Infomap genderdysforie

Gevoelens die je met de wereld deelt
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

janine2363 schreef: 28 jun 2018, 21:00
Marica schreef: 28 jun 2018, 10:11 Ja een infomap voor transgenders. Nu er besloten is dat de foldertjes als die er al waren bij de huisarts nu wegbezuinigd worden, en je verwezen wordt naar thuisarts.nl waar niets over transgenders te vinden is, is deze infomap die mijn vrouw en ik gemaakt hebben.
We brengen deze map naar huisartspraktijken in onze regio (Alphen aan den Rijn) waar ze gegeven kunnen worden aan clienten die zich met genderdysforie bij de huisarts melden.
Na mijn coming out bij de huisarts ging ik huiswaarts met de verwijzing voor het VUmc op zak. Verder niets, geen info, niets. Ik heb het zelf bij elkaar moet zoeken op internet tijdens een relatiedepressie. Geen prettige tijd, voor mij en mijn partner. Groot was mijn verbazing dat er maar weinig te vinden was. Deze map helpt je op weg in een tijd waar je hoofd bijkans op hol slaat.
Stop deze er misschien bij: https://transgenderinfo.be/wp-content/u ... s_2013.pdf
Misschien ook een copie of berichtje sturen naar de CoC's ? B.v. [email protected]
Marica schreef: 28 jun 2018, 10:11 Deze map kan je aan je familie en vrienden geven om hun kennis te laten maken met wat genderdysforie nu werkelijk is.
Ik zou het zelf ook wel eens willen weten
Die folder zit er al bij Janine
En CoC verwijst alleen maar naar TNN en Transvisie, en wat hun betreft is daarmee de kous af.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Elin
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2018, 19:55
Gender: Anders

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Elin »

Wat een super initiatief Marica, denk dat vooral het feit dat je de map hebt samengesteld als “ervaringsdeskundige” het heel waardevol kan maken. Hiermee bedoel ik dat de inhoud nu juist de info geeft of verwijzingen geeft naar waar je de informatie kunt krijgen die jij en dus met jou waarschijnlijk heel veel mensen miste. Wat mooi dat jij en je brouw deze moeite namen voor anderen.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

Elin schreef: 29 jun 2018, 07:42 Wat een super initiatief Marica, denk dat vooral het feit dat je de map hebt samengesteld als “ervaringsdeskundige” het heel waardevol kan maken. Hiermee bedoel ik dat de inhoud nu juist de info geeft of verwijzingen geeft naar waar je de informatie kunt krijgen die jij en dus met jou waarschijnlijk heel veel mensen miste. Wat mooi dat jij en je vrouw deze moeite namen voor anderen.
Dank je wel. :hbeat:
Wat mij vooral tegenviel is dat je aan je lot wordt overgelaten zodra je uit de kast komt, nadat je die stap naar de huisarts hebt gemaakt. Dat is mijn ervaring geweest. En de compensatiedrang waar menigeen mee te maken krijgt, en die voor zoveel onbegrip zorgt bij de partner en familie.
In BE is er een foldertje zoals Janine al aangaf, dat je in ieder geval iets op weg helpt. We hebben die dan ook in die map erbij gedaan.

De huisartsen vonden het in ieder geval een goed initiatief want zelf hebben ze ook weing info, en zo kunnen ze de clienten toch op weg helpen. Jammer dat we het niet landelijk kunnen doen, daarvoor ontbreekt ons het geld. Mensen domweg naar internet verwijzen is niet het antwoord waarop ik zat te wachten.
Maar je moet ergens beginnen.

We doen het nu net kostendekkend, we verdienen er niets aan.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door janine2363 »

Marica schreef: 29 jun 2018, 00:46 En CoC verwijst alleen maar naar TNN en Transvisie, en wat hun betreft is daarmee de kous af.
:-) ik ben zelf voorlichtster bij het CoC Eindhoven, dus namens "ons" heb ik interesse.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

janine2363 schreef: 29 jun 2018, 13:20
Marica schreef: 29 jun 2018, 00:46 En CoC verwijst alleen maar naar TNN en Transvisie, en wat hun betreft is daarmee de kous af.
:-) ik ben zelf voorlichtster bij het CoC Eindhoven, dus namens "ons" heb ik interesse.
Heb jij dan wel iets dat op folder lijkt?
Wij hebben meermaals contact gehad met CoC en ze blijven verwijzen naar Transvisie en TNN voor info dat op hun sites staat.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

@ Janine , maar als je die map wilt hebben om te gebruiken bij voorlichting dan staat het je vrij een mail te sturen .
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door janine2363 »

Marica schreef: 29 jun 2018, 13:38 Heb jij dan wel iets dat op folder lijkt?
Wij hebben meermaals contact gehad met CoC en ze blijven verwijzen naar Transvisie en TNN voor info dat op hun sites staat.
Ik denk dat ik wel kan raden hoe dat kan komen, maar bij vergelijk. Hier in Belgie verwijs ik mensen ook door naar het
transgender info punt, maar in het regenboog huis (een ontmoetings plek zoals ook CoC eindhoven die heeft) is er ook
informatie en als er iemand met een vraag binnen loopt dan help je natuurlijk.

Niet alle CoC's hebben een ontmoetingsplek, maar dan nog. Ze doen allemaal aan voorlichting op scholen en zo en de
bedoeling is echt wel dat mensen met vragen hen dan ook aanspreken (logisch zou je denken), dus dan zouden ze geinteresseerd
moeten zijn. Hangt af van het detail natuurlijk.

De Belgische brochure is zeer goed materiaal, wat ook overeenkomt met hoe het CoC voorlichting geeft (gender bread man)
maar de CoC voorlichters hebben ook zelf informatie nodig, want tot nu to zijn het voornamelijk (wat oudere) holibi mensen
die de voorlichting geven en hier en daar waar het aankomt op gender identiteit de plank een beetje misslaan (ook niet
vreemd want er is gewoon geen simpele uitleg die voor alle mensen klopt). Maar omdat er altijd met zijn tweeen voorlichting
gegeven wordt, stonden ze zeker open voor mijn suggesties enzo.

Vandaar dat ik denk dat ze toch wel wat interesse zouden hebben in jouw map (voor zover het niet te gedetaileerd is)

Janine
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

Komt in orde , ons eigen verhaal zit er in, die belse info van cavaria.be zit er ook in. Stepwork en t-Nederland ook. Kijk maar wat je er mee kan.

Er staan geen achternamen in dus gebruik alles maar.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door janine2363 »

Marica schreef: 29 jun 2018, 08:10 Wat mij vooral tegenviel is dat je aan je lot wordt overgelaten zodra je uit de kast komt, nadat je die stap naar de huisarts hebt gemaakt.
Het probleem is IMHO dat de nadruk nog altijd ligt op de notie van een medische diagnose voor "dysforie" dus binnen het kader van een medische behandeling en dan heb je zoals met "ziekte verschijnselen" het standaard proces van: Wachtlijst, behandeling traject, diagnose, chirurgie. en alles om kosten redene vast gekoppeld aan DBC's en verzekeringen

Voor ziekte verschijnselen, noem b.v. een niersteen wordt je ook aan je lot overgelaten toch, alleen daar is geen psychologisch aspect ?

Transvisie raporteerde in 2016 correct, dat het traject feitelijk zinloos is omdat een enorm aantal transmensen al feitelijk hun transitie gedaan
hadden (de eerste dan toch) in de tijd van aanmelding en eerste intake. Het paard achter de wagen spannen (ik was in die tijd al mijn hormoon
therapie begonnen en was mijn aanmelding voor de geslachts bevestigende chirurgie geaccepteerd en aanbetaald voor ik herinnerd werd aan
mijn intake bij Gent, die i kal weerr vergeten was ...)

Aan de ander kant, als je in Nederland een SGGZ verklaring heb, kan je naar een psycholoog gaan, dus ik vind dan dat het eerder is dat jejezelf
aan het lot overlaat. Er zijn meer wegen naar Rome dan een VUMc traject en als het doel is om een gelukkig mens te worden, dan is het toch
onverstandig om gewoon zelf de hulp te zoeken die je nodig heb.


Binnen het traject zelf is er zoals ik het zie eigenlijk ook geen opvolging. Het traject volgt een medisch protocol dat leunt naar het medische
aspect. Maar dat gaat nergens over indien het doel is een gelukkig mens te worden. Dan heb je vragen over hoe een goede mooi en effectieve
feminisatie te doen. Hoe indien er chirurgie komt dat dat esthetisch mooi is, want dat is essentieel om je goed te voelen, het moet niet gaan
om het weghalen van een probleem, maar om het vinden van schoonheid. Iets wat artsen in het traject in mijn ervaring eigenlijk niet begrijpen
(ik heb met verschillende artsen in verschillende ziekenhuizen gesproken).

Het is, zoals ik het in mijn dagboek schreef wel gelukt om aan mijn endocrinoloog uit te leggen. Ik stelde dat routinematig om de 3 maanden langs
komen niet hetzelfde is als een "opvolging" die betekenis heeft voor mij. Ik heb hulp nodig bij het verwezelijken van mijzelf, niet dsat er wonderen
mogelijk zijn en ik weet zeker dat als ik over 5 jaar terug kijk het is van: "maar maakte ik mij druk over ?!" maar heel eenvoudig het is wat -nu-
in mijn hoofd leeft en dat moet aan de orde zijn bij een opvolging. Het resultaat is dat de endocrinoloog mij nu volledig steunt in mijn op mijn
gevoel aangepaste hormoon therapie, die op geen enkele manier lijkt op wat het medische protocol voorschrijft, maar aan dat protocol heb ik
geen boodschap, aan de kennis en ervaring van de endocrinollog wel.

Om maar aan te geven, er kan wel een goede opvolging zijn, maar als betrokken en meest geintereseerde persoon moet je wel echt duidelijk
aangeven en vragen wat je wilt.

Nou, wees eerlijk, wie op dit forum doet zoiets voor zichzelf ???

Janine
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Infomap genderdysforie

Bericht door Marica »

Janine, je schrijft geweldig, en altijd lees ik gretig. Zoveel gelijkenis en ook veel ongelijkheid in het leven als transgender. Ik kan voor mijzelf alleen maar terugkijken op een diepzwarte periode van een paar weken waarin we afwachten tot we ieder apart bij een psycholoog konden komen. Daar hebben mijn vrouw en ik heel veel aan gehad. Ik heb werkelijk mijn ziel op tafel gegooid, en dat was eng. Ik zag de dysforie die mijn seksleven lam legde, en de psych was verbaasd hoe sterk dat was. Bij ieder gesprek was ik meer vrouw geworden, en ze zag een echte vrouw ontwaken. Bij het laatste gesprek liet ze weten de gesprekken met mij altijd erg fijn te hebben gevonden.

Die wachtlijst van het Vu, deed mij besluiten om weer naar de huisarts te stappen om een verwijsbrief. Ze kende Stepwork niet eens :fpalm: Nu vraag ik je, hoe kan het zijn dat een huisarts dit niet weet? Ook wist ze niet dat Psycho Informa failliet was.

Maar wat leef ik toe naar de hormonen. Ik leef al als vrouw, zo goed en zo kwaad als dat gaat met nepboobies en dat dagelijkse gescheer zodat mijn kin rauw is van het mesje.
Morgenmiddag zal een deel van mijn familie mij voor het eerst zien als vrouw, niet zoals ze gewend zijn aan die man in rok die ik was. Zondag volgt een tuinfeest in Rijnsburg bij vrienden die mij ook voor het eerst als vrouw gaan zien. Ik heb er veel zin in.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie