij ook niet zo gek.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

Mirthe_s schreef: 04 jul 2018, 13:39 Een digitale versie lijkt mij ook niet zo gek.
Vertel dat maar aan TNN, COC, Stepwork, Transvisie, Thuisarts.nl Vooral die laatste schitterd in incompleet zijn. Geen folder meer te krijgen bij de huisarts, maar ze verwijzen naar Thuisarts.nl Daar staat helegaar niente nada over LGBTIQAP.

Ik heb die thuisarts al een uitgerbreide mail gezonden over dit onderwerp. Tot op heden geen reactie. Wij timmeren zover we kunnen aan de weg, maar we zijn maar met 2 mensen en bekostigen dit uit eigen geld.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

Keepz schreef: 02 jul 2018, 10:33 Map is binnen! Goede verpakking, lekker stevig en vrolijk (ook al is roze niet helemaal mijn kleur :D )
Vanavond eens ff goed over de inhoud buigen en kijken wat er allemaal in zit :)
Dat schriftje is om je eigen zielekrabbels in op te schrijven. dat doe ik ook sinds ik uit de kast ben. En daar staan leuke uitspattingen in onderhand. Ik lees het graag terug.

Die infomap is voornamelijk bedoeld voor de client die zich meldt bij de huisarts. Zodat die in ieder geval op weg geholpen wordt. En niet zoals mij overkwam dat ik het zelf maar moest uitzoeken terwijl mijn kop daar niet toe stond.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door KeepzD »

Marica schreef: 04 jul 2018, 15:38
Keepz schreef: 02 jul 2018, 10:33 Map is binnen! Goede verpakking, lekker stevig en vrolijk (ook al is roze niet helemaal mijn kleur :D )
Vanavond eens ff goed over de inhoud buigen en kijken wat er allemaal in zit :)
Dat schriftje is om je eigen zielekrabbels in op te schrijven. dat doe ik ook sinds ik uit de kast ben. En daar staan leuke uitspattingen in onderhand. Ik lees het graag terug.

Die infomap is voornamelijk bedoeld voor de client die zich meldt bij de huisarts. Zodat die in ieder geval op weg geholpen wordt. En niet zoals mij overkwam dat ik het zelf maar moest uitzoeken terwijl mijn kop daar niet toe stond.
Ik heb de map samen met mijn moeder en zussen doorgekeken afgelopen maandag. De reacties die het bij mijn familie opriep (wow, wat gaat er veel gebeuren, wat gaaf dat het allemaal kan!) geven aan dat ze inderdaad nog niet de helft begrepen van wat er allemaal gaat komen. Wat uiteraard ook logisch is. Het is voor mezelf een mooie houvast en ik ga er een aantal materialen uit halen om uiteindelijk mijn coming-out op het werk te gaan doen, om daar ook meer informatie te kunnen geven.

Kortom, super initiatief, wat zijn waarde nu al bewezen heeft!
Forever myself
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

Dank je Keepz.

Ik schiet nu vol van blijdschap . Emokip dat ik ben
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Mirthe_s »

Marica schreef: 04 jul 2018, 15:33
Mirthe_s schreef: 04 jul 2018, 13:39 Een digitale versie lijkt mij ook niet zo gek.
Vertel dat maar aan TNN, COC, Stepwork, Transvisie, Thuisarts.nl Vooral die laatste schitterd in incompleet zijn. Geen folder meer te krijgen bij de huisarts, maar ze verwijzen naar Thuisarts.nl Daar staat helegaar niente nada over LGBTIQAP.

Ik heb die thuisarts al een uitgerbreide mail gezonden over dit onderwerp. Tot op heden geen reactie. Wij timmeren zover we kunnen aan de weg, maar we zijn maar met 2 mensen en bekostigen dit uit eigen geld.
En waarom zou je dan niet ook een digitale versie maken? Bijvoorbeeld in PDF formaat? Dat sluit jullie mooie map toch niet uit? Of is het alleen voorbehouden aan voor bij de huisarts of een patientenorganisatie op de plank?

Wat vind je trouwens onvolledig aan de website van Transvisie? Ik zou het graag eens bekijken, maar ik vind het zonde om een map fysiek te bestellen, te scannen, en dan het papier weer in de kliko te gooien. ;). En ik ben toch erg benieuwd naar jullie werk!
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Anon20230219 »

Hoi Marcia,

Heel mooi initiatief en zal je zeker in afzienbare tijd een mail gaan sturen.

Ik denk dat ik bepaalde collega's heb welke dit graag zouden lezen want die zijn erg teleurgesteld na bijna een jaar geleden de coming out op het werk dat ik beneden nog steeds een bobbel heb en daarboven er geen prijken.
In hun ogen zou dat toch zo gefixed moeten zijn maar de waarheid is helaas anders.

Lisa
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

Mirthe_s schreef: 04 jul 2018, 19:51
Marica schreef: 04 jul 2018, 15:33
Mirthe_s schreef: 04 jul 2018, 13:39 Een digitale versie lijkt mij ook niet zo gek.
Vertel dat maar aan TNN, COC, Stepwork, Transvisie, Thuisarts.nl Vooral die laatste schitterd in incompleet zijn. Geen folder meer te krijgen bij de huisarts, maar ze verwijzen naar Thuisarts.nl Daar staat helegaar niente nada over LGBTIQAP.

Ik heb die thuisarts al een uitgerbreide mail gezonden over dit onderwerp. Tot op heden geen reactie. Wij timmeren zover we kunnen aan de weg, maar we zijn maar met 2 mensen en bekostigen dit uit eigen geld.
En waarom zou je dan niet ook een digitale versie maken? Bijvoorbeeld in PDF formaat? Dat sluit jullie mooie map toch niet uit? Of is het alleen voorbehouden aan voor bij de huisarts of een patientenorganisatie op de plank?

Wat vind je trouwens onvolledig aan de website van Transvisie? Ik zou het graag eens bekijken, maar ik vind het zonde om een map fysiek te bestellen, te scannen, en dan het papier weer in de kliko te gooien. ;). En ik ben toch erg benieuwd naar jullie werk!
Alle info in die map is wel te vinden, maar dan moet je wel een lange adem hebben en goed kunnen zoeken. Maar wij vinden dat je niet alles op internet moet lezen. Soms is een stuk papier wel zo prettig. Bijv Opa en oma stuur je toch ook niet naar Google? Het is gewoon fijn om samen aan tafel te zitten en het te bespreken bij een kop koffie waarbij je elkaar aan kan kijken zonder een laptop die daar tussen staat. Soms is analoog gewoon lekkerder. We beseffen dat dat niet voor iedereen geldt, maar die zoekt het maar op internet.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie