Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zembla. Transgender met spijt.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Vera »

tanisha schreef: 21 dec 2018, 23:35
Tijgertje schreef: 21 dec 2018, 16:12 Ik probeer je te volgen, maar wat bedoel je precies met tegenwerking? Discriminatie? Uitsluiting? Het kan zijn dat ik een heel ander leven leidt dan de gemiddelde trans, maar ik ondervind in mijn leven geen enkele tegenwerking. Trans zijn heeft voor mij juist veel deuren geopend. Zou het kunnen dat de tegenwerking waar je het over hebt iets te maken heeft met onzekerheid? Als je niet zeker bent van jezelf, dan is het "logisch" dat je tegenwerking ondervindt. Is natuurlijk helemaal niet logisch, maar zo werkt het helaas wel in het leven. Het helpt wel als je als trans stevig in je schoenen staat en je verbale vaardigheden traint.
Ik loop al wat langer mee ik was 18 toen ik naar het vu ging en ben nu 42 ik heb ook hele andere tijden meegemaakt.
In de jaren 90 werd je ijskoud uitgelachen als je discriminatie wilde melden.

Ik kan je verzekeren dat acceptatie in Nederland nog niet zo heel erg lang zo is als nu en dat we nog op heel dus ijs staan dat jij nog niks vervelends hebt meegemaakt zegt mij alleen dan je nog niet zo lang mee gaat anders had je het beslist ook niet over onzekerheid gehad.
Onzekerheid speelt wel degelijk een rol... ik ga dan als transgender nog niet zo lang mee, maar toen ik nog diep in de kast zat was ik een erg onzeker mens. Dit maakte mij altijd het mikpunt van pesterijen. Die zelfde onzekerheid heeft ervoor gezorgd dat ik in de late nachttrein meerdere keren door een groep mannen “zomaar” inelkaar getrapt ben. Sinds ik nu lekkerder in mijn vel zit en veel zelfverzekerder ben zijn dit soort acties een stuk afgenomen. En dat terwijl ze nu toch een mooie reden hebben om me als transgender te pakken...
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20190122 »

Ja en als je werkgever van de ene op de andere dag besluit dat je niet in het team past en je ontslaat ben je dan ook onzeker?
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20190508 »

tanisha schreef: 22 dec 2018, 10:03 Ja en als je werkgever van de ene op de andere dag besluit dat je niet in het team past en je ontslaat ben je dan ook onzeker?
Tijden veranderen duidelijk, denk dat we daarmee de lading verder wel dekken. Heel vervelend voor de mensen die vroeger veel problemen hebben ondervonden, maar helaas kunnen we daar nu niks meer aan doen.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20210626 »

Eros,

Eh hier is wel sprake van stenen en onderkruipen hoor .

Ik had 10 jaar voor deze werkgever gewerkt en ook tijdens deze periode mijn revelatie in dit zicht .
Na een faillissement kon ik wel terugkomen in een doorstart maar onder veel slechtere voorwaarden en dat was om mijn kenniswant die was heel hard nodig.
De eerste gelegenheid die er daarna was om me te lozen is met twee advocaten aangepakt om het vooral ' legaal ' te maken maar het was pure discriminatie. Dit is heel wat korter geleden als wat jij denkt en dus nog heel actueel .


het bestaat en is overal
Onzekerheid ? Ik heb ieder nieuw project een nieuw soort 'coming out' en moet me staande houden in een conservatieve NIMBY omgeving
Dat gaat me vrij goed af maar praat dan niet over onzekerheid . Ik stop mijn hoofd niet in het zand en blijf gewoon mijn ding doen .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Hormoonmeisje »

Heb zelf ook de aflevering op Zembla gezien over Patrick De Veen.
Ik ben 30 en was destijds 19 toen ik op travestie.org meelas. Patrick kwam toen al als een erg verward iemand over op mij.
Ik herinner mij nog goed dat Patricia mannen die op haar vielen gay vond omdat zij niet geloofde dat een hetero man op transvrouwen kan vallen. Destijds werd ze verbannen van het forum trav.org en d.m.v proxy’s kwam ze elke keer terug onder een ander alter. Het was een groepje van een drietal personen. Ze hadden een enorme hekel aan lesbische transvrouwen en noemden hen “de ex-hetero vadertransen” . Zelf geloofden ze dat ze meer vrouw waren dan andere transen, omdat zij op mannen vielen. Destijds zocht Patrick al allerlei verhalen over spijtoptanten op en stelde er vragen over op het forum. Hij had toen nog geen SRS ondergaan.
Het verwondert me weinig dat het zo dramatisch is afgelopen. Ik vind het erg. Ik hoop dat Patrick goede begeleiding van een psychiater krijgt. Wat ik het vreemdst vind is dat hij toestemming voor euthanasie kreeg. Deze persoon is handelingsonbekwaam/ontoerekeningsvatbaar.
Ik vond de Zembla reportage over spijt bij transgender personen te subjectief. Alles werd vanuit een bepaalde invalshoek gekleurd.
Het vertrouwen van Tiuri Van Kesteren in het VUMC werd misbruikt door Zembla om het VUMC en het UMCG in een bepaald daglicht te plaatsen.
De opening met Conchita Wurst werd gebruikt om TGs met travestieten gelijk te schakelen. Alsof een transitie om show, glitters en veren draait.
Wat ik ook vreemd vond is dat Brald-Lilian Haack het over een detransitie had omdat de hormonen negatieve gevolgen voor haar gezondheid hadden. Alsof een transitie altijd hormoontherapie hoeft te betekenen. Je kan toch ook een sociale geslachtsomschakeling maken, zonder HRT? Ikzelf heb het ook gedaan. Waarom kon Lilian-Brald Haack dan niet als vrouw blijven verder leven en de hormoontherapie staken?
Ik vond veel invalshoeken in de Zembla reportage te zwart-wit.
Joost A Campo sprak over een case met een patient die behandeld werd voor paranoïde psychose. Hoe vaak komt handelingsonbekwaamheid met transitie-spijt voor onder de transgender populatie? Niet vaak, zou ik zeggen. Toch deed meneer A Campo alsof de transgender populatie uit een groep halve garen bestaat.
Ik ben volledig voor mensen die het Noorden kwijt zijn, te steunen. Maar de overgrote meerderheid van ons weten goed wie wij zijn. Moeten we dan collectief gestraft worden omdat 1 op 100 daar baat bij zou kunnen hebben? Moeten de 99 anderen dan maar mee boeten?
Ik vond de Zembla reportage niet objectief, te pseudo-wetenschappelijk uitgelegd en te outdated.
Patrick is ook niet in Groningen geopereerd geweest zoals de reportage beweert. Patrick werd in Krefeld geopereerd bij dr Krege. Het UMCG kan dus niet volledig aansprakelijk gesteld worden voor zijn foutieve SRS. Mevrouw Krege heeft de kans gekregen Patrick ertussenuit te screenen tijdens het intake gesprek voor de SRS. Patrick geeft aan ongemak op de blaas en buik te hebben ten gevolge van de SRS. 10 jaar na dato heeft hij echter de moeite niet gedaan om een correctie operatie te ondergaan die dat urologisch probleem zou kunnen aanpakken. Is iemand die accuraat doordachte beslissingen neemt iemand die pas 10 jaar na de SRS klaagt over ongemak op de urinewegen?
Ik heb de indruk dat Patrick een zeer instabiel iemand is die mensen makkelijk gemanipuleerd krijgt.
Ik hoop op beterschap voor hem, maar ik vrees dat Patrick een hele hoop onderliggende onbehandelde problemen heeft. Patrick heeft de transitie gebruikt als een soort “escapisme” . Hij geeft aan een identiteitscrisis gehad te hebben in 2006, toen hij zich aanmeldde bij het UMCG, en toen hij op travestie.org een reeks positieve verhalen las besloot hij voor zichzelf : “misschien mankeer ik dat ook wel” . Dit getuigt van een zeer groot gehalte aan impulsiviteit. Op tvdrenthe.nl , Facebook pagina , had ik de indruk dat het overgrote deel van de cisgender populatie begreep dat Patrick een grote uitzondering op de regel was.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Elise »

Wow dat is een hoop achtergrond informatie die ik graag in de reportage had gezien. Zembla heeft vaak goede reportages maar deze vond ik een beetje een rommeltje.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20210626 »

Het geheel voldoet eigenlijk volledig aan mijn verwachtingen .
Escapisme in combinatie met irreële verwachtingen , maar met name de 'uitwijk 'naar Duitsland was een welkome aanvulling . Het zwarte Piet spel krijgt op die manier een hele andere invulling . Ik kan mij voorstellen dat het VU geen reactie wilde geven . Mensen die zichzelf iets aan willen doen kan je niet altijd tegen zichzelf beschermen .

Ik kwam kijken op travestie. org toen de boel eigenlijk net uit elkaar geslagen was en toen was de site eigenlijk al dood . Dit geeft ook weer een beeld hoe dat zo gekomen is
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Tess S. »

Elise schreef: 25 dec 2018, 11:09 Wow dat is een hoop achtergrond informatie die ik graag in de reportage had gezien. Zembla heeft vaak goede reportages maar deze vond ik een beetje een rommeltje.
Misschien geeft't ook te denken over de rest van hun, schijnbaar, goede reportages. :geek:
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Tijgertje »

Daar ben ik het niet mee eens, maar in dit specifieke geval ontbreekt het wel aan voldoende achtergrond informatie.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Tijgertje »

Ik heb de uitzending zo even nog een keer gezien en ik had wederom weer veel moeite om me in de belevingswereld van Patrick te verplaatsen. Het is allemaal de schuld van de medische molen en de medici hadden moeten ontkrachten dat hij geen transseksueel was, maar een persoonlijkheidsstoornis heeft. Ik ben nog steeds van mening dat deze uitzending van Zembla eerder het predicaat psychologisch drama, dan documentaire waar gefundeerde misstanden worden aangekaart.

De vraag die me echter te binnen schoot is: "kun je de wens hebben om te vervrouwelijken of vermannelijken, zonder dat er sprake is van genderdysforie?"