Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zembla. Transgender met spijt.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Tijgertje »

Vanavond (19-12) 21:20 uur op NPO 2 "Transgender met spijt" Mochten jullie toevallig voor de buis zitten, dan ben ik benieuwd naar jullie reactie. Ik ga er zeker naar kijken, want ik heb er wel eens Gegoogled op dit forum, maar onder het woord spijt kom ik weinig tot geen verhalen tegen. Misschien kijk ik niet goed, maar het zijn vooral de succesverhalen die ik op de forum lees. Hoe vervelend ook, ben ik ook geïnteresseerd in enigszins onderbelichte keerzijde,

Ik begreep van mijn vrouw dat dit programma gaat over Patrick die 10 jaar geleden zijn (haar) medische transitie heeft ondergaan en hoewel hij zijn hele leven al wist dat hij zich vrouw voelde, kreeg hij drie maanden na zijn transitie al spijt.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20190508 »

We hebben hier ook een draadje waar al veel gereageerd hebben, misschien ook even lezen :D Erge gemengde gevoeles hier op het forum! viewtopic.php?f=11&t=6306

En overigens denk ik dat je hier geen spijt verhalen vind omdat er toch een zekere schaamte bij komt kijken, dat je zo zeker was en dat het toch een enorme fout is gebleken. Dan blijven mensen veel liever weg van dit soort fora dan dat ze hun fout onder ogen moeten komen. We kunnen nog zo lief zijn allemaal, maar denk ook dat zo iemand niet heel erg hartelijk ontvangen zou worden. Tevens identificeren ze dan vaak niet meer als 'trans', dus waarom zouden ze op een trans-forum zitten?
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Tijgertje »

Bedankt voor de link. Dit topic kan verder wel gesloten worden.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Benjamin »

Eros schreef: 19 dec 2018, 19:27 We kunnen nog zo lief zijn allemaal, maar denk ook dat zo iemand niet heel erg hartelijk ontvangen zou worden. Tevens identificeren ze dan vaak niet meer als 'trans', dus waarom zouden ze op een trans-forum zitten?
Dat bepaalde groepen minder welkom zijn, dat klopt. Erg jammer.

Of ze zich niet meer identificeren als trans, mwa.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20190122 »

Spijt verhalen hebben ook meer te maken met de reacties van de samenleving en vooral de uitsluiting waar je mee te maken gaat krijgen.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Tijgertje »

Dat lijkt me nu niet een dingetje waar je pas achteraf mee geconfronteerd wordt, of zie ik dat verkeerd?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20190122 »

Het is er tegenwoordig allemaal wat makkelijker op geworden maar altijd maar tegenwerking gaat je uiteindelijk een keer goed opbreken.

Je gaat op de langere duur toch weer wat dingen van je oude leven oppakken en alles bij elkaar geeft je uiteindelijk een terugslag (zeg maar de man met de hamer voor transgenders) waar ik zelf ook te maken mee heb gekregen.

Je kunt door die terugslag een tijd androgyn gaan leven of zelfs spijt van je transitie krijgen deze terugslag is voor de meeste van tijdelijke aard totdad je echt je draai vind.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Tijgertje »

Ik probeer je te volgen, maar wat bedoel je precies met tegenwerking? Discriminatie? Uitsluiting? Het kan zijn dat ik een heel ander leven leidt dan de gemiddelde trans, maar ik ondervind in mijn leven geen enkele tegenwerking. Trans zijn heeft voor mij juist veel deuren geopend. Zou het kunnen dat de tegenwerking waar je het over hebt iets te maken heeft met onzekerheid? Als je niet zeker bent van jezelf, dan is het "logisch" dat je tegenwerking ondervindt. Is natuurlijk helemaal niet logisch, maar zo werkt het helaas wel in het leven. Het helpt wel als je als trans stevig in je schoenen staat en je verbale vaardigheden traint.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20210626 »

Tegenwerk heeft in dit geval niets met onzekerheid te maken. Tijden zijn veranderd maar er valt nog steeds veel te winnen. 20 jaar geleden werd je als net geopereerde trans aardig met de nek aangekeken en zeker op de arbeidsmarkt . Je moest heeeeeel erg sterk in je schoenen staan om dat vol te houden. Daar is menigeen wel achter gekomen met een tijdelijke dip als gevolg

Dat het nu nog steeds geen hosanna is kan ik zelf over meepraten . Uiteraard zijn er succes story's maar bij hoevelen werd toch zomaar het contract maar niet verlengd? Daar heb ik in het verleden wel mee temaken gehad .


Onzekerheid op dit gebied, nope . Heb ik spijt ? oh zeker niet . Ik ben wie ik ben en zo leef ik ook .
Echter, als ik de reacties wel eens lees op 'misgenderen' dan denk ik wel eens , ja in mijn werk is een beetje 'olifantenhuid ' best wel prettig.
Immers als een dame volledig in de make up je presenteren is niet zo handig en de eenvoudige tussenweg met 'een beetje ' , in combinatie met de aardappelzak achtige werkkleding maakt misgenderen een veelvoorkomend euvel
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Anon20190122 »

Tijgertje schreef: 21 dec 2018, 16:12 Ik probeer je te volgen, maar wat bedoel je precies met tegenwerking? Discriminatie? Uitsluiting? Het kan zijn dat ik een heel ander leven leidt dan de gemiddelde trans, maar ik ondervind in mijn leven geen enkele tegenwerking. Trans zijn heeft voor mij juist veel deuren geopend. Zou het kunnen dat de tegenwerking waar je het over hebt iets te maken heeft met onzekerheid? Als je niet zeker bent van jezelf, dan is het "logisch" dat je tegenwerking ondervindt. Is natuurlijk helemaal niet logisch, maar zo werkt het helaas wel in het leven. Het helpt wel als je als trans stevig in je schoenen staat en je verbale vaardigheden traint.
Ik loop al wat langer mee ik was 18 toen ik naar het vu ging en ben nu 42 ik heb ook hele andere tijden meegemaakt.
In de jaren 90 werd je ijskoud uitgelachen als je discriminatie wilde melden.

Ik kan je verzekeren dat acceptatie in Nederland nog niet zo heel erg lang zo is als nu en dat we nog op heel dus ijs staan dat jij nog niks vervelends hebt meegemaakt zegt mij alleen dan je nog niet zo lang mee gaat anders had je het beslist ook niet over onzekerheid gehad.