Twijfels maken me gek!

Gevoelens die je met de wereld deelt
Esther91
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Twijfels maken me gek!

Bericht door Esther91 »

Hoi allemaal,

Ik zal het proberen kort te houden...

Ik ben enorm aan het twijfelen over een transitie, niet zozeer of ik transgender ben want dat is voor mij heel duidelijk. Ik werk over de hele wereld, 4 maanden werk en dan 2 Γ‘ 3 maanden thuis. Op het werk ben ik zo druk dat ik weinig tijd heb om na te denken over mijn leven en de toekomst. Werkweken van minimaal 70 en maximaal 98 uur. Buiten het werk om is er een soort van verplichte sociale tijd die je met elkaar doorbrengt. Aangezien het een mannenwereld is voel ik me daar niet erg gemakkelijk bij. Hoe ik in die wereld terecht ben gekomen is een heel ander verhaal, kortgezegd ontkennning van transgender zijn en je mannelijkheid laten zien is wat daar o.a. toe geleid heeft.

Ondanks ontkenning en overcompensatie neemt het niet weg dat ik bijna dagelijks denk hoe het was geweest als ik als meisje was geboren. Ik heb de laatste weken wel geleerd om te luisteren naar jezelf in plaats van jezelf bezig houden met onzinnige dingen om het te proberen te vergeten/verdrukken . Inmiddels mijn ouders en een aantal directe familieleden verteld over mijn gevoelens (wat fijn om eindelijk niet eens alles voor jezelf te houden), en daarmee ook geaccepteerd dat ik transgender ben.

Maar nu even naar het onderwerp, twijfel. Ik ben 26 jaar en heb het dus al zo lang volgehouden als jongen. Heel erg moeilijk was het meestal niet, ongemakkelijk vaak wel. De toekomst als jongen verder gaan kan, maar of ik dan spijt zou hebben dat ik niet in transitie ben gegaan zal ik zeker hebben. Ik heb nu al spijt dat ik niet eerder heb toegegeven aan mijn gevoelens en actie ondernomen heb. Redenen van twijfel zijn o.a. dat ik bang ben niet een rustig leven zonder angst en afkeur te kunnen leiden. Dat ik niet passabel zal zijn en daardoor altijd en overal wordt aangekeken (en veroordeeld). Ik ben niet bang deze baan te verliezen maar wel werk in het algemeen. Kortgezegd wordt mijn leven geleid door mijn eigen angst, angst voor het onbekende.

Dan is het ook nog zo dat ik erg het idee heb je niet voor jezelf mag kiezen om in transitie te gaan, maar dat door psychologen wordt gedaan. Sommige transgenders zeggen een enorme afkeur van het eigen lichaam te hebben. Een enorme afkeur van mijn lichaam heb ik niet, maar alles wat er mannelijk aan (geworden) is daar ben ik niet erg blij mee. Of ik gelukkiger wordt van een transitie kan ik niet zeggen, dat kun je immers pas achteraf. Dat ik ongelukkiger wordt door zo door te gaan is mij wel zeker. Ik moet wel zeggen dat het leven niet ondraaglijk is, wel heel vervelend en beperkt. En dan komt daar weer die angst om de hoek kijken, wat als ik niet trans genoeg ben om in transitie te kunnen. Wat als psychologen een transitie afraden?

Los van het feit dat ik twijfel en angst heb ben ik heel onzeker over mezelf. Ik overcompenseer mijzelf als jongen om toch het idee ergens bij te kunnen horen, diep in mijn hart wil ik dat helemaal niet. Ik wordt heel onzeker bij de gedachte dat ik als vrouw verkleed over straat ga (RLE), want op dit moment voelt dat eerder zo dan als mezelf over straat gaan. Thuis heb ik daar gelukkig geen problemen mee.

Ik ben op dit moment in een positie dat ik niet goed weet hoe ik verder moet. Hebben jullie hier ervaring mee en hoe gingen jullie daar mee om? Wat was de doorslag dat jullie dachten dat een transitie het juiste was om te doen? Heeft een transitie je leven gelukkiger gemaakt en zo ja/nee, waarom?
:text-thankyouyellow:
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Nisss »

Advies die ik je kan geven is om naar een psycholoog te gaan.

Bij twijfel gewoon niet in transitie gaan.. Ontdek jezelf en chill the fuck down. Snel dingen willen is nooit goed. Neem de tijd en ontdek / discover. Begin met.. Wie ben ik?

Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Sara »

In het algemeen zou ik willen zeggen dat twijfel een teken van gezond verstand is. Niet alle zorgen zijn weg te nemen, sommige vervelende dingen zijn nou eenmaal zo. Uiteindelijk weet je zelf het meeste over jezelf, dus ik denk dat je de verantwoordelijkheid om te zeggen wie of wat je bent vooral bij jezelf moet leggen. Psychologen kunnen je daar wel bij helpen. Succes!
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Anon20190712 »

Ik zou zeggen, meld je aan bij een genderteam. Het is juist prettig door de diagnostiek te gaan als je nog niet zeker bent of je wel/geen transitie wilt.
Je bent 26, je hebt al heel wat jaren achter de rug in dit lijf en in deze rol, maar je hebt nog veel meer jaren te gaan. Het onbekende is ook gewoon eng, enger dan ongelukkig doormodderen zoals je gewend bent. Maar dit zijn dingen waar je met een genderteam psych over kunt spreken. Die zullen ook nooit zeggen dat je niet trans genoeg bent. Ze kunnen je wel helpen beslissingen nemen wat betreft medische keuzes, of je ondersteunen in het sociale proces.

Ik was 26 toen ik aan m’n transitie begon, zat met dezelfde angsten als jij, maar ben erg blij dat ik er voor ben gegaan. Heb me kunnen ontwikkelen op een manier die anders niet mogelijk was, het heeft me rust en tevredenheid gegeven over mijn lijf en positie in de maatschappij. De twijfel van wel/geen transitie was niet ineens weg, maar elke stap die ik nam in die richting voelde gewoon juist.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Anon20190508 »

I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

πŸ³οΈβ€πŸŒˆ #femaletotwink πŸ³οΈβ€πŸŒˆ
Esther91
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Esther91 »

Bedankt voor jullie reacties

Ik heb me gelukkig al aangemeld bij stepwork nog een paar weken te gaan. Heb geen idee wat ik er van kan verwachten maar misschien moet ik dat even loslaten.

Ik ben eenmaal een persoon dat alles van tevoren graag wil weten en ook dat moet ik even loslaten en proberen in het heden te kijken.

Voel me in ieder geval erg goed bij het idee dat ik die strijd met mezelf niet langer alleen hoef te voeren en er straks wellicht een plaatsje aan kan geven.
:text-thankyouyellow:
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Anon20190508 »

es2308 schreef: ↑19 sep 2018, 20:27 Bedankt voor jullie reacties

Ik heb me gelukkig al aangemeld bij stepwork nog een paar weken te gaan. Heb geen idee wat ik er van kan verwachten maar misschien moet ik dat even loslaten.

Ik ben eenmaal een persoon dat alles van tevoren graag wil weten en ook dat moet ik even loslaten en proberen in het heden te kijken.

Voel me in ieder geval erg goed bij het idee dat ik die strijd met mezelf niet langer alleen hoef te voeren en er straks wellicht een plaatsje aan kan geven.
Tuurlijk! Wie weet komt eruit dat een volle transitie misschien helemaal niet is wat goed voor je is, en dat is ook prima. Ik begrijp je helemaal want zo ben ik ook: liever eerst de kat uit de boom kijken en daarna pas beslissen.
Probeer vooral jezelf niet teveel onder druk te zetten. Je MOET niks. De wereld ligt nog helemaal voor je open en er zijn talloze opties! De gesprekken met Stepwork zijn juist om je te helpen deze twijfels uit te vogelen, dus wees niet te streng voor jezelf als je er nu alleen niet uitkomt. :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

πŸ³οΈβ€πŸŒˆ #femaletotwink πŸ³οΈβ€πŸŒˆ
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door KeepzD »

Die twijfels heeft iedere persoon denk ik wel die hier tegenover komt te staan. Angst idem dito.
Van mezelf kan ik zeggen dat ik altijd heel erg bang geweest ben, maar nu iedereen het zo ongeveer weet, ik wel een stuk rustiger/comfortabeler en ook zelfverzekerder door het leven ga. Alleen al het toegeven en uiten dat ik me een man voel, heeft al een weerslag op hoe ik me voel en uit. Verder denk ik dat iedere stap in je transitie een rustig moment van nadenken verdient. De enige die daarover kan en mag beslissen ben jij zelf. De gesprekken met de psychologen zijn er juist om je daarover te laten nadenken, denk ik dan maar zo :)
Forever myself
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Irene_de_Vreede »

Heel herkenbaar die angsten. Zoals anderen ook al terecht opmerken is een psycholoog echt een goed idee, maar ik begrijp dat je die stap inmiddels al hebt genomen. Ook het werken om niet te hoeven denken komt me wel bekend voor, uiteindelijk kom je jezelf een keer tegen. Uiteindelijk ben jij de enige die kan bepalen of je in transitie gaat of niet, psychologen kunnen je daarbij helpen, maar zullen je nooit adviseren het niet, of juist wel te doen.
Irene
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Twijfels maken me gek!

Bericht door Marijn »

Stepwork is een goede keuze. Die gaan ook niet voor jou bepalen of je wel vrouw genoeg bent of iets dergelijks. Het is de VU niet, gelukkig.

Ik heb ook veel twijfels gehad. Nu ik een aantal maanden aan de hormonen ben zijn die helemaal weg. Zou absoluut niet meer terug willen.

Maar goed, ik heb geen problemen gehad op mijn werk, maar komt helaas wel voor.

Ik zou gewoon onbevangen de gesprekken ingaan en je vragen en twijfels bespreken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie