(R)evolutie

Gevoelens die je met de wereld deelt
Jess Lipstick
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2018, 04:06
Gender: Trans MtF

(R)evolutie

Bericht door Jess Lipstick »

Ik zie veel transgenders die als "man" zijnde al super vrouwelijk waren. Zelf heb ik dit niet zo.. zodra ik in vrouwenkleding loop komt dit echter wel naar boven, iets wat ook erg fijn voelt. Maar eenmaal in mannenkleding doe ik dit niet meer zo omdat mijn kleding en gedrag niet samen kunnen, in mijn hoofd dan. Als vrouw gekleed ben ik echter ook nog best "lomp", als ik naar de girly girls kijk dan. Mijn filosofie is is dat ik gewoon een "butchy" lesbian ben. Maar in mijn mannenkleding vervalt er heel veel. Dan denk ik uiteindelijk dat het geen "butchy" gedoe was maar gewoon omdat mijn mannelijkheid meer heerst. O.a. hierdoor kom ik er niet helemaal uit, qua mezelf en hoe of wat. Tevens kan ik niet plaatsen of ik wel 100% vrouwelijk ben als ik dat doe of dat ik dit nog moet of kan ontwikkelen? En zoja mede dankzij acceptatie of andere dingen?

Wie herkent zich hierin? En wie heeft zichzelf alsmaar meer vrouw zien worden? Tot een dusdanigheid die jij zelf in eerste instantie niet verwachtte? Hielp de acceptatie mee? Of andere elementen?
Als je denkt dat je het allemaal wel hebt meegemaakt wil je als "man" zijnde als vrouw ontwaken :|
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: (R)evolutie

Bericht door Wolfy_girl »

Een ding waar ik me altijd aan heb geergerd is wanneer transgenders andere transvrouwen onder de bus gooien omdat ze niet altijd 100% vrouwelijk zijn geweest (of zijn). Niet elk vijf-jarig kind is geobsedeerd door genders en sekse, en ik vind het vervelend wanneer de geloofwaardigheid van een transvrouw op het spel gezet wordt wanneer ze een andere opvoeding heeft gehad. Gelukkig maak ik dit tegenwoordig niet meer zo vaak mee, maar af en toe zie ik nog steeds mensen die beweren dat je niet "echt" transgender bent als je niet altijd 100% in je genderrol geleeft hebt.

Ik ben zelf ook vroeger lang niet altijd vrouwelijk geweest. Ik was flink in de ontkenning, en daarbij zou mijn familie dat nooit hebben toegelaten. Dat is natuurlijk ook iets waar men rekening mee moet houden, want lang niet iedereen leeft in een sociale omgeving die het toelaat om je als "man" zijnde volledig als vrouw te uiten (ja, ook *zonder* gereformeerde ouders!).

Ik herken me wel in je post. Ik zou mezelf niet "butch" noemen, noch lesbisch, maar een girly-girl met hoge hakken en franjejurk ben ik ook niet. De helft van de tijd draag ik niet eens make-up, maar dat heeft voor mij weinig met vrouwelijk zijn te doen. Ook zonder make-up word ik in het openbaar als vrouw aangesproken. Ik heb ook genoeg "butch" vrouwen gezien die ook nog gewoon als vrouw worden aangesproken, en daarbij: waarom zou ik me anderhalf uur uitsloven om make-up op te doen als ik toch maar een hele kleine sociale cirkel heb?
Jess Lipstick
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2018, 04:06
Gender: Trans MtF

Re: (R)evolutie

Bericht door Jess Lipstick »

Dankjewel! Dan ligt dat iig niet aan mij :)

Persoonlijk ken ik geen transgenders dus kijk ik veel YouTube en dergelijke. Daar zie je de meest vrouwelijke types en hoor je verhalen als "in mijn gedrag was ik altijd al vrouw" en wat nog meer. Zelf twijfel ik eigenlijk al vanaf de basisschool maar niet genoeg ofiets.. De tegenwoordige dusdanigheid is de afgelopen 5 jaar (ben 27) en dat wordt steeds erger als in het feit dat het langer blijft hangen. Ik herken mezelf in de filmpjes maar tegelijkertijd ook weer niet. Zij lijken het allemaal zo extreem op een rijtje te hebben en voor hun was het altijd al zo klaar als een klontje. Nu is iedereen natuurlijk anders maar ik ken dus simpelweg geen andere verhalen dan bovenstaande scenario's.
Als je denkt dat je het allemaal wel hebt meegemaakt wil je als "man" zijnde als vrouw ontwaken :|
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: (R)evolutie

Bericht door Anon20190508 »

Tip #1: vertrouw niet de YouTube transgenders! Waarom? Omdat zij voor een enorm publiek staan en het heel gemakkelijk is om hun eigen verhaal wat rooskleuriger te doen voorkomen. Ook gaat op het web de laatste tijd een term rond, 'truscum', wat staat voor de zogenaamde 'gatekeepers' binnen de TG community. Dat zijn mensen die geloven dat je alleen trans bent als je echt pijnlijk veel dysforie hebt, je inderdaad al sinds jong af aan wist dat je trans was, etc. Daar hebben die YouTubers ook dagelijks mee te maken.

Ik zelf ben FTM, maar bij ons werkt de gedachtegang niet bijster veel anders, hoor! Ik vind dat je niet standaard kan zien aan hoe iemand was toen ze jong waren, of ze trans waren. Als iemand op haar 30ste in transitie gaat (we nemen even een MTF als voorbeeld) en voorheen nooit 'tekenen' liet zien dat ze transgender was, betekent het niet dat ze niet trans is. Een trans man kan vroeger elke dag van zijn leven jurken en makeup gedragen hebben en toch zeker weten dat hij geen vrouw is.
Wat vaak wel zo is is dat mensen op jongere leeftijd misschien juist heel erg in hun aangeboren sociale rol worden geduwd. Zodanig dat ze hun eigen emoties niet langer toelaten en zich misschien nooit beseffen dat ze trans zijn tot veel later. Maakt dat ze dan minder trans? Tuurlijk niet! Iedereen gaat er anders mee om, maar feit blijft dat je breintje het ene gender is maar je schilletje wat anders.

En zeker vandaag de dag, waarin gender-rollen steeds minder duidelijk zijn afgebakend, denk ik dat er enorm veel meer openheid is over dit soort kwesties. Ikzelf kwam hier, overtuigd dat ik nog nooit dysforie had gehad en ook nooit zou hebben, maar hoe meer ik voor mezelf met mijn transitie bezig ben, hoe meer ik voel dat ik de juiste keus heb gemaakt om het traject in te gaan.
En ik droeg vorig jaar nog jurken! :P
Dus staar je niet blind op de 'droomverhalen' van transen die al op hun 2e verjaardag wisten dat ze niet hun geregistreerde gender waren, want op die leeftijd zijn de meeste mensen er echt nog niet mee bezig. En de opvoeding vandaag is vaak meer open en ook genderneutraal! Dat is alleen maar goed: geef je kind de ruimte om zichzelf te ontwikkelen zonder ze in hokjes weg te moffelen!
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: (R)evolutie

Bericht door janine2363 »

Wolfy_girl schreef: 27 okt 2018, 20:30 Een ding waar ik me altijd aan heb geergerd is wanneer transgenders andere transvrouwen onder de bus gooien omdat ze niet altijd 100% vrouwelijk zijn geweest (of zijn). Niet elk vijf-jarig kind is geobsedeerd door genders en sekse, en ik vind het vervelend wanneer de geloofwaardigheid van een transvrouw op het spel gezet wordt wanneer ze een andere opvoeding heeft gehad. Gelukkig maak ik dit tegenwoordig niet meer zo vaak mee, maar af en toe zie ik nog steeds mensen die beweren dat je niet "echt" transgender bent als je niet altijd 100% in je genderrol geleeft hebt.
Ik ben pas begonnen mijzelf te leren kennnen op 14 maart 2016, daarvoor ... ... helemaal niks, behalve dat ik mij gewoon niet goed voelde en doorde jaren heen slechter en slechter.

Wat anderen definieren als wel/niet "echt" trans, zal mij een zorg zijn. Ik heb niemand niets te bewijzen en hoef mij nergens tegen af te zetten. Een leven, een mens, het is enkel dat ik mijzelf onderweg heb leren kennen.

Ik kan wel vertellen wat voor mij een essentieel verschil is. Drie maanden geleden, door mijn hormoon therapie en aan mijzelf werken, heb ik voor het eerst een normaal geluks gevoel ervaren. Gewoon geen bijzondere situatie, maar dat fijne gevoel van blijheid van binnen. En nu, na mijn geslachtsbevestigende chirurgie is dat heel subtiel nog duidelijker aanwezig. Fijn, fijn, fijn. Maar kan je dat voorstellen, 48 jaar lang leven zonder dat gevoel ?! Ook een vorm van dysforie, maar een die de "diagnose" van dysforie natuurlijk absurd maakt, net zoals de notie van een "diagnose" voor genderidentiteit door een arts absurd is. Die kan hoogstens vaststellen dat ik m vertel dat ik ongelukkig ben, dat kan ie nooit zelf vaststellen toch ?

Nu ik mij zo fijn voel, maakt het mij niet uit of iemand mij als man, vrouw, man-vrouw, dinges of rode biet ziet. Ik kan toch niet bepalen wat anderen vinden, al is het wel zo dat dat wat anderen zien wel bepalend is hoe & of je nog een relatie kan hebben, maar ook daar is het er "als vrouw uitzien" niet relevant. Het is "als vrouw ervaren worden", maar dat alle door DNA ingegeven kenmerken niet gevoelsmatig storen. En er is geen chirurgie of FFS die dat kan verbergen. Ik heb nu een hele lieve vriendin, we spreken over alles in eerlijkheid en denk niet dat het gemakkelijk voor haar is, totaal respect voor haar dat ze het durft te proberen met mij.

En "genderrol" ? Wie heeft dat nu weer bedacht ? Ik ben ingenieur, mogen vrouwen geen ingenieur zijn of zo. Oh ja, we worden geacht niet goed te zijn in wiskunde enzo. Nou ja, pech voor die veronderstelling dan ;-)
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: (R)evolutie

Bericht door Wolfy_girl »

Met name op plekken zoals Reddit (maarja, dan noem ik ook wat... De laatste keer dat ik Reddit checkte was het overspoelt met TERF reacties) is dat soort "strenge" retoriek wel sneller zichtbaar. Het idee dat elke transgender al van kinds af aan helemaal duidelijk had wat voor geslacht hij of zij het liefst heeft. Absurd natuurlijk.

Ik denk dat Eros ook wel een goed punt maakt: zo'n transgender vrouw op YouTube stelt zichzelf bloot aan een hoop kijkers (in het beste geval), en dan wil je natuurlijk geen slechte indruk maken. Immers leven wij nu in een tijd van Donald Trump supporters, TERFs, en weet ik veel wat allemaal die maar al te graag met die informatie aan de haal gaan. Het blijft uiteraard gevoelige informatie dat als munitie persoonlijk tegen jou gebruikt kan worden.
Jess Lipstick
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2018, 04:06
Gender: Trans MtF

Re: (R)evolutie

Bericht door Jess Lipstick »

Het citeren gaat nog niet helemaal dus dan nog maar even zo..

@ Eros: Die term kon ik niet maar ik begrijp wel in 1x wat jij bedoelt. Dat beeld is inderdaad het meest voorkomend en het laat mij enorm twijfelen. Again, ik ken dus echt geen transgenders en hun verhalen dus schetst al mijn opgezochte kennis mijn "visie". Best debiel dit.. van mijzelf ben ik dus al echt geen kuddedier en ik ben dat dan ook nooit geweest. Tevens ben ik mij bewust dat mediums als internet en tv soms of zelfs vaak een beeld bij de mensen moet schetsen maar nu val ik hier toch zelf voor. Ik herken heel veel in jouw tekst.. dit doet ontzettend veel met mij zeg.

@ Janine: Je klinkt ontzettend sterk. Ik zou willen dat ik hetzelfde kon zeggen aangezien mijn "gangbaarheid" als vrouw mij toch wel behoorlijk afremt. Ik hoop dat dit nog groeit en dat ik op een dag net zo "mans*" als jou ben (*woordgrap, ik hoop dat deze goed valt en begrepen wordt)

In mijn bestaan heerst de twijfel nog altijd inclusief een schaamte. Hoe erg ik dat laatste ook verafschuw van mijzelf aangezien ik mij verder nooit en dan ook nooit ergens voor schaamde. Men ziet mij ook als de laatste die zichzelf niet durft te zijn omdat dat verder ook écht een feit is maar dit.. Ik kan het echt niet uitstaan. Verder is het een achtbaan waarin het komt en gaat. Ik wil iig niets overhaasten en mijzelf de tijd geven om een knoop door te hakken. Sinds ik hier "actief" ben gaat er wel steeds meer dagen, wordt het steeds sterker en valt er van alles op zijn plaats. Het leek echt alsof transgenders altijd al helemaal 100% vrouw of man waren terwijl hun geslacht anders was. Dat beeld had ik dan tenminste.
Als je denkt dat je het allemaal wel hebt meegemaakt wil je als "man" zijnde als vrouw ontwaken :|
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: (R)evolutie

Bericht door Anon20190508 »

Hey joh, iedereen begint ergens! :hug2: Ik ben alleen maar blij dat je langzaam tot de realisatie komt dat je echt niet altijd al Duidelijk Transgender Moet Zijn Geweest... Denk dat je je wel altijd al 'anders' hebt gevoeld en dat is hoe veel van ons beginnen!
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: (R)evolutie

Bericht door Marica »

Ik ben zoals veel van jullie al weten 54 jaar en ik wist het al, ruim 40 jaar geleden. Andere tijden, geen internet of informatie dus ik paste mij aan naar het lijf wat ik had. Mijn leven was een aaneenschakeling van depressieve periodes en burn outs. Natuurlijk waren er ook leuke dingen maar de rode draad is duidelijk te zien in mijn leven. Frustatie over mijn sekse was er altijd zodra ik een relatie had. ( Ik ben transvrouw en val op vrouwen ) Ik heb er nu nog steeds moeite mee om mij sexueel te uiten ondanks dat mijn vrouw het weet. Mijn dysforie gaat dus echt over mijn lijf en de onderdelen die missen. Ik doe mijn best met de middelen die ik heb, en wacht af wat de toekomst gaat brengen.
Zou ik nu opgroeien dan had ik mij op mijn 10 of 11 jaar oud wel gemeldt dat ik anders was dan mijn broertje, en dat ik een rokje of jurkje aan zou willen naar school. Net zoals ik vorig jaar een jurkje aantrok, en naar buiten ging zonder gène. Want ik ben een vrouw.
Maar ja, ik groei nu niet op.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
AquaTunnel
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 mei 2018, 22:14
Gender: Genderqueer

Re: (R)evolutie

Bericht door AquaTunnel »

Ik wil nog even toevoegen dat er ook YouTubers zijn die het juist veel praten over alle diverse manieren waarop iemand trans kan zijn. Daarmee wil ik niet weerleggen wat er in dit topic is gezegd over algemeen aanvaarde ideeën en representatie, maar als je steun kan halen uit vlogs dan zijn er ook hele fijne YouTubers te vinden, Jess :) Een vlog van uppercaseCHASE en Riley J. Dennis heeft dit jaar zowat mijn leven gered. Er is ook een boek (alleen in het Engels) dat dit jaar is uitgekomen met als titel Yes, You Are Trans Enough: My Transition from Self-Loathing to Self-Love. Dat gaat pretty much over dit thema. Mij deed het ook erg goed om dat te lezen.

Ik wens je veel rust, geluk en verwondering :) :hbeat:
Plaats reactie