Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zembla. Transgender met spijt.

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Benjamin »

Tijgertje schreef: 10 mei 2019, 17:24 De vraag die me echter te binnen schoot is: "kun je de wens hebben om te vervrouwelijken of vermannelijken, zonder dat er sprake is van genderdysforie?"
Volgens mij kan dat prima hoor. Waarom moet je perse een stoornis (sowieso vind ik niet dat GD in de DSM thuishoort) hebben voordat je kunt zeggen: ik wil liever een m/v zijn in plaats van een v/m? Volgens mij kan dat ook best gebeuren zonder dat je je geboortegeslacht meteen verschrikkelijk vindt, en gigantische klachten krijgt.

Wat Patrick betreft: ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat ze enerzijds tegen hem zeggen dat er geen sprake is van genderdysforie (aldus het verhaal als ik me goed herinner) maar anderzijds toch het treintje op het traject laten voortdenderen. Raar.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Jer158 »

Benjamin schreef: 10 mei 2019, 21:47 Volgens mij kan dat prima hoor. Waarom moet je perse een stoornis (sowieso vind ik niet dat GD in de DSM thuishoort) hebben voordat je kunt zeggen: ik wil liever een m/v zijn in plaats van een v/m? Volgens mij kan dat ook best gebeuren zonder dat je je geboortegeslacht meteen verschrikkelijk vindt, en gigantische klachten krijgt.
Natuurlijk hoef je geen dysforie te hebben om liever als het andere geslacht geboren te zijn, of om fysiek volledig van het andere geslacht te willen zijn, maar dat is nu eenmaal geen haalbare kaart. Je kunt niet met een vingerknip van M naar V switchen of andersom. Als dat zo was, zou een grotere groep daar baat bij hebben, namelijk ook trans mensen met minder/geen dysforie.

De vraag is of je met weinig/geen genderdysforie ook gebaat bent bij een transitie. Ik betwijfel dat ten zeerste. Een transitie heeft namelijk nogal wat sociale, medische, en financiele consequenties. Daar moet dan wel een aanzienlijke winst in levenskwaliteit tegenover staan om netto "winst" op te leveren. Die winst in levenskwaliteit is er wrsch alleen als je pre-transitie een redelijke mate van genderdysforie hebt (die bovendien niet/nauwelijks veroorzaakt wordt door andere factoren).
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Jer158 »

Tijgertje schreef: 10 mei 2019, 17:24 De vraag die me echter te binnen schoot is: "kun je de wens hebben om te vervrouwelijken of vermannelijken, zonder dat er sprake is van genderdysforie?"
Enige vorm van onbehagen heb je wel nodig. Als je volledig content ben met je leven, heb je uiteraard geen behoefte om dit soort dingen te doen. De vraag is of dit gevoel van onbehagen veroorzaakt (danwel uitvergroot) kan worden door andere factoren, en ik denk dat het verhaal van Patrick en andere detransitioners wel laten zien dat dat inderdaad prima kan.

Natuurlijk zijn sommige detransitioners wel degelijk trans maar vinden niet voldoende verlichting in transitie, maar er zijn ook zeker detransitioners voor wie de voornaamste oorzaak van hun dysforie heel ergens anders ligt. Dit kunnen bijv. mensen zijn met andere geestelijke problemen, of mensen die moeite hebben met hun seksualiteit of genderrollen pre-transitie.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Sara »

Tijgertje schreef: 10 mei 2019, 17:24De vraag die me echter te binnen schoot is: "kun je de wens hebben om te vervrouwelijken of vermannelijken, zonder dat er sprake is van genderdysforie?"
Genderdysforie is de naam van een diagnose, of meer in het algemeen het gevoel van onbehagen over het verschil tussen je eigen ervaren of geuite gender en het geslacht dat is toegekend bij je geboorte. De 'wens om te vervrouwelijken of vermannelijken' staat los van het gevoel van onbehagen, al zal het voor velen een logisch gevolg zijn.

Wat er verkeerd is gegaan bij Patrick weet ik niet. Hij zal er destijds zelf wel van overtuigd zijn geweest dat een transitie de beste of enige oplossing was, net als vele anderen hier. Wat ik me afvraag is hoe men destijds heeft vastgesteld dat hij niet 'transseksueel' was en bij hoeveel anderen (die al dan niet vrolijk het traject zijn doorlopen) dit ook is vastgesteld.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Emma »

Jer158 schreef: 10 mei 2019, 22:33Enige vorm van onbehagen heb je wel nodig. Als je volledig content ben met je leven, heb je uiteraard geen behoefte om dit soort dingen te doen.
Toch dacht Pete Burns daar anders over.
Pete Burns schreef:It freaks me that someone could think I was a woman. Don't get me wrong – I love women; I love men, too, and I'm very proud to be a man.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Benjamin »

Sara schreef: 11 mei 2019, 23:22 Wat ik me afvraag is hoe men destijds heeft vastgesteld dat hij niet 'transseksueel' was en bij hoeveel anderen (die al dan niet vrolijk het traject zijn doorlopen) dit ook is vastgesteld.
Dat vraag ik me ook af.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Emma »

Tja, ik blijf er bij dat een ander dat niet kan vaststellen. Daarentegen is het wel mogelijk om hulp te krijgen om dingen eens goed op een rijtje te zetten als je twijfelt. Maar niemand anders dan jijzelf kan in je hoofd kijken, en uit gedrag alleen is het niet vast te stellen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Zembla. Transgender met spijt.

Bericht door Sara »

Dat zou ik ook denken, dus hoe komt zoiets dan in iemands dossier? Welke ideeën over de diagnose hadden ze toen?